Hallo, das ist unser BLOG !

Witam na naszym blogu ! Zachęcam do pracy i współpracy. Tutaj przeczytasz aktualności, zobaczysz kronikę wydarzeń językowych, poznasz ciekawostki krajoznawcze, rozwiążesz krzyżówki i inne łamigłówki językowe, udoskonalisz TIK

Jak nazywa się trzeci niemieckojęzyczny kraj ?

Klasa 8


Witam uczniów klas 8 ! 

Stunde 9  05.05.2020   godz. 9.00
Lekcja online Testportal.pl  - test podsumowujący rozdz. 4 i 5 

Stunde 8  05.05.2020  
Thema: Wiederholung für den Test – sprawdzenie ćwiczeń do testu ( sport, urodziny)
Lekcja online na platformie Teams
-Klucz do rozwiązań ćwiczeń
- omówienie słownictwa i tematów gramatycznych


Materiały pomocnicze :
I .  Uzupełnij rodzajnik i przetłumacz na j. polski :
  das  Meer  -  ....      
der Winter              
  das  Gebirge            die Insel                 
  die Ostsee               die Wanderung       
                                     

II.
Uzupełnij luki w zdaniach i przetłumacz na j. polski:
1. Ich fahre nach   Deutschland  
2.  Lisa sagt, dass   sie in Italien wohnt.
3.  Ich besuche einen Englischkurs  in  London.
4. Sonja  geht zu  Fuss zur Schule.
5. ...................., wie komme ich zum Rathaus ?
6.  Warum  isst du kein Mittagessen ?  .........       ich keine Lust habe.
7. In einem Feriendorf ist immer etwas  .......    . Es gibt viele Aktivitäten.
8. ..........   fliegst du im Juli ? Ich fliege in die Schweiz.

III. Co powiesz w takiej sytuacji? Nie tłumacz tych zdań tylko od razu bezpośrednio
reagujesz.

1. Powiedz, że lubisz robić wędrówki. 
     Ich mag Wanderungen ............   .

2. Powiedz, że  niestety nie umiesz dobrze pływać.
Ich kann ..........   nicht schwimmen.

3. Powiedz, że we wtorek chcesz polecieć do Paryża.
Am Dienstag will ich nach Paris fliegen.

4.
Poinformuj turystę że ma iść prosto do rynku , potem w prawo.
Gehen Sie bitte geradeaus zum Marktplatz, dann nach rechts.

5. Zapytaj przechodnia, jak dojść do dworca
Entschuldigung, wie komme ich zum Bahnhof ?

6. Poinformuj, że podróż do Hiszpanii jest za droga i Hiszpania jest za daleko.
Die Reise nach Spanien ist zu teuer und das Spanien ist zu weit.

7.
Zapytaj , z kim twoja koleżanka jedzie w Tatry ?
Mit wem fährst du .................... ?

8. Zapytaj rozmówcę, jak długo zostaje w Austrii ?
Wie lange bleibst du .......................... ?

9. Powiedz, że w tym roku twoja rodzina musi odwiedzić wujka w Turcji.
Dieses Jahr muss meine Familie den Onkel in der Türkei besuchen.

10. Poinformuj, że twoja siostra ma chęć kąpać się w morzu i leżeć na słońcu na plaży.
Meine Schwester hat Lust .......................


Stunde 7  28.04.2020  godz.9.00
Testportal.pl  - test próbny przed sprawdzianem. 

STUNDE 6    28.04.2020 godz. 8.00
Thema   Wohin möchtest du fahren ? - powtórzenie rozdziału 5 ( podróże, plan miasta)

I.  Tematy do utrwalenia . Dzisiaj powtarzamy rozdział 5  ( do zeszytu)
 środki lokomocji i budynki w mieście 
2) opisujemy drogę i kierunki  
3) rozmówkę o planowaniu urlopu i tekst o podróżach
4) cele podróży
5) wyrażanie zamiaru : Ich habe Lust (mam ochotę )

6) czynności w czasie wyjazdów turystycznych:
7) podawanie przyczyny : Ich lerne Fremdsprachen, weil .... ( ponieważ)
8 ) zdania ze spójnikiem : dass ( że)


II. Napisz ćwiczenia  ( do zeszytu)
I .  Uzupełnij rodzajnik i przetłumacz na j. polski :

  ...   Meer  -  ....           Winter                             Adria                         Rom
     Gebirge                     Insel                               Ausflug                      Wetter
     Ostsee                       Wanderung                      Reise                         Schiff
                                  
   
II. Uzupełnij luki w zdaniach i przetłumacz na j. polski:
1. Ich fahre ........   Deutschland  
2.  Lisa sagt, ......   sie in Italien wohnt.
3.  Ich besuche einen Englischkurs .....  London.
4. Sonja  geht zu  .........    zur Schule.
5. E....................., wie komme ich zum Rathaus ?
6.  ..............  isst du kein Mittagessen ?  Weil ich keine Lust habe.

7. In einem Feriendorf ist immer etwas ........   . Es gibt viele Aktivitäten.
8. ..............  fliegst du im Juli ? Ich fliege in die Schweiz.



III. Co powiesz w takiej sytuacji? Nie tłumacz tych zdań tylko od razu bezpośrednio
reagujesz.


1. Powiedz, że lubisz robić wędrówki.  ( Ich mag ........ )
2. Powiedz, że  niestety nie umiesz dobrze pływać.
3. Powiedz, że we wtorek chcesz polecieć do Paryża.
4. Poinformuj turystę że ma iść prosto do rynku , potem w prawo.
5. Zapytaj przechodnia, jak dojść do dworca
6. Poinformuj, że podróż do Hiszpanii jest za droga i Hiszpania jest za daleko.
7. Zapytaj , z kim twoja koleżanka jedzie w Tatry ?

8. Zapytaj rozmówcę, jak długo zostaje w Austrii ?
9. Powiedz, że w tym roku twoja rodzina musi odwiedzić wujka w Turcji.
10. Poinformuj, że twoja siostra ma chęć kąpać się w morzu i leżeć na słońcu na plaży.

IV. Odpowiedz na pytania:

1. Wann hast du Geburtstag?
2. Was kannst du machen?
3. Wie lange machst du Urlaub mit den Eltern ? ( 2 tygodnie)
4. Wer kommt auf deine Geburtstagsparty ? ( wielu ludzi)
5. Was machst du gern in den Sommerferien ?

6. Wo ist der Eiffelturm ?
7. Welches Land hat sehr gute Schokolade?
8. Sprichst du gut Englisch ?
IV. Czynności - Przetłumacz co robią te osoby:
1.sie badet                                         11. ich resreviere
ich wandere                                        12. du besuchst den Opa
wir machen Urlaub                              13. er hat Erfolg
du sprichst                                          14. wir machen Ausflug
ihr schwimmt                                      15. sie findet

6. ich fahre
wir liegen in der Sonne
er besucht den Kurs
sie gehen
Sie organisieren


III.  TEST ONLINE  5 maja  wtorek za 20 pkt z rozdziału 4 i 5.


HAUSAUFGABE 
ZADANIE  DOMOWE 

1. Naucz się przykładów z lekcji do testu, powtórz słówka ( na pamięć) i poćwicz zdania z lekcji. Zgodnie z tradycję zawsze coś może się powtórzyć na teście 5 maja. 
Więcej informacji na dzienniku elektronicznym, przeczytaj wiadomość z  28 kwietnia
 
(jest to potwierdzenie obecności na lekcji).

STUNDE 5    21.04.2020
Do wakacji jest jeszcze trochę trochę czasu . Ale w naszym podręczniku mamy już same wakacyjne tematy. Żeby w przyszłości umieć zarezerwować sobie hotel za granicą, umieć dojść do jakiegoś miejsca w obcym mieście trzeba poznać słówka związane z podróżami i mapą miasta. 
Zaczynacie naukę od Lekcji 4 ( poniżej).

Thema   Womit fährst du ? Wie komme ich zum Parkhaus?
                Czym jedziesz?      Jak dojdę do parkingu?  
             środki lokomocji i mapa miasta  str. 70, 71 )

Dzisiaj uczymy się :
1) nazywać 
 środki lokomocji i  informować czym jedziemy  
2) nazywać  budynki w mieście 
3) opisywać drogę i kierunki                                        


I. Nazwy środków lokomocji  ( napisz do zeszytu)
a. ćwicz. 11 str. 70  
- lista środków lokomocji
- niebieska  ramka - ułóż  7  pytań  i  napisz odpowiedzi do zeszytu

Wskazówka : pamiętaj o gramatyce, 
                    zum -  do / używamy przy przy rzeczownikach rodzaju 
męskiego i nijakiego, 
                    zur  -  do /używamy przy przy rzeczownikach rodzaju żeńskiego
                    ans -   nad / jeśli jedziemy nad morze
                    an den - nad /  jeśli jedziemy na plażę

Komentarz : 
W j. niemieckim, żeby powiedzieć czym jedziemy, mówimy ich fahre mit + 3 przyp.rodz. określonego tzn. ja jadę z pociągiem, z busem. Oczywiście tłumaczymy na polski:
ja jadę pociągiem , autobusem.


Przypominam tabelę odmiany rodzajnika,która jest potrzebna,żeby wstawić 3. przypadek 

r. męski   r. żeński     r. nijaki1.der           die            das
2.  --            --                --
3. dem         der           dem  (przy środkach lokomocji używamy 3. przypadku )
4. den          die            das
np. der Zug  - pociąg    Ich fahre mit dem Zug  - trzeba zmieniać rodzajnik.
                                      Ja jadę pociągiem

II. Mapa miasta  ( do zeszytu) 
a. 
ćw. 12 c str. 71    (Napisz listę nazw budynków i miejsc z mapy ) 
Nowe słówka +  pozostałe wyrazy z mapy
lodziarnia  -die Eisdiele
salon gier  -die Spielothek 
dworzec  - der Bahnhof
piętrowy parking - das Parkhaus

.......

III. Opis drogi  str. 71
a. Przeczytaj dialog pod mapką, napisz do zeszytu i przetłumacz
    Entschuldigung - przepraszam
    wie komme ich ?  - jak dojdę do, dojadę do ... ?

    dann  - potem
    nach links - w lewo 

Punkt IV. Za dwa tygodnie planowany jest sprawdzian online za 20 pkt z rozdziału 4 i 5.
Jeśli zajęcia będą odbywać się w szkole , to sprawdzian będzie w klasie. Dokładna data będzie na dzienniku elektronicznym.



IV. Tematy do powtórzenia do sprawdzianu rozdział  4
     1. Sport - rozmówki
     2. Wyposażenie sportowe  do dyscyplin sportowych
     3. Czasowniki modalne - odmiana i budowa zdań  str.43 ćw. 3, str. 47 ćw.13
     4. Zaproszenie na urodziny - mail ( na pamięć)
     5. Tekst prezentach - 3 fragmenty
     6. Przywitanie gości i składanie życzeń - rozmówka
     7. Daty i liczebniki porządkowe
     8. Odmiana przymiotnika : np. ein interessantes Buch 

   ( Najlepiej powtórzyć z książki ćwiczeń :
     str.43 ćw. 4 ,  str.47  ćw.14,  str. 48 ćw. 18 ,  str. 52 ćw. 29) 


V. HAUSAUFGABE 
ZADANIE  DOMOWE 

1. https://learningapps.org/3682463   kliknij w LINK !
    Utrwal nazwy środków lokomocji w zabawie  językowej.
    Uwaga !  jest jeden nowy wyraz  der Roller - hulajnoga
    Napisz środki lokomocji z zabawy + tłumaczenie na j. polski

2. ćw. 12 C str. 71  Napisz  3  dialogi wykorzystując wybrane 3 nazwy miejsc w mieście
     ( wzór dialogu pod mapą  miasta str. 71 )


3. Str. 57   ćwicz. 10   A = Arbeitsbuch ( książka ćwiczeń )
     die Arbeit - praca
     der Marktplatz - rynek

UWAGA !  Przesyłacie na ocenę  pkt. 1 i 2  zadania domowego 
Więcej informacji na dzienniku elektronicznym,przeczytaj wiadomość z  21 kwietnia  (jest to potwierdzenie obecności na lekcji).


STUNDE 4    21.04.2020
Thema:  Ich weiß, dass du ans Meer fährst. Wir planen die Reise
              Wiem,   że ty jedziesz nad morze.   Planujemy podróż.
 ( karta podróży, czasownik " wissen", zdania złożone ze spójnikiem  " dass " - że, str. 69)

Dzisiaj nauczycie się
1) 
jak odmienia się czasownik "wissen" nieregularny !!!
2) jak zbudować zdanie podrzędne z wyrazem " dass" (że) 

3) jak zaplanować podróż, napiszecie kartę podróży                                       

I. Zdania podrzędne ( z " dass"   że) ( do zeszytu) 
1. Na początek nowy czasownik  wissen    -  wiedzieć.

ich weiß   - ja wiem                wir wissen  - my wiemy
du weißt  - ty wiesz                 ihr wisst    - ...
er, sie, es weiß    - ...              sie, Sie wissen  - ...

Zapamiętaj! : czasownik wissen jest nieregularny, jak widzicie 1 i 3 osoba w l. poj. jest taka sama. Ortografia :   w liczbie poj. piszemy  ß   , w liczbie mn.  piszemy  ss  .

2. ćw. 9 str. 57  ( ćwiczenia) 
Uzupełnij tabelkę w ćwiczeniach.

Jak wiecie z poprzedniej lekcji zdania złożone tworzymy z  2  zdań niezależnych od siebie. Na przykład :
 a. Ich weiß.     Sie fliegt nach England.    
     Jem wiem.   Ona leci do Anglii.
   
 ŁĄCZYMY TE INFORMACJE W JEDNO ZDANIE :     
                              osoba                  czasownik na końcu zdania
      Ich weiß,  dass  sie nach England fliegt     
     Jem wiem, że ona leci do Anglii.
                                    
ZASADA 1: Jak pokazuje przykład, jeśli łączysz 2 zdania wyrazem  "dass" , to  drugiej części zdania po wyrazie dass  występuje osoba, potem wszystkie informacje, a czasownik jest na samym końcu zdania.

 b. Sie sagt.      Sie kann  mit Freunden nach Zakopane  fahren.    
 Ona  mówi.     Ona może z przyjaciółmi pojechać do Zakopanego .

 
Sie sagt,    dass  sie  mit Freunden nach Zakopane  fahren  kann.    
 Ona  mówi, że może z przyjaciółmi pojechać do Zakopanego .
               
ZASADA 2: Jeśli w drugim zdaniu są  2 czasowniki (czasownik modalny i bezokolicznik ) to szyk zdania jest następujący :
po wyrazie "dass"  jest osoba + inne informacje ....... +  bezokolicznik i  czas. modalny na samym końcu zdania.     


ĆW.  8  str.  68 ( podręcznik) 
Trzeba napisać zdania złożone według podanego przykładu  wykorzystując słówka z ramki poniżej.
Nowe  słówka :                  
sagen - powiedzieć                die  Wanderung - wędrówka
fliegen  - latać                      das  Wohnmobil - samochód kempingowy
baden   - kąpać                     die  Tour  - wycieczka ( rowerowa)
sehen - widzieć                     der Winter  - zima    der Sommer - lato


Komentarz: 
Jako pomoc przetłumaczyłam przykład rozwiązania z imieniem Nicole  na j.polski :
Czy ty wiesz, że Nicole jedzie do Hiszpanii ?
Tak, i ja wiem też , że wyjeżdża na urlop do ośrodka wypoczynkowego.


Oczywiście trzeba napisać dialogi po niemiecku z imionami Lisa, Felix i Dominik wstawiając odpowiednie informacje przy imionach.

II. Karta podróży  ćw. 10 str . 69  ( do zeszytu)
a. Napisz do zeszytu pytania z karty podróży, dopasuj do polskiego tłumaczenia : 
   dokąd ? -   wohin ?
   kiedy ? -   ...
   jak długo ? -  
   z kim -
   gdzie -
   co ? -
b. Przeczytaj informacje na pierwszej karcie ( Tirol), następnie przeczytaj  w niebieskiej ramce poniżej ten plan podróży napisany całymi zdaniami : 
Ich fahre im Dezember nach Kitzbühel - Jadę w grudniu do 
Kitzbühel.
Ich fahre mit - jadę z ... ( podać osoby)
Ich bleibe - ja zostaję

Ich will - ja chcę
Przetłumacz pisemnie plan podróży z niebieskiej ramki  na j. polski.
III. HAUSAUFGABE 
ZADANIE DOMOWE
1.  str. 69  ćw.  10  ( podręcznik)  
Napisz 3 wybrane karty podróży do zeszytu według wzoru w niebieskiej ramce tzn. całymi zdaniami po niemiecku i przetłumacz wybrany tekst na j. polski ( do zeszytu)

2. Str. 56   ćwicz. 7 i 8     A = Arbeitsbuch ( książka ćwiczeń )
Pomoc:
dieses Jahr - w tym roku
ins Gebirge - w góry

wir machen keinen Urlaub - nie robimy urlopu
ich habe gehört  -  słyszałem 
ich habe gelesen - czytałem
nicht sehr teuer  - nie bardzo drogi
die Tante besuchen  - odwiedzić ciocię

3. Naucz się pytań z karty podróży na pamięć .

UWAGA !
 Przesyłacie na ocenę : 1.  str. 69  ćw.  10  ( podręcznik)  
Więcej informacji na dzienniku elektronicznym, przeczytaj wiadomość  z  21. kwietnia
 
(jest to potwierdzenie obecności na lekcji).


STUNDE 3   07.04.2020
Thema:  Warum fährst du nach Spanien ?  Weil ich Spanien mag. 
             Dlaczego jedziesz do Hiszpanii?    Ponieważ lubię Hiszpanię.
            ( zdania podrzędne z " weil" , tekst o podróżach  str. 67, 68 L)
Dzisiaj poczytamy o różnych sposobach spędzania urlopu i nauczymy się, jak zbudować zdanie podrzędne z wyrazem " weil" , czyli nauczysz się jak podawać przyczynę.
Tekst o wyjazdach urlopowych opisuje wiele ciekawych miejsc w Europie . 

                                                                                                                 Tyrol  TIROL

Hiszpania SPANIEN

Londyn   LONDON 
                                                                                                       
                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Włochy Italien            
I. Zdania podrzędne przyczyny ( z "weil" ponieważ) ( do zeszytu) 

Zdania złożone tworzymy z  2  zdań niezależnych od siebie.
Na przykład :

 a. Ich esse oft Pizza.  Ich mag Pizza sehr.    
     Jem często pizzę.   Lubię bardzo pizzę.
   
     Zdanie przyczynowe odpowiada na pytanie WARUM ? -DLACZEGO?
     Warum 
isst du oft Pizza ?    Dlaczego jesz często pizzę ?

                                        OSOBA                CZASOWNIK
    Ich esse oft Pizza, weil   ich      sie  sehr   mag.

     Jem często pizzę,  ponieważ  bardzo  ją lubię.

ZASADA 1: 
Jeśli łączysz 2 zdania i podajesz przyczynę, to w drugiej części zdania po wyrazie "WEIL"  występuje osoba, potem wszystkie informacje, a czasownik jest na samym końcu zdania.

    
b. Ich kaufe ein Auto.  Ich will nach Italien fahren.    
    Kupuję auto.             Ja chcę pojechać do Włoch.
 
    Warum kaust du ein Auto ? 
    Ich kaufe ein Auto, weil ich  nach Italien  fahren will.
 
    Kupuję  auto,         ponieważ chcę pojechać do Włoch.

              
ZASADA 2: Jeśli w drugim zdaniu są  2 czasowniki (czasownik modalny i bezokolicznik ) to szyk zdania jest następujący :
po wyrazie "WEIL"  jest osoba + inne informacje ....... +  bezokolicznik i  czas. modalny na samym końcu zdania.     


II. Praca z tekstem  str. 68  ( do zeszytu)
a. nowe słówka  

das Feriendorf - ośrodek wypoczynkowy ( das Dorf- wieś)
ist immer viel los - zawsze dużo się dzieje
es gibt viele Aktivitäten - jest dużo zajęć
der Ausflug - wycieczka
die Sprachreise - podróż językowa

das Studentenheim         - akademik
man kann kennen lernen - można poznać

ältere Leute                   -  starsi ludzie
Ich hasse Wanderungen   - nienawidzę wędrówek
man braucht nicht zu buchen - nie trzeba zamawiać

ich habe viel zu tun        - mam dużo do zrobienia

b. przeczytaj wypowiedzi str.68
c. napisz trzy wybrane teksty do zeszytu i przetłumacz na j. polski ( do zeszytu)

d. napisz ćwicz. pod tekstem - dopasuj zdania do osób ( do zeszytu)
III. HAUSAUFGABE 

1. Napisz zdania podrzędne z  wyrazem "weil " (wzór na lekcji)
Wariant a.
Ich lerne Deutsch und Italienisch .  Ich mag Fremdsprachen.
Wir machen einen Ausflug. Das Wetter ist schön.

Wariant b. z  czasownikiem modalnym i bezokolicznikiem
Du gehst ins Restaurant.  Du willst  deine Freunde treffen.

Mein Vater fährt ins Gebirge. Er kann sehr gut Schi fahren.
Wir kaufen kein Fahhrad.  Es ist zu teuer. (jest za drogi)

2. Str. 55  ćwicz. 5    A = Arbeitsbuch ( książka ćwiczeń )
3. 
Naucz się słówek z tekstów na pamięć .


UWAGA !  
Z tej lekcji przesyłacie na ocenę zadanie dotyczące Warsztatów językowo-geograficznych(z powodu zawieszenia nauki w szkole nie zostało wcześniej ocenione).
Więcej informacji na dzienniku elektronicznym, przeczytaj wiadomość  z  07. kwietnia  (jest to potwierdzenie obecności na lekcji).
                                                      Nasze warsztaty

           
                                                          


STUNDE 2   31.03.2020
Thema :  
Ich habe Lust ins Kino zu gehen  ( Mam chęć iść do kina - proponowanie wyjazdu, wyjścia str. 67)
Narzędzia TIK w zdalnym nauczaniu – jak korzystać z Padletu ?


I. Zapytanie o cel wyjazdu ćw. 3 str. 67
    A:  Wohin möchtest du fahren ?  Dokąd chciałbyś pojechać  ?
    B:  Ich
möchte  nach Frankreich  fahren. 
    !!!   Napisz 3 dialogi wg tego wzoru, wykorzystaj cele podróży z niebieskiej tabelki
           na str.67

II. Układanie dialogów o planach urlopowych ćw. 4 str. 67
    !!!   Napisz do zeszytu wzór z podręcznika,przetłumacz na j.polski
           i ułóż jeden własny dialog zmieniając cel podróży.

III. Połącz zabytki i wakacyjne aktywności z państwami i miastami ! (obrazek ćw. 5 )
     Po połączeniu cyfry z literą ułóż zdania! 
     Wzór : Ich liege in der Sonne an dem Meer. / Leżę w słońcu nad morzem.
   
     Nowe słówka : der Eiffelturm - wieża Eiffla     wandern - wędrować  
    

III. Hausaufgabe : 
1. str. 55 ćw.  6   Arbeitsbuch ( książka ćwiczeń)
( Ich habe keine Lust - nie mam chęci )


2. Naucz się na pamięć dialogu ćw. 4  str. 66

3.  Zadanie na ocenę - 10 pkt ( wyjaśnienie na mobidzienniku)
   
     Trzeba zalogować się na padlecie https://padlet.com/etwinning24/5o31sc0xywr6 
     Otworzy się żółta Karta  Cześć Europo!  "Poznajemy razem Europę"
     Na dole po prawej stronie jest różowe kółko, kliknij w + i zacznij pisać swój post ...


     Godz.  11.15.  TERAZ NOWE INFO: Karolina z 8b już opublikowała swój
                   post na Padlecie.  SUPER !
                   Proszę zrobić kolor postu z podziałem na klasy :
                   8A - kolor niebieski
                   8B - kolor różowy ( jak Karolina)
                   8C - kolor zielony
                   8D - kolor fioletowy
 Godz. 13.17  Na Padlecie jest już kilka pięknych opisów.
             Świetnie! Post powinien mieć chociaż dwie konkretne
             informacje np. kto i kiedy zbudował Łazienki
             Królewskie ? Zawsze można jeszcze edytować post.
             Termin wykonania zadania piątek 3 kwietnia do 20.00

Godz. 17.51 
Przeczytałam parę postów i mam kilka wskazówek :
- Proszę pisać na temat,ma to być miejsce w Europie, w którym sam byłeś,które widziałeś, twoje doświadczenia z życia. 

- Pisząc posty, pisz swoimi słowami.
- Nie stosuj zasady "kopiuj-wklej" z encyklopedii, jest to od razu widoczne w tekście.
- Napisz, co podczas pobytu w tym miejscu szczególnie ci się podobało. W ocenie uwzględnia się też stronę
techniczną np. czy jest właściwe tło, imię i nazwisko, klasa. 

- Post powinien mieć 2-3 ciekawostki 

UWAGA: Pkt. 3  z zadania domowego jest dokładnie wyjaśniony w wiadomości na mobidzienniku. Należy odczytać tą wiadomość na mobidzienniku w dniu 31.03. (potwierdzenie obecności na lekcji) 



   STUNDE 1
   Thema :  Reisen bildet !   - Urlaub planen  ( cele podróży, rozmówka o wakacjach)   
                   podróże kształcą    str. 66-67

    1. Nowe zwroty i słówka ( do zeszytu)
    - teuer -  billig  - (tojer- biliś)    drogi       tani
    - weit  -   nah   
      daleko    blisko
     - zu weit weg  - za daleko
    
 - ich glaube, wir bleiben 
dieses Jahr zu Hause  - myślę, że zostaniemy w tym roku w domu
     - wandern - wędrować 
      Wie bitte - co proszę ?

    2. Cele podróży   ćwicz. 2 ( niebieska tabelka )
   
     A. państwa  rodz. nijakiego   -  ich fahre nach Deutschland  ( jadę do Niemiec)
          miasta                    nach Berlin   ( do Berlina)
          wyspy                     nach Kreta        
       
     B. państwa rodz. żeńskiego   IN  -  Ich fahre  in die Türkei     do Turcji
     C. morza  AN    Ich fahre an die Adria - jadę nad Adriatyk
                              die Ostsee - Morze Bałtyckie
          jeziora           der Bodensee - jezioro Bodeńskie
      D. góry     IN      Ich fahre in das Gebirge   ( w góry)
                              Ich  fahre ins  Gebirge - jadę w góry
       Ćwiczenie 2 STR. 67   :  niebieska tabelka - do zeszytu napisać po dwa przykłady)



    3. Rozmówka ćw. 1 STR. 66
        Wysłuchaj 2 x !   http://www.chmura.klett.pl/books/magnet-2-kl-viii-podrecznik
                                    ( kliknij w link, w zestawie nagrań znajdź LEKTION 5 nr  36 )
                                 
      HAUSAUFGABE
       Zadanie domowe
      1. Naucz się na pamięć nowych słówek Z ROZMÓWKI
       2.  ( książka z ćwiczeniami)   ćw. 2 str. 54,     ćw. 3 str. 55


    die Ostsee -Bałtyk
    die Nordsee - Morze Północne


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz