Witam klasy 7 ! 
Stunde 12
Thema: Ich esse Pizza am liebsten - stopniowanie przymiotnika 
Stunde 11
Thema: Guten Appetit - nazwy potraw, zamawianie obiadu
Stunde 10 07.05.2020 godz. 10.00
Lekcja online Testportal.pl - test podsumowujący rozdz. 4 i 5Thema: Wiederholung für den Test – sprawdzenie ćwiczeń do testu
( przyjaciele, moja klasa)
Lekcja online na platformie Teams, klucz do ćwiczeń przygotowujących do testu, omówienie słownictwa i tematów gramatycznych
Przykładowe rozwiązania ćwiczeń z przeprowadzonej lekcji online Teams
I . Uzupełnij rodzajnik i przetłumacz na j. polski :
der Mittwoch środa das Sprachlabor pracownia językowa
die Freizeit wolny czas das Heft zeszyt der Wohnort miejsce zamieszkania
II. Uzupełnij luki w zdaniach i przetłumacz na j. polski:
Ich fahre nach Deutschland.
    Wo treffen   wir uns ?  Im Stadion ?
Sonja geht um 7.30 in die Schule.
Ich fahre Rad gern und schwimme im Schwimmbad.
Was lernst du gern ? Ich lerne gern die Fremdsprachen.
Sonja geht um 7.30 in die Schule.
Ich fahre Rad gern und schwimme im Schwimmbad.
Was lernst du gern ? Ich lerne gern die Fremdsprachen.
reagujesz.
Powiedz, gdzie znajduje się twoja szkoła.
Wo liegt deine Schule ?
Powiedz, że po południu nie zostajesz w szkole.
Ich bleibe nicht in der Schule am Nachmittag.
Poinformuj że czasami wysyłasz smsy.
Ich schicke manchmal SMS.
Zapytaj osobę dorosłą skąd pochodzi i ile ma lat. Woher kommen Sie ?
Poinformuj, ilu jest was w klasie. Wir sind ......... in der Klasse.
Zapytaj kolegę jak długo uczy się niemieckiego
Wie lange lernst du Deutsch ?
Powiedz, że idziecie do centrum młodzieżowego.
Wir gehen ins Jugendzentrum.
IV. Odpowiedz na pytania:
1. Wann hast du keine Schule ? Kiedy nie masz szkoły?
2. Wie findest du Sport ? Co sądzisz o sporcie ?
3. Wie lange lernst du Englisch ? Jak długo uczysz się j.angielskiego ?
4. Wer ist dein bester Freund / deine beste Freundin?
5. Was machst du gern ? Co robisz chętnie ?
6. Wo liegt deine Schule ?
7. Wo triffst du dich mit den Freunden ?
8. Sprichst du gut Englisch ?
IV. Czynności - Przetłumacz co robią te osoby:
1.sie spricht - ona mówi ihr spielt Klavier - wy gracie na pianinie
ich schwimme -ja pływam ich fahre Rad - jeżdżę na rowerze
wir machen - my robimy er hat - on ma
du lernst - ty uczysz się
du bist - ty jesteś
Stunde 8  30.04.2020  godz.11.00
ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE DO TESTU ROZDZ. 4 i 5
(pomoc w przygotowaniu do testu - napisać do zeszytu)
I . Uzupełnij rodzajnik i przetłumacz na j. polski :
... Mittwoch .... Sprachlabor Französisch Freizeit
Heft Kind Land Wohnort
                                     
II. Uzupełnij luki w zdaniach i przetłumacz na j. polski:
1. Ich f........ nach Deutschland.
III. Co powiesz w takiej sytuacji? Nie tłumacz tych zdań tylko od razu bezpośrednio
reagujesz.
1. Powiedz, gdzie znajduje się twoja szkoła.
2. Powiedz, że niestety nie masz psa w domu
3. Powiedz, że po południu nie zostajesz w szkole.
4. Poinformuj że czasami wysyłasz smsy.
5. Zapytaj osobę dorosłą skąd pochodzi i ile ma lat.
6. Poinformuj, ilu jest was w klasie
7. Zapytaj kolegę jak długo uczy się niemieckiego
8. Zapytaj rozmówcę, kiedy ma dużo wolnego czasu.
9. Powiedz, że idziecie do centrum młodzieżowego.
IV. Odpowiedz na pytania:
1. Wann hast du keine Schule ?
2. Wie findest du Sport ?
3. Wie lange lernst du Englisch ?
4. Wer ist dein bester Freund / deine beste Freundin?
5. Was machst du gern ?
6. Wo liegt deine Schule ?
7. Wo triffst du dich mit den Freunden ?
8. Sprichst du gut Englisch ?
IV. Czynności - Przetłumacz co robią te osoby:
1.sie spricht 11. ihr spielt Klavier
ich schwimme 12. ich fahre Rad
wir machen 13. er hat
du lernst 14. wir treffen uns
ihr schickt SMS 15. sie findet
6. du bist
wir liegen in der Sonne
er besucht den Kurs
sie gehen
Sie sind
III. TEST ONLINE 7 maja wtorek za 20 pkt z rozdziału 4 i 5.
ZADANIE DOMOWE
1. Nie przesyłacie ćwiczeń z lekcji. Będzie ocenione test próbny na testportal.pl
Naucz się przykładów z lekcji do testu, powtórz słówka ( na pamięć) i poćwicz zdania z lekcji. Zgodnie z tradycję zawsze coś może się powtórzyć na teście 7 maja.
Więcej informacji na dzienniku elektronicznym, przeczytaj wiadomość z 30 kwietnia
(jest to potwierdzenie obecności na lekcji).
STUNDE 7 30.04.2020 dostępny od 14-18.00
Thema: Wiederholung für den Test
Testportal.pl - test próbny przed sprawdzianem.
STUNDE 6 23.04.2020
STUNDE 5 23.04.2020
ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE DO TESTU ROZDZ. 4 i 5
(pomoc w przygotowaniu do testu - napisać do zeszytu)
I . Uzupełnij rodzajnik i przetłumacz na j. polski :
... Mittwoch .... Sprachlabor Französisch Freizeit
Heft Kind Land Wohnort
II. Uzupełnij luki w zdaniach i przetłumacz na j. polski:
1. Ich f........ nach Deutschland.
2. Wo t................   wir ins ?  Im Stadion ?
3. Ich ............... einen Theaterkurs.
4. Sonja geht um 7.30 ...... ....... Schule.
5. Wir sind vor dem .................. ( centrum handlowe).
6. Ich fahre .............. gern und ............ im Schwimmbad.
7. Wo w........ er ? In Berlin.
8. ....... lernst du gern ? Ich lerne gern die Fremdsprachen.
3. Ich ............... einen Theaterkurs.
4. Sonja geht um 7.30 ...... ....... Schule.
5. Wir sind vor dem .................. ( centrum handlowe).
6. Ich fahre .............. gern und ............ im Schwimmbad.
7. Wo w........ er ? In Berlin.
8. ....... lernst du gern ? Ich lerne gern die Fremdsprachen.
reagujesz.
1. Powiedz, gdzie znajduje się twoja szkoła.
2. Powiedz, że niestety nie masz psa w domu
3. Powiedz, że po południu nie zostajesz w szkole.
4. Poinformuj że czasami wysyłasz smsy.
5. Zapytaj osobę dorosłą skąd pochodzi i ile ma lat.
6. Poinformuj, ilu jest was w klasie
7. Zapytaj kolegę jak długo uczy się niemieckiego
8. Zapytaj rozmówcę, kiedy ma dużo wolnego czasu.
9. Powiedz, że idziecie do centrum młodzieżowego.
IV. Odpowiedz na pytania:
1. Wann hast du keine Schule ?
2. Wie findest du Sport ?
3. Wie lange lernst du Englisch ?
4. Wer ist dein bester Freund / deine beste Freundin?
5. Was machst du gern ?
6. Wo liegt deine Schule ?
7. Wo triffst du dich mit den Freunden ?
8. Sprichst du gut Englisch ?
IV. Czynności - Przetłumacz co robią te osoby:
1.sie spricht 11. ihr spielt Klavier
ich schwimme 12. ich fahre Rad
wir machen 13. er hat
du lernst 14. wir treffen uns
ihr schickt SMS 15. sie findet
6. du bist
wir liegen in der Sonne
er besucht den Kurs
sie gehen
Sie sind
III. TEST ONLINE 7 maja wtorek za 20 pkt z rozdziału 4 i 5.
ZADANIE DOMOWE
1. Nie przesyłacie ćwiczeń z lekcji. Będzie ocenione test próbny na testportal.pl
Naucz się przykładów z lekcji do testu, powtórz słówka ( na pamięć) i poćwicz zdania z lekcji. Zgodnie z tradycję zawsze coś może się powtórzyć na teście 7 maja.
Więcej informacji na dzienniku elektronicznym, przeczytaj wiadomość z 30 kwietnia
(jest to potwierdzenie obecności na lekcji).
STUNDE 7 30.04.2020 dostępny od 14-18.00
Thema: Wiederholung für den Test
Testportal.pl - test próbny przed sprawdzianem.
STUNDE 6 23.04.2020
Dzisiaj 
- utrwalasz słownictwo z rozdziału o jedzeniu
- reagujesz na sytuacje
- informujesz , co lubisz jeść, że jesteś głodny i chce ci się pić.
- utrwalasz tematy do sprawdzianu na testportal.pl
Thema: Was isst du gern ? Co chętnie jesz? str. 79 L
- utrwalasz słownictwo z rozdziału o jedzeniu
- reagujesz na sytuacje
- informujesz , co lubisz jeść, że jesteś głodny i chce ci się pić.
- utrwalasz tematy do sprawdzianu na testportal.pl
Thema: Was isst du gern ? Co chętnie jesz? str. 79 L
 I. Ankieta w rodzinie  ( do zeszytu)  str. 79  ćw. 3   
a. mögen   lubić     ( czasownik modalny )   wir mögen  
 ich mag      ja lubię                                    ihr mögt
 du magst                                                   sie, Sie mögen
 er,sie, es mag                       
komentarz: 
Nie przeprowadzisz wywiadu w klasie, ale możesz to zrobić w rodzinie.
Zapytaj 2 osób w rodzinie, co lubią jeść i pić na śniadanie. 
Was magst du essen ? Was magst du trinken ? i napisz odpowiedzi.Możesz wykorzystać
menu z różowej tabelki w tym ćwiczeniu
II. Nazwy posiłków - napisz nazwy posiłków
    das Frühstück  -   śniadanie
    das Mittagessen   obiad
    das Abendbrot     kolacja
III. Testportal.pl  - Na tym portalu napiszemy test. Termin 7 maja godz. 10.00
                             Test próbny wykonamy w przyszłym tygodniu na  lekcji o godz. 10.00.  UWAGA: czas limitowany, test będzie dostępny tylko na tej lekcji,żeby przećwiczyć praktycznie jak taki test rozwiązywać. Przed lekcją o 9.45 dostaniecie link.  Test będzie aktywowany o 10.00                         
 HAUSAUFGABE : 
Zadanie  domowe :
1.  ZESZYT ĆWICZEŃ   str. 59   ćw. 4  
                                 str. 60  ćw. 5  i  9
UWAGA: Wyjaśnienie do zadania domowego jest na mobidzienniku.
              Należy odczytać wiadomość w dniu 23.04.(potwierdzenie obecności na lekcji) 
a. mögen lubić ( czasownik modalny ) wir mögen
ich mag ja lubię ihr mögt
du magst sie, Sie mögen
er,sie, es mag
komentarz:
Nie przeprowadzisz wywiadu w klasie, ale możesz to zrobić w rodzinie.
Zapytaj 2 osób w rodzinie, co lubią jeść i pić na śniadanie.
Was magst du essen ? Was magst du trinken ? i napisz odpowiedzi.Możesz wykorzystać
menu z różowej tabelki w tym ćwiczeniu
II. Nazwy posiłków - napisz nazwy posiłków
    das Frühstück  -   śniadanie
das Mittagessen obiad
das Mittagessen obiad
    das Abendbrot     kolacja
Test próbny wykonamy w przyszłym tygodniu na lekcji o godz. 10.00. UWAGA: czas limitowany, test będzie dostępny tylko na tej lekcji,żeby przećwiczyć praktycznie jak taki test rozwiązywać. Przed lekcją o 9.45 dostaniecie link. Test będzie aktywowany o 10.00

Zadanie  domowe :
1.  ZESZYT ĆWICZEŃ   str. 59   ćw. 4  
                                 str. 60  ćw. 5  i  9
UWAGA: Wyjaśnienie do zadania domowego jest na mobidzienniku.
              Należy odczytać wiadomość w dniu 23.04.(potwierdzenie obecności na lekcji) 
STUNDE 5 23.04.2020
Dziś rozpoczynamy rozdział  7  o żywności, napojach i kulinarnych upodobaniach.
Uczycie się :
- nazw produktów spożywczych
- nazw napojów
- czasowników jeść i pić 
- z czego składają się śniadania w różnych krajach Europy
Thema: Frühstück  international / nazwy żywności i napojów, opisy menu na  śniadanie/
            Śniadanie międzynarodowe   str. 78 - 79 L /
Dziś rozpoczynamy rozdział  7  o żywności, napojach i kulinarnych upodobaniach.
Uczycie się :
- nazw produktów spożywczych
- nazw napojów
- czasowników jeść i pić
- czasowników jeść i pić
- z czego składają się śniadania w różnych krajach Europy
            Śniadanie międzynarodowe   str. 78 - 79 L /
 I. Nowe słówka  ( do zeszytu)  str. 78 ćw. 1  
 a. essen   jeść    ( nieregularny )              trinken - pić 
 ich esse - ja jem                                   ich trinke
 du isst                                                 du .......
 er,sie, es isst
                                                    Odmień czasownik trinken samodzielnie jest regularny ! 
 wir essen
 ihr esst
sie, Sie essen
  
  b.  Dopisz niemieckie tłumaczenia - nazwy żywności i napojów na podstawie rysunków 
  Uwaga:  rodzaje rzeczowników w j. niemieckim i polskim nie zawsze są  takie same
  np. po polsku ta szynka , po niemiecku ten szynka ( der)
  r. męski                            r.żeński                   r. nijaki 
   der                                     die                          das
kawa - ......                        mleko - ........        bułka - ......
sok pomarańczowy- .....      dżem                      chleb
szynka  - .....                      masło                      rogalik francuski - .....
ser                                                                    jajko
miód                                                                     
kawa espresso
herbata
                                   
c.  Moje śniadanie
Napisz z ćwiczenia 1 dwa zestawy śniadaniowe, które najbardziej ci smakują.
II. Rozmówka:   str. 79 ćw. 1 B
    a. Posłuchaj  nagrania  Lekcja 7 nr 12.  Najpierw kliknij w link,  znajdź lekcję  7 nr 12
     http://www.chmura.klett.pl/books/magnet-1-kl-vii-podrecznik
Komentarz: w rozmówce wypowiada się 6 osób z różnych krajów na temat tego , co jedzą na śniadanie  Florian z Niemiec, Paola z Włoch, Diana z Wlk. Brytanii, Claude z Francji, Werner z Austrii i Eva ze Szwajcarii. Niektóre osoby mówią w swoich j. ojczystych. Nie trzeba rozumieć wszystkiego, ważne że potrafisz skojarzyć międzynarodowe brzmienie nazw żywności
b. Połącz opis śniadania ( ćwicz. 1 str. 78)  z osobą  
    np. Florian - Obrazek śniadania nr ....  
c.  Ułóż dialogi , co je , co pije osoba z rozmówki na śniadanie   
     Komentarz: Po wysłuchaniu wypowiedzi  6 osób i dopasowaniu do nich śniadań 
     tworzysz dialogi  ( 3 wybrane osoby)  
     Wzór:  A :  Was isst Florian zum Frühstück ?  -   Co je ... na śniadanie ?
                B:   Er isst ein Brötchen mit Honig .... -    On je bułkę z miodem ..
                A:  Was trinkt Florian zum Frühstück ? - Co pije .... ?
                B : Er trinkt ......
    Jeśli wybierzesz Dianę lub Evę trzeba w dialogu zmienić osobę na   sie  - ona. 
    
HAUSAUFGABE : 
Zadanie  domowe :
1.  ZESZYT ĆWICZEŃ   str. 58  ćw. 1 
                                
2. Przygotowanie do testu 
    Napisz :
    a. dni tygodnia i naucz się na pamięć
    b. 6 przedmiotów szkolnych
    c. 4  czynności, które wykonujesz w szkole : np. Ich lese das Buch.
    d. 5 pomieszczeń w szkole  ( na pamięć)
    e. co  sądzisz o muzyce, angielskim, matematyce, sporcie ?
    f.  co masz w piórniku :  Ich habe im Mäppchen .......  ( 3 rzeczy )
    g.  jakie jest twoje hobby 
2.  Tematy do powtórzenia do sprawdzianu rozdział  5
     1. Opisy sytuacji szkolnych  -   obrazki str. 56 
     2. Wywiad o szkole - pytania i odpowiedzi   str. 57
     3. Wywiad z dyrektorem - hasła z formularza  ćw. 6 str 58  
     3. Przedmioty  szkolne i opinie o nich  ćw. 13 i 15  str. 61 
         Wie findest du ? - Co sądzisz o ... ? 
     4. Dni tygodnia ćw. 15 str.  61
     5. Słówka pytające :  wann - kiedy ?,  wo - gdzie?  wohin- dokąd ? 
UWAGA: Przesyłasz do oceny  ćwiczenie przygotowujące do testu 
              PKT. 2  Zadania domowego 
              Wyjaśnienie do zadania domowego jest na mobidzienniku.
              Należy odczytać wiadomość w dniu 23.04.(potwierdzenie obecności na lekcji) 
ich esse - ja jem ich trinke
du isst du .......
er,sie, es isst
                                                    Odmień czasownik trinken samodzielnie jest regularny ! 
 wir essen
ihr esst
sie, Sie essen
ihr esst
sie, Sie essen
  Uwaga:  rodzaje rzeczowników w j. niemieckim i polskim nie zawsze są  takie same
  np. po polsku ta szynka , po niemiecku ten szynka ( der)
r. męski r.żeński r. nijaki
   der                                     die                          das
kawa - ......                        mleko - ........        bułka - ......
sok pomarańczowy- .....      dżem                      chleb
szynka  - .....                      masło                      rogalik francuski - .....
ser                                                                    jajko
miód                                                                     
herbata
Napisz z ćwiczenia 1 dwa zestawy śniadaniowe, które najbardziej ci smakują.
II. Rozmówka: str. 79 ćw. 1 B
a. Posłuchaj nagrania Lekcja 7 nr 12. Najpierw kliknij w link, znajdź lekcję 7 nr 12
http://www.chmura.klett.pl/books/magnet-1-kl-vii-podrecznik
Komentarz: w rozmówce wypowiada się 6 osób z różnych krajów na temat tego , co jedzą na śniadanie Florian z Niemiec, Paola z Włoch, Diana z Wlk. Brytanii, Claude z Francji, Werner z Austrii i Eva ze Szwajcarii. Niektóre osoby mówią w swoich j. ojczystych. Nie trzeba rozumieć wszystkiego, ważne że potrafisz skojarzyć międzynarodowe brzmienie nazw żywności
b. Połącz opis śniadania ( ćwicz. 1 str. 78) z osobą
np. Florian - Obrazek śniadania nr ....
c. Ułóż dialogi , co je , co pije osoba z rozmówki na śniadanie
Komentarz: Po wysłuchaniu wypowiedzi 6 osób i dopasowaniu do nich śniadań
tworzysz dialogi ( 3 wybrane osoby)
Wzór: A : Was isst Florian zum Frühstück ? - Co je ... na śniadanie ?
B: Er isst ein Brötchen mit Honig .... - On je bułkę z miodem ..
A: Was trinkt Florian zum Frühstück ? - Co pije .... ?
B : Er trinkt ......
Jeśli wybierzesz Dianę lub Evę trzeba w dialogu zmienić osobę na sie - ona.
HAUSAUFGABE :

Zadanie  domowe :
1.  ZESZYT ĆWICZEŃ   str. 58  ćw. 1 
2. Przygotowanie do testu 
Napisz :
a. dni tygodnia i naucz się na pamięć
b. 6 przedmiotów szkolnych
c. 4 czynności, które wykonujesz w szkole : np. Ich lese das Buch.
d. 5 pomieszczeń w szkole ( na pamięć)
e. co sądzisz o muzyce, angielskim, matematyce, sporcie ?
f. co masz w piórniku : Ich habe im Mäppchen ....... ( 3 rzeczy )
g. jakie jest twoje hobby
2.  Tematy do powtórzenia do sprawdzianu rozdział  5Napisz :
a. dni tygodnia i naucz się na pamięć
b. 6 przedmiotów szkolnych
c. 4 czynności, które wykonujesz w szkole : np. Ich lese das Buch.
d. 5 pomieszczeń w szkole ( na pamięć)
e. co sądzisz o muzyce, angielskim, matematyce, sporcie ?
f. co masz w piórniku : Ich habe im Mäppchen ....... ( 3 rzeczy )
g. jakie jest twoje hobby
     1. Opisy sytuacji szkolnych  -   obrazki str. 56 
     2. Wywiad o szkole - pytania i odpowiedzi   str. 57
     3. Wywiad z dyrektorem - hasła z formularza  ćw. 6 str 58  
     3. Przedmioty  szkolne i opinie o nich  ćw. 13 i 15  str. 61 
         Wie findest du ? - Co sądzisz o ... ? 
     4. Dni tygodnia ćw. 15 str.  61
     5. Słówka pytające :  wann - kiedy ?,  wo - gdzie?  wohin- dokąd ? 
UWAGA: Przesyłasz do oceny  ćwiczenie przygotowujące do testu 
PKT. 2 Zadania domowego
Wyjaśnienie do zadania domowego jest na mobidzienniku.
PKT. 2 Zadania domowego
Wyjaśnienie do zadania domowego jest na mobidzienniku.
              Należy odczytać wiadomość w dniu 23.04.(potwierdzenie obecności na lekcji) 


STUNDE 4 16.04.2020
Uwaga : lekcja dzisiejsza jest częściowo taka sama jak opublikowana na blogu 9 . kwietnia. 
Od  9. kwietnia była przerwa świąteczna dlatego lekcja jest dzisiaj powtórzona. Nowym punktem jest pkt. III i IV.  ( zaznaczony na czerwono).
Uczniowie, którzy mają tą lekcję napisaną już w ubiegły czwartek piszą do zeszytu tylko 
temat  i  pkt. III i IV, pozostali uczniowie piszą całą lekcję. 
Punkt IV. lekcji przygotowuje do sprawdzianu za 20 pkt, który planowany jest  za 2 tygodnie online. Jeśli zajęcia będą odbywać się w szkole , to sprawdzian będzie w klasie. Dokładna data będzie na dzienniku elektronicznym.
Dzisiaj poznacie szkołę im. Albrechta Dürera w Norymbergii. Nauczycie się opisywać szkołę i jej pomieszczenia.
Thema: Eine Schule  stellt sich vor   - Szkoła się przedstawia   
             /str. 74 - 75 L /
            Wir wiederholen - powtórzenie materiału do sprawdzianu ( rozdz. 4 )
I. Nowe słówka  ( do zeszytu) 
   zwischen 10-18      -  w wieku od 10 - 18 lat
   es gibt insgesamt   - jest tutaj łącznie
   Unterricht ist jeden Tag    - lekcje są każdego dnia
   der Raum    - pomieszczenie  ( w opisie szkoły oznacza pracownia)
   der Informatikraum  - pracownia  informatyczna
   der Physikraum        - pracownia fizyki
   das Sprachlabor       - laboratorium językowe
   Ein Essen kostet       - jeden obiad kosztuje
                                     
a. Ćwiczenie w niebieskiej ramce ( do zeszytu)
    Przeczytaj tekst o szkole  i napisz zdania łącząc sensownie wyrazy z  3 kolumn
    wyrazów  według wzoru
 b.  Jakie pytania ułożysz do naszej szkoły ? ( do zeszytu)
      ćw. 14 str.  74  :
      Napisz pytania dotyczące naszej szkoły wykorzystując pytania 1 -5 z ćwiczenia, 
      zmień nazwę szkoły na    die  Ignacy Łukasiewicz - Grundschule Nr. 6
      Wzór:  Pytanie 1    Wo liegt die die  Ignacy Łukasiewicz - Grundschule Nr. 6 ?
 c. Lista pomieszczeń w szkole:  uzupełnij po niemiecku
     laboratorium językowe -   ..................
     stołówka                      -  .....................
     pracownia muzyczna   -   ......................
     hala sportowa -    ..................
     kawiarenka  -
     biblioteka  -
     hala sportowa - 
II. Utrwalenie   ćw.  16  str.  75  L - opisz krótko swoją szkołę
III.  Zamiana rzeczownika na osobę  ćwicz. 4 strona  71  L
A.   Objaśnienie tematu :    
Jeżeli rzeczownik ma rodzajnik określony der   i nie chcemy drugi raz w zdaniu powtarzać tego rzeczownika  to możemy go zamienić  na osobę  er   ( on)  
Przykład: Der Junge ist sympathisch.   Chłopiec jest sympatyczny.
                   Er          ist  sympathisch.  On jest sympatyczny.
Jeżeli rzeczownik ma rodzajnik żeński  die   to zamieniamy na osobę  sie ( ona).
                 Die Banane ist gelb .
                         Sie        ist gelb.  
Jeżeli rzeczownik ma rodzajnik das  to zamieniamy na osobę  es ( ono)
                 Das Heft ist rot.      Zeszyt jest czerwony.     
                    Es     ist rot.          On jest czerwony.
UWAGA:  Jak zauważyliście nie zawsze rodzaj rzeczownika w j. niemieckim jest taki sam
               jak rodzaj w j. polskim. Przy zamianie rzeczownika na osobę trzeba stosować  
               niemiecką zasadę czyli  der  -  er
                                                   die  -  sie
                                                   das  -  es
ale tłumacząc mówimy prawidłowe rodzaje w j. polskim.
B. Nowe słówka : das Bild  / die Bilder
                          obraz         obrazy
                          schneiden - ciąć
                          rechnen - liczyć
                          schreiben - pisać
                          schmecken - smakować
                          lecker - pyszny
                          schnell - szybko      langsam - wolno  
                         
IV. Tematy do powtórzenia do sprawdzianu rozdział  4
     1. Opis przyjaciela - słówka str. 48 
     2. Cechy charakteru -str. 49   ( 6 przeciwieństw cech charakteru na pamięć)
     3. Wywiad o przyjacielu - str. 50  
     4. Opis grupy przyjaciół - str. 51 ćw. 10  ( na pamięć)
     5. Miejsca spotkań w mieście - str. 52  
HAUSAUFGABE : 
Zadanie  domowe :
1.  Napisz pytania po niemiecku i odpowiedz w j. niemieckim:
     Wie ist dein Vater ?
     Was macht dein Freund in seiner Freizeit ? 
     Wie sind deine Hobbys ? 
     Wann triffst du dich mit den Freunden ?
     Wie viel seid ihr in der Clique ?
     Welche Klasse besuchst du?
     Wo spielen die Jungen Fussball ?
2. Napisz po niemiecku , uzupełnij zdania i przetłumacz je na j. polski: 
    a.Wir ....... zusammen ins Kino.
  
    b. ...... trefft ihr euch ? 
  
    c. Wir spielen Computer bei mir zu ........    .
  
    d.Meine Schwester ist lu.........  aber manchmal   hum............  .
    e. .......... ihr euch schon lange ?  Ja, 5 Jahre.
    f.  Ich ........... , mein Bruder ist tolerant.
    g.  ........... gehst du ?  In die Turnhalle.
3. ZESZYT ĆWICZEŃ   str. 37 ćw. 11
UWAGA: Wyjaśnienie do zadania domowego jest na mobidzienniku.
              Należy odczytać wiadomość w dniu 16.04.(potwierdzenie obecności na lekcji) 
Uwaga : lekcja dzisiejsza jest częściowo taka sama jak opublikowana na blogu 9 . kwietnia. 
Od 9. kwietnia była przerwa świąteczna dlatego lekcja jest dzisiaj powtórzona. Nowym punktem jest pkt. III i IV. ( zaznaczony na czerwono).
Uczniowie, którzy mają tą lekcję napisaną już w ubiegły czwartek piszą do zeszytu tylko
temat i pkt. III i IV, pozostali uczniowie piszą całą lekcję.
Punkt IV. lekcji przygotowuje do sprawdzianu za 20 pkt, który planowany jest za 2 tygodnie online. Jeśli zajęcia będą odbywać się w szkole , to sprawdzian będzie w klasie. Dokładna data będzie na dzienniku elektronicznym.
Dzisiaj poznacie szkołę im. Albrechta Dürera w Norymbergii. Nauczycie się opisywać szkołę i jej pomieszczenia.
Thema: Eine Schule stellt sich vor - Szkoła się przedstawia
             /str. 74 - 75 L /Od 9. kwietnia była przerwa świąteczna dlatego lekcja jest dzisiaj powtórzona. Nowym punktem jest pkt. III i IV. ( zaznaczony na czerwono).
Uczniowie, którzy mają tą lekcję napisaną już w ubiegły czwartek piszą do zeszytu tylko
temat i pkt. III i IV, pozostali uczniowie piszą całą lekcję.
Punkt IV. lekcji przygotowuje do sprawdzianu za 20 pkt, który planowany jest za 2 tygodnie online. Jeśli zajęcia będą odbywać się w szkole , to sprawdzian będzie w klasie. Dokładna data będzie na dzienniku elektronicznym.
Dzisiaj poznacie szkołę im. Albrechta Dürera w Norymbergii. Nauczycie się opisywać szkołę i jej pomieszczenia.
Thema: Eine Schule stellt sich vor - Szkoła się przedstawia
            Wir wiederholen - powtórzenie materiału do sprawdzianu ( rozdz. 4 )
I. Nowe słówka  ( do zeszytu) 
   zwischen 10-18      -  w wieku od 10 - 18 lat
es gibt insgesamt - jest tutaj łącznie
es gibt insgesamt - jest tutaj łącznie
   Unterricht ist jeden Tag    - lekcje są każdego dnia
der Raum - pomieszczenie ( w opisie szkoły oznacza pracownia)
der Informatikraum - pracownia informatyczna
der Physikraum - pracownia fizyki
das Sprachlabor - laboratorium językowe
Ein Essen kostet - jeden obiad kosztuje
                                     
der Raum - pomieszczenie ( w opisie szkoły oznacza pracownia)
der Informatikraum - pracownia informatyczna
der Physikraum - pracownia fizyki
das Sprachlabor - laboratorium językowe
Ein Essen kostet - jeden obiad kosztuje
a. Ćwiczenie w niebieskiej ramce ( do zeszytu)
Przeczytaj tekst o szkole i napisz zdania łącząc sensownie wyrazy z 3 kolumn
wyrazów według wzoru
b. Jakie pytania ułożysz do naszej szkoły ? ( do zeszytu)
ćw. 14 str. 74 :
Napisz pytania dotyczące naszej szkoły wykorzystując pytania 1 -5 z ćwiczenia,
zmień nazwę szkoły na die Ignacy Łukasiewicz - Grundschule Nr. 6
Wzór: Pytanie 1 Wo liegt die die Ignacy Łukasiewicz - Grundschule Nr. 6 ?
c. Lista pomieszczeń w szkole: uzupełnij po niemiecku
laboratorium językowe - ..................
stołówka - .....................
pracownia muzyczna - ......................
hala sportowa - ..................
kawiarenka -
biblioteka -
hala sportowa -
II. Utrwalenie ćw. 16 str. 75 L - opisz krótko swoją szkołę
III. Zamiana rzeczownika na osobę ćwicz. 4 strona 71 L
A. Objaśnienie tematu :
Jeżeli rzeczownik ma rodzajnik określony der i nie chcemy drugi raz w zdaniu powtarzać tego rzeczownika to możemy go zamienić na osobę er ( on)
Przykład: Der Junge ist sympathisch. Chłopiec jest sympatyczny.
Er ist sympathisch. On jest sympatyczny.
Jeżeli rzeczownik ma rodzajnik żeński die to zamieniamy na osobę sie ( ona).
Die Banane ist gelb .
Sie ist gelb.
Jeżeli rzeczownik ma rodzajnik das to zamieniamy na osobę es ( ono)
Das Heft ist rot. Zeszyt jest czerwony.
Es ist rot. On jest czerwony.
UWAGA: Jak zauważyliście nie zawsze rodzaj rzeczownika w j. niemieckim jest taki sam
jak rodzaj w j. polskim. Przy zamianie rzeczownika na osobę trzeba stosować
niemiecką zasadę czyli der - er
die - sie
das - es
ale tłumacząc mówimy prawidłowe rodzaje w j. polskim.
B. Nowe słówka : das Bild / die Bilder
obraz obrazy
schneiden - ciąć
rechnen - liczyć
schreiben - pisać
schmecken - smakować
lecker - pyszny
schnell - szybko langsam - wolno
                         
Przeczytaj tekst o szkole i napisz zdania łącząc sensownie wyrazy z 3 kolumn
wyrazów według wzoru
b. Jakie pytania ułożysz do naszej szkoły ? ( do zeszytu)
ćw. 14 str. 74 :
Napisz pytania dotyczące naszej szkoły wykorzystując pytania 1 -5 z ćwiczenia,
zmień nazwę szkoły na die Ignacy Łukasiewicz - Grundschule Nr. 6
Wzór: Pytanie 1 Wo liegt die die Ignacy Łukasiewicz - Grundschule Nr. 6 ?
c. Lista pomieszczeń w szkole: uzupełnij po niemiecku
laboratorium językowe - ..................
stołówka - .....................
pracownia muzyczna - ......................
hala sportowa - ..................
kawiarenka -
biblioteka -
hala sportowa -
II. Utrwalenie ćw. 16 str. 75 L - opisz krótko swoją szkołę
III. Zamiana rzeczownika na osobę ćwicz. 4 strona 71 L
A. Objaśnienie tematu :
Jeżeli rzeczownik ma rodzajnik określony der i nie chcemy drugi raz w zdaniu powtarzać tego rzeczownika to możemy go zamienić na osobę er ( on)
Przykład: Der Junge ist sympathisch. Chłopiec jest sympatyczny.
Er ist sympathisch. On jest sympatyczny.
Jeżeli rzeczownik ma rodzajnik żeński die to zamieniamy na osobę sie ( ona).
Die Banane ist gelb .
Sie ist gelb.
Jeżeli rzeczownik ma rodzajnik das to zamieniamy na osobę es ( ono)
Das Heft ist rot. Zeszyt jest czerwony.
Es ist rot. On jest czerwony.
UWAGA: Jak zauważyliście nie zawsze rodzaj rzeczownika w j. niemieckim jest taki sam
jak rodzaj w j. polskim. Przy zamianie rzeczownika na osobę trzeba stosować
niemiecką zasadę czyli der - er
die - sie
das - es
ale tłumacząc mówimy prawidłowe rodzaje w j. polskim.
B. Nowe słówka : das Bild / die Bilder
obraz obrazy
schneiden - ciąć
rechnen - liczyć
schreiben - pisać
schmecken - smakować
lecker - pyszny
schnell - szybko langsam - wolno
IV. Tematy do powtórzenia do sprawdzianu rozdział  4
1. Opis przyjaciela - słówka str. 48
2. Cechy charakteru -str. 49 ( 6 przeciwieństw cech charakteru na pamięć)
3. Wywiad o przyjacielu - str. 50
4. Opis grupy przyjaciół - str. 51 ćw. 10 ( na pamięć)
5. Miejsca spotkań w mieście - str. 52
HAUSAUFGABE :
1. Opis przyjaciela - słówka str. 48
2. Cechy charakteru -str. 49 ( 6 przeciwieństw cech charakteru na pamięć)
3. Wywiad o przyjacielu - str. 50
4. Opis grupy przyjaciół - str. 51 ćw. 10 ( na pamięć)
5. Miejsca spotkań w mieście - str. 52
HAUSAUFGABE :

Zadanie  domowe :
1.  Napisz pytania po niemiecku i odpowiedz w j. niemieckim:
     Wie ist dein Vater ?
     Was macht dein Freund in seiner Freizeit ? 
Wie sind deine Hobbys ?
Wie sind deine Hobbys ?
     Wann triffst du dich mit den Freunden ?
Wie viel seid ihr in der Clique ?
Wie viel seid ihr in der Clique ?
     Welche Klasse besuchst du?
     Wo spielen die Jungen Fussball ?
2. Napisz po niemiecku , uzupełnij zdania i przetłumacz je na j. polski: 
    a.Wir ....... zusammen ins Kino.
b. ...... trefft ihr euch ?
c. Wir spielen Computer bei mir zu ........ .
d.Meine Schwester ist lu......... aber manchmal hum............ .
    e. .......... ihr euch schon lange ?  Ja, 5 Jahre.
    f.  Ich ........... , mein Bruder ist tolerant.
    g.  ........... gehst du ?  In die Turnhalle.
3. ZESZYT ĆWICZEŃ   str. 37 ćw. 11
UWAGA: Wyjaśnienie do zadania domowego jest na mobidzienniku.
              Należy odczytać wiadomość w dniu 16.04.(potwierdzenie obecności na lekcji) 
STUNDE 3 02.04.2020
Witam klasy 7 na kolejnej lekcji niemieckiego. Dzisiaj nauczycie się jak tworzyć rozkazy. Powiążemy to z opisem drogi w mieście - bardzo praktyczne ! Przeczytasz scenkę
z naszego podręcznika i zobaczysz film z wyjaśnieniem nt. rozkazów. 
Thema: Gib mir bitte dein Heft  ?   Daj mi proszę twój zeszyt!  
             Imperativ  - tryb rozkazujący   /str. 72 L /
I. Jak tworzymy rozkaz ? ( do zeszytu) 
     -  Rozkazy tworzymy do trzech osób :  du - ty
                                                               ihr - wy 
                                                               Sie - pan, pani 
     - Potrzebne czasowniki  
        Czasownik  gehen - iść    ich gehe - ja idę           wir gehen 
                                              du gehst                       ihr geht
                                              er, sie ,es geht              sie gehen
                                                                                  Sie gehen 
                                        
        nehmen - brać            ich nehme  - ja biorę           wir nehmen
                                           du nimmst  - ty bierzesz     ihr nehmt
                                           er, sie ,es  nimmt                sie nehmen
                                                                                     Sie nehmen
        
          geben - dawać           ich gebe  - ja daję           wir geben
                                           du gibst -  ty dajesz          ihr gebt
                                           er, sie ,es  gibt                  sie geben
                                                                                   Sie geben
 Zobacz na filmie, jak tworzymy rozkazy:                                       
                                         
a.Zobacz 2 x  film Niemiecki w parę minut  
   https://www.youtube.com/watch?v=Jm9oT0d0Qck  (nie cały, tylko 5:08 min.)
b.  Nowe słówka w filmie :   geradeaus - prosto,  nach rechts - w prawo  ( do zeszytu )
                                                nach links - w lewo
                                                zum Arzt - do lekarza
                                                nehmen - brać
                                                sprechen - rozmawiać, mówić
                                                langsam - wolno 
c. Napisz do zeszytu planszę z filmu z czasownikiem  GEHEN, na której lektor tłumaczy zasadę jak utworzyć rozkaz   ( na filmie  1 minuta :10 sekund) 
d. Ćwiczenie 
    Na podstawie filmu napisz rozkazy z planszy :
    Niech pan idzie prosto !  ( 2: 16)  - ......................
    Idźcie na prawo !  ( 2:43) - ..................................
    Proszę iść w lewo ! ( 3:09) - ...............................
    Idź do lekarza !  (3:39) - .....................................                
     Proszę mówić wolno ! ( 4: 05)  - ..........................
     Weź tabletkę !  ( 4:29)  ...................................
II.  Rozmówka podręcznik str.  72  ćw.  7   ( do zeszytu)
     Przeczytaj rozmówkę na str. 72  i napisz odpowiedzi na pytania pod obrazkiem.
     Podkreśl kolorem zdanie , w którym jest rozkaz.
     Nowe słówka : finden - znaleźć                              schade - szkoda
                            Brauchst du ? -Czy potrzebujesz?     Tut mit Leid - przykro mi
     1. Napisz po niemiecku rozkazy do czasowników z lekcji :  nehmen , geben 
         weź ! , weźcie !,  niech pan weźmie ! , daj mi zeszyt !, dajcie mi książkę ! 
         Proszę mi dać tabletkę !  ( nie przesyłacie na mobidziennik)  
                                      
     2. Zadanie    "MEMORY " za  5 pkt.
          UWAGA: pkt. 2  zadania domowego jest wyjaśniony w wiadomości na  
         mobidzienniku. Należy odczytać tą wiadomość na mobidzienniku w dniu 02.04.      
         (potwierdzenie obecności na lekcji) 
Witam klasy 7 na kolejnej lekcji niemieckiego. Dzisiaj nauczycie się jak tworzyć rozkazy. Powiążemy to z opisem drogi w mieście - bardzo praktyczne ! Przeczytasz scenkę
z naszego podręcznika i zobaczysz film z wyjaśnieniem nt. rozkazów.
z naszego podręcznika i zobaczysz film z wyjaśnieniem nt. rozkazów.
Imperativ - tryb rozkazujący /str. 72 L /
I. Jak tworzymy rozkaz ? ( do zeszytu) 
     -  Rozkazy tworzymy do trzech osób :  du - ty
ihr - wy
Sie - pan, pani
ihr - wy
Sie - pan, pani
     - Potrzebne czasowniki  
Czasownik gehen - iść ich gehe - ja idę wir gehen
du gehst ihr geht
er, sie ,es geht sie gehen
Czasownik gehen - iść ich gehe - ja idę wir gehen
du gehst ihr geht
er, sie ,es geht sie gehen
                                                                                  Sie gehen 
        nehmen - brać            ich nehme  - ja biorę           wir nehmen
                                           du nimmst  - ty bierzesz     ihr nehmt
er, sie ,es nimmt sie nehmen
er, sie ,es nimmt sie nehmen
                                                                                     Sie nehmen
geben - dawać ich gebe - ja daję wir geben
                                           du gibst -  ty dajesz          ihr gebt
er, sie ,es gibt sie geben
er, sie ,es gibt sie geben
                                                                                   Sie geben
 Zobacz na filmie, jak tworzymy rozkazy:                                       
                                         
a.Zobacz 2 x film Niemiecki w parę minut
https://www.youtube.com/watch?v=Jm9oT0d0Qck (nie cały, tylko 5:08 min.)
a.Zobacz 2 x film Niemiecki w parę minut
https://www.youtube.com/watch?v=Jm9oT0d0Qck (nie cały, tylko 5:08 min.)
b.  Nowe słówka w filmie :   geradeaus - prosto,  nach rechts - w prawo  ( do zeszytu )
                                                nach links - w lewo
                                                zum Arzt - do lekarza
                                                nehmen - brać
                                                sprechen - rozmawiać, mówić
                                                langsam - wolno 
c. Napisz do zeszytu planszę z filmu z czasownikiem  GEHEN, na której lektor tłumaczy zasadę jak utworzyć rozkaz   ( na filmie  1 minuta :10 sekund) Na podstawie filmu napisz rozkazy z planszy :
    Niech pan idzie prosto !  ( 2: 16)  - ......................
    Idźcie na prawo !  ( 2:43) - ..................................
    Proszę iść w lewo ! ( 3:09) - ...............................
    Idź do lekarza !  (3:39) - .....................................                
     Proszę mówić wolno ! ( 4: 05)  - ..........................
     Weź tabletkę !  ( 4:29)  ...................................
II. Rozmówka podręcznik str. 72 ćw. 7 ( do zeszytu)
Przeczytaj rozmówkę na str. 72 i napisz odpowiedzi na pytania pod obrazkiem.
Podkreśl kolorem zdanie , w którym jest rozkaz.
     Nowe słówka : finden - znaleźć                              schade - szkoda
                            Brauchst du ? -Czy potrzebujesz?     Tut mit Leid - przykro mi
     1. Napisz po niemiecku rozkazy do czasowników z lekcji :  nehmen , geben 
weź ! , weźcie !, niech pan weźmie ! , daj mi zeszyt !, dajcie mi książkę !
Proszę mi dać tabletkę ! ( nie przesyłacie na mobidziennik)
                                      
2. Zadanie "MEMORY " za 5 pkt.
          UWAGA: pkt. 2  zadania domowego jest wyjaśniony w wiadomości na  weź ! , weźcie !, niech pan weźmie ! , daj mi zeszyt !, dajcie mi książkę !
Proszę mi dać tabletkę ! ( nie przesyłacie na mobidziennik)
2. Zadanie "MEMORY " za 5 pkt.
mobidzienniku. Należy odczytać tą wiadomość na mobidzienniku w dniu 02.04.
(potwierdzenie obecności na lekcji)
Witam klasy 7 na lekcji niemieckiego. Jak zwykle uczymy się tylko przydatnych rzeczy, które na pewno w przyszłości wykorzystasz. Trzeba się dobrze nastawić do pracy, wtedy wszystko zrobisz 2 x szybciej. I będziesz mieć czas na inne atrakcyjne działania.UWAGA: Pkt. 3 z zadania domowego jest dokładnie wyjaśniony w wiadomości na mobidzienniku. Należy odczytać tą wiadomość na mobidzienniku w dniu 26.03. (potwierdzenie obecności na lekcji)
Thema:
 
  
Schule und Schulsachen – rozdział  6 
( Szkoła i przybory szkolne, przeczenie rzeczownika z rodz.
  nieokreślonym, l.mnoga rzeczowników 
- str. 70 L) 
 
  
I. Nowe słówka 
1. Przybory szkolne - SCHULSACHEN   ćwicz. 1 str. 70
    a. wysłuchaj nazw przyborów
        kliknij w link :   http://www.chmura.klett.pl/books/magnet-1-kl-vii-podrecznik
        poszukaj Lektion 6  nagranie  nr  8 i kliknij w symbol głośnika po prawej stronie
    b. przyjrzyj się obrazkowi  str .70  ćwicz.1 i dopisz nazwy przyborów po niemiecku :
        piórnik - .....             linijka - ...
        nożyczki - ...             gumka do gumowania- ...
        teczka- ...                 ołówek - ...
        temperówka - ...       kalkulator - ...
        torba szkolna- ...
         2. Przeczenie rzeczownika z rodzajnikiem nieokreślonym (napisz do zeszytu)
Ist das ein Ball ?     Nein ,das ist kein Ball.             rodz. męski der Ball
Czy to jest piłka ?  Nie, to nie jest piłka.
Ist das eine Gitarre ? Nein, das ist keine Gitarre.  rodz. żeński die Gitarre
Ist das  ein Telefon?   Nein ,das ist kein Telefon.   rodz. nijaki  das Telefon
ZASADA: Jeśli przed rzeczownikiem występuje rodzajnik  ein, eine, ein  
               to przeczymy ten rzeczownik wyrazami  kein, keine, kein 
               odpowiednio do rodzaju rzeczownika.
3. Liczba mnoga rzeczowników ( napisz do zeszytu)
    Mamy kilka zasad tworzenia l. mnogiej. 
1. rzeczowniki w liczbie mnogie zawsze mają rodzajnik " DIE " . 
2. rzeczownik może być taki sam w l. pojedynczej i w l. mnogiej  ( patrz gr.a)
a. der Kugelschreiber  / die Kugelschreiber
           długopis                długopisy
    der Lehrer                / die Lehrer
          nauczyciel             nauczyciele
3. rzeczownik może mieć dodane różne końcówki i przegłosy ( gr. b, c, d)
b.   końcówka - e 
     das Heft / die Hefte   zeszyty                  das Lineal / die Lineale
     der Blestift / die Blestifte  ołówki
c.  - n 
     die Banane / die Bananen
     die Schere/   die Scheren
d.  przegłos np. nad literą a, o , u  + końcówka  " er "
     das Buch    / die Bücher
     książka          książki
Zadanie domowe
1.Opisz przybory kolorami ( obrazek str. 70 ćw. 1 przykład :  Die Mappe ist grün)
2. A -Arbeitsbuch ( książka ćwiczeń)  str. 51 ćw. 3 i 4
    str. 51 ćw. 3  Ułóż pytania i zaprzecz rzeczowniki z ćwiczenia (wzór ): Ist das ein Buch? Nein, das ist kein Buch. Das ist ein Heft
  Czy to jest książka ? Nie to nie jest książka. To jest zeszyt.
Thema:
Schule und Schulsachen – rozdział  6  
( Szkoła i przybory szkolne, przeczenie rzeczownika z rodz. nieokreślonym, l.mnoga rzeczowników - str. 70 L)  | 
 
I. Nowe słówka 
1. Przybory szkolne - SCHULSACHEN   ćwicz. 1 str. 70
    a. wysłuchaj nazw przyborów
kliknij w link : http://www.chmura.klett.pl/books/magnet-1-kl-vii-podrecznik
kliknij w link : http://www.chmura.klett.pl/books/magnet-1-kl-vii-podrecznik
        poszukaj Lektion 6  nagranie  nr  8 i kliknij w symbol głośnika po prawej stronie
b. przyjrzyj się obrazkowi str .70 ćwicz.1 i dopisz nazwy przyborów po niemiecku :
b. przyjrzyj się obrazkowi str .70 ćwicz.1 i dopisz nazwy przyborów po niemiecku :
        piórnik - .....             linijka - ...
nożyczki - ... gumka do gumowania- ...
teczka- ... ołówek - ...
temperówka - ... kalkulator - ...
torba szkolna- ...
2. Przeczenie rzeczownika z rodzajnikiem nieokreślonym (napisz do zeszytu)
nożyczki - ... gumka do gumowania- ...
teczka- ... ołówek - ...
temperówka - ... kalkulator - ...
torba szkolna- ...
2. Przeczenie rzeczownika z rodzajnikiem nieokreślonym (napisz do zeszytu)
Ist das ein Ball ?     Nein ,das ist kein Ball.             rodz. męski der Ball
Czy to jest piłka ?  Nie, to nie jest piłka.
Ist das eine Gitarre ? Nein, das ist keine Gitarre.  rodz. żeński die Gitarre
Ist das  ein Telefon?   Nein ,das ist kein Telefon.   rodz. nijaki  das Telefon
ZASADA: Jeśli przed rzeczownikiem występuje rodzajnik  ein, eine, ein  
               to przeczymy ten rzeczownik wyrazami  kein, keine, kein 
               odpowiednio do rodzaju rzeczownika.
3. Liczba mnoga rzeczowników ( napisz do zeszytu)
    Mamy kilka zasad tworzenia l. mnogiej. 
1. rzeczowniki w liczbie mnogie zawsze mają rodzajnik " DIE " .
1. rzeczowniki w liczbie mnogie zawsze mają rodzajnik " DIE " .
2. rzeczownik może być taki sam w l. pojedynczej i w l. mnogiej  ( patrz gr.a)
a. der Kugelschreiber  / die Kugelschreiber
           długopis                długopisy
    der Lehrer                / die Lehrer
          nauczyciel             nauczyciele
3. rzeczownik może mieć dodane różne końcówki i przegłosy ( gr. b, c, d)
3. rzeczownik może mieć dodane różne końcówki i przegłosy ( gr. b, c, d)
b.   końcówka - e 
     das Heft / die Hefte   zeszyty                  das Lineal / die Lineale
der Blestift / die Blestifte ołówki
der Blestift / die Blestifte ołówki
c.  - n 
die Banane / die Bananen
die Schere/ die Scheren
d. przegłos np. nad literą a, o , u + końcówka " er "
das Buch / die Bücher
die Banane / die Bananen
die Schere/ die Scheren
d. przegłos np. nad literą a, o , u + końcówka " er "
das Buch / die Bücher
     książka          książki
Zadanie domowe
1.Opisz przybory kolorami ( obrazek str. 70 ćw. 1 przykład :  Die Mappe ist grün)2. A -Arbeitsbuch ( książka ćwiczeń) str. 51 ćw. 3 i 4
    str. 51 ćw. 3  Ułóż pytania i zaprzecz rzeczowniki z ćwiczenia (wzór ): Ist das ein Buch? Nein, das ist kein Buch. Das ist ein Heft
  Czy to jest książka ? Nie to nie jest książka. To jest zeszyt.
3. Fiszki językowe: Wyjaśnienie na mobidzienniku. https://quizlet.com/4641040/lmnoga-schulsachen-przybory-szkolne-flash-cards/
STUNDE 1 ( Lekcja wstępna)
Thema: Zwischenstation 2 - przygotowanie do egzaminu  ( str.  67 i 68 )
L = Lehrbuch (podręcznik)
1. Nowe zwroty i słówka ( do zeszytu)
- Er lebt bei seiner Mutter - mieszka u swojej mamy
- Wie verstehen uns gut - rozumiemy się dobrze
- etwas chaotisch, aber nie langweilig - trochę chaotyczny, ale nigdy nudny
- Ich bleibe meistens bis 16 Uhr in der Schule - pozostaję przeważnie do 16 godz. w szkole
- Meine Frau macht das Essen - moja żona robi jedzenie (obiad)
2. Opisujesz przyjaciela ćwicz. 6 str. 67 ( do zeszytu)
3. Czyja to wypowiedź ? Ucznia czy Nauczyciela ? - napisz zdanie z informacją o kursie teatralnym
i kto robi obiad dla nauczyciela ćwicz. 7 str.67
4. Kryteria z formularza ćwicz. 10 str. 68 - połącz hasło z informacją od 1-5. ( do zeszytu)
HAUSAUFGABE
Zadanie domowe
1. Przetłumacz opis przyjaciela na j. polski
2. Naucz się na pamięć nowych słówek
L = Lehrbuch (podręcznik)
1. Nowe zwroty i słówka ( do zeszytu)
- Er lebt bei seiner Mutter - mieszka u swojej mamy
- Wie verstehen uns gut - rozumiemy się dobrze
- etwas chaotisch, aber nie langweilig - trochę chaotyczny, ale nigdy nudny
- Ich bleibe meistens bis 16 Uhr in der Schule - pozostaję przeważnie do 16 godz. w szkole
- Meine Frau macht das Essen - moja żona robi jedzenie (obiad)
2. Opisujesz przyjaciela ćwicz. 6 str. 67 ( do zeszytu)
3. Czyja to wypowiedź ? Ucznia czy Nauczyciela ? - napisz zdanie z informacją o kursie teatralnym
i kto robi obiad dla nauczyciela ćwicz. 7 str.67
4. Kryteria z formularza ćwicz. 10 str. 68 - połącz hasło z informacją od 1-5. ( do zeszytu)
HAUSAUFGABE

Zadanie domowe
1. Przetłumacz opis przyjaciela na j. polski
2. Naucz się na pamięć nowych słówek




Brak komentarzy:
Prześlij komentarz