"Autoritäten junger Europäer – gute Vorbilder, bessere
Zukunft “
INFORMACJE
OGÓLNE
1. W
ramach realizacji projektu „Autoritäten junger Europäer – gute Vorbilder,
bessere Zukunft “  przewiduje się wyjazdy
do szkół partnerskich oraz wizytę partnerów zagranicznych w  Gimnazjum nr 3 w Czechowicach-Dziedzicach 
2. Ze
względu na niewielką ilość uczniów, którzy mogą uczestniczyć w tych wyjazdach
traktowane
są one jako wyraz uznania dla uczniów wyróżniających się zaangażowaniem 
w
realizację projektu.
3.
Wyjazdy są opłacone z grantu otrzymanego przez szkołę (zakup biletów
lotniczych, 
bilety
wstępu, wycieczki, wyżywienie, uczeń zobowiązany jest jednak posiadać
kieszonkowe na drobne wydatki nie pokrywane z grantu, w kwocie określonej
każdorazowo przez 
koordynatora
i podanej do wiadomości przed wyjazdem ( jeśli zamierza korzystać
z funduszy finansowych we własnym zakresie)
4.
Kierownikiem wyjazdu jest koordynator projektu, a opiekę nad młodzieżą sprawuje
zespół
    nauczycieli wskazany przez Dyrekcje
szkoły, uczestniczący w realizacji projektu.
REKRUTACJA
1. Przy
kwalifikacji na wyjazdy uwzględniane będą następujące kryteria:
a. Liczba
i jakość wykonywanych w trakcie Projektu zadań
b.
Frekwencja na zajęciach 
c.
Terminowość realizacji zadań 
d.
Nienaganne zachowanie 
e.
Stopień znajomości języka angielskiego
f.
Deklaracja przyjęcia ucznia z zagranicy (w przypadku braku takiej możliwości 
znalezienie
zastępstwa)  w terminie 04 -10 maj 2014
  Uczeń chętny do pracy nad projektem Comenius
będzie pracował zespołowo z innymi uczniami pod nadzorem nauczyciela.
  Uczeń w miarę potrzeb i możliwości będzie
pracował samodzielnie nad zadaniami zleconymi przez nauczycieli.
  Uczeń będzie poświęcał swój czas wolny na
realizowanie projektu.
  Uczeń chętnie i aktywnie będzie brał udział w
zajęciach, konkursach, uroczystościach organizowanych w Zespole Szkół i
związanych z programem Comenius.
2. W
szkole powołany jest zespół rekrutacyjny, który dokona rekrutacji uczniów
biorących 
udział w
wyjeździe. Zespół liczy co najmniej 3 osoby i składa się z przedstawiciela 
Dyrekcji
szkoły, koordynatora oraz co najmniej jednego nauczyciela uczestniczącego 
w
realizacji Projektu.3. W przypadku, gdy liczba chętnych przekroczy ilość
uczniów, którzy mogą wziąć udział w wyjeździe, utworzona zostanie grupa
rezerwowa.
3. W
przypadku rezygnacji ucznia zakwalifikowanego do wyjazdu, do udziału w
wyjeździe 
zostanie
zaproszony uczeń z listy rezerwowej.
4. Jeżeli
uczeń zakwalifikowany na wyjazd do szkoły partnerskiej zrezygnuje z tego 
wyjazdu,
rodzic/opiekun prawny ucznia zobowiązuje się do poniesienia kosztów 
wynikających
z tej rezygnacji (zmiana nazwiska na bilecie lotniczym, odwołanie 
rezerwacji
itp.).
5.
Przyjęcie ucznia ze szkoły partnerskiej nie jest równoznaczne z
zakwalifikowaniem się do 
wyjazdu.
ZASADY UCZESTNICTWA W WYJAZDACH
1. Uczeń
może wziąć udział w wyjeździe wyłącznie za pisemną zgodą rodziców/opiekunów 
prawnych.
Dokument zawiera zgodę na publikowanie wizerunku oraz danych osobowych ucznia
(imię i nazwisko, szkoła, klasa).
2. Uczeń
w terminie określonym każdorazowo przez koordynatora zobowiązany jest 
dostarczyć
komplet dokumentów (zgoda rodziców, zgoda na udzielenie pomocy 
medycznej,
karta informacyjna itp.) oraz pisemnego potwierdzenia zapoznania się 
z
regulaminem wymiany.
3. Każdy
uczestnik wyjazdu musi być do niego odpowiednio przygotowany 
    (odpowiedni ubiór, obuwie, dokumenty
itp.)
4. Każdy
uczestnik zobowiązany jest bezwzględnie przestrzegać poleceń kierownika 
wyjazdu i
opiekunów.
5.
Każdego uczestnika wyjazdu obowiązuje bezwzględny zakaz:
a.
Samodzielnego – bez zgody kierownika wymiany - oddalania się od grupy.
b.
Kąpieli i używania sprzętu pływającego oraz specjalistycznego sprzętu
sportowego
    bez zgody kierownika wyjazdu.
c.
Spożywania alkoholu i substancji psychoaktywnych w jakiejkolwiek postaci.
d.
Palenia papierosów.
6.
Uczestnicy wyjazdów mają bezwzględny nakaz przestrzegania ciszy nocnej
obowiązującej
w danym obiekcie i przebywania w tym czasie w miejscu wyznaczonym na 
nocleg.
7.
Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje ustalony program i rozkład czasowy
dnia.
8. Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje przestrzeganie przepisów BHP, 
przeciwpożarowych,
i kodeksu ruchu drogowego.
9. Każdy
uczestnik wyjazdu zobowiązany jest zachowywać się kulturalnie, dbać o dobre 
imię
szkoły i kraju oraz nie naruszać godności partnerów reprezentujących inną
kulturę, 
religię
czy przekonania.
10.
Zabrania się nawiązywać kontaktów z osobami spoza grupy projektowej  nie 
      uczestniczących w realizacji zadań
projektu.
11. W
przypadku nie podporządkowania się postanowieniom niniejszego regulaminu
nastąpi 
wykluczenia
ucznia z dalszego udziału w Projekcie, obniżenie oceny z zachowania do 
nagannej
oraz zastosowanie kar przewidzianych w statucie szkoły.
12. W
przypadku wyrządzenia szkody przez uczestnika wyjazdu odpowiedzialność
finansową 
ponoszą
rodzice.
13.
Regulamin obowiązuje od momentu zbiórki przed wyjazdem do momentu zakończenia 
wyjazdu
przez koordynatora.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1.
Koordynator zastrzega sobie prawo zmiany postanowień niniejszego regulaminu 
w
przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności niezależnych od niego.
2. W
przypadkach spornych decyzję podejmie komisja złożona z przedstawiciela
Dyrekcji 
szkoły,
koordynatora i co najmniej jednego nauczyciela realizującego projekt.
3.
Aktualna treść regulaminu jest dostępna u koordynatora Projektu oraz na stronie
internetowej
szkoły w zakładce „Comenius - Regulamin” 
2.  Ewaluacja – 1
rok projektu   Wyniki ankiety dla nauczycieli 
    
1. Czy byłeś zaangażowany w działania projektowe? 
o Tak    86 %   
/ Jakie działania ?    
warsztaty -4     wycieczki –
4  
działania artystyczne, koncert  3
obsługa     hospitacje     kronika   
dekoracje     gazetki
gazetka szkolna    kiermasz           kawiarenka  quiz geograficzne
tablica Comenius-Garten               
materiały pomocnicze
2. Jakie korzyści uzyskałeś  z 
udziału w projekcie? 
o Rozwój kreatywności      47%
o Poznanie nowych
ludzi    66 %
o Integracja
międzynarodowa    52 %
o Praca w grupie     33%
o Wyjazd
zagraniczny    14% 
o Większe zaangażowanie w działania  dla szkoły  
43%
o Nowe wartościowe doświadczenie     57
%
o Przeprowadzenie warsztatów / lekcji  dla zagranicznych uczestników  
    projektu w języku
obcym                     43%
o  Rozwinąłem współpracę z
lokalnymi i regionalnymi mediami, 
    instytucjami
oświatowymi,  samorządowymi i
wolontaryjnymi     29%
o  chętniej
podejmuję nowe wyzwania   19%
inne
3. Jakie
umiejętności  rozwinąłeś  uczestnicząc w projekcie? 
o  organizacyjne    
57  %     - 1
o  umiejętności językowe    47% 
- 2
o  umiejętność
korzystania z technologii informacyjnej
o  koordynowania działań           
o  podejmowania 
inicjatywy     47 % - 2
o  angażowanie
się w działania wolontaryjne 
o 
doświadczenia w mobilności     35 
%   - 3
inne
4. Czy uważasz, że dzięki projektowi zdobyłeś wiedzę
na temat państw partnerskich?
o Tak      76 %
o Nie 
5. Które sposoby i produkty uważasz za najbardziej
skuteczne 
     w 
upowszechnianiu informacji o projekcie w 
szkole i środowisku 
    
lokalnym   
o gazetki
     76 % 
- 2  
o zdjęcia      90
%   - 1
o artykuły w prasie, na
lokalnych portalach GP3, czecho.pl, Urząd Miejski
o  T-Shirt Comenius     66 
%  - 3
o  prospekt o GP3 i współpracy
międzynarodowej    66  %  - 3
o  kronika Comenius
o informacje dla
rodziców, zaproszenia na imprezy związane z projektem 
o  ogólnoszkolne spotkania informacyjne o
projekcie Comenius dla uczniów
     i nauczycieli
6.  Które cele wizyty w Polsce zostały najlepiej
osiągnięte ?
O  Nawiązanie i rozwinięcie komunikacji
w językach obcych    71 %  - 1
o  Przedstawienie lokalnego i globalnego
autorytetu
o  Prezentacja upadku i rozwoju autorytetów
podczas II  wojny światowej 
o  Przedstawienie oferty kulturowej -  wycieczki   
O  Prezentacja metod i form pracy na lekcjach
o  Rozwijanie postaw  prospołecznych,  wolontaryjnych    57 %
o  Przedstawienie osiągnięć  szkoły i uzdolnień uczniów
o  Promowanie międzynarodowej współpracy    66 %
O  Reklama szkoły    71 %  -1
o  Zaangażowanie 
społeczności szkolnej  w projekt    71 %
  - 1
o  Rozwinięcie współpracy z lokalnymi  instytucjami
7. Jak oceniasz
przygotowanie do wizyty  ?
O  bardzo dobrze   100 %
      o  dobrze      
O  źle     
8. Uczestnicząc w wizycie roboczej
w naszej szkole najbardziej podobały się: 
o Wycieczki  47 %      
o Koncert charytatywny  80 %  -1
      o Warsztaty   -
38  %
o Założenie  szkolnego ogródka Comenius        o Uroczystość  przywitalna 
o Hospitacje                                   o Zawody
sportowe                               
9.  Co należy do mocnych stron wizyty roboczej w
Polsce?
o  dobra 
organizacja                 
70  %
o  wysoki poziom 
zaangażowania nauczycieli i uczniów  
86 % - 1
o  przyjazna, gościnna atmosfera   71 % 
o  przepływ informacji
o  atrakcyjny program wizyty    70  %
o  pokazanie potencjału szkoły
o  pozytywny wpływ na postawy uczniów
o  umożliwienie 
dodatkowej  liczbie uczniów
udziału w programie wizyty
/nagroda za bardzo
dobre wyniki oraz udział uczniów z trudnościami w    
   nauce / 
 10. Podczas wizyty
roboczej w naszej szkole nie podobało się i dlaczego ? 
       Co można  było zrobić lepiej ?
-
wszystko się podobało    
-
uważam, że to co zostało zaplanowane zrealizowano w 100 %
-
nie ma żadnych zastrzeżeń
-
perfekcyjna organizacja
 11. 
Inne  spostrzeżenia , uwagi
-
Podziękowania za wkład pracy 
                  SCENARIUSZ  1
Święta z Comeniusem  19 grudnia 2014
Prezentacja -   obraz 1 
1.WSTĘP – KOORDYNATOR
Bardzo atrakcyjną forma zdobywania wiedzy, nowych umiejętności i podróżowania
sa projekty unijne i działania międzynarodowe. Od 3 lat w naszej szkole panuje międzynarodowa atmosfera. Na początku była wizyta Przygotowawcza do projektu
-  szkołę odwiedziła  p. Susanne Jacobs z Hamburga. W 2013 roku  po otrzymaniu unijnego grantu rozpoczęliśmy Partnerski Projekt Szkół  Comenius,  tytuł  „ Autorytety młodych Europejczyków – dobre wzory- lepsza przyszłość ”  Naszymi krajami partnerskimi są Słowacja, Turcja, Grecja, Niemcy i Litwa.  Co robią uczniowie podczas projektu ? –
Podróżują, poznają świat i nowych ludzi, uczą się j. obcych, zdobywają cenną wiedzę i obycie podczas międzynarodowych wizyt w każdym z krajów i oczywiście wykonują zadania projektowe:
poznają autorytety europejskie i wartościowe wzory warte naśladowania, kształtują  hierarchię wartości, uczą się jak prowadzić rozmowy kwalifikacyjne, zajmują się działalnością wolontaryjną, organizują Międzynarodowy Koncert na rzecz hospicjum, tworzą słownik projektu, Przewodnik młodego Europejczyka i wiele innych
W projekcie uczestniczy cała szkoła uczniowie i nauczyciele a przede wszystkim jest to Zespół Comenius, Klub Comeniusa i uczniowie z projektu edukacyjnego dla klas 2.    
Prezentacja -   obraz  2    Cel –  wybrać autorytet, który będzie moim wzorem w życiu
O projekcie wiemy już dużo – znamy jego cel, produkty, zasady realizacji, jakie kraje uczestniczą, jakie imprezy związane z Comeniusem odbyły się przez te półtora roku  w szkole i w środowisku lokalnym.
Obraz  3      Zdjęcia  Słowacja, Turcja, Polska, Grecja
Codzienna praca nad zadaniami projektowymi  połączona  jest z zagranicznymi wizytami. Podczas zagranicznych wyjazdów szkolimy języki obce, poznajemy  kraj i realizujemy cele projektu, wymieniamy doświadczenia i  tworzymy wspólne produkty projektu. 
Obraz 4      1 rok  i   3 miesiące
1 rok projektu za nami. Ubiegłoroczni absolwenci opuścili mury szkoły i nadszedł moment
na zmianę warty. Przedstawiam naszą tegoroczną drużynę Comeniusa, tworzy ją Klub Comeniusa  pracujący pod opieką Pani Lucyny Paluch oraz uczniowie klas 2  z projektu edukacyjnego „ Czy autorytety europejskie pomagają być autorytetem dla innych ? ” /na salę wchodzą uczniowie  -  Klub Comenius i projekt edukacyjny, niosą napis Comenius/
 2.  SKOJARZENIA -  LITERKI              
Aneta:  czym jest dla nas Comenius ?  poszczególne litery nazwy programu  tworzą ciekawe skojarzenia
C    ciekawość          Natalia
O    otwartość           Ola
M   młodość              Magda 
E    Europejczyk       Agnieszka
N    nauka                  Asia
I      informacje          Weronika
U     umiejętności      Karolina
S     spotkania           Martyna
Obraz  4       Comenius – objaśnienie liter 
Aneta:  Aby odpowiedzieć na pytanie jaki jest Comenius spróbujmy rozwinąć tę myśl
C    Ciekawość  świata
O    otwartość  na ludzi
M   młodość  duchem
E    Europejczyk przygotowany na wyzwania przyszłości
N    nauka przez całe życie
I      informacje o krajach partnerskich
U    umiejętności  społeczne, językowe, informatyczne     
S     spotkania w różnych krajach
Obraz  5  -  hasła      / wyrazy z rozwinięciem/  - ten slajd zostaje jako tło
Martyna :  Taki właśnie jest Comenius – ciekawy, zaskakujący, wymagający, poszerzający wiedzę.  Popatrzymy dzisiaj na nasz projekt z innej strony, trochę z przymrużeniem oka, na wesoło, niestandardowo.   
Ale  na początek sprawdzimy co uczniowie wiedzą o naszym projekcie ? 
QUIZ  Aneta:   Bardzo dobry pomysł, pytania nie będą trudne, odpowiedzi oczywiste a nagrody  gwarantowane – za prawidłowe nagrody będą  słodkie nagrody  / osoby prowadzące quiz zadają  publice  pytania /    
 Aneta  i  Martyna
1. Pierwsze pytanie  :   Ile mamy krajów partnerskich i jakie to kraje ?
2. Pytanie numer 2 :  Ile wizyt odbyło się do tej pory, kiedy i gdzie ?
3. Pytanie 3  nieskomplikowane:  Jak nazywa się miasto w Niemczech z którym prowadzimy                    współpracę ?
4. To może teraz coś trudniejszego :  Jak nazywa się  słynne starożytne miasto w Grecji,które Martyny z 3 c, Dominika i Karolina z 3d zwiedziły w październiku  ?
5. Piąte pytanie:   jakie muzyczne wydarzenie i w jakim celu  zorganizowała nasza szkoła
  podczas pobytu zagranicznych gości w maju w Polsce ?
6. Nie możemy zapomnieć o naszych autorytetach : 
    Kto jest naszym autorytetem globalnym ?  
    Kto jest naszym autorytetem lokalnym ?
 5. CIEKAWOSTKI                                            Karolina : 
Takie były początki, które poprzez wizytę na Słowacji , w Turcji i w Polsce
doprowadziły nas do 4. wizyty roboczej w Grecji.
Ola :  A możesz mi powiedzieć parę ciekawostek o projekcie np.  Ile  godzin  trwały dotychczasowe  podróże  ? 
K:  łącznie byliśmy drodze godzin
Weronika  :  Ile  zagranicznych wyjazdów sfinansowała do tej pory Unia Europejska ?
K:  8  Słowacja   8 Turcja   7 Grecja -  łącznie NIE LICZĄC Litwy i Niemiec  to 23   mobilności
Asia :Ile dni trwa  nasz  projekt ? 
K:  Teraz to już za dużo ode mnie wymagasz ! 
Agnieszka :  jaką trasę uczniowie pokonali  podczas podróży ? 
K:  Trochę się tego uzbierało    ……….  km
Justyna:  Jaka trasa była najdłuższa ?                        K :  oczywiście do Grecji
                  
               Prawa i obowiązki młodego Europejczyka - SCENARIUSZ
RIGHT AND DUTIES 
Workshop was held
on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.
Living in a
society, we perform different functions and roles. From an early age we are
prepared to perform them. In the family we are children, parents and finally
grandparents. In the professional sphere  
employees or employers, the country's citizens, the European Union -
Europeans, and global citizens of the world, people - members of the great
human family.
The responsible
person knows and tries to get to know 
rights and duties and apply them in accordance with his/her social role.
Rights and duties
are governed by the relevant laws, legal system and constitution.
Compliance with
the law and knowledge of the duties guarantee order and law,  prevent anarchy, lawlessness and acts of
intolerance.
Workshops
"Rights and duties" conducted and prepared by teachers Ewa Dobija,
Lucyna Paluch and schoolgirls: Dominika Bartoszek, Karolina Kaniuch, Martyna
Pochopień  and Martyna Przemyk were aimed
to show young people the importance of being aware of  the rights and duties  in the various spheres of life.
Workshop was held
on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.
 
  
  
 | 
  
RIGHTS 
 | 
  
DUTIES 
 | 
 
  
Family 
 | 
  
right to care and protection,  right to education,  
right to healthcare, 
right to privacy,  
right to
  freedom of thought, belief and religion, including its practice, 
 | 
  
show respect to parents, 
being obedient, 
perform students duties, 
perform some household chores, 
maintain
  order in the room,  
report
  any problems 
 | 
 
  
School 
 | 
  
fair objective and transparent assessment,  
current
  information about  assessments of
  individual subjects,  
right to
  psychological and educational counseling,  
amiable
  treatment in the process of teaching and education,  
discretion
  in private and  personal matters,, 
protection
  from discrimination, 
freedom
  of expression, 
freedom
  of assembly and association. 
 | 
  
personal hygiene,  
dignified
  school representation, 
respect
  and protection of school property , 
show
  respect to teachers,  
regular
  preparation to school, 
regular
  attendance at school. 
 | 
 
  
Environmental
  protection 
 | 
  
access to clean air and water, 
access
  to  natural resources, 
the
  possibility of having pets. 
 | 
  
sorting rubbish,  
compliance
  with stillness of the night,  
using
  ozone -friendly and energy-saving products, 
no animal
  abuse,  
protection
  of endangered species, 
no
  littering, 
tree planting. 
 | 
 
Family            
RIGHTS
1 right to care and protection,  
2 right to education, 
3 right to healthcare,
4 right to privacy, 
5 right to freedom of thought, belief and
religion, 
DUTIES
1 show respect to parents,
2 being obedient,
3 perform students duties,
4 perform 
household chores,
5 maintain order in the room, 
School 
1 fair objective and transparent
assessment, 
2 current information about  assessments of individual subjects, 
3 right to psychological and educational
counseling, 
4 treatment in the process of teaching and
education, 
5 discretion in private and  personal matters,
6 protection from discrimination,
7 freedom of expression,
8 freedom of assembly and association.        
1 personal hygiene, 
2 dignified school representation,
3 respect and protection of school property
,
4 show respect to teachers, 
5 regular attendance at school.
6 active participation in school life
7 cultural behavior
8 regular preparation to school,
Environmental
protection   
1 access to clean air and water,
2 access to 
natural resources,
3 the possibility of having pets.         
1 saving water, electricity and gas
2 sorting rubbish, 
3 compliance with stillness of the night, 
4 using ozone -friendly and energy-saving
products,
5 protection of endangered species,
6 no littering,
7 tree planting.
 Familie
RECHTE
1 Recht auf  Fürsorge und Schutz, 
2 Recht auf die
Bildung, 
3 Recht auf  Gesundheitsfürsorge, 
4 Recht auf
privates Leben 
5 Recht auf
Freiheit von  Gedanken, Glauben und
Religion, 
PFLICHTEN
1 Respekt für Eltern,
2 ich bin gehorsam,
3 Kinder erfüllen
ihre Aufgaben für die Schule 
4 Hausarbeiten
machen  
5 Ordnung im
Zimmer halten, 
Schule 
1 objektive und gerechte
Noten, 
2 aktuelle
Informationen über die Bewertung in einzelnen Fächern, 
3 psychologische
und Erziehungsberatung, 
4 menschenwürdige
Behandlung in der Schule 
5 Diskretion in
privaten und persönlichen Angelegenheiten, 
6 Schutz vor
Diskriminierung, 
7 Freiheit der
Meinungsäußerung, 
8
Versammlungsfreiheit  
9 regelmäßige
Vorbereitung zur Schule, 
1 persönliche
Hygiene, 
2 Schulwürdige
Vertretung, 
3 Achtung und
Schutz von  Schuleigentum, 
4 Respekt  den Lehrern zeigen, 
5 regelmäßige
Teilnahme in der Schule. 
6 aktive
Teilnahme am Schulleben 
7 kulturelles
Verhalten 
Umweltschutz 
1 Zugang zu
sauberer Luft und Wasser,
2 Zugang zu natürlichen
Ressourcen, 
3 Ich kann Haustiere
haben  
1 Ich spare Wasser,
Strom und Gas  
2 Ich sortiere
Müll, 
3 Ich halte  Nachtruhe ein, 
4 Ich verwende
Ozon-freundliche und energiesparende Produkte, 
5 Ich schütze bedrohte
Tiere 
6 Ich verschmutze
nicht die Umwelt
7 Ich pflanze Bäume
 
  
  
 | 
  
RECHT  (auf ) 
 | 
  
  PFLICHT
   (zu) 
 | 
 
  
BERUF 
  
 | 
  
1. das  Gehalt                 
2  den  Urlaub                
  
3  die Sozialhilfe          
4  die menschenwürdige
  Arbeit  
         
    
  
 | 
  
1 Pflicht  zur  Arbeitsleistung  
   /ich bin arbeitsam, solide, pünktlich,
  kreativ/ 
2  Ich kenne die Vorschriften 
3  Ich beachte  die Ordnung am Arbeitsplatz 
4  Überstundenarbeit 
  
 | 
 
  
GESELLSCHAFT 
 | 
  
1  Integrität und persönliche Freiheit 
2  Schutz des privaten Lebens 
3 Freiheit des Gewissens
  und der Religion 
4 Freiheit von Ansichten 
  
 | 
  
1  Ich sorge
  um das Gemeingut der Nation   
2  Ich
  beachte das Recht 
3  Ich
  habe Respekt für die Rechte der anderen 
4  Ich habe Respekt  für öffentliches Eigentum 
5  Ich zeige Toleranz 
     
 | 
 
  
GESUNDHEIT 
 | 
  
1 Gesundheitsversorgung 
2 Zugang zur Information
  über die  
   Gesundheit 
3 Zugang zu
  Arzneimittel  
4 Gefühl der Sicherheit
   
     
 | 
  
1 Ich schütze meine Gesundheit  
2 Ich respektiere gesundheitliche   
    Bedürfnisse der anderen  
3 Ich
  respektiere die Regeln in Gesundheitszentren 
    
  
  
 | 
 
 
3. PROFILE  uczniów do zagranicznych wyjazdów 
                                                                    Dein Foto 
  
DEUTSCH
 
  
Vorname/Nachname 
 | 
  
  
 | 
 
  
Geburtsdatum 
 | 
  
  
 | 
 
  
Wohnort 
 | 
  
  
 | 
 
  
Schule 
 | 
  
Öffentliches
  Gymnasium Nr. 3 
 | 
 
  
E-Mail 
 | 
  
  
 | 
 
  
Sprachen 
 | 
  
Ich spreche
  Deutsch und Englisch 
 | 
 
  
  
 | 
  
  
 | 
 
  
Hobbies 
 | 
  
Ich spiele gern
  Volleyball, Handball,  
  Ich höre gern Musik und lese Bücher  
 | 
 
  
Musik 
 | 
  
Alternative,
  hip-hop, rock, indierock, pop 
 | 
 
  
Lieblingsessen 
 | 
  
Tacos,
  sushi   
 | 
 
  
  
 | 
  
  
 | 
 
  
Richtig toll finde ich… 
 | 
  
Sport und
  Freunde treffen, mein Lieblingstier 
  ist 
  die Katze 
 | 
 
  
Ich mag nicht… 
 | 
  
Künstliches
  Benehmen,  Spinnen  
 | 
 
 ENGLISCH
 
  
First name / Last name 
 | 
  
  
 | 
 
  
Birthdate 
 | 
  
  
 | 
 
  
Home address 
 | 
  
  
 | 
 
  
School 
 | 
  
Ignacy Łukaszewicz  State middle school no 3  in Czechowice- Dziedzice 
 | 
 
  
E-Mail 
 | 
  
  
 | 
 
  
Languages 
 | 
  
English,
  German 
 | 
 
  
  
 | 
  
  
 | 
 
  
Hobbies 
 | 
  
Volleyball,
  handball, music, books 
 | 
 
  
Music 
 | 
  
Alternative,
  hip-hop, rock, indierock, pop  
 | 
 
  
Favorite dish 
 | 
  
Tacos,
  sushi   
 | 
 
  
  
 | 
  
  
 | 
 
  
I really like… 
 | 
  
Sport,
  meeting friends, cats  
 | 
 
  
I don’t like… 
 | 
  
Artificiality,
  spiders  
 | 
 
                                   
 4. Lista produktów w projekcie 
·         Haupt-Ergebnisse/Produkte
der Schülerinnen und Schüler für das Projekt
1.    Entwurf des Logo
des Projekts + Wettbewerb zur Auswahl des Logos
2.    Entwurf des T-Shirts des Projekts + Wettbewerb zur Auswahl des T-Shirts
3.    Entwurf, Implementierung und Pflege der Projekt-Internetseite + Forum
4.    Dichten/Komponieren der Projektlieder
5.    Kalender mit jeweils 2 Vorbildern/Autoritäten pro Land
6.    Dreh und Schnitt von Filmen über Vorbilder/Autoritäten der Länder
Filmfestival
7.    Wegweiser eines jungen Europäers
8. 
Wörterbuch des Projekts
·         Ergebnisse/Produkte
der Schülerinnen und Schüler bei den einzelnen Projektbesuchen
1.    Präsentationen
über die Länder, Stadt und Schule zum
Kennen lernen
2.    Selbstgedrehte Interviews zum Thema „Meine Vorbilder/Autoritäten)
3.    Landesquiz
4.    Fragebögen „Werte von gestern und heute“
5.    Sportwettkämpfe
6.    Gestaltung eines karitativen Konzerts + Spendensammlung für ein Hospiz
7.    Gestaltung eines Comeniusgartens
8.    Listen von
   Werten
   Hobbies
   Die wichtigste Person in meinem Leben
   Lebensziele
  Träume
   Wunschberufe in meinem Land
   Rechte und Pflichten junger Europäer
   Kriterien zur Berufswahl
  Europäische
Persönlichkeiten 
9.    Selbsterstellte
Waren/Kunsterzeugnisse für einen Basar  + Verkäufe als Spende für 
     eine Einrichtung für gehörlose Kinder und
Jugendliche
10.  Ebru,
Gestaltung von Tontöpfen
11.  Vorstellungsgespräche
12.  Gestaltung
eines Filmfestivals
13.  Gestaltung
eines Poetry Slams „Ich als Vorbild“
14.  Gestaltung
von Leinwänden zur Gesamtevaluation des Projekts
 ·         Ergebnisse/Produkte,
die zur Vorbereitung und während jedem Projektbesuch entstanden
1.    Videokonferenzen
2.    Steckbriefe der Schülerinnen und Schüler
3.    Programme für die Projektbesuche (= Liste der Aufgaben für Besuche)
4.    Poster, Präsentation (in Power Point, Prezi) für die Workshops
5.    Evaluationsblätter
6.    Ausstellungen
7.    Fotos
 ·         Ergebnisse/Produkte
meines Landes (hier: Polen)
1.    Comenius-Chronik (handgeschrieben)
2.    Konzertplakat
3.    Einladungen für das Konzert
4.    Artikel in der Presse
5.    Filme als Werbung für das Land
6.    Evaluationsbögen für Lehrer, Schüler, Eltern
7.    Hospitationen –Konspekte
8.    Comenius-Club
9.    Wandzeitung, Collagen
                         
5.  SCENARIUSZE
A.  Warsztaty ewaluacyjne  eTwinning
     " EUROPE"   Grudzień  2017    
Pomoce: 
tablica multimedialna, laptop, Karty pracy, materiały plastyczne, 
                                      Formy
pracy:praca indywidualna, praca zespołowa w 5
                                  grupach 
Program: 
1. eTwinning – reklama, cele, ludzie w projekcie,  ciekawe pojęcia    
    https://www.youtube.com/watch?v=kgE0IESD3jg&t=30s
     -  oglądamy film 
„ eTwinning – Europejska współpraca szkół ”
     - 
poznaliśmy przykłady współpracy między szkołami 
     - 
poznaliśmy  doświadczenia
nauczycieli zaangażowanych w eTwinning
     - 
nauczyliśmy się nowych słów po angielsku i tłumaczyliśmy je na
niemiecki  np.              
        partner search                                  die Suche
nach den Partnern 
        we learn from each other                wir lernen voneinander
        development                                   die
Entwicklung
        overcome communication block    sprachliche Hemmungen überwinden  
2.  Twin Space –zarządzanie stroną aktywnie i
kreatywnie
    
https://twinspace.etwinning.net/44366
 - 
Oglądaliśmy wspólną stroną TwinSpace
      - 
Czytaliśmy Dziennik projektu
      - 
Wybieraliśmy działania i pomysły wpisów, które robią na nas największe
wrażenie 
          i które chcielibyśmy
wykorzystać w naszej szkole
 3. Nasza szkolna strona TwinSpace  wersja angielska/niemiecka   
     https://twinspace.etwinning.net/44366/pages/page/264566
      - Czytaliśmy naszą stronę TwinSpace
     - Oglądaliśmy i ocenialiśmy efekty
naszej pracy projektowej
4. Plakat z symbolem eTwinning –  Z czym
łączysz i kojarzysz  twój udział w
projekcie  ?
    Wykonaliśmy prace plastyczne  - mapy mentalne 
5. Ewaluacja – uczniowie stawiali pytania i udzielali odpowiedzi zwrotnych np.
    Jaki wpływ miał na ciebie  udział w projekcie ? 
    Czego się nauczyłeś ?  Dlaczego warto robić projekty eTwinning
?  
6. Krajowa Odznaka i Europejska Odznaka
    Poznaliśmy przykłady projektów
odznaczonych Krajową i Europejską Odznaką, 
    motywujący bodziec do kolejnych
projektów.
 Organizator warsztatów
 Koordynator eT 
B.  Święta z Comeniusem  19 grudnia 2014 – szkolna impreza na sali 
 
Prezentacja -   obraz 1   
Comenius
2013-2015   z logo
1.WSTĘP – KOORDYNATOR
Bardzo
atrakcyjną forma zdobywania wiedzy, nowych umiejętności i podróżowania
są projekty unijne i działania międzynarodowe. Od 3 lat w naszej szkole panuje
międzynarodowa atmosfera. Na początku była wizyta Przygotowawcza do projektu
-  szkołę odwiedziła  p. Susanne Jacobs z Hamburga. W 2013
roku  po otrzymaniu unijnego grantu
rozpoczęliśmy Partnerski Projekt Szkół  Comenius,
 tytuł  „ Autorytety młodych Europejczyków – dobre
wzory- lepsza przyszłość ”  Naszymi krajami partnerskimi są Słowacja,
Turcja, Grecja, Niemcy i Litwa. 
Co robią uczniowie podczas projektu ? –
Podróżują,
poznają świat i nowych ludzi, uczą się j. obcych, zdobywają cenną wiedzę i
obycie podczas międzynarodowych wizyt w każdym z krajów i oczywiście wykonują zadania projektowe:  poznają autorytety europejskie i
wartościowe wzory warte naśladowania, kształtują  hierarchię wartości, uczą się jak prowadzić
rozmowy kwalifikacyjne, zajmują się działalnością wolontaryjną, organizują
Midzynarodowy Koncert na rzecz hospicjum, tworzą słownik projektu, Przewodnik
młodego Europejczyka i wiele innych
W
projekcie uczestniczy cała szkoła - uczniowie i nauczyciele a przede wszystkim
jest
to Zespół
Comenius, Klub Comeniusa i uczniowie z projektu edukacyjnego dla klas 2.
    
Prezentacja -   obraz 
2    Cel –  wybrać autorytet, który będzie moim wzorem w
życiu
O projekcie wiemy już dużo – znamy jego cel, produkty,
zasady realizacji, jakie kraje uczestniczą, jakie imprezy związane z Comeniusem
odbyły się przez te półtora roku  w
szkole i w środowisku lokalnym. 
Obraz  3      Zdjęcia  Słowacja, Turcja, Polska, Grecja 
Codzienna praca nad zadaniami
projektowymi  połączona  jest z zagranicznymi wizytami. Podczas zagranicznych
wyjazdów szkolimy języki obce, poznajemy 
kraj i realizujemy cele projektu, wymieniamy doświadczenia i  tworzymy wspólne
produkty
projektu.  
Obraz 4          1 rok 
i   3 miesiące
1 rok
projektu za nami. Ubiegłoroczni absolwenci opuścili mury szkoły i nadszedł
moment 
na zmianę
warty. Przedstawiam naszą tegoroczną drużynę Comeniusa, tworzy ją Klub
Comeniusa  pracujący pod opieką Pani
Lucyny Paluch oraz uczniowie klas 2  z
projektu edukacyjnego „ Czy autorytety europejskie pomagają być autorytetem dla
innych ? ”
/na salę
wchodzą uczniowie  -  Klub Comenius i projekt edukacyjny, niosą
napis Comenius/
2. 
SKOJARZENIA -  LITERKI                
Czym jest
dla nas Comenius ?  poszczególne litery
nazwy programu  tworzą ciekawe
skojarzenia
C    ciekawość          Natalia
O    otwartość          Ola 
M   młodość              Magda  
E    Europejczyk        Agnieszka
N    nauka                  Asia 
I      informacje         Weronika
U     umiejętności     Karolina
S     spotkania           Martyna 
Obraz  4      
Comenius – objaśnienie liter
 Aby odpowiedzieć na pytanie jaki jest Comenius
spróbujmy rozwinąć tę myśl
C    Ciekawość 
świata
O    otwartość 
na ludzi
M   młodość 
duchem
E    Europejczyk przygotowany na wyzwania
przyszłości 
N    nauka przez całe życie
I      informacje o krajach partnerskich
U    umiejętności  społeczne, językowe, informatyczne  
S     spotkania w różnych krajach
Obraz  5 
-  hasła      / wyrazy z rozwinięciem/  - ten slajd zostaje jako tło
Martyna :  Taki właśnie jest Comenius – ciekawy, zaskakujący,
wymagający, poszerzający wiedzę. 
Popatrzymy dzisiaj na nasz projekt z innej strony, trochę z
przymrużeniem oka, na wesoło, niestandardowo.   
Ale  na początek sprawdzimy co uczniowie wiedzą o
naszym projekcie ?  
3.QUIZ   
Aneta:   Bardzo dobry pomysł, pytania nie będą
trudne, odpowiedzi oczywiste a nagrody 
gwarantowane – za prawidłowe nagrody będą  słodkie nagrody 
 / osoby prowadzące quiz zadają  publice 
pytania /     
 Aneta 
i  Martyna 
1.
Pierwsze pytanie  :   Ile mamy krajów partnerskich i jakie to
kraje ?
2.
Pytanie numer 2 :  Ile wizyt odbyło się
do tej pory, kiedy i gdzie ?
3.
Pytanie 3  nieskomplikowane:  Jak nazywa się miasto w Niemczech z którym
prowadzimy współpracę ?
4. To może
teraz coś trudniejszego :  Jak nazywa
się  słynne starożytne miasto w Grecji,
     które Martyny z 3 c, Dominika i Karolina z
3d zwiedziły w październiku  ?
5. Piąte
pytanie:   jakie muzyczne wydarzenie i w
jakim celu  zorganizowała nasza
szkoła   
                             podczas pobytu
zagranicznych gości w maju w Polsce ?
6. Nie
możemy zapomnieć o naszych autorytetach : 
    Kto jest naszym autorytetem globalnym
?   
    Kto jest naszym autorytetem lokalnym
?
5. CIEKAWOSTKI 
                                                      Karolina : 
Takie
były początki, które poprzez wizytę na Słowacji , w Turcji i w Polsce 
doprowadziły nas do 4. wizyty roboczej w Grecji.
Ola
:  A możesz mi powiedzieć parę
ciekawostek o projekcie np.
         
Ile  godzin  trwały dotychczasowe  podróże 
?  
K:  łącznie byliśmy drodze …..  godzin
    
Weronika  : 
Ile  zagranicznych wyjazdów
sfinansowała do tej pory Unia Europejska ?
K:  8 
Słowacja   8 Turcja   7 Grecja - 
łącznie NIE LICZĄC Litwy i Niemiec 
to 23   mobilności 
Asia :Ile
dni trwa  nasz  projekt ? 
K:  Teraz to już za dużo ode mnie
wymagasz ! 
Agnieszka
:  jaką trasę uczniowie pokonali  podczas podróży ?
K:  Trochę się tego uzbierało    ………. 
km
Justyna:  Jaka trasa była najdłuższa ?                        K : 
oczywiście do Grecji
6.  PROGRAM
GRECJA   /
     Prezentacja   ZORBA 
- MUZYKA W TLE
    
Film  Grecja          8
min
8. ŻYCZENIA
Ola :  My tu o gorącej Grecji opowiadamy, a przecież
idą święta. Stół pięknie przystrojony
          i życzenia  już gotowe do wysłania do naszych
zagranicznych kolegów i koleżanek
Asia:  Jakie życzenia ?
Ola :  Filmowe świąteczne życzenia. Łukasz kręcił
przecież w środę po południu.
Asia:  Jaki ŁUKASZ ? 
Ola :  No Łukasz 
z  3 c  nasz kamerzysta
B:  No to popatrzmy !!!
9. FILM O ŚWIĘTACH                      
       Asia :   
Nie mów że to tak gładko poszło 
       Ola:  
No nie, były też powtórzenia , pani Hania kręciła podobno z ukrytej
kamery ! 
10. 
KULISY  kręcenia  - FILM 
  
W
imieniu całego zespołu Comeniusa składamy serdeczne świąteczne życzenia i
wszystkiego dobrego w Nowym Roku
Dziękujemy
za uwagę !
                       
   Pomoce: 
tablica multimedialna, laptop, Karty pracy, materiały plastyczne, 
                          Formy
pracy:  praca indywidualna,  praca zespołowa  w  5
grupach  
Program: 
1. eTwinning – reklama, cele, ludzie w projekcie,  ciekawe pojęcia    
    https://www.youtube.com/watch?v=kgE0IESD3jg&t=30s
     -  oglądamy film 
„ eTwinning – Europejska współpraca szkół ”
     - 
poznaliśmy przykłady współpracy między szkołami 
     - 
poznaliśmy  doświadczenia
nauczycieli zaangażowanych w eTwinning
     - 
nauczyliśmy się nowych słów po angielsku i tłumaczyliśmy je na
niemiecki  np.              
        partner search                                  die Suche
nach den Partnern 
        we learn from each other                wir lernen voneinander
        development                                   die
Entwicklung
        overcome communication block    sprachliche Hemmungen überwinden  
2.  Twin Space –zarządzanie stroną aktywnie i
kreatywnie
    
https://twinspace.etwinning.net/44366
 - 
Oglądaliśmy wspólną stroną TwinSpace
      - 
Czytaliśmy Dziennik projektu
      - 
Wybieraliśmy działania i pomysły wpisów, które robią na nas największe
wrażenie 
          i które chcielibyśmy
wykorzystać w naszej szkole
 3. Nasza szkolna strona TwinSpace  wersja angielska/niemiecka   
     https://twinspace.etwinning.net/44366/pages/page/264566
      - Czytaliśmy naszą stronę TwinSpace
     - Oglądaliśmy i ocenialiśmy efekty
naszej pracy projektowej
4. Plakat z symbolem eTwinning –  Z czym
łączysz i kojarzysz  twój udział w
projekcie  ?
    Wykonaliśmy prace plastyczne  - mapy mentalne 
5. Ewaluacja – uczniowie stawiali pytania i udzielali odpowiedzi zwrotnych np.
    Jaki wpływ miał na ciebie  udział w projekcie ? 
    Czego się nauczyłeś ?  Dlaczego warto robić projekty eTwinning
?  
6. Krajowa Odznaka i Europejska Odznaka
    Poznaliśmy przykłady projektów
odznaczonych Krajową i Europejską Odznaką, 
    motywujący bodziec do kolejnych
projektów.
     Organizator warsztatów
     Koordynator Ewa Dobija 
C.     4 REGIONALNE  
 
 D.  Prawa i obowiązki młodego Europejczyka - SCENARIUSZ  WARSZTATÓW
RIGHT AND DUTIES
Workshop was held on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.
Living in a society, we perform different functions and roles. From an early age we are prepared to perform them. In the family we are children, parents and finally grandparents. In the professional sphere   employees or employers, the country's citizens, the European Union - Europeans, and global citizens of the world, people - members of the great human family.
The responsible person knows and tries to get to know  rights and duties and apply them in accordance with his/her social role.
Rights and duties are governed by the relevant laws, legal system and constitution.
Compliance with the law and knowledge of the duties guarantee order and law,  prevent anarchy, lawlessness and acts of intolerance.
Workshops "Rights and duties" conducted and prepared by teachers Ewa Dobija, Lucyna Paluch and schoolgirls: Dominika Bartoszek, Karolina Kaniuch, Martyna Pochopień  and Martyna Przemyk were aimed to show young people the importance of being aware of  the rights and duties  in the various spheres of life.
Workshop was held on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.
  
 | 
RIGHTS 
 | 
DUTIES 
 | 
Family 
 | 
right to care and protection,  right to education, 
right to healthcare, 
right to privacy, 
right to freedom of thought, belief and religion, including its practice, 
 | 
show respect to parents, 
being obedient, 
perform students duties, 
perform some household chores, 
maintain order in the room, 
report any problems 
 | 
School 
 | 
fair objective and transparent assessment, 
current information about  assessments of individual subjects, 
right to psychological and educational counseling, 
amiable treatment in the process of teaching and education, 
discretion in private and  personal matters,, 
protection from discrimination, 
freedom of expression, 
freedom of assembly and association. 
 | 
personal hygiene, 
dignified school representation, 
respect and protection of school property , 
show respect to teachers, 
regular preparation to school, 
regular attendance at school. 
 | 
Environmental protection 
 | 
access to clean air and water, 
access to  natural resources, 
the possibility of having pets. 
 | 
sorting rubbish, 
compliance with stillness of the night, 
using ozone -friendly and energy-saving products, 
no animal abuse, 
protection of endangered species, 
no littering, 
tree planting. 
 | 
Family           
RIGHTS
1 right to care and protection, 
2 right to education,
3 right to healthcare,
4 right to privacy,
5 right to freedom of thought, belief and religion,
DUTIES
1 show respect to parents,
2 being obedient,
3 perform students duties,
4 perform  household chores,
5 maintain order in the room,
School 
1 fair objective and transparent assessment,
2 current information about  assessments of individual subjects,
3 right to psychological and educational counseling,
4 treatment in the process of teaching and education,
5 discretion in private and  personal matters,
6 protection from discrimination,
7 freedom of expression,
8 freedom of assembly and association.       
1 personal hygiene,
2 dignified school representation,
3 respect and protection of school property ,
4 show respect to teachers,
5 regular attendance at school.
6 active participation in school life
7 cultural behavior
8 regular preparation to school,
Environmental protection  
1 access to clean air and water,
2 access to  natural resources,
3 the possibility of having pets.        
1 saving water, electricity and gas
2 sorting rubbish,
3 compliance with stillness of the night,
4 using ozone -friendly and energy-saving products,
5 protection of endangered species,
6 no littering,
7 tree planting.
 Familie
RECHTE
1 Recht auf  Fürsorge und Schutz,
2 Recht auf die Bildung,
3 Recht auf  Gesundheitsfürsorge,
4 Recht auf privates Leben
5 Recht auf Freiheit von  Gedanken, Glauben und Religion,
PFLICHTEN
1 Respekt für Eltern,
2 ich bin gehorsam,
3 Kinder erfüllen ihre Aufgaben für die Schule
4 Hausarbeiten machen 
5 Ordnung im Zimmer halten,
Schule 
1 objektive und gerechte Noten,
2 aktuelle Informationen über die Bewertung in einzelnen Fächern,
3 psychologische und Erziehungsberatung,
4 menschenwürdige Behandlung in der Schule
5 Diskretion in privaten und persönlichen Angelegenheiten,
6 Schutz vor Diskriminierung,
7 Freiheit der Meinungsäußerung,
8 Versammlungsfreiheit 
9 regelmäßige Vorbereitung zur Schule,
1 persönliche Hygiene,
2 Schulwürdige Vertretung,
3 Achtung und Schutz von  Schuleigentum,
4 Respekt  den Lehrern zeigen,
5 regelmäßige Teilnahme in der Schule.
6 aktive Teilnahme am Schulleben
7 kulturelles Verhalten
Umweltschutz
1 Zugang zu sauberer Luft und Wasser,
2 Zugang zu natürlichen Ressourcen,
3 Ich kann Haustiere haben  
1 Ich spare Wasser, Strom und Gas  
2 Ich sortiere Müll,
3 Ich halte  Nachtruhe ein,
4 Ich verwende Ozon-freundliche und energiesparende Produkte,
5 Ich schütze bedrohte Tiere
6 Ich verschmutze nicht die Umwelt
7 Ich pflanze Bäume
  
 | 
RECHT  (auf ) 
 | 
  PFLICHT  (zu) 
 | 
BERUF 
  
 | 
1. das  Gehalt                 
2  den  Urlaub                
  
3  die Sozialhilfe          
4  die menschenwürdige Arbeit 
            
  
 | 
1 Pflicht  zur  Arbeitsleistung 
   /ich bin arbeitsam, solide, pünktlich, kreativ/ 
2  Ich kenne die Vorschriften 
3  Ich beachte  die Ordnung am Arbeitsplatz 
4  Überstundenarbeit 
  
 | 
GESELLSCHAFT 
 | 
1  Integrität und persönliche Freiheit 
2  Schutz des privaten Lebens 
3 Freiheit des Gewissens und der Religion 
4 Freiheit von Ansichten 
  
 | 
1  Ich sorge um das Gemeingut der Nation  
2  Ich beachte das Recht 
3  Ich habe Respekt für die Rechte der anderen 
4  Ich habe Respekt  für öffentliches Eigentum 
5  Ich zeige Toleranz 
    
 | 
GESUNDHEIT 
 | 
1 Gesundheitsversorgung 
2 Zugang zur Information über die 
   Gesundheit 
3 Zugang zu Arzneimittel 
4 Gefühl der Sicherheit 
    
 | 
1 Ich schütze meine Gesundheit 
2 Ich respektiere gesundheitliche  
    Bedürfnisse der anderen 
3 Ich respektiere die Regeln in Gesundheitszentren    
  
  
 | 
 
DYSKUSJE i ANKIETY
1.  Wartości Wczoraj i Dziś
The values of
young people in Europe yesterday and today
We have
prepared a presentation about VALUES
Before the visit
Students will ask
the questions below to their role models (possibly teachers or parents or  etc.) They will take notes.(During this
activity students will realise the values and experiences of the adults around
them. The answers will not directly but indirectly help students identify
personal and social values. Students will compare their ideas to the adults and
start thinking what  they can do to shape
their lives.)
Questions
1. What is the
most memorable day of your life? What happened? How did you feel?
2. What were your
dreams when you were a teenager?
3. What seemed
impossible at first but turned out to be possible later?
4. What was the
most appreciated behavior in your teen-age years?
5. When did you
feel proud of yourself?
6. Have you
changed your mind about ‘what to take care and try hard for’ by time?
7. Have you done
any community work or worked for a charity or participated in a social project
as a volunteer?
8. Which idols or
celebrities would you call ‘understanding , tolerant, helpful or brave?
9. What have you
been doing to keep and stay healthy?
10.What is your
favourite  quote/poem or song? Why?
11. What can make
the world a better place for humans and animals? What should we do?
 During the visit –Activity about values
Students will make
groups of  4 or 5. Each group  will be formed by the students from different
countries. They will ask the questions below to each other. (This activity will
help them improve the idea ‘’you have your own values,I have mine’’.That will
help them learn to be more understanding and tolerant to other people and
cultures. They will also recognize that some values are universal and those are
the ones that make us feel better,more self-confident, tolerant,
responsible..etc.
Questions
1. When you close
your eyes where is your happy place?
2. What is the
happiest day in your life? What happened? Who were you with?
3. When were you
proud of  yourself  ? When did you feel ‘’I did my best’? What
happened?
4. What do you
think is worth taking care? What is worth trying hard?
6. Do you know
anyone or idols working for a charity?
7. Are you or
would you like to be a volunteer in a social project? What would you like to do
for your society?
8. What is your
favourite quote/poem/song? Why?
9. What can make
the world a better place ?
What can a smile J  make ?
When students
finish discussing these questions they draw a teenage character on a paper.
They describe his/her personality through the answers of the questions above.A
volunteer student from each group present the character to other groups.
 1. What is the most memorable day of
your life? What happened? How did you feel?
2. What were your
dreams when you were a teenager?
3. What seemed
impossible at first but turned out to be possible later?
4. What was the
most appreciated behavior in your teen-age years?
5. When did you
feel proud of yourself?
6. Have you
changed your mind about ‘what to take care and try hard for’ by time?
7. Have you done
any community work or worked for a charity or participated in a social project
as a volunteer?
8. Which idols or
celebrities would you call ‘understanding , tolerant, helpful or brave?
9. What have you
been doing to keep and stay healthy?
10.What is your
favourite  quote/poem or song? Why?
11. What can make
the world a better place for humans and animals? What should we do?
                2. „
Wartości   młodych ludzi   wczoraj 
i  dziś”   
                 Ankieta  przygotowana 
przez  młodzież  z 
Turcji 
                     w ramach projektu
Comenius  2013-2015 
  
         Ankietę przeprowadza  50  uczniów  wśród 
nauczycieli  i  rodziców
Studenci  zadają pytania dotyczące
wzorców  nauczycielom i rodzicom. Będą
nagrywać
( 5 wywiadów ) lub zapisywać  swoje
odpowiedzi . W czasie tego działania uczniowie będą odkrywać wartości i
doświadczenia dorosłych .  Odpowiedzi
pomogą im  w pośredni sposób do
określić  swoje osobiste wartości i
społeczne  wartości  i skłonią ich do refleksji na ten temat.
Uczniowie porównują swoje wartości z 
wartościami dorosłych, wyciągają wnioski 
co się zmieniło   na lepsze  / na gorsze 
PYTANIA 
1.Jaki jest Pani / Pana 
najpiękniejszy / najbardziej niezapomniany dzień w 
    życiu ? Co się  wydarzyło ?  
Jak sie Pani  czuła / jak się Pan czuł ? 
     Welcher ist dein schönster/unvergesslichster
Tag in deinem Leben? Was
ist    
     passiert?   Wie  
hast du dich gefühlt?
    What is the most memorable day of your
life? What happened? How did you feel?
2 . Jakie były Pani/ Pana  marzenie jako nastolatki/ nastolatka  ? 
      Was waren deine Träume als Teenager?
     
What were your dreams when you were a teenager?
3. Co wydawało się niemożliwe /
nieosiągalny na początku, ale później 
     okazało się, że  cel 
jest możliwy do osiągnięcia ?  
      Was erschien unmöglich/unerreichbar am Anfang,
aber stellte sich später als  
      möglich  heraus? 
     What seemed impossible at first but
turned out to be possible later?
4.  Jakie
zachowanie   było  najbardziej cenione  w czasach gdy była 
     Pani/Pan  nastolatkiem ? 
      Welches war die meist geschätzte
Verhaltensweise in deinen Teenager-Jahren? 
      What was the most appreciated behavior
in your teen-age years?
5. 
 Kiedy była Pani / Pan  z siebie dumna /dumny ? 
     Wann warst du stolz auf dich selber?    When did you
feel proud of yourself?
6 Czy zmieniła  Pani / zmienił Pan zdanie   kiedykolwiek zmienił zdanie "na 
    co musimy uważać, / za to, co warto i
trzeba pracować ciężej " ?
    
Hast du jemals deine Meinung
geändert „auf was man acht/wert geben muss und für
 was man sich härter anstrengen muss“?
6. Have you changed your mind
about ‘what to take care and try hard for’ by time?
7 Czy kiedykolwiek pracował (a) Pan (i)  dla społeczności lub organizacji charytatywnej
lub w projekcie społecznym jako wolontariusz ? 
Hast du jemals für die Gemeinschaft oder bei einer
Wohltätigkeitsorganisation oder in einem sozialen Projekt als Volontär
gearbeitet? 
7. Have you done any community
work or worked for a charity or participated in a social project as a
volunteer?
  
8 Które idoli lub gwiazdy (VIP ) uważasz
za " ze zrozumieniem , tolerancyjny i pomocny " oznacza?
9 Co zrobić , aby utrzymać kondycję i być
zdrowym ?
10 Jaki jest Twój ulubiony cytat
, wiersz lub piosenka ? Dlaczego ?
11 Co może uczynić świat lepszym
miejscem dla ludzi i zwierząt ? Co powinniśmy zrobić ?
Die Werte junger
Leute in Europa von gestern und heute
 
Wir haben eine Präsentation über die Werte vorbereitet.
Vor dem Besuch
Schüler werden die folgenden Fragen ihren Vorbildern (möglicherweise Lehrer
oder Eltern etc.) stellen. Sie werden ihre Antworten notieren. (Während dieser
Aktivität werden die Schüler die Werte und Erfahrungen der Erwachsenen
wahrnehmen. Die Antworten werden ihnen auf indirektem Wege helfen persönliche
und soziale Werte zu identifizieren. Schüler werden ihre Gedanken/Ideen mit
deren von Erwachsenen vergleichen und anfangen nachzudenken was sie für ihr
Leben tun können um es zu formen/gestalten.)
Fragen
1.    
Was
waren deine Träume als Teenager?
2.    
Welches
war die meist geschätzte Verhaltensweise in deinen Teenager-Jahren?
3.    
Wann
warst du stolz auf dich selber?
4.    
Hast
du jemals deine Meinung geändert „auf was man acht/wert geben muss und für was
man sich härter anstrengen muss“?
5.    
Hast
du jemals für die Gemeinschaft oder bei einer Wohltätigkeitsorganisation oder
in einem sozialen Projekt als Volontär gearbeitet? 
6.    
Welche
Idole oder Berühmtheiten (Prominenten) würdest du als „mit Verständnis,
tolerant und hilfsbereit“ bezeichnen?
7.    
Was machst
du um fit und gesund zu sein?
8.    
Was
ist dein LieblingsZitat, –Gedicht oder –Lied? Warum?
9.    
Was
kann die Welt zu einem besseren Platz für Menschen und Tiere machen? Was
sollten wir unternehmen?
Während des Besuches –
Aktivitäten über Werte
Schüler bilden 4er oder 5er Gruppen. Jede Gruppe besteht von Schülern aus
verschiedenen Ländern. Sie werden die folgenden Fragen untereinander stellen.
(Diese Aktivität wird ihnen helfen ihre Vorstellung von „du hast deine Werte,
ich habe meine“ zu verbessern. Es wird ihnen helfen mehr Verständnis und
Toleranz gegenüber anderen Leuten und Kulturen entgegenzubringen. Sie werden
auch einige Werte als universell anerkennen, diejenigen die uns ein besseres Gefühl
vermitteln, mehr selbstsicher, tolerant, verantwortlich, etc. zu sein.)
Fragen
1.     Wo ist dein schönster Ort, wenn du deine Augen schließt?
2.    
Welcher
war dein fröhlichster Tag in deinem Leben? Was ist passiert? Mit wem warst du
zusammen?
3.    
Wann
warst du auf dich stolz? Wann hast du dich „Ich
habe mein Bestes getan“ gefühlt? Was ist passiert?
4.    
Auf
was glaubst du lohnt es sich um sich zu kümmern? Was ist es wert sich sehr
anzustrengen/zu bemühen?
5.    
Kennst
du jemand oder Idole, die für eine Wohltätigkeitsorganisation arbeiten?#
6.    
Bist
du oder würdest du gerne als Volontär in einem Gemeinschaftsprojekt/soziales
Projekt arbeiten? Was würdest du für deine Gesellschaft tun?
7.    
Was
ist dein Lieblingszitat/-Gedicht/-Lied? Warum?
8.    
Was
kann die Welt zu einem besseren Platz machen?
9.     Was kann ein Lächeln J vollbringen?
Wenn die Schüler fertig mit der Diskussion dieser Fragen sind, werden sie
einen Teenager Charakter auf ein Papier zeichnen. Sie werden seine
Persönlichkeit durch die Antworten der Fragen beschreiben. Ein Freiwilliger von
jeder Gruppe wird die abgestimmten Charakterzüge deren Zeichnung allen anderen
Gruppen beschreiben.