Hallo, das ist unser BLOG !

Witam na naszym blogu ! Zachęcam do pracy i współpracy. Tutaj przeczytasz aktualności, zobaczysz kronikę wydarzeń językowych, poznasz ciekawostki krajoznawcze, rozwiążesz krzyżówki i inne łamigłówki językowe, udoskonalisz TIK

Jak nazywa się trzeci niemieckojęzyczny kraj ?

Wizyty Turcja, Polska 2014

TURCJA
Uczniowie GP 3 jadą do Turcji 


Wizyta Antalya   17- 21 marca 2014
Po to właśnie jest nasz projekt, aby pomyśleć o autorytetach, zatrzymać się i przemyśleć  kim chcemy być, jacy chcemy być, kto jest dla nas wzorem i jakie wartości są dla nas ważne.

Co przygotowaliśmy przez ostatnie 3 miesiące od grudnia do marca ?                                     
1.  Świąteczna kartka  /mail lub tradycyjna/                            ….
2.  Moje hobby – prezentuję swoje umiejętności                   
3.  Piosenka projektu  - tekst / melodia
4.  Młodzież w Europie – wczoraj i dziś   /ankieta/
5.  Najważniejsza osoba w moim życiu – album/ film/prezentacja  
6.  Pytania do wywiadów w Turcji  / aktorzy z teatru, pracownicy uniwersytetu /
7.  Czy media wspierają autorytety ? – argumenty  za i przeciw  j. angielski / niemiecki
8.  Praca artystyczna na kiermasz charytatywny
9.  Przysięga olimpijska –  jej treść i znaczenie
10.ANKIETA   - Młodzi Europejczycy dzisiaj –  cele, wartości, zachowanie, moje umiejętności

Jaki jest program warsztatów ?
1. Moje Hobby -uczniowie prezentują  swoje uzdolnienia (praca plastyczna, film, prezentacja multimedialna, sztuka teatralna "Złota kaczka”)2. Quiz o Turcji - przygotowujemy wiadomości z geografii, historii i kultury3. Ankieta- wartości młodzieży wczoraj i dziś / porównujemy wartości pokoleń/
4. 
Piosenka projektu – prezentujemy nasz pomysł na wspólną piosenkę grupy projektowej 
    /tekst Katarzyna Wiencek kl.3c, muzyka p. Lucyna Paluch/
5. Pytania do wywiadu z lokalnym autorytetem (aktorzy, pracownicy
    uniwersytetu)6. Prace plastyczne na kiermasz charytatywny w tureckiej szkole (pomysł i wykonanie pod
    kierunkiem p. Teresy Chrószcz) 
7. Warsztaty muzyczne – poznamy tureckie instrumenty muzyczne, będziemy ćwiczyć grę
    na instrumentach
8. Przygotujemy wystawę prac uczniów GP3 o hobby w szkole Atatürk Anadolu
              Lisesi w Kepez/ Antalya
  

Polska grupa prowadzi dwa warsztaty  (przygotowanie uczniów pod kierunkiem p. Sylwii Żaczek-Gwizdoń, p. Ewy Dobija)9.   Przysięga olimpijska -  przedstawiamy historię powstania przysięgi, jej znaczenie,
      omawiamy sylwetkę sportowca, który otrzymał nagrodę 
Fair Play )
10. Media i autorytety- czy media  wspierają autorytety, rola mediów w życiu młodego
      Europejczyka - dyskusja  w grupach, argumenty „za” i „ przeciw”

    

WARSZTATY 1 
Przysięga olimpijska  
1. Historia  przysięgi olimpijskiej
- Przysięgę  olimpijską składa każdy sportowiec  i sędzia biorący udział w igrzyskach olimpijskich.
- Igrzyska to najstarsza i zarazem największa międzynarodowa impreza sportowa organizowana co 4 lata w różnych krajach,pod hasłem szlachetnego współzawodnictwa i braterstwa wszystkich narodów . 
Pierwszą wersję przysięgi olimpijskiej ułożył Pierre de Coubertin, a złożył ją zawodnik Victor Boin w 1920 r. podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich w 1920 r. w Antwerpii. Sędziowie pierwszy raz składali przysięgę w czasie Letnich Igrzysk Ilompijskich w Monachium.Później  słowo "kraj" zmieniono na "drużynę".  W czasie Letnich Igrzysk Olimpijskich w 2000 roku dodano ostatnią część ślubowania, dotyczącą  dopingu.

Deutsche Version
Der Olympische Eid wird bei der Eröffnungsfeier der Olympischen Spiele von einem aktiven Sportler des gastgebenden Landes abgegeben. Es ist ein Versprechen, den "Fair-Play"-Gedanken zu beachten. Erstmalig wurde der Olympische Eid 1920 in Antwerpen durch den Fechter Victor Boin aus Belgien abgegeben. Bei den Olympischen Sommerspielen in Mexiko-Stadt 1968 wurden zum ersten Mal auch die Kampfrichter "vereidigt (mit ähnlichem Gelöbnis). Seit den Olympischen Sommerspielen in Sydney 2000 enthält der Olympische Eid auch eine Antidopingklausel, die im Dezember 1999 von der IOC-Vollversammlung verabschiedet wurde.

2. Prezentacja przysięgi olimpijskiej  
(Każdy czyta przydzielony fragment przysięgi po niemiecku i po angielsku)

W imieniu wszystkich zawodników ślubuję: respektować zasady obowiązujące w sporcie, przestrzegać zasad szlachetnej rywalizacji i zawsze postępować zgodnie z duchem fair play; wszystkie dążenia, umiejętności, talent i siły woli poświęcić osiągnięciu najlepszego wyniku sportowego bez żadnego dopingu
Im Namen aller Athleten verspreche ich, /   dass wir an den Olympischen Spielen teilnehmen und dabei die gültigen Regeln respektieren und befolgen /  und uns dabei einem Sport ohne Doping und ohne Drogen verpflichten, im wahren Geist der Sportlichkeit,/ für den Ruhm des Sports und die Ehre unserer Mannschaft.
3.Przysięga sędziów 
W imieniu wszystkich sędziów i organizatorów ślubuję całkowitą bezstronność i respektowanie obowiązujących reguł dla dobrego imienia sportu.
4. (Uczniowie przedstawiają ślubowanie z flagą )
          Nasze refleksje:  Jakie znaczenie ma przysięga ?  Czego uczy ?
5.Czego uczy:    - nadaje wartość i podkreśla  znaczenie słowa  
                           - 
 uczy dotrzymywania słowa  
                           -  
uczy konsekwencji, wytrwałości  i dążenia do celu
                           -  
uczy uczciwości 
                           -  mam czyste sumienie
                           -  
uczy przestrzegania zasad           

                                 Jaki wpływ na moje życie mają te  wartości :
                                 jestem wiarygodny
                                 jestem zdyscyplinowany i konsekwentny
                                 osiągam cele i spełniam marzenia
                                 nie oszukuję
                                 stawiam sobie wymagania
                                 wysilam się
           
     6.  Nagroda Fair Play :  każdy kraj przedstawia  sportowca Fair- Play 
     (uczeń przedstawia sylwetkę nagrodzonego sportowca )
7.  Prezentacja o wartościach w sporcie   ( Power Point)


WARSZTATY  2
Czy media wspierają autorytety  ?

Wprowadzenie : Czasem zastanawiam się, dlaczego mamy coraz mniej autorytetów – i to
w czasach, kiedy przepływ informacji jest tak szybki i łatwy, jak nigdy wcześniej. Przecież wszyscy szukamy wzorców godnych naśladowania, bo szukanie wzorców jest nam potrzebne.
Teraz życie toczy się szybko, a autorytetem często zostają osoby, które nie zawsze mogą służyć jako życiowy przewodnik. W poszukiwaniach własnej tożsamości skupiamy się nierzadko tylko na bezkrytycznym naśladownictwie. Ludzie nie zawsze odczuwają dziś potrzebę bycia sobą i pracowania nad własną tożsamością.
Znikają uznawane dotąd autorytety, a w ich miejsce pojawiają się zastępcze wartości oparte na pieniądzu, szybkim zysku i krytykowaniu uniwersalnych  wartości. Pojęcie autorytetu stało się dziś niemodne i płytkie.Zastępują je powoli puste słowa takie jak celebryta, gwiazda.
Idziemy często  na skróty, zastępując autorytet wzorcem postępowania, który daje
Szybki efekt – szybko zarobić pieniądze, szybko zrobić karierę, szybko stać się sławnym. Potrafimy uznać za autorytet osobę, której charakter i osobowość zostały szybko wytworzone przez media.  Nie  przyjmujemy za autorytety ludzi mądrych - ludzi,
którzy coś swoim życiem udowodnili i coś w nim osiągnęli, kierując się uniwersalnymi wartościami, takimi jak prawda, rzetelność, odpowiedzialność, nauka, prawość…
Dlaczego tak się dzieje ?
Szybkie tempo życia powoduje, że mamy za mało czasu i tracimy zdolność trzeźwego myślenia i dostrzegania tego, co naprawdę ważne. Jest to niepokojący sygnał, którego  nie wolno lekceważyć i któremu trzeba się przeciwstawić.   
                                                          MEDIA  I AUTORYTETY
Media i natłok informacji kreują nowy świat. W tym świecie nie ma czasu na chwilę refleksji, na spotkanie z przyjaciółmi, dyskusję z bliskimi. Wielu ludzi  szuka prostych wskazówek, jak osiągnąć błyskawiczny sukces. Ten, kto zastanawia się, jak tak naprawdę żyć, jest słaby i nieatrakcyjny.
Spróbujemy teraz wspólnie odpowiedzieć na nasze główne pytanie:
Jak myślisz : Jakie zalety /wady  mają media? Czy dzisiejsze media wspierają autorytety, a może podważają ?Podzielimy się teraz na międzynarodowe grupy.  Waszym zadaniem jest przygotować  odpowiedzi.  

English  Version
Introduction : 
At the beginning I  would like to ask you the question:  why we have less and less authority - and this at a time when the flow of information is as fast and easy as never before.  We all are looking for  valuable authorities , because we all need  search patterns we need.
Now life goes fast, and authority are often people who can not always serve as a guide in life . In the search for self-identity often focus only on the uncritical imitation . People do not always feel the need to be together now and work on their own identity. Sticking considered before authorities , and in their place appear surrogate values ​​based on money , fast profit and criticizing universal values ​​. The concept of authority has now become unfashionable and shallow . Slowly replace them with empty words like celebrity star .

We're often cut corners , replacing the authority of the pattern of behavior that gives
Quick results - quickly earn money, quickly make a career, quickly become famous. Can be regarded as an authority person whose character and personality are quickly produced by the media. Do not accept the authorities of wise men - men ,who proved something of your life and what it achieved , guided by universal values ​​such as truth , honesty , responsibility, learning , integrity ...
Why is this happening ?
The fast pace of life means that we have too little time and we lose the ability sober thinking and perceiving what is really important. This is a worrying signal that can not be ignored and which we have to resist .
                             
         
MEDIA AND AUTHORITIES
Media and information overload create a new world. In this world there is no time for a moment of reflection, to meet friends, discuss with your loved ones.Many people are looking for simple tips on how to achieve instant success. Anyone who wonders how she really live , is weak and unattractive . That is what our project is to think about prominent figures,stop
and think about who we want to be, what kind we want to be and what values ​​are important to us .
Let's try together to answer our main question:
What do you think:
1. What are the advantages of media?  What are the disadvantages?
2.  Are today's media support the authorities ?   And may undermine the authorities?
Now we will divide in the international groups. Your task is to prepare and write the answers.


Methods  and the tasks
1.  HOBBIES:
Every country will make one presentation as a group.
-          But before that  they will make some research  in details about  what hobbies they  have or they can take up  a new hobby  until the visiting time. They will take photos or do some drawings  or take the things to Turkey to show them. They will put the things they have done so far in the exhibition. While they are doing the activity ( hobby) they will take notes or some pictures about the process and they will express how they felt during that time.
-          They can find a famous or  successful person who is good at this hobby and introduce him /her
( It is important the hobbies will be taken to Turkey to exhibit in the exhibition on Friday.)
-          The presentation will last at most 15 minutes for every partner
-          At the end of the presentations:
There will be a feedback and evaluation ( these are some examples) ( Turkey will do the workshop)
Most common hobby
The most extraordinary  or unusual hobby
Which hobbies can you do too?
Which hobby attracts you most?
Why are the hobbies important for you ?
What is the main role of the hobbies in education of the young people?
2.   
     THE VISIT  TO THE SCHOOL OF HANDICAPPED  STUDENTS
Some small presents can be taken for the students

3.   EXHIBITION
There will be an exhibition . Every country will bring some handworks and some small thing that symbolize their country  for the sale.
There will be some national food from Turkey to sell
We will also put the works of Ebru  in the exhibition that the students have done during the practice. They will show what they have achieved.
The money that will be collected will be given to the Handicapped students






POLSKA 
Program wizyty  6-10 maja 2014
Programm des Besuches  in Czechowice-Dziedzice 
6 - 10 MAI  2014
Partnerländer: Deutschland, Griechenland, Türkei, Litauen, Slowakei
Schule: Publiczne Gimnazjum nr 3  Czechowice-Dziedzice
5   Mai 2014    Montag                                                          
                                                                                              

19:00 – 21:00

Begrüßungsfeier – Integration der Gruppe     

Hotel
Willa Eureka

21: 00                             Die Schüler werden von den Eltern abgeholt                                                         
6. Mai  2014    Dienstag                                                           
                       
 8.30                     Ankunft in der Schule    
                             Tagesprogramm            /Sportsaal/  E.Dobija
 9:00 – 10: 15      Begrüßung der Gäste   / Sporthalle/  Schulleitung, E.Dobija   L.Paluch
                             
10:15 – 10: 45     Kaffeepause          / Sportsaal/    Schulleitung, Lehrer                           
10:45  - 11:25      Hospitationen
                 1. Gruppe :  „ Spiele in Schlesien ”       A. Chmielniak, L.Paluch  s.102
                                                                                     B.Zielińska
                 2. Gruppe :  „ Infos über Polen „  M. Brosz  s. 204

                 3. Gruppe :  „ Unsere Speisen”     S. Żaczek-Gwizdoń   s. 201

11: 30 – 11:50    Ausstellung über die Schule   ( Lehrer)                          
                           Musik-Wunschkonzert – Polnische Schüler für die Gäste 
                             ( Schüler)                       /Sportsaal/                    M.Brosz Ł.Krzymiński         
                                                                                                            
11:50 – 12:50 1. Interaktive Spiele  - wir lernen das Lied aus Griechenland
                                                                                                   Georgios Delibeis
                       2. Wegweiser für Junge Europäer
                   -  Wie sieht unsere Titelseite aus ? Hauptbegriffe  Inhaltsverzeichnis  E.Dobija
                                               
                       3. Unser Projekt In Medien – Internetseite in Litauen / Forum
                                                                                                     R.Bandziniene
13.00 – 13:45      Mittagessen in der Schule             /catering świetlica/                               
14.00                   Ausflug nach Pszczyna   
14:30– 15.15      Gedenkstätte   des II. Weltkrieges  „ Drei Eichen”
                         - Verfall und Entwicklung der Autoritäten während d
es II.  Weltkrieges
                           
15.15 - 16.00       Spaziergang Park,  Stadtzentrum  
16.00- 16:45         Eis im   „ Stara Piekarnia ”    
                                   
17. 15    Ankunft nach Czechowice,  Besuch im Konzertsaal /Dworek Eureka/   
             Technische  Hinweise zum Konzert17. 45    Die Schüler werden von den Eltern abgeholt           / Schule GP3 /                            
20:30      Treffen der Koordinatoren-                            / Hotel Willa Eureka/
               Organisatorische Sachen                                                     

  7. Mai  2014           Mittwoch                           
8:30                      Ankunft in der Schule                              
8: 45 - 9: 15          Evaluation – 1. Tag                                 E. Dobija            
                              Eindrücke
                                                                                
9:30 -11: 00         Treffen  „ Lokale Autoritäten”     / Sporsaal / 
                             1. Direktorin des Hospitz zum hl. Kamil    p. Anna Byrczek
                             2. Volontariat  im Gymnasium Nr. 3         die Jugendlichen GP3
         3.  Interview
         4.  Foto zum Kalender
                           
11.30 – 12:00        Vorbereitung zum Konzert  Dworek Eureka                                              12.00 - 12:45        Mittagessen             
12:45  - 13:30      Probe zum Konzert  Teil 1
                                                                                               
                            / Gruppe 2  Workshop : Kraków -  Globale Autoritäten
                            Vorbereitung für den Ausflug nach Kraków 

13:30 -  14:30       Probe zum Konzert  Teil.2
                              / Gruppe 2  Workshop : Kraków -  Globale Autoritäten
                              Vorbereitung für den Ausflug nach Kraków 
14: 30                    Die Schüler werden von den Eltern abgeholt           

16:15                     Wegfahren von zu Hause
16:30                     Ankunft In Dworek Eureka

17:00 -  19:30       Charitatives Konzert -  Auftritte von Partnerländern
                                                                       und polnischen Ensambles
                                 
19:30                    Die Schüler werden von den Eltern abgeholt           

 8. Mai 2014       Donnerstag       
8:30                      Ankunft in der Schule                              
8: 45 - 9: 00          Evaluation – 2. Tag                                 E. Dobija            
                                                                                                         
09: 00 – 09:45     Gruppenarbeit -Workshops  
                            Gruppe 1   Tanzkurs                   / Sportsaal/  G.Zelin                                                                    Gruppe 2    Projekt-Wörterbuch   / Mensa       L.Paluch M.Zidzikova                                          Gruppe 3     Unterstützen die Median die Autoritäten ? / Mensa    E.Dobija
                            Gruppe 4  Vorteile und Nachteile von Median         / Mensa   G.Delibeis

9:45  - 10:30      Effekte der Gruppenarbeit-     / Sportsaal / 10:30  -  11:25 „Meine Träume – wie kann ich sie verwirklichen ?      E.Dobija
                          Informatikwettbewerb – jedes Land päsentiert eine PPoint 
                           Kaffeepause 
                           Ich in 10  Jahren -Workshop                          Nicole Frenzel
11:45 – 12:45    Comenius -Garten  vor der Schule  
             W. Kudrys
                          Wir pflanzen die Blumen
13: 00 – 13:45   Catering   Mittagessen
13:45 – 15:15    Die wichtigste Person In meinem Leben – interessante Berufe              
                                                                              S. Żaczek-Gwizdoń,   B. Piernik
                          Die wichtigste Person In meinem Leben –  PowerPoint der Schüler
                          / Man kann auch andere Darstellungstechniken verwenden /
15:15  -  17.15     Sportwettkämpfe  ( internationale Mannschaften )   Sportlehrer 
                            1. Fußballturnier  2 x 20 mi                            2. Trainingspräsentation   
                            3.   Foodtnet
                            4.   Turnier                          
20:00                   Treffen der Koordinatoren

  9. Mai 2014       Freitag – Ausflug nach Kraków
7:00      Abreise  nach Kraków     
                
9:30      Besichtigung – Wawel-Kathedrale, Zygmunt-Glocke, Königsgräber
                                    ( audiobooks)
             Denkmal von T. Kościuszko, 
             Grodzka-Straße zum Ring
             Franciszkańska  3   Ausstellung über Papst
             Marienkirche,  Tuchhallen
             Floriańska - Tor
14:30– 15:30     Mittagessen
15:30   Souveniers, Kaffeepause
17:00 – 17:30     Abreise  am Wawel-Schloss
19:30 - 20:00      Ankunft nach Czechowice
                             Die Schüler werden von den Eltern abgeholt        

10.  Mai  2014      Samstag

8:30                      Ankunft in der Schule                              
8: 45 - 9: 00          Evaluation – 3./4 Tag                            E. Dobija             
9:30  - 10.00       Projektlied  -  gemeinsames Lied  wir drehen Film

10:00  - 12.30   Effekte und Produkte  des Besuches      E.Dobija
                      „ Was haben wir gemacht ? „                     Koordinatoren
                                                                                  Werte der jungen Europäer – gestern und heute - Zeliha
Liste – Vergleich, Schlussfolgerungen       
Evaluation  - „ Wie haben wir gearbeitet ? “       E. Dobija  SchülerRucksack  / Papierkorb                               N.Frenzel / K.Hiby  
       ( Kaffeepause )Fotokronik – Wir im Projekt – Was haben wir gelernt ?  Schüler
FORUM  Zusammenfassung des 1. Projektjahres   

12:30         Verteilung von Zertikaten
13. 30            Ausflug nach Bielsko                        
13:45  -  Bielsko – Mittagessen    / Spaziergang – Altstadt  ( Handelszentrum  „ Sfera” )
 15:00 – 16:30    Bowling
                             
17:15       Abreise nach  Czechowice
17:30       Die Schüler werden von den Eltern abgeholt           
19:00  -  21.30   Abschiedsfeier                                 Hotel  Willa Eureka
                          ( Lehrer )

11.  Mai 2014      Sonntag
Abreise am Vormittag



Produkty projektu i efekty wizyty w Polsce 
1. Zabawy w projekcie - dawne zabawy w Polsce






Videokonferenz  September 2013
COMENIUS – WOCHE   Oktober 2013
ARTIKEL  IN DER ZEITUNG
Besuch in Polen   6 / 10 Mai  2014
Karitatives Konzert
Comenius- Garten
Lokale Autorität   Volontariat  GP3
Globale Autorität


Podsumowanie  1 roku projektu Słowacja
17. – 21.11.2013
 1. Poznaliśmy szkołę i jej osiągnięcia, nauczycieli, uczniów oraz kulturę Słowacji.  
 Uczniowie i nauczyciele zostali serdecznie przyjęci przez słowackich koordynatorów i dyrekcję szkoły. Program
 rozpoczęło wspólne spotkanie na kręglach.

2. W szkole – hospitacje
Po przywitaniu chlebem i solą przez uczniów w słowackich strojach ludowych odbyło się oficjalne rozpoczęcie wizyty przez dyrekcję szkoły.  W programie przywitalnym najmłodsi uczniowie szkoły odśpiewali hymn piłkarzy, a goście otrzymali upominki.
- Przedstawiono prezentację szkoły  " Nasze sportowe gimnazjum " i  wzięliśmy udział w hospitacjach na j. angielskim, chemii  i informatyce i oprowadzono grupę po szkole.

3. Warsztaty :  Poznajemy się  i akceptujemy "
Uczniowie pracując w parach zadawali pytania zapoznawcze, później  opowiadali  czego dowiedzieli się o swoim partnerze. Uczniowie z krajów partnerskich, pokazali film o swoim kraju oraz prezentacje o mieście i szkole / ustny komentarz w j. angielskim
i niemieckim.
( laptop Comenius – filmy z wywiadów)

4. Zaprezentowano zwycięskie Logo projektu z Grecji, koordynator z Grecji pokazał na filmie wywiad z autorem Logo – uczniem szkoły w Grecji.


5. Zostały wręczone koszulki projektu z nadrukiem  
6. Odbył się quiz  o krajach partnerskich – uczniowie pracowali  w grupach 2-3 osobowych
7. Zdefiniowaliśmy pojęcia projektu

Definicje : Idol   Wzór   Autorytet 
Idol – osoba, do której chcemy być podobni, którą bezkrytycznie podziwiamy nie ze względu na dokonania ale ze względu na powierzchowność ,  zewnętrzny wygląd, fryzurę, styl ubierania, karierę, pieniądze, popularność ( Bieber, Beyonce, Madonna  często nieprawdziwa i  sztuczna osoba
Wzór – osoba, która może służyć jako wzór ze względu na zachowanie, sposób postępowania. Wzorem może być osoba z rodziny i kręgu przyjaciół
Autorytet – osoba motywująca do pozytywnego działania, budząca podziw i szacunek
                        ( polityk, muzyk, sportowiec) ze względu na cechy charakteru, umiejętności i
                        postawy

Workshop II  - WYNIKI
Idol                                         wzór                                           autorytet
Angelina Jolie                      Michael Jackson                      Maria Sharapova               
Marylin Monroe                    Wojciech Szczęsny                Jan Paweł II
Mustafa Kemal Atatürk        Gerard Pique                           prezydent Litwy  Adamkus
Mitroglow Kostas                 Christiano Ronaldo                  Sabonis
                                            Aaron Ramsey                         Ronaldo
                                            Dziadek, babcia, rodzice          Silva


 Lokalne i globalne autorytety  :                   
 PETER SAGAN
 IGOR LIBA

Oczekiwania uczniów w projekcie:       
Ludzie
Spotkać nowych ludzi
Nauczyć się otwartości
Nauczyć  się nawiązywać  kontakty
Poznać codzienne życie w rodzinach goszczących

Kultura
Poznać nowe kręgi kulturowe
Zobaczyć nowe kraje
Poznać nowe obyczaje, tradycje
Zdobyć nowe doświadczenia
Nauczyć się tolerancji

Języki
Poprawić znajomość języków
Poszerzyć słownictwo
Być lepszym z angielskiego, niemieckiego

Wzory
Znaleźć  swój wzór  do naśladowania
Umieć wybrać dobrą drogę w życiu zawodowym

Życiowe cele
Myśleć  bardziej pozytywnie
Mieć  nadzieję na lepszą przyszłość
Porównać  jak planuje swoją przyszłość młodzież  w  innych krajach
8. Ankieta : kim są dzisiaj młodzi Europejczycy ?
    Marzenia  /  cele

9. Wartości młodych Europejczyków:
     każdy kraj oceniał  wymienione w dyskusji wartości w skali od 1 – 6 pkt
     Lista wartości wg uzyskanych punktów :
     1. rodzina 
     2. zdrowie 
     3. przyjaźń
     4. wykształcenie / miłość 
     5. uczciwość
     6. pieniądze
     7. praca 
     8. kariera
1 RODZINA   34 głosów
2 ZDROWIE   31
3 Przyjaźń   16
4 WYKSZTAŁCENIE / MIŁOŚĆ  12
5 UCZCIWOŚĆ 10
6 PIENIĄDZE  6
Wynik : Dla młodych Europejczyków najważniejszym jest rodzina . Drugą co do ważności  wartością jest  zdrowie. Na 3. miejscu jest przyjaźń.

Słownik projektu
Część 1 – znamy  zwroty grzecznościowe
Dzień dobry- dobré ráno  
Smacznego-  dobrú chuť
Jak się masz? - ako sa máš?
Dziękuję- ďakujem
Proszę – prosím
Nie ma za co - vôbec nie
Dobranoc - dobrú noc
Cześć – ahoj
Ile masz lat? - Koľko máte rokov?
Gdzie mieszkasz? - Kde bývaš?
Skąd pochodzisz? - Odkiaľ ste?
Czy masz rodzeństwo?- Máte súrodencov?
Jak się nazywasz? - Aké je vaše meno?
Jakie jest twoje hobby? - Aký je váš koníček?
Do jakiej szkoły chodzisz? - čo školu chodíš?
Co robisz? - Čo to robíš?
Czy jesteś głodna/y?-   Máte hlad?


11 Autografy sportowców
Poznaliśmy  mistrza olimpijskiego, słynnych  sportowców słowackich w dyscyplinie siatkonoga
Podziwialiśmy  ich osiągnięcia, samodyscyplinę i konsekwencję  w dążeniu do celu

12 Quiz  Krajoznawstwo

Języki urzędowe       
1.       Welche Sprache wird in folgenden Ländern gesprochen?      2 Punkte
Slowakei
Türkei
Polen
Griechenland
Litauen
Deutschland
Slowakisch
Türkisch
Polnisch
Griechisch
Litauisch
Deutsch
Kolory  flag
2.       Welche Farben haben die Fahnen von unseren Partnerländern?                                        2 Punkte
Slowakei:             weiß, rot, blau                                     Türkei:                   rot, weiß
Polen:                   rot, weiß                                                               Griechenland:      blau, weiß
Litauen: gelb, grün, rot                                                     Deutschland:       schwarz, rot, gold

Najwięcej wysp posiada
3.       Welches der Partnerländer hat die meisten Inseln?  Griechenland                                      1 Punkt
Gdzie są te zabytki ?
4.       Wo ist diese Sehenswürdigkeit? (das Land)                                                                                              2 Punkte
Kölner Dom
(Köln) Deutschland
Burg von Trakei
(Vilnius) Litauen
Wawelschloss
(Krakau) Polen
St.-Elisabeth-Dom
(Kosice) Slowakei
Partenon
(Athen) Griechenland
Hagia Sophia
(Istanbul) Türkei
     
      Potrawy i kraje
5.       Was serviert man in den Partnerländern? – Verbinde das Gericht mit dem Namen des Landes.                                                                                                                                              2 Punkte
Slowakei                                                                             Türkei
Polen                                                                                   Griechenland
Litauen                                                                Deutschland

Cepellin                Döner Kebap                      Bigos                    Eintopf  horiatiki                hranolky

Które państwo leży w Azji ?
6.       Welches Land liegt teilweise in Asien?         Türkei                                                                   1 Punkt
WALUTA
7.       Wie heißt die Währung in ...?                                                                                                         2 Punkte
Slowakei      Euro
Türkei          Türkische Lira
Polen           Zloty
Griechenland  Euro
Litauen           Litas
8.       Wo fanden die ersten Olympischen Spiele statt?                                                                     1 Punkt
9.       p in Marathon                     p in Athen                           p in Olympia Aus welchem Land kommen dieses Personen? Wer sind sie?                               2 Punkte
Nihat Kahveci
Türkei, Fußballspieler
Angela Merkel
Deutschland, Bundeskanzlerin
Arvydas Sabonis
Litauen, Basketballspieler
Peter Sagan
Slowakei, Profiradfahrer
Lech Wałęsa
Polen, ehemaliger Staatspräsident
Nikos Kazantzakis
Griechenland, Schriftsteller

10.   Wie heißt die Hauptstadt von Litauen?                                                                        
p Vilnius
p Tallinn
p Kaunas
p Riga

11.   Was ist das Wahrzeichen von Alanya?                                                                       
p der Rote Turm
p der Gelbe Turm
p der blaue Turm

12.   Wann wird der "Tag der deutschen Einheit" gefeiert?                                            
p am 17. Juni
p am 11. November
p am 3. Oktober

13.   Krówki sind                                                                                                                                        
p Polnische Trachten
p Polnische Bonbons
p Polnische Schuhe
p Polnische Salate

14.   Seit wann ist die Slowakei in der EU?                                                                        
p 1. Mai 2003
p 1. Mai 2004
p 1. Mai 2005







strony tytułowej