1.  HISTORIA  MOJEGO 
PIERWSZEGO  MIĘDZYNARODOWEGO  PROJEKTU
                                     Rok  2007/ 2008 
                                 Podsumowanie koordynatora  
           Wszystko zaczęło się od próby zrealizowania
projektu w ramach programu 
Comenius. Wtedy właśnie nawiązałam pierwszy kontakt z p. Maike Bagola nauczycielką
ze szkoły Regenbogen - Grundschule z miejscowości Cottbus w Niemczech. Chociaż
nasz projekt zyskał wymaganą ilość punktów potrzebną do realizacji nie wszyscy
partnerzy dostali akceptację swojego kraju i ostatecznie realizacja nie doszła do skutku.
Comenius. Wtedy właśnie nawiązałam pierwszy kontakt z p. Maike Bagola nauczycielką
ze szkoły Regenbogen - Grundschule z miejscowości Cottbus w Niemczech. Chociaż
nasz projekt zyskał wymaganą ilość punktów potrzebną do realizacji nie wszyscy
partnerzy dostali akceptację swojego kraju i ostatecznie realizacja nie doszła do skutku.
          Kontakt ze
szkołą w Niemczech był nadal pielęgnowany i w pewnym momencie 
zrodził się pomysł wspólnej pracy w ramach eTwinning. Opracowałyśmy plan projektu,
który 27.12.2007 otrzymał akceptację i tak rozpoczęła się nasza przygoda z Internetem
przez duże „I”.
Do tej pory moje umiejętności obsługi komputera był dość nikłe. Mimo udziału
w kursach komputerowych nigdy nie miałam okazji tak naprawdę w praktyce udoskonalić
swoich umiejętności. Akcja eTwinning była tym bodźcem który spowodował, że zdecydowałam się na udział w moim pierwszym kursie w systemie eLearning
„ Jak uczestniczyć w Programie eTwinning?” zorganizowanym przez Narodowe Biuro Kontaktowe Programu eTwinning w Warszawie i prowadzonym przez wspaniałego
trenera p. Łukasza.
Na kursie poznałam m.in. narzędzia do komunikacji i tworzenia materiałów elektronicznych i zasady praktycznego użycia portalu eTwinning. Zdobyte umiejętności okazały się bardzo przydatne do dokumentowania naszego projektu.
Podsumowując dwuletnią pracę na projektem znajduję same korzyści, które wymieniłam w opisie uwzględniającym kryteria konkursowe.
Bardzo wartościowe dla mnie jest :
zrodził się pomysł wspólnej pracy w ramach eTwinning. Opracowałyśmy plan projektu,
który 27.12.2007 otrzymał akceptację i tak rozpoczęła się nasza przygoda z Internetem
przez duże „I”.
Do tej pory moje umiejętności obsługi komputera był dość nikłe. Mimo udziału
w kursach komputerowych nigdy nie miałam okazji tak naprawdę w praktyce udoskonalić
swoich umiejętności. Akcja eTwinning była tym bodźcem który spowodował, że zdecydowałam się na udział w moim pierwszym kursie w systemie eLearning
„ Jak uczestniczyć w Programie eTwinning?” zorganizowanym przez Narodowe Biuro Kontaktowe Programu eTwinning w Warszawie i prowadzonym przez wspaniałego
trenera p. Łukasza.
Na kursie poznałam m.in. narzędzia do komunikacji i tworzenia materiałów elektronicznych i zasady praktycznego użycia portalu eTwinning. Zdobyte umiejętności okazały się bardzo przydatne do dokumentowania naszego projektu.
Podsumowując dwuletnią pracę na projektem znajduję same korzyści, które wymieniłam w opisie uwzględniającym kryteria konkursowe.
Bardzo wartościowe dla mnie jest :
1.  Umożliwienie  uczniom naszej szkoły udziału w takim
przedsięwzięciu  - inne 
     spojrzenie na
sposób zdobywania wiedzy o ludziach i świecie
2.  Osobiste spotkanie
z koordynatorem projektu z Niemiec p. Bagola podczas
     mojego pobytu na seminarium w Halle.
Zaproponowałam spotkanie w Dreźnie –
     każda z nas miała prawie 2 godziny dojazdu  ( ja jechałam z Halle a Maike z Cottbus)
     ale udało się i
tak przez 4 godziny mogłyśmy  porozmawiać
o projekcie i naszych
     szkołach
3.  Nadanie
przestrzeni mojej pracy dydaktycznej – klasy uczestniczące w projekcie
     najczęściej
korzystały z Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej
     w naszej szkole
4.  Porównanie zakresu
stosowania nowoczesnych mediów w szkole polskiej
     i niemieckiej –
duża dostępność w polskich szkołach i duża liczba uczniów 
      posiadających Internet w domu
5. 
Moje osobiste przełamanie obawy przed komputerem w szerokim tego słowa
   
 znaczeniu – obecnie posługuję się
nim dużo swobodniej: potrafię edytować 
     teksty na stronie WWW, tworzyć
prezentacje, blogi, załączać zdjęcia w poczcie,
     skanować zdjęcia i tworzyć tematyczne
foldery co dwa lata temu było wręcz
     niemożliwe.  
      W ten sposób - mam nadzieję-  udało mi się po 2o latach pracy w szkole
dorównać do niektórych chociaż umiejętności młodszego pokolenia, dla którego
dorównać do niektórych chociaż umiejętności młodszego pokolenia, dla którego
      komputer to chleb powszedni. Jednocześnie
moi uczniowie mieli okazję dowiedzieć
      się, że nauczyciel nie jest
wszechwiedzący i tak samo jak oni każdego dnia,
      jeśli chce może podjąć nowe wyzwania i
nauczyć się czegoś nowego.  
Wkład pracy szkoły
partnerskiej w Niemczech:
1. Kartka z życzeniami na Boże Narodzenie dla Dyrekcji i
wszystkich nauczycieli  
2. Książkę o Cottbus z dedykacją
3. Materiały wykonane własnoręcznie przez uczniów, które
będą służyły nam
    jako pomoce dydaktyczne:
      -Collage o
Cottbus z reklamą miasta
      -Albumy
krajoznawcze o Cottbus i Poczdamie
4. Książki dla uczniów jako nagrody w konkursie na
najładniejszą pracę w Paint
„ Weihnachten bei mir zu Hause”
„ Weihnachten bei mir zu Hause”
5. Zdjęcia na platformie TwinSpace do zabawy wirtualnej
przedstawiające szkolne
imprezy w Regenbogen-Grundschule
imprezy w Regenbogen-Grundschule
6. Kartki świąteczne z życzeniami w j. niemieckim i
angielskim, zakładki do książek
7. Maile do uczniów: opis rodziny, tradycji świątecznych, zainteresowań
–
    bardzo lubią
sport, mają zwierzątka domowe
8. Maile do koordynatorów
9.  Reklama Pszczyny
na szkolnej gazetce w Regenbogen - Grundschule
10. Opisy zdjęć z imprez szkolnych i wypowiedzi o szkole
10. Opisy zdjęć z imprez szkolnych i wypowiedzi o szkole
Przykładowy mail do koordynatora w Niemczech 
Gesendet: 04.01.08 16:59:30
An: Maike Bagola 
Betreff: Re:
Danksagung für schöne Post
Liebe Maike,
danke für die
wunderschöne Post. Ich habe deine Weihnachtskarte 
der Schulleiterin
mit dem Gruß von dir übergeben und auch meine
Kolleginnen
wurden von dir begrüßt. 
Vielen Dank für
deine Geschenke. Ich habe mir die Bücher angeschaut
und ich finde
deine Stadt mit vielen Museen und Sehenswürdigkeiten
einer Reise wert.
Die eingeschrieben Widmung und deine kurzen 
Notizen haben mir
Cottbus noch mehr angenähert.
Die Post der 4.
und 5. Klasse hat viel Freude meinen Schülern 
bereitet.Es war
eine tolle Verlängerung der Weihnachtszeit. Die 
Idee mit den Schneemännern
und dazu die zweisprachigen 
Weihnachtswünsche
finde ich wunderbar. DieSchüler lernen viel dabei.
Die Post an meine
4. Klasse war sehr bunt. Eure Kinder haben viel 
gebastelt und das
hat sehr gefallen. Ich möchte gerne näher deine 
Kollegin kennen
lernen, die die 4. Klasse führt. Könntest du
mir ihren Namen
und e-mail Adrese angeben ?
Ich hoffe wir
bekommen bald die Bestätigung von der 
Koordinierungsstelle
( nach deiner Genehmigung dauert das eine 
Woche ) dann
können wir weiter auf der eTwinning Platform arbeiten.
Dieser Kontakt
macht uns viel Spaß und die Arbeit in der Schule 
wird dadurch viel
mehr attraktiv.
PS. Am Montag
lesen wir eure Post in der Deutschstunde.
Wypowiedzi, refleksje uczestników na zakończenie projektu: 
„ŻYCIE JEST JAK KSIĄŻKA. Kto nie podróżuje i nie zawiera
przyjaźni widzi tylko 
stronę tytułową.”
stronę tytułową.”
1.Nazwaliśmy tak ten projekt, ponieważ  gdy zawiera się przyjaźnie i podróżuje to
życie 
jest urozmaicone. Podczas projektu poznałem wielu przyjaciół. Pisałem do nich maile
jest urozmaicone. Podczas projektu poznałem wielu przyjaciół. Pisałem do nich maile
I tradycyjne listy. Opisywaliśmy
Cottbus i czułem jakbym tam był.
Kamil 
2.Dzięki projektowi wiem więcej o Cottbus, udoskonaliłem
swój niemiecki i mogłem korespondować z kolegą z Niemiec. Zaskoczyło mnie to, ile można dowiedzieć się przez udział w projekcie. Rozbawiły
mnie śmieszne zdjęcia.
Myślę, że jeśli będzie okazja to chętnie wezmę udział w podobnym projekcie.
Myślę, że jeśli będzie okazja to chętnie wezmę udział w podobnym projekcie.
Mikołaj 
 3. Tytuł projektu
znaczy, że jeśli się nie podróżuje i nie zwiedza to nie poznaje się nowych
miejsc i nowych ludzi. Dzięki projektowi mam nowego listownego kolegę. Poznałem
nowe słowa pisane w listach, a których na normalnych lekcjach mógłbym w ogóle
nie poznać. 
W Cottbus mieszka mój listowny przyjaciel. Dowiedziałem się, że Cottbus to stare miasto ważne w historii Niemiec. Dzięki projektowi byliśmy na wycieczce w zamku pszczyńskim
W Cottbus mieszka mój listowny przyjaciel. Dowiedziałem się, że Cottbus to stare miasto ważne w historii Niemiec. Dzięki projektowi byliśmy na wycieczce w zamku pszczyńskim
I w Krakowie. Nakręciliśmy tam krótki, ale bardzo ciekawy
film. Mieliśmy też okazję do pisania maili i tradycyjnych listów. Bardzo cieszyły mnie listy z Niemiec. Mój
partner
rysował śmieszne obrazki i przysyłał upominki za co mu się odwdzięczałem. To właśnie dzięki projektowi eTwinning znam tyle ciekawych rzeczy.
rysował śmieszne obrazki i przysyłał upominki za co mu się odwdzięczałem. To właśnie dzięki projektowi eTwinning znam tyle ciekawych rzeczy.
Michał 
4. Temat projektu rozumiem tak, że jak się nie podróżuje to
się nie zawiera nowych przyjaźni. W projekcie było dużo
działań. Nawet wycieczka z „kaperowaniem”. Był trudny ale warto było wziąć
w nim udział. Projekt był wspaniały. Każdy uczeń miał partnera. Uczniowie
pisali listy. Dostawaliśmy upominki. Wszyscy co brali udział są bardzo
zadowoleni.
Artur 
2. Dodatkowe  przedsięwzięcia mające na
celu doskonalenie j.niemieckiego     2005/06
KLASY 
4              
włączenie 
chętnych uczniów  do
prowadzenia listownej korespondencji z 
uczniami  z zaprzyjaźnionej
szkoły  Realschule  Bad Segeberg w
północnych Niemczech  ( wrzesień 
2005)
KLASY  4  i  5
Konkurs  plastyczno – językowy „ Die schönsten
Sehenswürdigkeiten  in Polen “ 
/ „Najpiękniejsze zabytki w Polsce“ / promujący miejsca warte zobaczenia w Polsce ( październik 2005). Najciekawsze prace zostaną przesłane jako prezent na szkolną wystawę do szkoły w Bad Segeberg.
/ „Najpiękniejsze zabytki w Polsce“ / promujący miejsca warte zobaczenia w Polsce ( październik 2005). Najciekawsze prace zostaną przesłane jako prezent na szkolną wystawę do szkoły w Bad Segeberg.
Konkurs Poezji i Prozy Niemieckiej „ Odkrywamy europejską literaturę”   
( marzec 2006 )Tradycyjnie na wiosnę – w tym roku po raz czwarty – uczniowie będą mogli spróbować swoich sił w prezentacji wierszy i tekstów w języku niemieckim.
( marzec 2006 )Tradycyjnie na wiosnę – w tym roku po raz czwarty – uczniowie będą mogli spróbować swoich sił w prezentacji wierszy i tekstów w języku niemieckim.
KLASY   5   
            * 
Wymiana uczniowska  -   Klein 
Rönnau  2005  ( wrzesień 2005)   
            Spotkanie 
poświęcone  podsumowaniu  dotychczasowych kontaktów z  Realschule
            Bad Segeberg i miastem partnerskim Pszczyny –
Klein Rönnau - wrażenia uczniów
            uczestniczących w wymianie + prezentacja
zdjęć    
  *  Kontynuacja 
listownej korespondencji  z uczniami w Niemczech, 
  i 
realizacja wspólnych 
projektów  z udziałem opiekuna ze
strony niemieckiej 
  p. Bärbel 
Poppe   ( cały rok )
Dzień   Niemiecki ( 
listopad  2005 )
Lekcja
z zakresu krajoznawstwa  - geografia,
historia i kultura Niemiec w podstawowym zakresie – połączona ze wspólną zabawą (
quizy, konkursy, gry  planszowe)
Kontynuacja  programu autorskiego „Rozwijanie kompetencji językowych w zakresie języka niemieckiego u uczniów zdolnych ze szczególnym uwzględnieniem sprawności mówienia "   II.stopień  ( wrzesień  - maj )
3.  INSCENIZACJE    jedna z najlepszych
metod nauki języka obcego,która łączy w
sobie słowo, ruch, muzykę i bodźce wizualne, daje możliwość tworzenia 
własnych scenariuszy i uczy pracy w zespole
PRZEDSTAWIAMY   historyjki 
obrazkowe  ( klasa 6),  scenki 
teatralne ( klasa 2) 
                          odgrywamy krótkie scenki dnia codziennego
na lekcjach ( klasa  2, 4, 6)
Pomysł na
zorganizowanie  konkursu na najlepszą
inscenizację historyjki obrazkowej 
pojawił się  w  2005  roku po wprowadzeniu  do programu nauczania w klasach 6  autorskiego elementu  tj. lektury popularnego magazynu „ Deutsch Junior ”.
Historyjki
obrazkowe umieszczone na ostatniej stronie magazynu bardzo spodobały się
uczniom, więc postanowiliśmy, że zorganizujemy klasowy konkurs na najlepszą inscenizację
dowolnie wybranej historyjki.       
Wszystkie
prezentacje oceniane są przez cały zespół klasowy według wspólnie ustalonych kryteriów
:                                                                                                               
1. pamięciowe opanowanie tekstu
2. rekwizyty
3. gra aktorska
4. autorskie rozszerzenie 
scenariusza 
5. pomysł 
Uczniowie bardzo lubią aktywne metody
nauczania i wykazują dużo własnej          inicjatywy
w tego typu przedsięwzięciach, dlatego 
każdego roku w maju  urządzamy
dwugodzinne prezentacje zabawnych historyjek. 

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz