Hallo, das ist unser BLOG !

Witam na naszym blogu ! Zachęcam do pracy i współpracy. Tutaj przeczytasz aktualności, zobaczysz kronikę wydarzeń językowych, poznasz ciekawostki krajoznawcze, rozwiążesz krzyżówki i inne łamigłówki językowe, udoskonalisz TIK

Jak nazywa się trzeci niemieckojęzyczny kraj ?

Antalya 2012


SEMINARIUM  KONTAKTOWE   w  TURCJI     

Antalya   marzec  2012


Tytuł : Projektmanagement für interkulturelle Austauschprojekte in Europa. Zarządzanie projektami i  międzynarodowa współpraca w europejskim  
programie „Uczenie się przez całe życie”
          
Działania przygotowawcze  podjęte przed szkoleniem wynikające z wniosku o dofinansowanie złożonego do Agencji Narodowej programu Comenius w Warszawie
  


1. Reklama programu Comenius w szkole :
     -  ogólnoszkolna wystawa informacyjna  z wykorzystaniem materiałów
         reklamowych pozyskanych z FRSE  Warszawa  
         XI  2011  
 2. Przekazanie materiałów informacyjnych i reklamowych „ Programu Comenius,
     e Twinning, Asystentura językowa ” nauczycielom języków obcych   XI 2011
    
3. Szkolna ankieta na temat dziedzin międzynarodowej współpracy
    - uczniowie wybierają tematy do międzynarodowej współpracy uwzględniając
       mocne strony szkoły i jej priorytety      XII  2011   
       Uczniowie wybrali dziedziny :
        1. sport
        2. muzyka
        3. kultura
        4. informatyka
        5. geografia

4.   Lekcje informacyjne dla uczniów o programie  COMENIUS    I – III  2012
5.   Utworzenie zespołu przygotowującego projekt :  I  2012
       nauczyciele języków obcych      wf   
       muzyki                                        informatyki
       geografii                                     zajęcia artystyczne

6.  Opracowanie planu przyszłego projektu Comeniusa
7.  Przygotowanie materiałów reklamujących szkołę i region na seminarium :
       -  uczniowie klas 1 wykonują albumy plastyczne i  prezentacje multimedialne
       a.   Autoprezentacja uczniów   
       b.   Prezentacja miasta i regionu
       c.   Reklama szkoły –  multimedialna wizytówka  szkoły
       / koordynacja działań z nauczycielami języków obcych, informatyki,
         wychowania fizycznego,  polonistami, nauczycielem historii /
8. Nawiązanie kontaktu z lokalnymi organami  w celu pozyskanie materiałów
     reklamowych i upominków dla uczestników seminarium
     -  pismo do organów lokalnych    I   2011

9. Zapoznanie się z historią i kulturą Turcji
    Zapoznanie się warunkami społecznymi i politycznymi oraz  oświatą w Turcji
    / uczestnik seminarium/
                                                      ------------------------------

  Jakie było seminarium ?  

TEMATYKA

obejmowała zagadnienia dotyczące rozwijania międzynarodowych kontaktów między szkołami Unii Europejskiej z uwzględnieniem różnic kulturowych oraz finansowania i wspierania projektów przez europejskie instytucje i fundacje.             
    Program seminarium uwzględniał wszystkie aspekty niezbędne do zbudowania bazy informacji, doświadczeń społecznych i praktycznych przygotowujących do podjęcia międzynarodowej współpracy. Podczas zajęć uczestnicy uzyskali wiedzę merytoryczną dotyczącą realizacji projektów międzynarodowych, brali udział w ćwiczeniach praktycznych,  interkulturowych, poznali różne obszary życia społecznego w Turcji, zabytki i historię Antalii.      

FORMY i  METODY  PRACY
Podczas seminarium zastosowano różnorodne formy pracy i metody:
praca indywidualna, nauczanie w grupie, praca w grupach roboczych podczas warsztatów, ćwiczenia praktyczne, wykłady, prezentacje multimedialne, wizyta w szkole, wycieczki, przedstawienie w operze, zajęcia integracyjne.

UCZESTNICY
W seminarium uczestniczyło 19 przedstawicieli szkół europejskich z  8 krajów:
Łotwa, Niemcy,
Polska, Grecja,
Węgry, Austria,
Słowacja i Słowenia.
Gościem uczestniczącym w zajęciach była nauczycielka z Turcji
Sürreya Gökce.
Zajęcia prowadzone były przez  wykładowców Instytutu Europejskiego Doskonalenia Nauczycieli z Hamburga Dzintrę Abersone i Reinharda Dreyer oraz nauczyciela-doradcę
ds. projektów międzynarodowych z Poznania p. Edytę Sobczak.

Ciekawy program :
1.   Wzajemna prezentacja uczestników, wycieczka w góry, zwyczaje kulinarne
      w Turcji
2.   System kształcenia i aspekty życia społecznego w Turcji
3.   Prezentacja programów wspierających europejskie projekty wymiany uczniów
      i kryteria przyznawania funduszy
4.   Model pracy w poszczególnych etapach międzykulturowych projektów
      a. przygotowania do projektu    b. zainicjowanie projektu 
      c. etap planowania projektu
5.   Interkulturowa współpraca na przykładzie wizyty przygotowawczej
6.   Warsztat  A:  Rozwijanie wielokulturowych projektów
       Warsztat  B:  Zasady zaufania we współpracy przy realizacji projektu,
       Międzykulturowe zabawy interaktywne w pracy metodą projektu
7.   Możliwości finansowania projektów z programu „ Uczenie się przez całe życie”
8.   Opracowanie formularza wniosku Comenius dla dwustronnych i wielostronnych
       projektów
9.   Warsztat  C:  Opracowanie celów projektu
      Warsztat  D:  Międzykulturowe różnice a jakość porozumiewania się
10.  Zwiedzanie Antalii i wizyta w meczecie
11.  Prezentacja krajów i szkół uczestników seminarium:
       *   Prezentacja o Polsce i regionie
       *  Reklama Gimnazjum Nr 3 w Czechowicach –Dziedzicach
          
12.  „ Zasady etykiety” w międzykulturowej pracy metodą projektu w Europie
       Korzyści i niebezpieczeństwa uprzedzeń
13.  Modele pracy w międzynarodowej współpraca
-etap realizacji projektu   -etap zamknięcia projektu    -etap po zakończeniu projektu
14.  Kształtowanie kompetencji interkulturowych
15.  Warsztat  E:  Interkulturowa współpraca w projekcie
       Warsztat  F:  Różni ludzie - różne kultury we własnym kraju
16.   Postrzeganie obcej kultury poprzez własną kulturę, międzykulturowe interakcje

17.  Europejskie instytucje i fundacje finansujące projekty, -PAD ( Pedagogiczna
       Wymiana),  Europeans For Peace, -Fundacja West-Östliche Begegnungen -
       prywatni sponsorzy,- Fundraising
18.  Warsztat G:  Promocja projektu – upowszechnianie w lokalnym otoczeniu/
       Warsztat H:  Przygotowanie zespołu do interkulturowej pracy w projekcie
       Warsztat  I:  Rozwijanie projektów wymiany uczniów i partnerskich projektów   
       szkół
       Warsztat  J:  Rola zaufania w pracy nad projektem – szukanie partnerów do   
       projektu
       Warsztat K:  Różnice międzykulturowe a jakość komunikacji 
19.  Wizyta w szkole
20.  Prezentacja efektów pracy na warsztatach
21.  Strategie rozpowszechniania  wyników warsztatów
22.  Ewaluacja seminarium /  Informacja zwrotna uczestników seminarium
























KORZYŚCI  WYNIKAJĄCE  Z UDZIAŁU W SEMINARIUM - EFEKTY

A. UCZESTNIK
    a. Udział w seminarium rozwinął moje osobiste kompetencje. Nabyłam umiejętności społeczne, które pomogą mi właściwie kształtować stosunki interpersonalne nastawione na tolerancję, otwartość i zrozumienie innych
ludzi.
   b. Zdobyta wiedza pomoże mi lepiej planować, decydować i bardziej odpowiedzialnie kierować swoją pracą i zespołem. Będę podejmować działania
z większym entuzjazmem wykorzystując pomysły i doświadczenia zdobyte za
granicą.
  c. Dzięki seminarium nawiązałam kontakty międzynarodowe z nauczycielami
 szkół Unii Europejskiej
 d. Zrealizowałam cele poznawcze
 e. Pod względem zawodowym zdobyłam nowe doświadczenia. Nauczyłam się
     jak organizować szkolne projekty międzynarodowe i je dokumentować.
 f.  Udoskonaliłam kompetencje językowe
 g.  Chciałabym nawiązane kontakty wykorzystać do przeprowadzenia  projektu
    Znajomość realiów i mentalności osób z różnych kultur poprawi skuteczność
    osiąganych celów. Mam nadzieję, że zdobyta wiedza pomoże mi również w   
    uzyskaniu finansowej pomocy instytucji i władz w lokalnym regionie

B. SZKOŁA
a. Szkoła ma szansę na rozpoczęcie międzynarodowej współpracy i wymianę uczniów 
b.  Poznałam potencjalnych partnerów do projektu
c.  Szkoła posiada opracowany przykładowy formularz wniosku o dofinansowanie  
     projektu
d.  Uczniowie szkoły mogą rozpocząć wymianę maili ze szkołą w Słowacji i w
      Niemczech
e.  Uczestnictwo w międzynarodowym seminarium kontaktowym może być  
     przykładem dla innych nauczycieli jak można wykorzystać dofinansowanie
     ze środków unijnych
f.  Społeczność szkolna zainteresowała się programem Comenius. Uczniowie
     i nauczyciele wykazali chęć do współdziałania na rzecz propagowania treści
     europejskich
g.  Nauczanie języków obcych stało się bardziej atrakcyjne a wśród uczniów
      zwiększyło się zainteresowanie innymi krajami.
h.  Szkoła upowszechnia działalność międzynarodową przekazując ją rodzicom i uczniom
     na wspólnych spotkaniach, gazetkach szkolnych, podczas szkolnych imprez i publikacjach
     na stronie internetowej szkoły przez co zwiększa się atrakcyjność szkoły jako placówki     
     oświatowej.

OCENA   SEMINARIUM

1. WYKŁADOWCY
Wykładowcy posiadali odpowiednie podejście pedagogiczne, uwzględniali potrzeby poznawcze uczestników seminarium i potrafili zachęcić do wysiłku poprzez zróżnicowane metody pracy.

2. MATERIAŁY SZKOLENIOWE
Jakość materiałów szkoleniowych była bardzo dobra. Przed rozpoczęciem seminarium
każdy uczestnik otrzymał od organizatorów maile z zalecaną bibliografią, szczegółowe materiały informacyjne dotyczące realiów kulturoznawczych w Turcji i miejsca zakwaterowania. Ponadto nauczyciele otrzymali imienną teczkę z materiałami szkoleniowymi.
Sala konferencyjna wyposażona była w sprzęt multimedialny, który był do dyspozycji uczestników. Wykładowcy stosowali technologie informacyjno-komunikacyjne,
prezentacje multimedialne i urozmaicone pomoce dydaktyczne.   

PODSUMOWANIE
Seminarium było bardzo dobrze przygotowane i przeprowadzone. Organizatorzy
dołożyli starań aby program był urozmaicony, wszechstronny, dostarczał przeżyć kulturalnych i jednocześnie przekazywał konkretną wiedzę merytoryczną połączoną
ze zdobywaniem własnych doświadczeń.
Warto podkreślić dużą pomysłowość, zaangażowanie uczestników i wykładowców
w powierzone zadania, dzięki czemu zajęcia były atrakcyjne. Mocną stroną była
życzliwa i przyjazna atmosfera a zgrany zespół uczestników gwarantował dobre
efekty pracy podczas ćwiczeń praktycznych.
  
E.Dobija