1. HISTORIA MOJEGO
PIERWSZEGO MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU
Rok 2007/ 2008
Podsumowanie koordynatora
Wszystko zaczęło się od próby zrealizowania
projektu w ramach programu
Comenius. Wtedy właśnie nawiązałam pierwszy kontakt z p. Maike Bagola nauczycielką
ze szkoły Regenbogen - Grundschule z miejscowości Cottbus w Niemczech. Chociaż
nasz projekt zyskał wymaganą ilość punktów potrzebną do realizacji nie wszyscy
partnerzy dostali akceptację swojego kraju i ostatecznie realizacja nie doszła do skutku.
Comenius. Wtedy właśnie nawiązałam pierwszy kontakt z p. Maike Bagola nauczycielką
ze szkoły Regenbogen - Grundschule z miejscowości Cottbus w Niemczech. Chociaż
nasz projekt zyskał wymaganą ilość punktów potrzebną do realizacji nie wszyscy
partnerzy dostali akceptację swojego kraju i ostatecznie realizacja nie doszła do skutku.
Kontakt ze
szkołą w Niemczech był nadal pielęgnowany i w pewnym momencie
zrodził się pomysł wspólnej pracy w ramach eTwinning. Opracowałyśmy plan projektu,
który 27.12.2007 otrzymał akceptację i tak rozpoczęła się nasza przygoda z Internetem
przez duże „I”.
Do tej pory moje umiejętności obsługi komputera był dość nikłe. Mimo udziału
w kursach komputerowych nigdy nie miałam okazji tak naprawdę w praktyce udoskonalić
swoich umiejętności. Akcja eTwinning była tym bodźcem który spowodował, że zdecydowałam się na udział w moim pierwszym kursie w systemie eLearning
„ Jak uczestniczyć w Programie eTwinning?” zorganizowanym przez Narodowe Biuro Kontaktowe Programu eTwinning w Warszawie i prowadzonym przez wspaniałego
trenera p. Łukasza.
Na kursie poznałam m.in. narzędzia do komunikacji i tworzenia materiałów elektronicznych i zasady praktycznego użycia portalu eTwinning. Zdobyte umiejętności okazały się bardzo przydatne do dokumentowania naszego projektu.
Podsumowując dwuletnią pracę na projektem znajduję same korzyści, które wymieniłam w opisie uwzględniającym kryteria konkursowe.
Bardzo wartościowe dla mnie jest :
zrodził się pomysł wspólnej pracy w ramach eTwinning. Opracowałyśmy plan projektu,
który 27.12.2007 otrzymał akceptację i tak rozpoczęła się nasza przygoda z Internetem
przez duże „I”.
Do tej pory moje umiejętności obsługi komputera był dość nikłe. Mimo udziału
w kursach komputerowych nigdy nie miałam okazji tak naprawdę w praktyce udoskonalić
swoich umiejętności. Akcja eTwinning była tym bodźcem który spowodował, że zdecydowałam się na udział w moim pierwszym kursie w systemie eLearning
„ Jak uczestniczyć w Programie eTwinning?” zorganizowanym przez Narodowe Biuro Kontaktowe Programu eTwinning w Warszawie i prowadzonym przez wspaniałego
trenera p. Łukasza.
Na kursie poznałam m.in. narzędzia do komunikacji i tworzenia materiałów elektronicznych i zasady praktycznego użycia portalu eTwinning. Zdobyte umiejętności okazały się bardzo przydatne do dokumentowania naszego projektu.
Podsumowując dwuletnią pracę na projektem znajduję same korzyści, które wymieniłam w opisie uwzględniającym kryteria konkursowe.
Bardzo wartościowe dla mnie jest :
1. Umożliwienie uczniom naszej szkoły udziału w takim
przedsięwzięciu - inne
spojrzenie na
sposób zdobywania wiedzy o ludziach i świecie
2. Osobiste spotkanie
z koordynatorem projektu z Niemiec p. Bagola podczas
mojego pobytu na seminarium w Halle.
Zaproponowałam spotkanie w Dreźnie –
każda z nas miała prawie 2 godziny dojazdu ( ja jechałam z Halle a Maike z Cottbus)
ale udało się i
tak przez 4 godziny mogłyśmy porozmawiać
o projekcie i naszych
szkołach
3. Nadanie
przestrzeni mojej pracy dydaktycznej – klasy uczestniczące w projekcie
najczęściej
korzystały z Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej
w naszej szkole
4. Porównanie zakresu
stosowania nowoczesnych mediów w szkole polskiej
i niemieckiej –
duża dostępność w polskich szkołach i duża liczba uczniów
posiadających Internet w domu
5.
Moje osobiste przełamanie obawy przed komputerem w szerokim tego słowa
znaczeniu – obecnie posługuję się
nim dużo swobodniej: potrafię edytować
teksty na stronie WWW, tworzyć
prezentacje, blogi, załączać zdjęcia w poczcie,
skanować zdjęcia i tworzyć tematyczne
foldery co dwa lata temu było wręcz
niemożliwe.
W ten sposób - mam nadzieję- udało mi się po 2o latach pracy w szkole
dorównać do niektórych chociaż umiejętności młodszego pokolenia, dla którego
dorównać do niektórych chociaż umiejętności młodszego pokolenia, dla którego
komputer to chleb powszedni. Jednocześnie
moi uczniowie mieli okazję dowiedzieć
się, że nauczyciel nie jest
wszechwiedzący i tak samo jak oni każdego dnia,
jeśli chce może podjąć nowe wyzwania i
nauczyć się czegoś nowego.
Wkład pracy szkoły
partnerskiej w Niemczech:
1. Kartka z życzeniami na Boże Narodzenie dla Dyrekcji i
wszystkich nauczycieli
2. Książkę o Cottbus z dedykacją
3. Materiały wykonane własnoręcznie przez uczniów, które
będą służyły nam
jako pomoce dydaktyczne:
-Collage o
Cottbus z reklamą miasta
-Albumy
krajoznawcze o Cottbus i Poczdamie
4. Książki dla uczniów jako nagrody w konkursie na
najładniejszą pracę w Paint
„ Weihnachten bei mir zu Hause”
„ Weihnachten bei mir zu Hause”
5. Zdjęcia na platformie TwinSpace do zabawy wirtualnej
przedstawiające szkolne
imprezy w Regenbogen-Grundschule
imprezy w Regenbogen-Grundschule
6. Kartki świąteczne z życzeniami w j. niemieckim i
angielskim, zakładki do książek
7. Maile do uczniów: opis rodziny, tradycji świątecznych, zainteresowań
–
bardzo lubią
sport, mają zwierzątka domowe
8. Maile do koordynatorów
9. Reklama Pszczyny
na szkolnej gazetce w Regenbogen - Grundschule
10. Opisy zdjęć z imprez szkolnych i wypowiedzi o szkole
10. Opisy zdjęć z imprez szkolnych i wypowiedzi o szkole
Przykładowy mail do koordynatora w Niemczech
Gesendet: 04.01.08 16:59:30
An: Maike Bagola
Betreff: Re:
Danksagung für schöne Post
Liebe Maike,
danke für die
wunderschöne Post. Ich habe deine Weihnachtskarte
der Schulleiterin
mit dem Gruß von dir übergeben und auch meine
Kolleginnen
wurden von dir begrüßt.
Vielen Dank für
deine Geschenke. Ich habe mir die Bücher angeschaut
und ich finde
deine Stadt mit vielen Museen und Sehenswürdigkeiten
einer Reise wert.
Die eingeschrieben Widmung und deine kurzen
Notizen haben mir
Cottbus noch mehr angenähert.
Die Post der 4.
und 5. Klasse hat viel Freude meinen Schülern
bereitet.Es war
eine tolle Verlängerung der Weihnachtszeit. Die
Idee mit den Schneemännern
und dazu die zweisprachigen
Weihnachtswünsche
finde ich wunderbar. DieSchüler lernen viel dabei.
Die Post an meine
4. Klasse war sehr bunt. Eure Kinder haben viel
gebastelt und das
hat sehr gefallen. Ich möchte gerne näher deine
Kollegin kennen
lernen, die die 4. Klasse führt. Könntest du
mir ihren Namen
und e-mail Adrese angeben ?
Ich hoffe wir
bekommen bald die Bestätigung von der
Koordinierungsstelle
( nach deiner Genehmigung dauert das eine
Woche ) dann
können wir weiter auf der eTwinning Platform arbeiten.
Dieser Kontakt
macht uns viel Spaß und die Arbeit in der Schule
wird dadurch viel
mehr attraktiv.
PS. Am Montag
lesen wir eure Post in der Deutschstunde.
Wypowiedzi, refleksje uczestników na zakończenie projektu:
„ŻYCIE JEST JAK KSIĄŻKA. Kto nie podróżuje i nie zawiera
przyjaźni widzi tylko
stronę tytułową.”
stronę tytułową.”
1.Nazwaliśmy tak ten projekt, ponieważ gdy zawiera się przyjaźnie i podróżuje to
życie
jest urozmaicone. Podczas projektu poznałem wielu przyjaciół. Pisałem do nich maile
jest urozmaicone. Podczas projektu poznałem wielu przyjaciół. Pisałem do nich maile
I tradycyjne listy. Opisywaliśmy
Cottbus i czułem jakbym tam był.
Kamil
2.Dzięki projektowi wiem więcej o Cottbus, udoskonaliłem
swój niemiecki i mogłem korespondować z kolegą z Niemiec. Zaskoczyło mnie to, ile można dowiedzieć się przez udział w projekcie. Rozbawiły
mnie śmieszne zdjęcia.
Myślę, że jeśli będzie okazja to chętnie wezmę udział w podobnym projekcie.
Myślę, że jeśli będzie okazja to chętnie wezmę udział w podobnym projekcie.
Mikołaj
3. Tytuł projektu
znaczy, że jeśli się nie podróżuje i nie zwiedza to nie poznaje się nowych
miejsc i nowych ludzi. Dzięki projektowi mam nowego listownego kolegę. Poznałem
nowe słowa pisane w listach, a których na normalnych lekcjach mógłbym w ogóle
nie poznać.
W Cottbus mieszka mój listowny przyjaciel. Dowiedziałem się, że Cottbus to stare miasto ważne w historii Niemiec. Dzięki projektowi byliśmy na wycieczce w zamku pszczyńskim
W Cottbus mieszka mój listowny przyjaciel. Dowiedziałem się, że Cottbus to stare miasto ważne w historii Niemiec. Dzięki projektowi byliśmy na wycieczce w zamku pszczyńskim
I w Krakowie. Nakręciliśmy tam krótki, ale bardzo ciekawy
film. Mieliśmy też okazję do pisania maili i tradycyjnych listów. Bardzo cieszyły mnie listy z Niemiec. Mój
partner
rysował śmieszne obrazki i przysyłał upominki za co mu się odwdzięczałem. To właśnie dzięki projektowi eTwinning znam tyle ciekawych rzeczy.
rysował śmieszne obrazki i przysyłał upominki za co mu się odwdzięczałem. To właśnie dzięki projektowi eTwinning znam tyle ciekawych rzeczy.
Michał
4. Temat projektu rozumiem tak, że jak się nie podróżuje to
się nie zawiera nowych przyjaźni. W projekcie było dużo
działań. Nawet wycieczka z „kaperowaniem”. Był trudny ale warto było wziąć
w nim udział. Projekt był wspaniały. Każdy uczeń miał partnera. Uczniowie
pisali listy. Dostawaliśmy upominki. Wszyscy co brali udział są bardzo
zadowoleni.
Artur
2. Dodatkowe przedsięwzięcia mające na
celu doskonalenie j.niemieckiego 2005/06
KLASY
4
włączenie
chętnych uczniów do
prowadzenia listownej korespondencji z
uczniami z zaprzyjaźnionej
szkoły Realschule Bad Segeberg w
północnych Niemczech ( wrzesień
2005)
KLASY 4 i 5
Konkurs plastyczno – językowy „ Die schönsten
Sehenswürdigkeiten in Polen “
/ „Najpiękniejsze zabytki w Polsce“ / promujący miejsca warte zobaczenia w Polsce ( październik 2005). Najciekawsze prace zostaną przesłane jako prezent na szkolną wystawę do szkoły w Bad Segeberg.
/ „Najpiękniejsze zabytki w Polsce“ / promujący miejsca warte zobaczenia w Polsce ( październik 2005). Najciekawsze prace zostaną przesłane jako prezent na szkolną wystawę do szkoły w Bad Segeberg.
Konkurs Poezji i Prozy Niemieckiej „ Odkrywamy europejską literaturę”
( marzec 2006 )Tradycyjnie na wiosnę – w tym roku po raz czwarty – uczniowie będą mogli spróbować swoich sił w prezentacji wierszy i tekstów w języku niemieckim.
( marzec 2006 )Tradycyjnie na wiosnę – w tym roku po raz czwarty – uczniowie będą mogli spróbować swoich sił w prezentacji wierszy i tekstów w języku niemieckim.
KLASY 5
*
Wymiana uczniowska - Klein
Rönnau 2005 ( wrzesień 2005)
Spotkanie
poświęcone podsumowaniu dotychczasowych kontaktów z Realschule
Bad Segeberg i miastem partnerskim Pszczyny –
Klein Rönnau - wrażenia uczniów
uczestniczących w wymianie + prezentacja
zdjęć
* Kontynuacja
listownej korespondencji z uczniami w Niemczech,
i
realizacja wspólnych
projektów z udziałem opiekuna ze
strony niemieckiej
p. Bärbel
Poppe ( cały rok )
Dzień Niemiecki (
listopad 2005 )
Lekcja
z zakresu krajoznawstwa - geografia,
historia i kultura Niemiec w podstawowym zakresie – połączona ze wspólną zabawą (
quizy, konkursy, gry planszowe)
Kontynuacja programu autorskiego „Rozwijanie kompetencji językowych w zakresie języka niemieckiego u uczniów zdolnych ze szczególnym uwzględnieniem sprawności mówienia " II.stopień ( wrzesień - maj )
3. INSCENIZACJE jedna z najlepszych
metod nauki języka obcego,która łączy w
sobie słowo, ruch, muzykę i bodźce wizualne, daje możliwość tworzenia
własnych scenariuszy i uczy pracy w zespole
PRZEDSTAWIAMY historyjki
obrazkowe ( klasa 6), scenki
teatralne ( klasa 2)
odgrywamy krótkie scenki dnia codziennego
na lekcjach ( klasa 2, 4, 6)
Pomysł na
zorganizowanie konkursu na najlepszą
inscenizację historyjki obrazkowej
pojawił się w 2005 roku po wprowadzeniu do programu nauczania w klasach 6 autorskiego elementu tj. lektury popularnego magazynu „ Deutsch Junior ”.
Historyjki
obrazkowe umieszczone na ostatniej stronie magazynu bardzo spodobały się
uczniom, więc postanowiliśmy, że zorganizujemy klasowy konkurs na najlepszą inscenizację
dowolnie wybranej historyjki.
Wszystkie
prezentacje oceniane są przez cały zespół klasowy według wspólnie ustalonych kryteriów
:
1. pamięciowe opanowanie tekstu
2. rekwizyty
3. gra aktorska
4. autorskie rozszerzenie
scenariusza
5. pomysł
Uczniowie bardzo lubią aktywne metody
nauczania i wykazują dużo własnej inicjatywy
w tego typu przedsięwzięciach, dlatego
każdego roku w maju urządzamy
dwugodzinne prezentacje zabawnych historyjek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz