TURCJA
Uczniowie GP 3 jadą do Turcji
Uczniowie GP 3 jadą do Turcji
Wizyta Antalya 17- 21 marca 2014
Po to właśnie jest
nasz projekt, aby pomyśleć o autorytetach, zatrzymać się i przemyśleć  kim chcemy być, jacy chcemy być, kto jest dla nas wzorem i jakie wartości są dla nas
ważne.
1.  Świąteczna
kartka  /mail lub tradycyjna/                           
….
2.  Moje hobby –
prezentuję swoje
umiejętności                   
3.  Piosenka
projektu  - tekst / melodia
4.  Młodzież w
Europie – wczoraj i dziś   /ankieta/
5.  Najważniejsza
osoba w moim życiu – album/ film/prezentacja  
6.  Pytania do
wywiadów w Turcji  / aktorzy z teatru, pracownicy uniwersytetu /
7.  Czy media
wspierają autorytety ? – argumenty  za i przeciw  j. angielski /
niemiecki
8.  Praca
artystyczna na kiermasz charytatywny 
9.  Przysięga
olimpijska –  jej treść i znaczenie
10.ANKIETA  
- Młodzi Europejczycy dzisiaj –  cele, wartości, zachowanie, moje umiejętności 
Jaki jest program warsztatów ?
1. Moje Hobby -uczniowie prezentują swoje uzdolnienia (praca plastyczna, film, prezentacja multimedialna, sztuka teatralna "Złota kaczka”)2. Quiz o Turcji - przygotowujemy wiadomości z geografii, historii i kultury3. Ankieta- wartości młodzieży wczoraj i dziś / porównujemy wartości pokoleń/
4. Piosenka projektu – prezentujemy nasz pomysł na wspólną piosenkę grupy projektowej
/tekst Katarzyna Wiencek kl.3c, muzyka p. Lucyna Paluch/
5. Pytania do wywiadu z lokalnym autorytetem (aktorzy, pracownicy
    uniwersytetu)6. Prace plastyczne na
kiermasz charytatywny w tureckiej szkole (pomysł i wykonanie pod 
kierunkiem p. Teresy Chrószcz) 7. Warsztaty muzyczne – poznamy tureckie instrumenty muzyczne, będziemy ćwiczyć grę
na instrumentach
kierunkiem p. Teresy Chrószcz) 7. Warsztaty muzyczne – poznamy tureckie instrumenty muzyczne, będziemy ćwiczyć grę
na instrumentach
8. Przygotujemy wystawę prac uczniów GP3 o hobby w szkole Atatürk Anadolu 
Lisesi w Kepez/ Antalya
Lisesi w Kepez/ Antalya
Polska grupa prowadzi dwa warsztaty  (przygotowanie
uczniów pod kierunkiem p. Sylwii Żaczek-Gwizdoń, p. Ewy Dobija)9.   Przysięga
olimpijska -  przedstawiamy historię
powstania przysięgi, jej znaczenie,
omawiamy sylwetkę sportowca, który otrzymał nagrodę Fair Play )
omawiamy sylwetkę sportowca, który otrzymał nagrodę Fair Play )
10. Media i autorytety- czy media  wspierają autorytety, rola mediów w życiu młodego
Europejczyka - dyskusja w grupach, argumenty „za” i „ przeciw”
     
Europejczyka - dyskusja w grupach, argumenty „za” i „ przeciw”
Przysięga olimpijska
1. Historia  przysięgi olimpijskiej
- Przysięgę 
olimpijską składa każdy sportowiec  i sędzia biorący udział w igrzyskach
olimpijskich.
- Igrzyska to najstarsza i
zarazem największa międzynarodowa impreza sportowa organizowana
co 4 lata w różnych krajach,pod hasłem szlachetnego współzawodnictwa i
braterstwa wszystkich narodów . 
Pierwszą wersję
przysięgi olimpijskiej ułożył Pierre de Coubertin,
a złożył ją zawodnik Victor
Boin w 1920 r. podczas Letnich
Igrzysk Olimpijskich w 1920 r. w Antwerpii. Sędziowie pierwszy raz
składali przysięgę w czasie Letnich Igrzysk Ilompijskich w Monachium.Później  słowo
"kraj" zmieniono na "drużynę".  W czasie Letnich
Igrzysk Olimpijskich w 2000 roku dodano ostatnią
część ślubowania, dotyczącą  dopingu.
Deutsche Version 
Der Olympische Eid wird bei der Eröffnungsfeier der Olympischen Spiele von einem aktiven Sportler des gastgebenden Landes abgegeben. Es ist ein Versprechen, den "Fair-Play"-Gedanken zu beachten. Erstmalig wurde der Olympische Eid 1920 in Antwerpen durch den Fechter Victor Boin aus Belgien abgegeben. Bei den Olympischen Sommerspielen in Mexiko-Stadt 1968 wurden zum ersten Mal auch die Kampfrichter "vereidigt (mit ähnlichem Gelöbnis). Seit den Olympischen Sommerspielen in Sydney 2000 enthält der Olympische Eid auch eine Antidopingklausel, die im Dezember 1999 von der IOC-Vollversammlung verabschiedet wurde.
Der Olympische Eid wird bei der Eröffnungsfeier der Olympischen Spiele von einem aktiven Sportler des gastgebenden Landes abgegeben. Es ist ein Versprechen, den "Fair-Play"-Gedanken zu beachten. Erstmalig wurde der Olympische Eid 1920 in Antwerpen durch den Fechter Victor Boin aus Belgien abgegeben. Bei den Olympischen Sommerspielen in Mexiko-Stadt 1968 wurden zum ersten Mal auch die Kampfrichter "vereidigt (mit ähnlichem Gelöbnis). Seit den Olympischen Sommerspielen in Sydney 2000 enthält der Olympische Eid auch eine Antidopingklausel, die im Dezember 1999 von der IOC-Vollversammlung verabschiedet wurde.
2. Prezentacja przysięgi olimpijskiej  
(Każdy czyta
przydzielony fragment przysięgi po niemiecku i po
angielsku)
W imieniu wszystkich
zawodników ślubuję: respektować zasady obowiązujące w sporcie, przestrzegać
zasad szlachetnej rywalizacji i zawsze postępować zgodnie z duchem fair play;
wszystkie dążenia, umiejętności, talent i siły woli poświęcić osiągnięciu
najlepszego wyniku sportowego bez żadnego dopingu
Im Namen aller Athleten verspreche ich, / dass wir an den Olympischen Spielen teilnehmen und dabei die gültigen Regeln respektieren und befolgen / und uns dabei einem Sport ohne Doping und ohne Drogen verpflichten, im wahren Geist der Sportlichkeit,/ für den Ruhm des Sports und die Ehre unserer Mannschaft.
Im Namen aller Athleten verspreche ich, / dass wir an den Olympischen Spielen teilnehmen und dabei die gültigen Regeln respektieren und befolgen / und uns dabei einem Sport ohne Doping und ohne Drogen verpflichten, im wahren Geist der Sportlichkeit,/ für den Ruhm des Sports und die Ehre unserer Mannschaft.
3.Przysięga sędziów 
W imieniu wszystkich
sędziów i organizatorów ślubuję całkowitą bezstronność i respektowanie
obowiązujących reguł dla dobrego imienia sportu.
4. (Uczniowie przedstawiają
ślubowanie z flagą )
          Nasze refleksje:  Jakie znaczenie ma przysięga ?  Czego uczy ?
5.Czego uczy:    - nadaje wartość i podkreśla  znaczenie słowa   
- uczy dotrzymywania słowa
- uczy konsekwencji, wytrwałości i dążenia do celu
- uczy uczciwości
- mam czyste sumienie
- uczy przestrzegania zasad
- uczy dotrzymywania słowa
- uczy konsekwencji, wytrwałości i dążenia do celu
- uczy uczciwości
- mam czyste sumienie
- uczy przestrzegania zasad
                                 Jaki wpływ na moje życie mają
te  wartości :
                                
jestem wiarygodny
                                
jestem zdyscyplinowany i konsekwentny
         
                       osiągam
cele i spełniam marzenia
                                
nie oszukuję
                                
stawiam sobie wymagania
                                
wysilam się
     6.  Nagroda Fair Play :  każdy kraj przedstawia  sportowca Fair- Play 
     (uczeń przedstawia sylwetkę nagrodzonego
sportowca )
7.  Prezentacja o wartościach w
sporcie   ( Power Point)
WARSZTATY  2
Czy media wspierają autorytety ?
Czy media wspierają autorytety ?
Wprowadzenie : Czasem zastanawiam
się, dlaczego mamy coraz mniej autorytetów – i to 
w czasach, kiedy przepływ informacji jest tak szybki i łatwy, jak nigdy wcześniej. Przecież wszyscy szukamy wzorców godnych naśladowania, bo szukanie wzorców jest nam potrzebne.
w czasach, kiedy przepływ informacji jest tak szybki i łatwy, jak nigdy wcześniej. Przecież wszyscy szukamy wzorców godnych naśladowania, bo szukanie wzorców jest nam potrzebne.
Teraz życie toczy się szybko, a autorytetem często zostają osoby, które nie
zawsze mogą służyć jako życiowy przewodnik. W poszukiwaniach własnej tożsamości
skupiamy się nierzadko tylko na bezkrytycznym naśladownictwie. Ludzie nie
zawsze odczuwają dziś potrzebę bycia sobą i pracowania nad własną
tożsamością.
Znikają uznawane dotąd autorytety, a w ich miejsce pojawiają się zastępcze wartości oparte na pieniądzu, szybkim zysku i krytykowaniu uniwersalnych wartości. Pojęcie autorytetu stało się dziś niemodne i płytkie.Zastępują je powoli puste słowa takie jak celebryta, gwiazda.
Idziemy często na skróty, zastępując autorytet wzorcem postępowania, który daje
Znikają uznawane dotąd autorytety, a w ich miejsce pojawiają się zastępcze wartości oparte na pieniądzu, szybkim zysku i krytykowaniu uniwersalnych wartości. Pojęcie autorytetu stało się dziś niemodne i płytkie.Zastępują je powoli puste słowa takie jak celebryta, gwiazda.
Idziemy często na skróty, zastępując autorytet wzorcem postępowania, który daje
Szybki efekt – szybko
zarobić pieniądze, szybko zrobić karierę, szybko stać się sławnym. Potrafimy
uznać za autorytet osobę, której charakter i osobowość zostały szybko
wytworzone przez media.  Nie  przyjmujemy za autorytety ludzi mądrych
- ludzi,
którzy coś swoim życiem udowodnili i coś w nim osiągnęli, kierując się uniwersalnymi wartościami, takimi jak prawda, rzetelność, odpowiedzialność, nauka, prawość…
Dlaczego tak się dzieje ?
Szybkie tempo życia powoduje, że mamy za mało czasu i tracimy zdolność trzeźwego myślenia i dostrzegania tego, co naprawdę ważne. Jest to niepokojący sygnał, którego nie wolno lekceważyć i któremu trzeba się przeciwstawić.
którzy coś swoim życiem udowodnili i coś w nim osiągnęli, kierując się uniwersalnymi wartościami, takimi jak prawda, rzetelność, odpowiedzialność, nauka, prawość…
Dlaczego tak się dzieje ?
Szybkie tempo życia powoduje, że mamy za mało czasu i tracimy zdolność trzeźwego myślenia i dostrzegania tego, co naprawdę ważne. Jest to niepokojący sygnał, którego nie wolno lekceważyć i któremu trzeba się przeciwstawić.
                                                         
MEDIA  I AUTORYTETY
Media i natłok
informacji kreują nowy świat. W tym świecie nie ma czasu na chwilę refleksji,
na spotkanie z przyjaciółmi, dyskusję z bliskimi. Wielu ludzi  szuka
prostych wskazówek, jak osiągnąć błyskawiczny sukces. Ten, kto zastanawia się,
jak tak naprawdę żyć, jest słaby i nieatrakcyjny.
Spróbujemy teraz
wspólnie odpowiedzieć na nasze główne pytanie:
Jak myślisz : Jakie
zalety /wady  mają media? Czy
dzisiejsze media wspierają autorytety, a może podważają ?Podzielimy się teraz
na międzynarodowe grupy.  Waszym zadaniem jest przygotować 
odpowiedzi.  
English Version
Introduction : 
At the beginning
I  would like to ask you the question:  why we have less and less
authority - and this at a time when the flow of information is as fast and easy
as never before.  We all are looking for  valuable authorities ,
because we all need  search patterns we need.
Now
life goes fast, and authority are often people who can not always serve as a
guide in life . In the search for self-identity often focus only on the
uncritical imitation . People do not always feel the need to be together now
and work on their own identity. Sticking considered
before authorities , and in their place appear surrogate values based on
money , fast profit and criticizing universal values . The concept
of authority has now become unfashionable and shallow . Slowly replace
them with empty words like celebrity star .
We're often cut
corners , replacing the authority of the pattern of behavior that gives
Quick results -
quickly earn money, quickly make a career, quickly become famous. Can be
regarded as an authority person whose character and personality are quickly
produced by the media. Do not accept the authorities of wise men - men ,who proved something
of your life and what it achieved , guided by universal values such as
truth , honesty , responsibility, learning , integrity ...
Why is this happening ?
The fast pace of life
means that we have too little time and we lose the ability sober thinking and
perceiving what is really important. This is a worrying signal that can not be
ignored and which we have to resist .
                                      
MEDIA AND AUTHORITIES
MEDIA AND AUTHORITIES
Media and information
overload create a new world. In this world there is no time for a moment of
reflection, to meet friends, discuss with your loved ones.Many people are
looking for simple tips on how to achieve instant success. Anyone who wonders
how she really live , is weak and unattractive . That is what our project is to think about prominent figures,stop
and think about who we want to be, what kind we want to be and what values are important to us .
and think about who we want to be, what kind we want to be and what values are important to us .
Let's try together to
answer our main question:
What do you
think:
1. What are the advantages of media? What are the disadvantages?
1. What are the advantages of media? What are the disadvantages?
2.  Are today's media
support the authorities ?   And may undermine the authorities?
Now we will divide in the international groups. Your task is to prepare and write the answers.
Methods  and the
tasks 
1.  HOBBIES:
Every country will make one presentation
as a group. 
-         
But before that  they will make some research  in details about  what hobbies they  have or they can take up  a new hobby 
until the visiting time. They will take photos or do some drawings  or take the things to Turkey   to show
them. They will put the things they have done so far in the exhibition. While
they are doing the activity ( hobby) they will take notes or some pictures
about the process and they will express how they felt during that time.
-         
They can find a famous or  successful person who is good at this hobby
and introduce him /her
(
It is important the hobbies will be taken to Turkey   to exhibit in the exhibition
on Friday.)
-         
The presentation will last at most 15
minutes for every partner
-         
At the end of the presentations:
There will be a feedback and evaluation ( these are
some examples) ( Turkey  
will do the workshop)
Most common hobby
The most extraordinary 
or unusual hobby
Which hobbies can you do too?
Which hobby attracts you most?
Why are the hobbies important for you ?
What is the main role of the hobbies in education of
the young people?
2.   
     THE VISIT  TO THE SCHOOL  OF HANDICAPPED    STUDENTS 
Some small presents can be taken for
the students
3.   EXHIBITION
There will be an exhibition . Every
country will bring some handworks and some small thing that symbolize their
country  for the sale.
There will be some national food from
Turkey  
to sell
We will also put the works of
Ebru  in the exhibition that the students
have done during the practice. They will show what they have achieved.
The money that will be collected will
be given to the Handicapped students
Program wizyty 6-10 maja 2014
6 - 10 MAI  2014
Partnerländer: Deutschland, Griechenland, Türkei, Litauen, Slowakei
Partnerländer: Deutschland, Griechenland, Türkei, Litauen, Slowakei
Schule: Publiczne
Gimnazjum nr 3  Czechowice-Dziedzice
5   Mai 2014   
Montag                                                          
19:00 –
  21:00
 | 
  Begrüßungsfeier – Integration der Gruppe | 
  
Hotel  
Willa Eureka 
 | 
 
21: 00                             Die Schüler werden
von den Eltern abgeholt                                                         
6. Mai  2014   
  Dienstag                                                         
    
 8.30                     Ankunft in der Schule      
                             Tagesprogramm            /Sportsaal/  E.Dobija 
 9:00 – 10: 15      Begrüßung der Gäste   / Sporthalle/  Schulleitung, E.Dobija   L.Paluch 
 | 
 
10:15 – 10: 45     Kaffeepause          /
  Sportsaal/    Schulleitung, Lehrer                            
10:45  - 11:25      Hospitationen  
                 1. Gruppe :  „ Spiele in Schlesien ”       A. Chmielniak, L.Paluch  s.102 
                                                                                    
  B.Zielińska 
                 2. Gruppe :  „ Infos
  über Polen „  M. Brosz  s. 204 
                 3. Gruppe :  „ Unsere Speisen”     S. Żaczek-Gwizdoń   s. 201 
11: 30 – 11:50    Ausstellung
  über die Schule   ( Lehrer)                           
                           Musik-Wunschkonzert – Polnische
  Schüler für die Gäste   
                             ( Schüler)                       /Sportsaal/                    M.Brosz Ł.Krzymiński          
11:50 – 12:50 1. Interaktive Spiele  - wir lernen das Lied aus Griechenland 
                                                                                                  
  Georgios
  Delibeis 
                       2. Wegweiser für Junge Europäer 
                   -  Wie
  sieht unsere Titelseite aus ? Hauptbegriffe  Inhaltsverzeichnis  E.Dobija 
                       3. Unser Projekt In Medien – Internetseite in Litauen / Forum 
                                                                                                     R.Bandziniene 
13.00 – 13:45 Mittagessen in der Schule /catering świetlica/ 
14.00                   Ausflug nach Pszczyna    
14:30– 15.15      Gedenkstätte   des II.
  Weltkrieges  „ Drei Eichen”  
- Verfall und Entwicklung der Autoritäten während des II. Weltkrieges 15.15 - 16.00 Spaziergang Park, Stadtzentrum 
16.00- 16:45         Eis im   „ Stara Piekarnia ”     
17.
  15    Ankunft nach Czechowice,  Besuch im Konzertsaal /Dworek Eureka/    
             Technische  Hinweise zum Konzert17. 45   
  Die Schüler werden von den Eltern abgeholt           / Schule GP3 /                             
20:30      Treffen
  der Koordinatoren-                            /
  Hotel Willa Eureka/ 
               Organisatorische Sachen                                                      
7. Mai 2014 Mittwoch 
8:30                      Ankunft
  in der Schule                               
8: 45 - 9: 15          Evaluation
  – 1. Tag                                 E. Dobija              
                              Eindrücke 
9:30 -11: 00         Treffen  „ Lokale Autoritäten”     / Sporsaal
  /  
                             1. Direktorin
  des Hospitz zum hl. Kamil    p. Anna Byrczek 
                             2. Volontariat  im Gymnasium Nr. 3         die Jugendlichen GP3 
         3.  Interview
   
         4.  Foto zum Kalender 
11.30 – 12:00        Vorbereitung zum Konzert  Dworek Eureka                                              12.00 - 12:45        Mittagessen              
12:45  - 13:30      Probe
  zum Konzert  Teil 1 
                            / Gruppe 2  Workshop : Kraków -  Globale Autoritäten 
                            Vorbereitung für den Ausflug nach Kraków  
13:30 - 14:30 Probe zum Konzert Teil.2 
                              / Gruppe 2  Workshop : Kraków -  Globale Autoritäten 
                              Vorbereitung
  für den Ausflug nach Kraków   
14: 30                    Die Schüler werden von
  den Eltern abgeholt            
16:15                     Wegfahren von zu Hause 
16:30                     Ankunft In Dworek Eureka 
17:00 - 
  19:30       Charitatives Konzert
  -  Auftritte von Partnerländern 
                                                                      
  und polnischen Ensambles 
19:30                    Die
  Schüler werden von den Eltern abgeholt            
 8. Mai 2014       Donnerstag        
8:30                      Ankunft
  in der Schule                               
8: 45 - 9: 00          Evaluation – 2.
  Tag                                 E.
  Dobija              
09: 00 – 09:45     Gruppenarbeit -Workshops    
                            Gruppe 1   Tanzkurs                   / Sportsaal/  G.Zelin                                                                    Gruppe 2    Projekt-Wörterbuch   / Mensa       L.Paluch M.Zidzikova                                          Gruppe 3     Unterstützen die Median die
  Autoritäten ? / Mensa    E.Dobija 
                            Gruppe 4  Vorteile und Nachteile von Median         / Mensa  
  G.Delibeis 
9:45  - 10:30      Effekte der Gruppenarbeit-     /
  Sportsaal / 10:30  -  11:25
  „Meine Träume – wie kann ich
  sie verwirklichen ?      E.Dobija 
                          Informatikwettbewerb
  – jedes Land päsentiert eine PPoint   
                           Kaffeepause   
                           Ich in 10  Jahren -Workshop                          Nicole Frenzel 
11:45 – 12:45 Comenius -Garten vor der Schule W. Kudrys 
                          Wir pflanzen die Blumen
   
13: 00 – 13:45   Catering   Mittagessen 
13:45 – 15:15    Die
  wichtigste Person In meinem Leben – interessante Berufe               
                                                                              S.
  Żaczek-Gwizdoń,   B. Piernik 
                          Die
  wichtigste Person In meinem Leben – 
  PowerPoint der
  Schüler 
                          / Man
  kann auch andere Darstellungstechniken verwenden / 
15:15  - 
  17.15     Sportwettkämpfe  ( internationale Mannschaften )
    Sportlehrer  
1. Fußballturnier 2 x 20 mi 2. Trainingspräsentation 
                            3.   Foodtnet 
                            4.   Turnier                            
20:00                   Treffen der Koordinatoren 
  9. Mai 2014      
  Freitag – Ausflug nach Kraków 
7:00      Abreise  nach Kraków      
9:30      Besichtigung – Wawel-Kathedrale,
  Zygmunt-Glocke, Königsgräber 
                                    (
  audiobooks) 
             Denkmal
  von T. Kościuszko,   
             Grodzka-Straße zum
  Ring 
             Franciszkańska  3   Ausstellung über Papst 
             Marienkirche,  Tuchhallen 
             Floriańska
  - Tor 
14:30– 15:30     Mittagessen 
15:30   Souveniers, Kaffeepause 
17:00 – 17:30     Abreise  am Wawel-Schloss 
19:30 - 20:00      Ankunft nach Czechowice 
                             Die Schüler werden von den Eltern abgeholt         
10.  Mai 
  2014      Samstag 
8:30                      Ankunft
  in der Schule                               
8: 45 - 9: 00          Evaluation – 3./4
  Tag                            E.
  Dobija              
9:30  - 10.00       Projektlied  -  gemeinsames Lied  wir drehen Film 
10:00  - 12.30 
   Effekte und Produkte  des Besuches      E.Dobija 
                      „ Was haben wir
  gemacht ? „                     Koordinatoren 
                                                                                  Werte der jungen Europäer – gestern
  und heute - Zeliha 
Liste – Vergleich,
  Schlussfolgerungen        
Evaluation  - „ Wie haben wir gearbeitet ? “       E. Dobija  SchülerRucksack  / Papierkorb                               N.Frenzel /
  K.Hiby   
( Kaffeepause )Fotokronik – Wir im Projekt – Was haben wir gelernt ? Schüler 
FORUM  Zusammenfassung des
  1. Projektjahres    
12:30         Verteilung von Zertikaten 
13. 30            Ausflug nach Bielsko                         
13:45  - 
  Bielsko – Mittagessen    / Spaziergang
  – Altstadt  (
  Handelszentrum  „ Sfera” ) 
 15:00 – 16:30    Bowling 
17:15       Abreise nach  Czechowice 
17:30       Die
  Schüler werden von den Eltern abgeholt            
19:00  - 
  21.30   Abschiedsfeier                                 Hotel 
  Willa Eureka 
                          ( Lehrer
  ) 
11.  Mai 2014      Sonntag  
Abreise am Vormittag 
 | 
 
Produkty projektu i efekty wizyty w Polsce 
Videokonferenz
 September 2013
COMENIUS – WOCHE   Oktober 2013
ARTIKEL  IN DER ZEITUNG
Besuch in Polen   6 / 10 Mai 
2014 
Karitatives Konzert
Comenius- Garten
Lokale
Autorität   Volontariat  GP3
Globale
Autorität
Podsumowanie  1 roku projektu Słowacja 
17. – 21.11.2013
17. – 21.11.2013
 1. Poznaliśmy szkołę i jej osiągnięcia,
nauczycieli, uczniów oraz kulturę Słowacji.  
Uczniowie i nauczyciele zostali serdecznie przyjęci przez słowackich koordynatorów i dyrekcję szkoły. Program
rozpoczęło wspólne spotkanie na kręglach.
Uczniowie i nauczyciele zostali serdecznie przyjęci przez słowackich koordynatorów i dyrekcję szkoły. Program
rozpoczęło wspólne spotkanie na kręglach.
2. W szkole –
hospitacje 
Po przywitaniu chlebem i solą przez uczniów w słowackich
strojach ludowych odbyło się oficjalne rozpoczęcie wizyty przez dyrekcję
szkoły.  W programie przywitalnym
najmłodsi uczniowie szkoły odśpiewali hymn piłkarzy, a goście otrzymali
upominki.
- Przedstawiono
prezentację szkoły  " Nasze sportowe
gimnazjum " i  wzięliśmy udział w
hospitacjach na j. angielskim, chemii  i
informatyce i oprowadzono grupę po szkole.
3. Warsztaty : 
Poznajemy się  i akceptujemy
"
Uczniowie
pracując w parach zadawali pytania zapoznawcze, później  opowiadali 
czego dowiedzieli się o swoim partnerze. Uczniowie z krajów
partnerskich, pokazali film o swoim kraju oraz prezentacje o mieście i szkole /
ustny komentarz w j. angielskim
i niemieckim.
( laptop Comenius
– filmy z wywiadów)
4. Zaprezentowano zwycięskie Logo projektu
z Grecji, koordynator z Grecji pokazał na filmie wywiad z autorem Logo –
uczniem szkoły w Grecji.
5. Zostały wręczone koszulki projektu z
nadrukiem   
6. Odbył się quiz  o krajach
partnerskich – uczniowie pracowali  w
grupach 2-3 osobowych
7. Zdefiniowaliśmy pojęcia projektu 
Definicje : Idol Wzór Autorytet
Idol – osoba, do której chcemy być podobni, którą
bezkrytycznie podziwiamy nie ze względu na dokonania ale ze względu na
powierzchowność ,  zewnętrzny wygląd,
fryzurę, styl ubierania, karierę, pieniądze, popularność ( Bieber, Beyonce,
Madonna  często nieprawdziwa i  sztuczna osoba
Wzór – osoba, która może służyć jako wzór ze względu na
zachowanie, sposób postępowania. Wzorem może być osoba z rodziny i kręgu
przyjaciół
Autorytet
– osoba motywująca do pozytywnego działania, budząca
podziw i szacunek
                      
 ( polityk, muzyk, sportowiec) ze
względu na cechy charakteru, umiejętności i 
                       
postawy
Workshop
II  - WYNIKI
Idol wzór autorytet
Idol wzór autorytet
Angelina Jolie                      Michael Jackson                      Maria Sharapova                
Marylin Monroe                    Wojciech Szczęsny                Jan
Paweł II
Mustafa Kemal Atatürk Gerard Pique prezydent Litwy Adamkus
Mitroglow Kostas Christiano Ronaldo Sabonis
Aaron Ramsey Ronaldo
Mustafa Kemal Atatürk Gerard Pique prezydent Litwy Adamkus
Mitroglow Kostas Christiano Ronaldo Sabonis
Aaron Ramsey Ronaldo
                                            Dziadek,
babcia, rodzice          Silva 
 Lokalne i globalne
autorytety  :                    
 PETER SAGAN
IGOR LIBA
IGOR LIBA
Oczekiwania uczniów w
projekcie:        
Ludzie 
 | 
 
Spotkać nowych ludzi 
 | 
 
Nauczyć się otwartości 
 | 
 
Nauczyć  się nawiązywać  kontakty 
 | 
 
Poznać codzienne życie w rodzinach goszczących 
 | 
 
Kultura 
 | 
 
Poznać nowe kręgi kulturowe 
 | 
 
Zobaczyć nowe kraje 
 | 
 
Poznać nowe obyczaje, tradycje 
 | 
 
Zdobyć nowe doświadczenia  
 | 
 
Nauczyć się tolerancji 
 | 
 
Języki 
 | 
 
Poprawić znajomość języków 
Poszerzyć słownictwo 
Być lepszym z angielskiego, niemieckiego  
 | 
 
Wzory 
 | 
 
Znaleźć  swój
  wzór  do naśladowania 
 | 
 
Umieć wybrać dobrą drogę w życiu zawodowym 
 | 
 
Życiowe
  cele 
 | 
 
Myśleć  bardziej pozytywnie  
 | 
 
Mieć  nadzieję na
  lepszą przyszłość 
 | 
 
Porównać  jak
  planuje swoją przyszłość młodzież 
  w  innych krajach  
 | 
 
8. Ankieta : kim są dzisiaj młodzi Europejczycy ? 
    Marzenia  /  cele
9. Wartości młodych Europejczyków: 
     każdy kraj
oceniał  wymienione w dyskusji wartości w
skali od 1 – 6 pkt
     Lista wartości
wg uzyskanych punktów : 
     1.
rodzina  
     2.
zdrowie  
     3. przyjaźń 
     4.
wykształcenie / miłość  
     5. uczciwość
     6. pieniądze 
     7. praca  
     8. kariera
1 RODZINA   34 głosów
2 ZDROWIE 31
3 Przyjaźń 16
4 WYKSZTAŁCENIE / MIŁOŚĆ 12
5 UCZCIWOŚĆ 10
6 PIENIĄDZE 6
2 ZDROWIE 31
3 Przyjaźń 16
4 WYKSZTAŁCENIE / MIŁOŚĆ 12
5 UCZCIWOŚĆ 10
6 PIENIĄDZE 6
Wynik : Dla
młodych Europejczyków najważniejszym jest rodzina . Drugą co do ważności  wartością jest  zdrowie. Na 3. miejscu jest przyjaźń.
Słownik
projektu
Część 1 –
znamy  zwroty grzecznościowe
Dzień dobry- dobré ráno   
Smacznego- dobrú chuť
Smacznego- dobrú chuť
Jak się masz? - ako sa máš?
Dziękuję- ďakujem
Dziękuję- ďakujem
Proszę – prosím
Nie ma za co - vôbec nie
Nie ma za co - vôbec nie
Dobranoc - dobrú noc
Cześć – ahoj
Cześć – ahoj
Ile masz lat? - Koľko máte rokov?
Gdzie mieszkasz? - Kde bývaš?
Gdzie mieszkasz? - Kde bývaš?
Skąd pochodzisz? - Odkiaľ ste?
Czy masz rodzeństwo?- Máte súrodencov?
Jak się nazywasz? - Aké je vaše meno?
Jakie jest twoje hobby? - Aký je váš
koníček?
Do jakiej szkoły chodzisz? - čo školu
chodíš?
Co robisz? - Čo to robíš?
Czy jesteś głodna/y?- Máte hlad?
Co robisz? - Čo to robíš?
Czy jesteś głodna/y?- Máte hlad?
11
Autografy sportowców 
Poznaliśmy  mistrza
olimpijskiego, słynnych  sportowców
słowackich w dyscyplinie siatkonoga
Podziwialiśmy ich osiągnięcia, samodyscyplinę i konsekwencję w dążeniu do celu
Podziwialiśmy ich osiągnięcia, samodyscyplinę i konsekwencję w dążeniu do celu
12 Quiz  Krajoznawstwo 
Języki urzędowe        
1.       Welche Sprache wird in
folgenden Ländern gesprochen?      2 Punkte
Slowakei 
 | 
  
Türkei 
 | 
  
Polen 
 | 
  
Griechenland 
 | 
  
Litauen 
 | 
  
Deutschland 
 | 
 
Slowakisch 
 | 
  
Türkisch 
 | 
  
Polnisch 
 | 
  
Griechisch 
 | 
  
Litauisch 
 | 
  
Deutsch 
 | 
 
Kolory  flag
2.       Welche Farben haben die Fahnen
von unseren Partnerländern?                                        2 Punkte
Slowakei:             weiß, rot, blau                                     Türkei:                   rot, weiß
Polen:                   rot, weiß                                                               Griechenland:      blau,
weiß
Litauen: gelb, grün, rot                                                     Deutschland:       schwarz,
rot, gold
Najwięcej wysp posiada
3.       Welches der Partnerländer hat
die meisten Inseln?  Griechenland                                      1 Punkt
Gdzie są te zabytki ?
4.       Wo ist diese Sehenswürdigkeit?
(das Land)                                                                                              2 Punkte
Kölner
  Dom 
 | 
  
(Köln) Deutschland 
 | 
  
Burg
  von Trakei 
 | 
  
(Vilnius) Litauen 
 | 
 
Wawelschloss 
 | 
  
(Krakau) Polen 
 | 
  
St.-Elisabeth-Dom 
 | 
  
(Kosice) Slowakei 
 | 
 
Partenon 
 | 
  
(Athen) Griechenland 
 | 
  
Hagia
  Sophia 
 | 
  
(Istanbul) Türkei 
 | 
 
      Potrawy i kraje
5.       Was serviert man in den
Partnerländern? – Verbinde das Gericht mit dem Namen des Landes.                                                                                                                                              2 Punkte

Slowakei                                                                             Türkei
Polen                                                                                   Griechenland
Cepellin                Döner Kebap                      Bigos                    Eintopf  horiatiki                hranolky
Które państwo
leży w Azji ?
6.       Welches Land liegt teilweise
in Asien?         Türkei                                                                   1 Punkt
WALUTA
7.       Wie heißt die Währung in ...?                                                                                                         2 Punkte
Slowakei      Euro 
Türkei          Türkische Lira 
Polen           Zloty
Griechenland  Euro 
Litauen           Litas
8.       
Wo fanden die ersten Olympischen Spiele statt?                                                                     1 Punkt
9.       p in Marathon                     p in Athen                           p in Olympia Aus welchem Land kommen dieses Personen? Wer sind sie?                               2 Punkte
Nihat
  Kahveci 
 | 
  
Türkei, Fußballspieler 
 | 
  
Angela
  Merkel 
 | 
  
Deutschland, Bundeskanzlerin 
 | 
 
Arvydas
  Sabonis 
 | 
  
Litauen, Basketballspieler 
 | 
  
Peter
  Sagan 
 | 
  
Slowakei, Profiradfahrer 
 | 
 
Lech
  Wałęsa 
 | 
  
Polen, ehemaliger Staatspräsident 
 | 
  
Nikos
  Kazantzakis 
 | 
  
Griechenland, Schriftsteller 
 | 
 
10.  

Wie heißt die Hauptstadt von Litauen?                                                                        
p Vilnius
p Tallinn
p Kaunas
p Riga
11.  

Was ist das Wahrzeichen von Alanya?                                                                       
p der Rote Turm
p der Gelbe Turm
p der blaue Turm
12.  
Wann wird der "Tag der deutschen Einheit" gefeiert?                                            
p am 17. Juni
p am 3. Oktober
13.  
Krówki sind                                                                                                                                        
p Polnische Bonbons
p Polnische Schuhe
p Polnische Salate
14.  
Seit wann ist die Slowakei in der EU?                                                                        
p 1. Mai 2004
p 1. Mai 2005
strony tytułowej
