SEMINARIUM  KONTAKTOWE  
w  TURCJI     
Antalya marzec 2012
Tytuł : Projektmanagement für interkulturelle Austauschprojekte in Europa. Zarządzanie projektami i międzynarodowa współpraca w europejskim
programie „Uczenie się
przez całe życie”
Działania przygotowawcze  podjęte przed szkoleniem wynikające z wniosku o dofinansowanie złożonego do Agencji Narodowej programu Comenius w Warszawie 
1. Reklama programu Comenius w szkole :
     -  ogólnoszkolna wystawa informacyjna  z wykorzystaniem materiałów 
reklamowych pozyskanych z FRSE Warszawa
XI 2011
reklamowych pozyskanych z FRSE Warszawa
XI 2011
 2. Przekazanie materiałów informacyjnych i reklamowych „ Programu
Comenius,
e Twinning, Asystentura językowa ” nauczycielom języków obcych XI 2011
3. Szkolna ankieta na temat dziedzin międzynarodowej współpracy
e Twinning, Asystentura językowa ” nauczycielom języków obcych XI 2011
3. Szkolna ankieta na temat dziedzin międzynarodowej współpracy
    - uczniowie wybierają tematy do
międzynarodowej współpracy uwzględniając 
mocne strony szkoły i jej priorytety XII 2011 Uczniowie wybrali dziedziny :
mocne strony szkoły i jej priorytety XII 2011 Uczniowie wybrali dziedziny :
        1. sport
        2. muzyka
       
3. kultura 
        4. informatyka
        5. geografia
4. Lekcje informacyjne dla uczniów o programie COMENIUS I – III 2012
5. Utworzenie zespołu przygotowującego projekt : I 2012
       nauczyciele języków obcych      wf   
       muzyki                                       
informatyki 
       geografii                                     zajęcia
artystyczne
6. Opracowanie planu przyszłego projektu Comeniusa
7. 
Przygotowanie materiałów reklamujących szkołę i region na seminarium
:
       - 
uczniowie klas 1 wykonują albumy plastyczne i  prezentacje multimedialne
       a.  
Autoprezentacja uczniów    
       b.  
Prezentacja miasta i regionu
       c.  
Reklama szkoły –  multimedialna
wizytówka  szkoły
       / koordynacja działań z nauczycielami
języków obcych, informatyki,
wychowania fizycznego, polonistami, nauczycielem historii /8. Nawiązanie kontaktu z lokalnymi organami w celu pozyskanie materiałów
wychowania fizycznego, polonistami, nauczycielem historii /8. Nawiązanie kontaktu z lokalnymi organami w celu pozyskanie materiałów
     reklamowych i upominków dla
uczestników seminarium
     - 
pismo do organów lokalnych   
I   2011
9. Zapoznanie się z historią i kulturą
Turcji
    Zapoznanie się warunkami społecznymi i
politycznymi oraz  oświatą w Turcji
    / uczestnik seminarium/
TEMATYKA
obejmowała
zagadnienia dotyczące rozwijania międzynarodowych kontaktów między szkołami
Unii Europejskiej z uwzględnieniem różnic kulturowych oraz finansowania i wspierania projektów przez europejskie
instytucje i fundacje.             
    Program
seminarium uwzględniał wszystkie aspekty niezbędne do zbudowania bazy
informacji, doświadczeń społecznych i praktycznych przygotowujących do podjęcia
międzynarodowej współpracy. Podczas zajęć uczestnicy uzyskali wiedzę
merytoryczną dotyczącą realizacji projektów międzynarodowych, brali udział w ćwiczeniach praktycznych, 
interkulturowych, poznali różne obszary życia społecznego w Turcji, zabytki i historię Antalii.      
FORMY i  METODY  PRACY
Podczas
seminarium zastosowano różnorodne formy pracy i metody:
praca
indywidualna, nauczanie w grupie, praca w grupach roboczych podczas warsztatów,
ćwiczenia praktyczne, wykłady, prezentacje multimedialne, wizyta w szkole,
wycieczki, przedstawienie w operze, zajęcia integracyjne.
UCZESTNICY
W
seminarium uczestniczyło 19 przedstawicieli szkół europejskich z  8 krajów: 
Łotwa,
Niemcy, 
Polska, Grecja,
Polska, Grecja,
Węgry,
Austria, 
Słowacja
i Słowenia.
Gościem
uczestniczącym w zajęciach była nauczycielka z Turcji 
Sürreya
Gökce. 
Zajęcia
prowadzone były przez  wykładowców Instytutu
Europejskiego Doskonalenia Nauczycieli z Hamburga Dzintrę Abersone i Reinharda
Dreyer oraz nauczyciela-doradcę 
ds.
projektów międzynarodowych z Poznania p. Edytę Sobczak. 
Ciekawy program :
1.   Wzajemna prezentacja uczestników, wycieczka
w góry, zwyczaje kulinarne 
      w Turcji 
2.   System kształcenia i aspekty życia
społecznego w Turcji
3.   Prezentacja programów wspierających
europejskie projekty wymiany uczniów
      i kryteria przyznawania funduszy
4.   Model
pracy w poszczególnych etapach międzykulturowych projektów
      a. przygotowania do projektu    b. zainicjowanie projektu  
      c. etap
planowania projektu
5.   Interkulturowa
współpraca na przykładzie wizyty przygotowawczej
6.   Warsztat  A: 
Rozwijanie wielokulturowych projektów
       Warsztat 
B:  Zasady zaufania we współpracy
przy realizacji projektu,
      
Międzykulturowe zabawy interaktywne w pracy metodą projektu
7.   Możliwości
finansowania projektów z programu „ Uczenie się przez całe życie” 
8.   Opracowanie
formularza wniosku Comenius dla dwustronnych i wielostronnych
       projektów
9.   Warsztat  C: 
Opracowanie celów projektu
      Warsztat 
D:  Międzykulturowe różnice a
jakość porozumiewania się
10.  Zwiedzanie Antalii i wizyta w meczecie
11.  Prezentacja krajów i szkół uczestników
seminarium: 
       *   Prezentacja o Polsce i regionie
       *  Reklama Gimnazjum Nr 3 w Czechowicach
–Dziedzicach
12.  „ Zasady etykiety” w międzykulturowej pracy
metodą projektu w Europie
       Korzyści i niebezpieczeństwa uprzedzeń
13.  Modele pracy w międzynarodowej współpraca 
-etap
realizacji projektu   -etap zamknięcia
projektu    -etap po zakończeniu projektu
14.  Kształtowanie kompetencji interkulturowych
15.  Warsztat 
E:  Interkulturowa współpraca w
projekcie 
       Warsztat 
F:  Różni ludzie - różne kultury
we własnym kraju 
16.   Postrzeganie obcej kultury poprzez własną
kulturę, międzykulturowe interakcje
17.  Europejskie instytucje i fundacje finansujące
projekty, -PAD ( Pedagogiczna
       Wymiana), 
Europeans For Peace, -Fundacja West-Östliche Begegnungen -
prywatni sponsorzy,- Fundraising
prywatni sponsorzy,- Fundraising
18.  Warsztat G: 
Promocja projektu – upowszechnianie w lokalnym otoczeniu/ 
       Warsztat H:  Przygotowanie zespołu do interkulturowej
pracy w projekcie 
       Warsztat 
I:  Rozwijanie projektów wymiany
uczniów i partnerskich projektów   
       szkół
       Warsztat  J:  Rola
zaufania w pracy nad projektem – szukanie partnerów do   
       projektu
       Warsztat K:  Różnice międzykulturowe a jakość
komunikacji  
19.  Wizyta w szkole 
20.  Prezentacja efektów pracy na warsztatach
21.  Strategie rozpowszechniania  wyników warsztatów 
22.  Ewaluacja seminarium /  Informacja zwrotna uczestników seminarium
KORZYŚCI  WYNIKAJĄCE 
Z UDZIAŁU W SEMINARIUM - EFEKTY
A. UCZESTNIK
    a. Udział w seminarium rozwinął moje
osobiste kompetencje. Nabyłam umiejętności społeczne, które pomogą mi właściwie
kształtować stosunki interpersonalne nastawione na tolerancję, otwartość i
zrozumienie innych
ludzi.
ludzi.
   b. Zdobyta wiedza pomoże mi lepiej planować,
decydować i bardziej odpowiedzialnie kierować swoją pracą i zespołem. Będę
podejmować działania 
z większym entuzjazmem wykorzystując pomysły i doświadczenia zdobyte za
granicą.
z większym entuzjazmem wykorzystując pomysły i doświadczenia zdobyte za
granicą.
  c. Dzięki seminarium nawiązałam kontakty międzynarodowe
z nauczycielami 
szkół Unii Europejskiej
szkół Unii Europejskiej
 d. Zrealizowałam cele poznawcze
e. Pod względem zawodowym zdobyłam nowe doświadczenia. Nauczyłam się
jak organizować szkolne projekty międzynarodowe i je dokumentować.
e. Pod względem zawodowym zdobyłam nowe doświadczenia. Nauczyłam się
jak organizować szkolne projekty międzynarodowe i je dokumentować.
 f.  Udoskonaliłam
kompetencje językowe
 g.  Chciałabym
nawiązane kontakty wykorzystać do przeprowadzenia  projektu
    Znajomość realiów i mentalności osób z
różnych kultur poprawi skuteczność 
    osiąganych celów. Mam nadzieję, że zdobyta
wiedza pomoże mi również w   
    uzyskaniu finansowej pomocy instytucji i
władz w lokalnym regionie 
B. SZKOŁA
a. Szkoła
ma szansę na rozpoczęcie międzynarodowej współpracy i wymianę uczniów  
b.  Poznałam potencjalnych partnerów do projektu 
c.  Szkoła posiada opracowany przykładowy
formularz wniosku o dofinansowanie  
     projektu
d.  Uczniowie szkoły mogą rozpocząć wymianę maili
ze szkołą w Słowacji i w 
      Niemczech 
e.  Uczestnictwo w międzynarodowym seminarium
kontaktowym może być  
     przykładem dla innych nauczycieli jak
można wykorzystać dofinansowanie 
ze środków unijnych
ze środków unijnych
f.  Społeczność szkolna zainteresowała się programem
Comenius. Uczniowie 
i nauczyciele wykazali chęć do współdziałania na rzecz propagowania treści
i nauczyciele wykazali chęć do współdziałania na rzecz propagowania treści
     europejskich
g.  Nauczanie języków obcych stało się bardziej
atrakcyjne a wśród uczniów 
      zwiększyło się zainteresowanie innymi krajami.
h.  Szkoła upowszechnia działalność międzynarodową
przekazując ją rodzicom i uczniom 
     na wspólnych spotkaniach, gazetkach
szkolnych, podczas szkolnych imprez i publikacjach 
     na stronie internetowej szkoły przez co zwiększa
się atrakcyjność szkoły jako placówki     
     oświatowej. 
OCENA   SEMINARIUM
1. WYKŁADOWCY
Wykładowcy
posiadali odpowiednie podejście pedagogiczne, uwzględniali potrzeby poznawcze
uczestników seminarium i potrafili zachęcić do wysiłku poprzez zróżnicowane
metody pracy. 
2. MATERIAŁY
SZKOLENIOWE
Jakość
materiałów szkoleniowych była bardzo dobra. Przed rozpoczęciem seminarium 
każdy uczestnik otrzymał od organizatorów maile z zalecaną bibliografią, szczegółowe materiały informacyjne dotyczące realiów kulturoznawczych w Turcji i miejsca zakwaterowania. Ponadto nauczyciele otrzymali imienną teczkę z materiałami szkoleniowymi.
Sala konferencyjna wyposażona była w sprzęt multimedialny, który był do dyspozycji uczestników. Wykładowcy stosowali technologie informacyjno-komunikacyjne,
prezentacje multimedialne i urozmaicone pomoce dydaktyczne.
każdy uczestnik otrzymał od organizatorów maile z zalecaną bibliografią, szczegółowe materiały informacyjne dotyczące realiów kulturoznawczych w Turcji i miejsca zakwaterowania. Ponadto nauczyciele otrzymali imienną teczkę z materiałami szkoleniowymi.
Sala konferencyjna wyposażona była w sprzęt multimedialny, który był do dyspozycji uczestników. Wykładowcy stosowali technologie informacyjno-komunikacyjne,
prezentacje multimedialne i urozmaicone pomoce dydaktyczne.
PODSUMOWANIE
Seminarium
było bardzo dobrze przygotowane i przeprowadzone. Organizatorzy 
dołożyli
starań aby program był urozmaicony, wszechstronny, dostarczał przeżyć
kulturalnych i jednocześnie przekazywał konkretną wiedzę merytoryczną połączoną
ze
zdobywaniem własnych doświadczeń. 
Warto podkreślić dużą pomysłowość, zaangażowanie uczestników i wykładowców
Warto podkreślić dużą pomysłowość, zaangażowanie uczestników i wykładowców
w
powierzone zadania, dzięki czemu zajęcia były atrakcyjne. Mocną stroną była 
życzliwa i
przyjazna atmosfera a zgrany zespół uczestników gwarantował dobre
efekty
pracy podczas ćwiczeń praktycznych. 
E.Dobija


