SEMINARIUM KONTAKTOWE
w TURCJI
Antalya marzec 2012
Tytuł : Projektmanagement für interkulturelle Austauschprojekte in Europa. Zarządzanie projektami i międzynarodowa współpraca w europejskim
programie „Uczenie się
przez całe życie”
Działania przygotowawcze podjęte przed szkoleniem wynikające z wniosku o dofinansowanie złożonego do Agencji Narodowej programu Comenius w Warszawie
1. Reklama programu Comenius w szkole :
- ogólnoszkolna wystawa informacyjna z wykorzystaniem materiałów
reklamowych pozyskanych z FRSE Warszawa
XI 2011
reklamowych pozyskanych z FRSE Warszawa
XI 2011
2. Przekazanie materiałów informacyjnych i reklamowych „ Programu
Comenius,
e Twinning, Asystentura językowa ” nauczycielom języków obcych XI 2011
3. Szkolna ankieta na temat dziedzin międzynarodowej współpracy
e Twinning, Asystentura językowa ” nauczycielom języków obcych XI 2011
3. Szkolna ankieta na temat dziedzin międzynarodowej współpracy
- uczniowie wybierają tematy do
międzynarodowej współpracy uwzględniając
mocne strony szkoły i jej priorytety XII 2011 Uczniowie wybrali dziedziny :
mocne strony szkoły i jej priorytety XII 2011 Uczniowie wybrali dziedziny :
1. sport
2. muzyka
3. kultura
4. informatyka
5. geografia
4. Lekcje informacyjne dla uczniów o programie COMENIUS I – III 2012
5. Utworzenie zespołu przygotowującego projekt : I 2012
nauczyciele języków obcych wf
muzyki
informatyki
geografii zajęcia
artystyczne
6. Opracowanie planu przyszłego projektu Comeniusa
7.
Przygotowanie materiałów reklamujących szkołę i region na seminarium
:
-
uczniowie klas 1 wykonują albumy plastyczne i prezentacje multimedialne
a.
Autoprezentacja uczniów
b.
Prezentacja miasta i regionu
c.
Reklama szkoły – multimedialna
wizytówka szkoły
/ koordynacja działań z nauczycielami
języków obcych, informatyki,
wychowania fizycznego, polonistami, nauczycielem historii /8. Nawiązanie kontaktu z lokalnymi organami w celu pozyskanie materiałów
wychowania fizycznego, polonistami, nauczycielem historii /8. Nawiązanie kontaktu z lokalnymi organami w celu pozyskanie materiałów
reklamowych i upominków dla
uczestników seminarium
-
pismo do organów lokalnych
I 2011
9. Zapoznanie się z historią i kulturą
Turcji
Zapoznanie się warunkami społecznymi i
politycznymi oraz oświatą w Turcji
/ uczestnik seminarium/
TEMATYKA
obejmowała
zagadnienia dotyczące rozwijania międzynarodowych kontaktów między szkołami
Unii Europejskiej z uwzględnieniem różnic kulturowych oraz finansowania i wspierania projektów przez europejskie
instytucje i fundacje.
Program
seminarium uwzględniał wszystkie aspekty niezbędne do zbudowania bazy
informacji, doświadczeń społecznych i praktycznych przygotowujących do podjęcia
międzynarodowej współpracy. Podczas zajęć uczestnicy uzyskali wiedzę
merytoryczną dotyczącą realizacji projektów międzynarodowych, brali udział w ćwiczeniach praktycznych,
interkulturowych, poznali różne obszary życia społecznego w Turcji, zabytki i historię Antalii.
FORMY i METODY PRACY
Podczas
seminarium zastosowano różnorodne formy pracy i metody:
praca
indywidualna, nauczanie w grupie, praca w grupach roboczych podczas warsztatów,
ćwiczenia praktyczne, wykłady, prezentacje multimedialne, wizyta w szkole,
wycieczki, przedstawienie w operze, zajęcia integracyjne.
UCZESTNICY
W
seminarium uczestniczyło 19 przedstawicieli szkół europejskich z 8 krajów:
Łotwa,
Niemcy,
Polska, Grecja,
Polska, Grecja,
Węgry,
Austria,
Słowacja
i Słowenia.
Gościem
uczestniczącym w zajęciach była nauczycielka z Turcji
Sürreya
Gökce.
Zajęcia
prowadzone były przez wykładowców Instytutu
Europejskiego Doskonalenia Nauczycieli z Hamburga Dzintrę Abersone i Reinharda
Dreyer oraz nauczyciela-doradcę
ds.
projektów międzynarodowych z Poznania p. Edytę Sobczak.
Ciekawy program :
1. Wzajemna prezentacja uczestników, wycieczka
w góry, zwyczaje kulinarne
w Turcji
2. System kształcenia i aspekty życia
społecznego w Turcji
3. Prezentacja programów wspierających
europejskie projekty wymiany uczniów
i kryteria przyznawania funduszy
4. Model
pracy w poszczególnych etapach międzykulturowych projektów
a. przygotowania do projektu b. zainicjowanie projektu
c. etap
planowania projektu
5. Interkulturowa
współpraca na przykładzie wizyty przygotowawczej
6. Warsztat A:
Rozwijanie wielokulturowych projektów
Warsztat
B: Zasady zaufania we współpracy
przy realizacji projektu,
Międzykulturowe zabawy interaktywne w pracy metodą projektu
7. Możliwości
finansowania projektów z programu „ Uczenie się przez całe życie”
8. Opracowanie
formularza wniosku Comenius dla dwustronnych i wielostronnych
projektów
9. Warsztat C:
Opracowanie celów projektu
Warsztat
D: Międzykulturowe różnice a
jakość porozumiewania się
10. Zwiedzanie Antalii i wizyta w meczecie
11. Prezentacja krajów i szkół uczestników
seminarium:
* Prezentacja o Polsce i regionie
* Reklama Gimnazjum Nr 3 w Czechowicach
–Dziedzicach
12. „ Zasady etykiety” w międzykulturowej pracy
metodą projektu w Europie
Korzyści i niebezpieczeństwa uprzedzeń
13. Modele pracy w międzynarodowej współpraca
-etap
realizacji projektu -etap zamknięcia
projektu -etap po zakończeniu projektu
14. Kształtowanie kompetencji interkulturowych
15. Warsztat
E: Interkulturowa współpraca w
projekcie
Warsztat
F: Różni ludzie - różne kultury
we własnym kraju
16. Postrzeganie obcej kultury poprzez własną
kulturę, międzykulturowe interakcje
17. Europejskie instytucje i fundacje finansujące
projekty, -PAD ( Pedagogiczna
Wymiana),
Europeans For Peace, -Fundacja West-Östliche Begegnungen -
prywatni sponsorzy,- Fundraising
prywatni sponsorzy,- Fundraising
18. Warsztat G:
Promocja projektu – upowszechnianie w lokalnym otoczeniu/
Warsztat H: Przygotowanie zespołu do interkulturowej
pracy w projekcie
Warsztat
I: Rozwijanie projektów wymiany
uczniów i partnerskich projektów
szkół
Warsztat J: Rola
zaufania w pracy nad projektem – szukanie partnerów do
projektu
Warsztat K: Różnice międzykulturowe a jakość
komunikacji
19. Wizyta w szkole
20. Prezentacja efektów pracy na warsztatach
21. Strategie rozpowszechniania wyników warsztatów
22. Ewaluacja seminarium / Informacja zwrotna uczestników seminarium
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE
Z UDZIAŁU W SEMINARIUM - EFEKTY
A. UCZESTNIK
a. Udział w seminarium rozwinął moje
osobiste kompetencje. Nabyłam umiejętności społeczne, które pomogą mi właściwie
kształtować stosunki interpersonalne nastawione na tolerancję, otwartość i
zrozumienie innych
ludzi.
ludzi.
b. Zdobyta wiedza pomoże mi lepiej planować,
decydować i bardziej odpowiedzialnie kierować swoją pracą i zespołem. Będę
podejmować działania
z większym entuzjazmem wykorzystując pomysły i doświadczenia zdobyte za
granicą.
z większym entuzjazmem wykorzystując pomysły i doświadczenia zdobyte za
granicą.
c. Dzięki seminarium nawiązałam kontakty międzynarodowe
z nauczycielami
szkół Unii Europejskiej
szkół Unii Europejskiej
d. Zrealizowałam cele poznawcze
e. Pod względem zawodowym zdobyłam nowe doświadczenia. Nauczyłam się
jak organizować szkolne projekty międzynarodowe i je dokumentować.
e. Pod względem zawodowym zdobyłam nowe doświadczenia. Nauczyłam się
jak organizować szkolne projekty międzynarodowe i je dokumentować.
f. Udoskonaliłam
kompetencje językowe
g. Chciałabym
nawiązane kontakty wykorzystać do przeprowadzenia projektu
Znajomość realiów i mentalności osób z
różnych kultur poprawi skuteczność
osiąganych celów. Mam nadzieję, że zdobyta
wiedza pomoże mi również w
uzyskaniu finansowej pomocy instytucji i
władz w lokalnym regionie
B. SZKOŁA
a. Szkoła
ma szansę na rozpoczęcie międzynarodowej współpracy i wymianę uczniów
b. Poznałam potencjalnych partnerów do projektu
c. Szkoła posiada opracowany przykładowy
formularz wniosku o dofinansowanie
projektu
d. Uczniowie szkoły mogą rozpocząć wymianę maili
ze szkołą w Słowacji i w
Niemczech
e. Uczestnictwo w międzynarodowym seminarium
kontaktowym może być
przykładem dla innych nauczycieli jak
można wykorzystać dofinansowanie
ze środków unijnych
ze środków unijnych
f. Społeczność szkolna zainteresowała się programem
Comenius. Uczniowie
i nauczyciele wykazali chęć do współdziałania na rzecz propagowania treści
i nauczyciele wykazali chęć do współdziałania na rzecz propagowania treści
europejskich
g. Nauczanie języków obcych stało się bardziej
atrakcyjne a wśród uczniów
zwiększyło się zainteresowanie innymi krajami.
h. Szkoła upowszechnia działalność międzynarodową
przekazując ją rodzicom i uczniom
na wspólnych spotkaniach, gazetkach
szkolnych, podczas szkolnych imprez i publikacjach
na stronie internetowej szkoły przez co zwiększa
się atrakcyjność szkoły jako placówki
oświatowej.
OCENA SEMINARIUM
1. WYKŁADOWCY
Wykładowcy
posiadali odpowiednie podejście pedagogiczne, uwzględniali potrzeby poznawcze
uczestników seminarium i potrafili zachęcić do wysiłku poprzez zróżnicowane
metody pracy.
2. MATERIAŁY
SZKOLENIOWE
Jakość
materiałów szkoleniowych była bardzo dobra. Przed rozpoczęciem seminarium
każdy uczestnik otrzymał od organizatorów maile z zalecaną bibliografią, szczegółowe materiały informacyjne dotyczące realiów kulturoznawczych w Turcji i miejsca zakwaterowania. Ponadto nauczyciele otrzymali imienną teczkę z materiałami szkoleniowymi.
Sala konferencyjna wyposażona była w sprzęt multimedialny, który był do dyspozycji uczestników. Wykładowcy stosowali technologie informacyjno-komunikacyjne,
prezentacje multimedialne i urozmaicone pomoce dydaktyczne.
każdy uczestnik otrzymał od organizatorów maile z zalecaną bibliografią, szczegółowe materiały informacyjne dotyczące realiów kulturoznawczych w Turcji i miejsca zakwaterowania. Ponadto nauczyciele otrzymali imienną teczkę z materiałami szkoleniowymi.
Sala konferencyjna wyposażona była w sprzęt multimedialny, który był do dyspozycji uczestników. Wykładowcy stosowali technologie informacyjno-komunikacyjne,
prezentacje multimedialne i urozmaicone pomoce dydaktyczne.
PODSUMOWANIE
Seminarium
było bardzo dobrze przygotowane i przeprowadzone. Organizatorzy
dołożyli
starań aby program był urozmaicony, wszechstronny, dostarczał przeżyć
kulturalnych i jednocześnie przekazywał konkretną wiedzę merytoryczną połączoną
ze
zdobywaniem własnych doświadczeń.
Warto podkreślić dużą pomysłowość, zaangażowanie uczestników i wykładowców
Warto podkreślić dużą pomysłowość, zaangażowanie uczestników i wykładowców
w
powierzone zadania, dzięki czemu zajęcia były atrakcyjne. Mocną stroną była
życzliwa i
przyjazna atmosfera a zgrany zespół uczestników gwarantował dobre
efekty
pracy podczas ćwiczeń praktycznych.
E.Dobija