1. Impreza europejska " Święto Europy i języków obcych "
Pandemia mocno wpłynęła na przebieg zaplanowanych wydarzeń europejskich.
2 tygodnie były próby do wesołej interaktywnej imprezy podsumowującej konkurs:
piosenki, scenki aktorskie w j. obcych , zabawne dialogi, prezentacja filmów i zdjęć,
kronika od lutego do marca ... na dwa dni przed imprezą zostały zawieszone zajęcia
z powodu pandemii koronawirusa.
PRZYGOTOWANIA
16 marca ( poniedziałek) o godz. 9.50 odbędzie się na hali sportowej impreza " Święto Europy i Języków Obcych" - podsumowanie projektu " Cześć Europo ", ciekawostki o Europie, muzyczna prezentacja j. obcych, scenki, finał konkursu)
1. Z tej okazji uczniowie kl.7 - 8 są zaproszeni do konkursu
" Najciekawsza reklama kraju UE " ( piszecie krótki czterowiersz =
4 wersy w tekście, zachęcacie do podróży do tego kraju;
kryteria: pomysł, dobór słów, w wierszu wymienić
charakterystyczną rzecz dla tego kraju)
" Najciekawsza reklama kraju UE " ( piszecie krótki czterowiersz =
4 wersy w tekście, zachęcacie do podróży do tego kraju;
kryteria: pomysł, dobór słów, w wierszu wymienić
charakterystyczną rzecz dla tego kraju)
+ przebieracie się za znaną osobę pochodzącą z tego kraju
( osoba historyczna lub współczesna - np. sportowiec, aktor,
postać z bajki, polityk, piosenkarz, naukowiec, kompozytor itp.)
( osoba historyczna lub współczesna - np. sportowiec, aktor,
postać z bajki, polityk, piosenkarz, naukowiec, kompozytor itp.)
Losowanie krajów jutro ( na przerwie 9.40 sala 200 , jeden uczeń z klasy)
2. Wiersze prosimy przekazać do czwartku 12.03 do p. Dobija, pomysły ocenia JURY - nauczyciele poloniści.
3. Prezentacja i ocena strojów /charakteryzacji w poniedziałek 16.03 na imprezie.
3. Prezentacja i ocena strojów /charakteryzacji w poniedziałek 16.03 na imprezie.
Ocena łączna w konkursie = punkty za wiersz + punkty za strój/ charakteryzację.
SCENARIUSZ
Dzień Europejski
EKRAN Slajd 1: Cześć, Europo ! „Święto Europy i Języków Obcych w SP6 ”
EKRAN Slajd 1: Cześć, Europo ! „Święto Europy i Języków Obcych w SP6 ”
( logo konkursu )
I. Wstęp
Martyna : Witamy serdecznie nauczycieli i uczniów. Dzisiaj w naszej szkole obchodzimy „ Święto
Europy i jezyków obcych” . Nietypowo jak na tą porę roku, zazwyczaj był to maj, ale właśnie teraz w marcu kończy się nasza przygoda z projektem „ Cześć ,Europo!
Filip: „Poważne instytucje jak Stowarzyszenia „Młodzi dla Europy” oraz „Yes! YOUth Can”, a także Polska Fundacja im. Roberta Schumana zastanawiały się jak zachęcić uczniów do nauki o Europie. Scenka 2: uczący się uczeń , książki
Wymyśliły więc konkurs , w którym nie będzie to wkuwania dat i pojęć, rozwiązywania testów i czytania setek stron literatury ale ….. działanie i organizowanie , zaplanowanie i przeprowadzenie w swojej szkole i okolicy akcji, dzięki której ich rówieśnicy mogliby dowiedzieć się czegoś o Europie lub Unii Europejskiej. Malwina: Henry Fond powiedział : Od ciebie samego zależy, czy chcesz wykorzystać nowy rok jako motor napędowy czy jako hamulec Twoich działań, myśli, zamierzeń i celów. " My wybraliśmy silnik napędowy i przyłączyliśmy się do ponad dwustu szkół , które biorą udział w konkursie tworząc konkursową drużynę.
KONKURS
Martyna : Witamy serdecznie nauczycieli i uczniów. Dzisiaj w naszej szkole obchodzimy „ Święto
Europy i jezyków obcych” . Nietypowo jak na tą porę roku, zazwyczaj był to maj, ale właśnie teraz w marcu kończy się nasza przygoda z projektem „ Cześć ,Europo!
Filip: „Poważne instytucje jak Stowarzyszenia „Młodzi dla Europy” oraz „Yes! YOUth Can”, a także Polska Fundacja im. Roberta Schumana zastanawiały się jak zachęcić uczniów do nauki o Europie. Scenka 2: uczący się uczeń , książki
Wymyśliły więc konkurs , w którym nie będzie to wkuwania dat i pojęć, rozwiązywania testów i czytania setek stron literatury ale ….. działanie i organizowanie , zaplanowanie i przeprowadzenie w swojej szkole i okolicy akcji, dzięki której ich rówieśnicy mogliby dowiedzieć się czegoś o Europie lub Unii Europejskiej. Malwina: Henry Fond powiedział : Od ciebie samego zależy, czy chcesz wykorzystać nowy rok jako motor napędowy czy jako hamulec Twoich działań, myśli, zamierzeń i celów. " My wybraliśmy silnik napędowy i przyłączyliśmy się do ponad dwustu szkół , które biorą udział w konkursie tworząc konkursową drużynę.
KONKURS
( Malwina robi uwagi Filipowi na temat
ubioru, na krześle wisi garnitur i krawat)Malwina: Filip,
tak patrzę na ciebie i zastanawiam się , że po ci ta kolorowa muszka, śmieszna fryzura i zabawne ubranie przecież tematy europejskie są poważne, trudne
, wymagają oczytania chyba bardziej pasowałby krawat , garnitur.Filip: No właśnie,
też tak myślałam. Ale przecież ten miesiąc działań był dla nas tak ciekawy, barwny, wesoły, pełen nowych sytuacji, że stwierdziłam, że
taki strój bardziej pasuje do dzisiejszej imprezy. A wasze maski karnawałowe
to chyba też jakieś małe spóźnienie. Przecież karnawał już się skończył. Malwina: My
dopasowałyśmy się tylko do ciebie. Poza tym projekt był dla nas dużą zagadką,
czymś nieznanym i też chciałyśmy być trochę
tajemnicze.
( Zdjęcia ) + FILM dzień Otwarty
Filip: Konkurs przywitaliśmy organizując w Dniu Otwartym Szkoły stoisko unijne. Przedstawiliśmy informacje o konkursie, ciekawostki kulinarne krajów europejskich, wystawę z działalności międzynarodowej szkoły z pamiątkami z ciekawych miejsc naszych projektowych podróży oraz zaprosiliśmy rodziców do quizu o Unii Europejskiej.Malwina: Nasza konkursową maskotką został EUREK, ( zdjęcie) który jest z nami na każdym wydarzeniu, spotkaniu, wyjeździe. Jest ciekawy świata i szybko chłonie wiedzę.
( Zdjęcia ) + FILM dzień Otwarty
Filip: Konkurs przywitaliśmy organizując w Dniu Otwartym Szkoły stoisko unijne. Przedstawiliśmy informacje o konkursie, ciekawostki kulinarne krajów europejskich, wystawę z działalności międzynarodowej szkoły z pamiątkami z ciekawych miejsc naszych projektowych podróży oraz zaprosiliśmy rodziców do quizu o Unii Europejskiej.Malwina: Nasza konkursową maskotką został EUREK, ( zdjęcie) który jest z nami na każdym wydarzeniu, spotkaniu, wyjeździe. Jest ciekawy świata i szybko chłonie wiedzę.
Martyna: Organizacja wydarzeń to jedno, ale
przecież mieliśmy się też czegoś nauczyć i nauczyć innych. Sprawdźmy więc co
umieją uczniowie naszej szkoły. Pomoże nam w tym koło fortuny. Zapraszamy 2 uczestników. Zapewniam, że pytania są tylko
łatwe. Dostaniecie po 3 pytania, zobaczymy ,kto jest bardziej oczytany ! (INTERAKTYWNE
Koło FORTUNY) Filip: Ideą
konkursu jest popularyzowanie w lokalnej
społeczności wiedzy i Europie i UE , jej historii, kultury , języków i tematów społecznych , spotykania z
szerokim gronem odbiorców w różnym wieku. ( zdjęcie z
banerem )
( ZDJĘCIA i film ) Przedszkole Malwina : 18 lutego Eurek wraz z drużyną zawitał w przedszkolu "U Ignasia", gdzie odbyły się warsztaty europejskie dla starszaków i maluchów. Było kolorowo i energetycznie, a dla uczestników konkursu pierwsze spotkanie z tak młodymi odbiorcami wiedzy o Europie. Przedszkolaki były mocno zaciekawione wystrojem sali. Były gadżety, flagi unijne, kolorowe plansze przedstawiające kraje Unii Europejskiej, które uczniowie przygotowali do przeprowadzenia warsztatów, ciekawostki kulinarne Przedszkolaki uczyły się zwrotów na przywitanie, były piosenki i kolorowanie flag . Na zakończenie otrzymały przygotowane przez uczniów unijne kotyliony. Martyna : Przedszkolaki mają jeszcze dość czasu żeby nauczyć się języków.Filip: Gorzej z naszymi klasami 8, one już prawie za miesiąc mają egzaminy. Ciekawe jak władają językami obcymi ?
SCENKI językowe ( Filip podchodzi do stolika restauracyjnego )Filip: Co my tu mamy ? Jakieś spotkanie towarzyskie ? Posłuchajmy o czym rozmawiają.(Filip zostaje przy stoliku i słucha) rozmowa hiszpańska i czeska ( WIOLA i PATRYCJA ………. ) (FILIP podchodzi do Martyny i Malwiny ) : Wiem , wiem w jakich językach rozmawiali ! Po portugalsku i po czesku !
Martyna: To nie był portugalski. Ostatnio spędziłam 2 tygodnie w Lizbonie i nasłuchałam się portugalskiego. ( Sandra wstaje od stolika restauracyjnego i podchodzi do prowadzących ) Sandra : Pozwólcie, że wam wyjaśnię. To był hiszpański, mój ulubiony język obcy. Nie chwaląc uczę się go od jakiegoś czasu ( PIOSENKA) + w tle slajdy widoki Hiszpanii )
( ZDJĘCIA i film ) Przedszkole Malwina : 18 lutego Eurek wraz z drużyną zawitał w przedszkolu "U Ignasia", gdzie odbyły się warsztaty europejskie dla starszaków i maluchów. Było kolorowo i energetycznie, a dla uczestników konkursu pierwsze spotkanie z tak młodymi odbiorcami wiedzy o Europie. Przedszkolaki były mocno zaciekawione wystrojem sali. Były gadżety, flagi unijne, kolorowe plansze przedstawiające kraje Unii Europejskiej, które uczniowie przygotowali do przeprowadzenia warsztatów, ciekawostki kulinarne Przedszkolaki uczyły się zwrotów na przywitanie, były piosenki i kolorowanie flag . Na zakończenie otrzymały przygotowane przez uczniów unijne kotyliony. Martyna : Przedszkolaki mają jeszcze dość czasu żeby nauczyć się języków.Filip: Gorzej z naszymi klasami 8, one już prawie za miesiąc mają egzaminy. Ciekawe jak władają językami obcymi ?
SCENKI językowe ( Filip podchodzi do stolika restauracyjnego )Filip: Co my tu mamy ? Jakieś spotkanie towarzyskie ? Posłuchajmy o czym rozmawiają.(Filip zostaje przy stoliku i słucha) rozmowa hiszpańska i czeska ( WIOLA i PATRYCJA ………. ) (FILIP podchodzi do Martyny i Malwiny ) : Wiem , wiem w jakich językach rozmawiali ! Po portugalsku i po czesku !
Martyna: To nie był portugalski. Ostatnio spędziłam 2 tygodnie w Lizbonie i nasłuchałam się portugalskiego. ( Sandra wstaje od stolika restauracyjnego i podchodzi do prowadzących ) Sandra : Pozwólcie, że wam wyjaśnię. To był hiszpański, mój ulubiony język obcy. Nie chwaląc uczę się go od jakiegoś czasu ( PIOSENKA) + w tle slajdy widoki Hiszpanii )
Malwina: I
tak z Hiszpanii wróciliśmy do Katowic do
Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct
. Wybraliśmy się tam 21 lutego . Na spotkaniu poznaliśmy, czym
zajmuje się taka instytucja -prowadzi lekcje europejskie, wykłady o
tematyce unijnej, szkolenia i konferencje. Podczas pobytu mieliśmy
okazję wziąć udział w praktycznych ćwiczeniach z geografii, historii,
powtórzyliśmy sobie znajomość mapy, przedstawiciel Europe Direct pan Michał
Witas przeprowadził lekcję o powstaniu Unii, jej strukturach i korzyściach dla Polski po wstąpieniu do UE
w 2004 roku.
(Slajdy Katowice ) Rozrywkowym przerywnikiem w szerzeniu wiedzy o Europie i j. obcych były warsztaty „ Europejska Strefa Komfortu” . Uczniowie czytali książki geograficzne , słowniki, bajki, magazyny językowe. Mogli „podróżować” oglądając zdjęcia atrakcyjnych miejsc w krajach europejskich.
Slajdy Strefa komfortu Filip: Takie warsztaty na pewno się podobają , pani
nie pyta i nie ma kartkówki. (Slajdy Katowice ) Rozrywkowym przerywnikiem w szerzeniu wiedzy o Europie i j. obcych były warsztaty „ Europejska Strefa Komfortu” . Uczniowie czytali książki geograficzne , słowniki, bajki, magazyny językowe. Mogli „podróżować” oglądając zdjęcia atrakcyjnych miejsc w krajach europejskich.
Martyna: Oczywiście, przecież są jeszcze inne zajęcia niż nauka. Zobaczmy jak to wygląda wygląda w jednym z domów w Wenecji we Włoszech. ZAPRASZAMY do scenki Olę i Maję z kl. 8d
(scenka włoska - rozmowa mamy z córką, która wybiera się na imprezę )
Malwina: Mio dio ! Ale ten język włoski piękny, romantyczny , pięknie brzmi nawet podczas małej awantury.( film z lekcji angielskiego ) Filip: W ciągu ostatniego miesiąca odbyły się również imprezy towarzyszące . 9 marca w Sali 202 zorganizowane zostały w ramach zajęć regionalizmu warsztaty „Gry i zabawy regionalne i europejskie ” , uczniowie kl. młodszych ułożyli reklamowy napis Cześć Europo !
Film – napis CZEŚĆ EUROPO , zdjęcia z REGIONALIZMU ) Zobaczmy teraz na żywo krótką prezentację gier i zabaw przygotowanych przez uczniów KL. 8D I 8B pod opieką p. Agaty Chmielniak i scenkę wielkanocną przygotowaną przez p. Lucynę Paluch.
( ( Pochód regionalny – p. Chmielniak , szukanie pisanek po angielsku - p. Paluch )
Filip: Przypomniało mi się dzieciństwo, piękne czasy, szukanie Zajączka na Wielkanoc, godzinne zabawy na podwórku a dzisiaj wszystko się zmieniło. Mogłem się o tym przekonać na debacie klimatycznej, która odbyła się 3 marca w naszej szkole.
( FILM z debaty ) Malwina: Ochrona klimatu to priorytet UE na ten rok, dlatego tak ważne było dla nas spotkanie z p.Zuzanną Borowską. Jest ona przedstawicielką Polskiego Klubu Ekologicznego i reprezentowała głos młodego pokolenia w sprawie ochrony klimatu na niedawnym szczycie klimatycznym COP25 w Madrycie. Martyna: Nasz gość specjalny to uczennica kl. III LO w Katowicach mieszkająca w Bielsku-Białej. Zuzanna Borowska przedstawiła swoją działalność ekologiczną,opowiedziała jak wyglądał szczyt klimatyczny w Hiszpanii, że dekady zaniedbań i ignorowania problemu doprowadziły do sytuacji, w której trzeba działać natychmiast, w przeciwnym razie na dużej części Ziemi będą panować warunki śmiertelne dla ludzi. Malwina: Debata nawiązywała do aktualnych problemów, związanych z groźnymi zjawiskami jak efekt cieplarniany, zanieczyszczenie środowiska, smog. Klasa 3 wystąpiła ze swoją prezentacją ekologiczną , którą przygotowała pod opieką wychowawczyni p. Jolanty Karwackiej do konkursu „ Zdolni z Czechowic- Dziedzic, miasta z zapałem”. Podczas spotkania dwie drużyny - zielona i czarna przedstawiały swoje opinie, argumenty i przekonywały do swoich poglądów. Było to bardzo ciekawe doświadczenie, uczyliśmy się jak występować publicznie, zastanowiliśmy się nad tym, czy sami chronimy środowisko, sortujemy śmieci, oszczędzamy energię i wodę .
Zapraszamy Krystiana i Olka z 7a Piosenka - RAP ekologiczny
MIĘDZYKLASOWY KONKURS Filip: A teraz pora na międzyklasowy konkurs europejski. Konkurs na najciekawszą reklamę kraju UE " 6 - 8 wersów w tekście, ma to być zachęta do podróży do tego kraju;Kryteria oceny: pomysł, dobór słów, w wierszu wymienić charakterystyczną rzecz dla tego kraju 2. część : przebieracie się za znaną osobę pochodzącą z tego kraju ( osoba historyczna lub współczesna - np. sportowiec, aktor, postać z bajki, polityk, piosenkarz, naukowiec, kompozytor itp.) Oceniany jest wygląd, strój i rekwizyty. + 3 informacje o tej osobie. W każdej części uzyskuje się po 5 punktów, łącznie 10. Dwie części konkursu ocenia jury w składzie : p. A. Chmielniak, p. W. Czech i p. M. Brosz .Zapraszamy reprezentantów klas. Czytacie głośno wiersz i prezentujecie swój strój.
MIĘDZYKLASOWY KONKURS Filip: A teraz pora na międzyklasowy konkurs europejski. Konkurs na najciekawszą reklamę kraju UE " 6 - 8 wersów w tekście, ma to być zachęta do podróży do tego kraju;Kryteria oceny: pomysł, dobór słów, w wierszu wymienić charakterystyczną rzecz dla tego kraju 2. część : przebieracie się za znaną osobę pochodzącą z tego kraju ( osoba historyczna lub współczesna - np. sportowiec, aktor, postać z bajki, polityk, piosenkarz, naukowiec, kompozytor itp.) Oceniany jest wygląd, strój i rekwizyty. + 3 informacje o tej osobie. W każdej części uzyskuje się po 5 punktów, łącznie 10. Dwie części konkursu ocenia jury w składzie : p. A. Chmielniak, p. W. Czech i p. M. Brosz .Zapraszamy reprezentantów klas. Czytacie głośno wiersz i prezentujecie swój strój.
PIOSENKA W J . ANGIELSKIM – OLA (Pocahontas) Filip: Działania konkursowe wypełniły nam ponad miesiąc czasu. Ale nie nudziło się nam, bo mieliśmy też zajęcia praktyczne w terenie jak zbieranie informacji o miastach partnerskich Pszczyny i Czechowic-Dziedzic, szukanie śladów Unii w najbliższej okolicy ( zdjęcia Miasta partnerskie, tablice unijne)
Martyna: Przed nami jeszcze trochę emocji. Jutro w Urzędzie Miasta przeprowadzimy wywiad z Naczelnikiem Wydziału Promocji panem Grzegorzem Wąsik o miastach partnerskich, międzynarodowej współpracy Czechowic z krajami UE i korzyściami, jakie płyną z tych kontaktów dla uczniów czechowickich szkół i lokalnej społeczności. Jest wśród nich miasto w Niemczech – Hiddenhausen znane sportowcom naszej szkoły.
PIOSENKA Roksana i 8A Tim Bendzko " Muss nur noch kurz die Welt retten " Taniec kl. 8
Ogłoszenie wyników konkursu, rozdanie dyplomów i nagród.
ZAKOŃCZENIE IMPREZY
Zespół konkursu:(wrażenia z działań w konkursie, podsumowanie zdobytych doświadczeń )
2 SCENARIUSZ ROBOCZY
Seniorzy w Unii Europejskiej z Internetem „za pan brat”
1. p. Dobija , p. Pochopień opiekun wolontariatu - powitanie seniorów 2. Malwina - przedstawienie grupy młodzieżowej i informacje o konkursie „Cześć Europo!"3. Martyna - zapowiedź programu spotkania: geografia, kultura, podróże po UE Internet w życiu Seniora – jak korzystać, jakie są zagrożenia ? 4. Paweł i Karolina - prezentacja CUDA EUROPY na zmianę czytają slajdy.5. Po prezentacji krótki konkurs o Europie dla seniorów + podkład muzyczny
( zadajecie pytania a seniorzy zgadują co za miejsce i gdzie ok.15 minut )
Seniorzy w Unii Europejskiej z Internetem „za pan brat”
1. p. Dobija , p. Pochopień opiekun wolontariatu - powitanie seniorów 2. Malwina - przedstawienie grupy młodzieżowej i informacje o konkursie „Cześć Europo!"3. Martyna - zapowiedź programu spotkania: geografia, kultura, podróże po UE Internet w życiu Seniora – jak korzystać, jakie są zagrożenia ? 4. Paweł i Karolina - prezentacja CUDA EUROPY na zmianę czytają slajdy.5. Po prezentacji krótki konkurs o Europie dla seniorów + podkład muzyczny
( zadajecie pytania a seniorzy zgadują co za miejsce i gdzie ok.15 minut )
6. Filip i Marysia
-opowiadają o tym jak Unia dba o seniorów : programy aktywizacji seniorów Filip – Unia Europejska
, Marysia - Polska
7. Jak seniorzy w UE przygotowują się do podróży ? praktyczny poradnik
7. Jak seniorzy w UE przygotowują się do podróży ? praktyczny poradnik
Lista kontrolna do podróży
- ZUZA plakat 8. Pułapki w Internecie - na co
uważać ?
Paweł i Roksana - opowiadają o
zagrożeniach w internecie. Na co musimy uważać
korzystając z komputera. Zadaja różne pytania seniorom i udzielają im odpowiedzi.
korzystając z komputera. Zadaja różne pytania seniorom i udzielają im odpowiedzi.
Podsumowanie I części spotkania: KWIATY i prezenty – z okazji
zbliżającego się Święta Kobiet - uczniowie wręczają seniorkom kwiaty .
Malwina, Martyna, Filip - Każdy z nas rozmawia z seniorami o podróżach.
Malwina, Martyna, Filip - Każdy z nas rozmawia z seniorami o podróżach.
Część II -
ćwiczenia przy komputerze
– każdy uczeń ma pendrive z grami dla seniorów 9-10 osób Zajęcia praktyczne - każdy wolontariusz ćwiczy z jednym seniorem przy komputerze.
– każdy uczeń ma pendrive z grami dla seniorów 9-10 osób Zajęcia praktyczne - każdy wolontariusz ćwiczy z jednym seniorem przy komputerze.
Podział zadań :
a. Karolina i Zuzia - piszą scenariusz
b. Piotrek prezentacja - Cuda Europy
c. Kacper gry na komputerze do ćwiczeń na komputerze ( może masz jakieś dwa przykłady)
Przygotowania techniczne i wyposażenie : Czas godz. 10-12. 00 środa 1. Przywitanie seniorów na dużej sali - ok.30 osób = Dyrekcja i 3 opiekunów2. Prezentacja o ciekawych miejscach w Europie - 10 najpiękniejszych miejsc3. Jak Unia dba o seniorów ? - możliwości w Polsce i Europie4. Rozmowa z seniorami o podróżach + upominki5. ćwiczenia praktyczne - 9 pendrivów z przygotowanymi grami poznawczymi - każdy wolontariusz pracuje przy komputerze z 1 seniorem .6. Strój : koszulki wolontaryjne SP6 lub kolorowe T-shirty, wyposażenie techniczne telefony, laptopy itp.
a. Karolina i Zuzia - piszą scenariusz
b. Piotrek prezentacja - Cuda Europy
c. Kacper gry na komputerze do ćwiczeń na komputerze ( może masz jakieś dwa przykłady)
Przygotowania techniczne i wyposażenie : Czas godz. 10-12. 00 środa 1. Przywitanie seniorów na dużej sali - ok.30 osób = Dyrekcja i 3 opiekunów2. Prezentacja o ciekawych miejscach w Europie - 10 najpiękniejszych miejsc3. Jak Unia dba o seniorów ? - możliwości w Polsce i Europie4. Rozmowa z seniorami o podróżach + upominki5. ćwiczenia praktyczne - 9 pendrivów z przygotowanymi grami poznawczymi - każdy wolontariusz pracuje przy komputerze z 1 seniorem .6. Strój : koszulki wolontaryjne SP6 lub kolorowe T-shirty, wyposażenie techniczne telefony, laptopy itp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz