"Autoritäten junger Europäer – gute Vorbilder, bessere
Zukunft “
INFORMACJE
OGÓLNE
1. W
ramach realizacji projektu „Autoritäten junger Europäer – gute Vorbilder,
bessere Zukunft “ przewiduje się wyjazdy
do szkół partnerskich oraz wizytę partnerów zagranicznych w Gimnazjum nr 3 w Czechowicach-Dziedzicach
2. Ze
względu na niewielką ilość uczniów, którzy mogą uczestniczyć w tych wyjazdach
traktowane
są one jako wyraz uznania dla uczniów wyróżniających się zaangażowaniem
w
realizację projektu.
3.
Wyjazdy są opłacone z grantu otrzymanego przez szkołę (zakup biletów
lotniczych,
bilety
wstępu, wycieczki, wyżywienie, uczeń zobowiązany jest jednak posiadać
kieszonkowe na drobne wydatki nie pokrywane z grantu, w kwocie określonej
każdorazowo przez
koordynatora
i podanej do wiadomości przed wyjazdem ( jeśli zamierza korzystać
z funduszy finansowych we własnym zakresie)
4.
Kierownikiem wyjazdu jest koordynator projektu, a opiekę nad młodzieżą sprawuje
zespół
nauczycieli wskazany przez Dyrekcje
szkoły, uczestniczący w realizacji projektu.
REKRUTACJA
1. Przy
kwalifikacji na wyjazdy uwzględniane będą następujące kryteria:
a. Liczba
i jakość wykonywanych w trakcie Projektu zadań
b.
Frekwencja na zajęciach
c.
Terminowość realizacji zadań
d.
Nienaganne zachowanie
e.
Stopień znajomości języka angielskiego
f.
Deklaracja przyjęcia ucznia z zagranicy (w przypadku braku takiej możliwości
znalezienie
zastępstwa) w terminie 04 -10 maj 2014
Uczeń chętny do pracy nad projektem Comenius
będzie pracował zespołowo z innymi uczniami pod nadzorem nauczyciela.
Uczeń w miarę potrzeb i możliwości będzie
pracował samodzielnie nad zadaniami zleconymi przez nauczycieli.
Uczeń będzie poświęcał swój czas wolny na
realizowanie projektu.
Uczeń chętnie i aktywnie będzie brał udział w
zajęciach, konkursach, uroczystościach organizowanych w Zespole Szkół i
związanych z programem Comenius.
2. W
szkole powołany jest zespół rekrutacyjny, który dokona rekrutacji uczniów
biorących
udział w
wyjeździe. Zespół liczy co najmniej 3 osoby i składa się z przedstawiciela
Dyrekcji
szkoły, koordynatora oraz co najmniej jednego nauczyciela uczestniczącego
w
realizacji Projektu.3. W przypadku, gdy liczba chętnych przekroczy ilość
uczniów, którzy mogą wziąć udział w wyjeździe, utworzona zostanie grupa
rezerwowa.
3. W
przypadku rezygnacji ucznia zakwalifikowanego do wyjazdu, do udziału w
wyjeździe
zostanie
zaproszony uczeń z listy rezerwowej.
4. Jeżeli
uczeń zakwalifikowany na wyjazd do szkoły partnerskiej zrezygnuje z tego
wyjazdu,
rodzic/opiekun prawny ucznia zobowiązuje się do poniesienia kosztów
wynikających
z tej rezygnacji (zmiana nazwiska na bilecie lotniczym, odwołanie
rezerwacji
itp.).
5.
Przyjęcie ucznia ze szkoły partnerskiej nie jest równoznaczne z
zakwalifikowaniem się do
wyjazdu.
ZASADY UCZESTNICTWA W WYJAZDACH
1. Uczeń
może wziąć udział w wyjeździe wyłącznie za pisemną zgodą rodziców/opiekunów
prawnych.
Dokument zawiera zgodę na publikowanie wizerunku oraz danych osobowych ucznia
(imię i nazwisko, szkoła, klasa).
2. Uczeń
w terminie określonym każdorazowo przez koordynatora zobowiązany jest
dostarczyć
komplet dokumentów (zgoda rodziców, zgoda na udzielenie pomocy
medycznej,
karta informacyjna itp.) oraz pisemnego potwierdzenia zapoznania się
z
regulaminem wymiany.
3. Każdy
uczestnik wyjazdu musi być do niego odpowiednio przygotowany
(odpowiedni ubiór, obuwie, dokumenty
itp.)
4. Każdy
uczestnik zobowiązany jest bezwzględnie przestrzegać poleceń kierownika
wyjazdu i
opiekunów.
5.
Każdego uczestnika wyjazdu obowiązuje bezwzględny zakaz:
a.
Samodzielnego – bez zgody kierownika wymiany - oddalania się od grupy.
b.
Kąpieli i używania sprzętu pływającego oraz specjalistycznego sprzętu
sportowego
bez zgody kierownika wyjazdu.
c.
Spożywania alkoholu i substancji psychoaktywnych w jakiejkolwiek postaci.
d.
Palenia papierosów.
6.
Uczestnicy wyjazdów mają bezwzględny nakaz przestrzegania ciszy nocnej
obowiązującej
w danym obiekcie i przebywania w tym czasie w miejscu wyznaczonym na
nocleg.
7.
Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje ustalony program i rozkład czasowy
dnia.
8. Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje przestrzeganie przepisów BHP,
przeciwpożarowych,
i kodeksu ruchu drogowego.
9. Każdy
uczestnik wyjazdu zobowiązany jest zachowywać się kulturalnie, dbać o dobre
imię
szkoły i kraju oraz nie naruszać godności partnerów reprezentujących inną
kulturę,
religię
czy przekonania.
10.
Zabrania się nawiązywać kontaktów z osobami spoza grupy projektowej nie
uczestniczących w realizacji zadań
projektu.
11. W
przypadku nie podporządkowania się postanowieniom niniejszego regulaminu
nastąpi
wykluczenia
ucznia z dalszego udziału w Projekcie, obniżenie oceny z zachowania do
nagannej
oraz zastosowanie kar przewidzianych w statucie szkoły.
12. W
przypadku wyrządzenia szkody przez uczestnika wyjazdu odpowiedzialność
finansową
ponoszą
rodzice.
13.
Regulamin obowiązuje od momentu zbiórki przed wyjazdem do momentu zakończenia
wyjazdu
przez koordynatora.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1.
Koordynator zastrzega sobie prawo zmiany postanowień niniejszego regulaminu
w
przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności niezależnych od niego.
2. W
przypadkach spornych decyzję podejmie komisja złożona z przedstawiciela
Dyrekcji
szkoły,
koordynatora i co najmniej jednego nauczyciela realizującego projekt.
3.
Aktualna treść regulaminu jest dostępna u koordynatora Projektu oraz na stronie
internetowej
szkoły w zakładce „Comenius - Regulamin”
2. Ewaluacja – 1
rok projektu Wyniki ankiety dla nauczycieli
1. Czy byłeś zaangażowany w działania projektowe?
o Tak 86 %
/ Jakie działania ?
warsztaty -4 wycieczki –
4
działania artystyczne, koncert 3
obsługa hospitacje kronika
dekoracje gazetki
gazetka szkolna kiermasz kawiarenka quiz geograficzne
tablica Comenius-Garten
materiały pomocnicze
2. Jakie korzyści uzyskałeś z
udziału w projekcie?
o Rozwój kreatywności 47%
o Poznanie nowych
ludzi 66 %
o Integracja
międzynarodowa 52 %
o Praca w grupie 33%
o Wyjazd
zagraniczny 14%
o Większe zaangażowanie w działania dla szkoły
43%
o Nowe wartościowe doświadczenie 57
%
o Przeprowadzenie warsztatów / lekcji dla zagranicznych uczestników
projektu w języku
obcym 43%
o Rozwinąłem współpracę z
lokalnymi i regionalnymi mediami,
instytucjami
oświatowymi, samorządowymi i
wolontaryjnymi 29%
o chętniej
podejmuję nowe wyzwania 19%
inne
3. Jakie
umiejętności rozwinąłeś uczestnicząc w projekcie?
o organizacyjne
57 % - 1
o umiejętności językowe 47%
- 2
o umiejętność
korzystania z technologii informacyjnej
o koordynowania działań
o podejmowania
inicjatywy 47 % - 2
o angażowanie
się w działania wolontaryjne
o
doświadczenia w mobilności 35
% - 3
inne
4. Czy uważasz, że dzięki projektowi zdobyłeś wiedzę
na temat państw partnerskich?
o Tak 76 %
o Nie
5. Które sposoby i produkty uważasz za najbardziej
skuteczne
w
upowszechnianiu informacji o projekcie w
szkole i środowisku
lokalnym
o gazetki
76 %
- 2
o zdjęcia 90
% - 1
o artykuły w prasie, na
lokalnych portalach GP3, czecho.pl, Urząd Miejski
o T-Shirt Comenius 66
% - 3
o prospekt o GP3 i współpracy
międzynarodowej 66 % - 3
o kronika Comenius
o informacje dla
rodziców, zaproszenia na imprezy związane z projektem
o ogólnoszkolne spotkania informacyjne o
projekcie Comenius dla uczniów
i nauczycieli
6. Które cele wizyty w Polsce zostały najlepiej
osiągnięte ?
O Nawiązanie i rozwinięcie komunikacji
w językach obcych 71 % - 1
o Przedstawienie lokalnego i globalnego
autorytetu
o Prezentacja upadku i rozwoju autorytetów
podczas II wojny światowej
o Przedstawienie oferty kulturowej - wycieczki
O Prezentacja metod i form pracy na lekcjach
o Rozwijanie postaw prospołecznych, wolontaryjnych 57 %
o Przedstawienie osiągnięć szkoły i uzdolnień uczniów
o Promowanie międzynarodowej współpracy 66 %
O Reklama szkoły 71 % -1
o Zaangażowanie
społeczności szkolnej w projekt 71 %
- 1
o Rozwinięcie współpracy z lokalnymi instytucjami
7. Jak oceniasz
przygotowanie do wizyty ?
O bardzo dobrze 100 %
o dobrze
O źle
8. Uczestnicząc w wizycie roboczej
w naszej szkole najbardziej podobały się:
o Wycieczki 47 %
o Koncert charytatywny 80 % -1
o Warsztaty -
38 %
o Założenie szkolnego ogródka Comenius o Uroczystość przywitalna
o Hospitacje o Zawody
sportowe
9. Co należy do mocnych stron wizyty roboczej w
Polsce?
o dobra
organizacja
70 %
o wysoki poziom
zaangażowania nauczycieli i uczniów
86 % - 1
o przyjazna, gościnna atmosfera 71 %
o przepływ informacji
o atrakcyjny program wizyty 70 %
o pokazanie potencjału szkoły
o pozytywny wpływ na postawy uczniów
o umożliwienie
dodatkowej liczbie uczniów
udziału w programie wizyty
/nagroda za bardzo
dobre wyniki oraz udział uczniów z trudnościami w
nauce /
10. Podczas wizyty
roboczej w naszej szkole nie podobało się i dlaczego ?
Co można było zrobić lepiej ?
-
wszystko się podobało
-
uważam, że to co zostało zaplanowane zrealizowano w 100 %
-
nie ma żadnych zastrzeżeń
-
perfekcyjna organizacja
11.
Inne spostrzeżenia , uwagi
-
Podziękowania za wkład pracy
SCENARIUSZ 1
Święta z Comeniusem 19 grudnia 2014
Prezentacja - obraz 1
1.WSTĘP – KOORDYNATOR
Bardzo atrakcyjną forma zdobywania wiedzy, nowych umiejętności i podróżowania
sa projekty unijne i działania międzynarodowe. Od 3 lat w naszej szkole panuje międzynarodowa atmosfera. Na początku była wizyta Przygotowawcza do projektu
- szkołę odwiedziła p. Susanne Jacobs z Hamburga. W 2013 roku po otrzymaniu unijnego grantu rozpoczęliśmy Partnerski Projekt Szkół Comenius, tytuł „ Autorytety młodych Europejczyków – dobre wzory- lepsza przyszłość ” Naszymi krajami partnerskimi są Słowacja, Turcja, Grecja, Niemcy i Litwa. Co robią uczniowie podczas projektu ? –
Podróżują, poznają świat i nowych ludzi, uczą się j. obcych, zdobywają cenną wiedzę i obycie podczas międzynarodowych wizyt w każdym z krajów i oczywiście wykonują zadania projektowe:
poznają autorytety europejskie i wartościowe wzory warte naśladowania, kształtują hierarchię wartości, uczą się jak prowadzić rozmowy kwalifikacyjne, zajmują się działalnością wolontaryjną, organizują Międzynarodowy Koncert na rzecz hospicjum, tworzą słownik projektu, Przewodnik młodego Europejczyka i wiele innych
W projekcie uczestniczy cała szkoła uczniowie i nauczyciele a przede wszystkim jest to Zespół Comenius, Klub Comeniusa i uczniowie z projektu edukacyjnego dla klas 2.
Prezentacja - obraz 2 Cel – wybrać autorytet, który będzie moim wzorem w życiu
O projekcie wiemy już dużo – znamy jego cel, produkty, zasady realizacji, jakie kraje uczestniczą, jakie imprezy związane z Comeniusem odbyły się przez te półtora roku w szkole i w środowisku lokalnym.
Obraz 3 Zdjęcia Słowacja, Turcja, Polska, Grecja
Codzienna praca nad zadaniami projektowymi połączona jest z zagranicznymi wizytami. Podczas zagranicznych wyjazdów szkolimy języki obce, poznajemy kraj i realizujemy cele projektu, wymieniamy doświadczenia i tworzymy wspólne produkty projektu.
Obraz 4 1 rok i 3 miesiące
1 rok projektu za nami. Ubiegłoroczni absolwenci opuścili mury szkoły i nadszedł moment
na zmianę warty. Przedstawiam naszą tegoroczną drużynę Comeniusa, tworzy ją Klub Comeniusa pracujący pod opieką Pani Lucyny Paluch oraz uczniowie klas 2 z projektu edukacyjnego „ Czy autorytety europejskie pomagają być autorytetem dla innych ? ” /na salę wchodzą uczniowie - Klub Comenius i projekt edukacyjny, niosą napis Comenius/
2. SKOJARZENIA - LITERKI
Aneta: czym jest dla nas Comenius ? poszczególne litery nazwy programu tworzą ciekawe skojarzenia
C ciekawość Natalia
O otwartość Ola
M młodość Magda
E Europejczyk Agnieszka
N nauka Asia
I informacje Weronika
U umiejętności Karolina
S spotkania Martyna
Obraz 4 Comenius – objaśnienie liter
Aneta: Aby odpowiedzieć na pytanie jaki jest Comenius spróbujmy rozwinąć tę myśl
C Ciekawość świata
O otwartość na ludzi
M młodość duchem
E Europejczyk przygotowany na wyzwania przyszłości
N nauka przez całe życie
I informacje o krajach partnerskich
U umiejętności społeczne, językowe, informatyczne
S spotkania w różnych krajach
Obraz 5 - hasła / wyrazy z rozwinięciem/ - ten slajd zostaje jako tło
Martyna : Taki właśnie jest Comenius – ciekawy, zaskakujący, wymagający, poszerzający wiedzę. Popatrzymy dzisiaj na nasz projekt z innej strony, trochę z przymrużeniem oka, na wesoło, niestandardowo.
Ale na początek sprawdzimy co uczniowie wiedzą o naszym projekcie ?
QUIZ Aneta: Bardzo dobry pomysł, pytania nie będą trudne, odpowiedzi oczywiste a nagrody gwarantowane – za prawidłowe nagrody będą słodkie nagrody / osoby prowadzące quiz zadają publice pytania /
Aneta i Martyna
1. Pierwsze pytanie : Ile mamy krajów partnerskich i jakie to kraje ?
2. Pytanie numer 2 : Ile wizyt odbyło się do tej pory, kiedy i gdzie ?
3. Pytanie 3 nieskomplikowane: Jak nazywa się miasto w Niemczech z którym prowadzimy współpracę ?
4. To może teraz coś trudniejszego : Jak nazywa się słynne starożytne miasto w Grecji,które Martyny z 3 c, Dominika i Karolina z 3d zwiedziły w październiku ?
5. Piąte pytanie: jakie muzyczne wydarzenie i w jakim celu zorganizowała nasza szkoła
podczas pobytu zagranicznych gości w maju w Polsce ?
6. Nie możemy zapomnieć o naszych autorytetach :
Kto jest naszym autorytetem globalnym ?
Kto jest naszym autorytetem lokalnym ?
5. CIEKAWOSTKI Karolina :
Takie były początki, które poprzez wizytę na Słowacji , w Turcji i w Polsce
doprowadziły nas do 4. wizyty roboczej w Grecji.
Ola : A możesz mi powiedzieć parę ciekawostek o projekcie np. Ile godzin trwały dotychczasowe podróże ?
K: łącznie byliśmy drodze godzin
Weronika : Ile zagranicznych wyjazdów sfinansowała do tej pory Unia Europejska ?
K: 8 Słowacja 8 Turcja 7 Grecja - łącznie NIE LICZĄC Litwy i Niemiec to 23 mobilności
Asia :Ile dni trwa nasz projekt ?
K: Teraz to już za dużo ode mnie wymagasz !
Agnieszka : jaką trasę uczniowie pokonali podczas podróży ?
K: Trochę się tego uzbierało ………. km
Justyna: Jaka trasa była najdłuższa ? K : oczywiście do Grecji
Prawa i obowiązki młodego Europejczyka - SCENARIUSZ
RIGHT AND DUTIES
Workshop was held
on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.
Living in a
society, we perform different functions and roles. From an early age we are
prepared to perform them. In the family we are children, parents and finally
grandparents. In the professional sphere
employees or employers, the country's citizens, the European Union -
Europeans, and global citizens of the world, people - members of the great
human family.
The responsible
person knows and tries to get to know
rights and duties and apply them in accordance with his/her social role.
Rights and duties
are governed by the relevant laws, legal system and constitution.
Compliance with
the law and knowledge of the duties guarantee order and law, prevent anarchy, lawlessness and acts of
intolerance.
Workshops
"Rights and duties" conducted and prepared by teachers Ewa Dobija,
Lucyna Paluch and schoolgirls: Dominika Bartoszek, Karolina Kaniuch, Martyna
Pochopień and Martyna Przemyk were aimed
to show young people the importance of being aware of the rights and duties in the various spheres of life.
Workshop was held
on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.
|
RIGHTS
|
DUTIES
|
Family
|
right to care and protection, right to education,
right to healthcare,
right to privacy,
right to
freedom of thought, belief and religion, including its practice,
|
show respect to parents,
being obedient,
perform students duties,
perform some household chores,
maintain
order in the room,
report
any problems
|
School
|
fair objective and transparent assessment,
current
information about assessments of
individual subjects,
right to
psychological and educational counseling,
amiable
treatment in the process of teaching and education,
discretion
in private and personal matters,,
protection
from discrimination,
freedom
of expression,
freedom
of assembly and association.
|
personal hygiene,
dignified
school representation,
respect
and protection of school property ,
show
respect to teachers,
regular
preparation to school,
regular
attendance at school.
|
Environmental
protection
|
access to clean air and water,
access
to natural resources,
the
possibility of having pets.
|
sorting rubbish,
compliance
with stillness of the night,
using
ozone -friendly and energy-saving products,
no animal
abuse,
protection
of endangered species,
no
littering,
tree planting.
|
Family
RIGHTS
1 right to care and protection,
2 right to education,
3 right to healthcare,
4 right to privacy,
5 right to freedom of thought, belief and
religion,
DUTIES
1 show respect to parents,
2 being obedient,
3 perform students duties,
4 perform
household chores,
5 maintain order in the room,
School
1 fair objective and transparent
assessment,
2 current information about assessments of individual subjects,
3 right to psychological and educational
counseling,
4 treatment in the process of teaching and
education,
5 discretion in private and personal matters,
6 protection from discrimination,
7 freedom of expression,
8 freedom of assembly and association.
1 personal hygiene,
2 dignified school representation,
3 respect and protection of school property
,
4 show respect to teachers,
5 regular attendance at school.
6 active participation in school life
7 cultural behavior
8 regular preparation to school,
Environmental
protection
1 access to clean air and water,
2 access to
natural resources,
3 the possibility of having pets.
1 saving water, electricity and gas
2 sorting rubbish,
3 compliance with stillness of the night,
4 using ozone -friendly and energy-saving
products,
5 protection of endangered species,
6 no littering,
7 tree planting.
Familie
RECHTE
1 Recht auf Fürsorge und Schutz,
2 Recht auf die
Bildung,
3 Recht auf Gesundheitsfürsorge,
4 Recht auf
privates Leben
5 Recht auf
Freiheit von Gedanken, Glauben und
Religion,
PFLICHTEN
1 Respekt für Eltern,
2 ich bin gehorsam,
3 Kinder erfüllen
ihre Aufgaben für die Schule
4 Hausarbeiten
machen
5 Ordnung im
Zimmer halten,
Schule
1 objektive und gerechte
Noten,
2 aktuelle
Informationen über die Bewertung in einzelnen Fächern,
3 psychologische
und Erziehungsberatung,
4 menschenwürdige
Behandlung in der Schule
5 Diskretion in
privaten und persönlichen Angelegenheiten,
6 Schutz vor
Diskriminierung,
7 Freiheit der
Meinungsäußerung,
8
Versammlungsfreiheit
9 regelmäßige
Vorbereitung zur Schule,
1 persönliche
Hygiene,
2 Schulwürdige
Vertretung,
3 Achtung und
Schutz von Schuleigentum,
4 Respekt den Lehrern zeigen,
5 regelmäßige
Teilnahme in der Schule.
6 aktive
Teilnahme am Schulleben
7 kulturelles
Verhalten
Umweltschutz
1 Zugang zu
sauberer Luft und Wasser,
2 Zugang zu natürlichen
Ressourcen,
3 Ich kann Haustiere
haben
1 Ich spare Wasser,
Strom und Gas
2 Ich sortiere
Müll,
3 Ich halte Nachtruhe ein,
4 Ich verwende
Ozon-freundliche und energiesparende Produkte,
5 Ich schütze bedrohte
Tiere
6 Ich verschmutze
nicht die Umwelt
7 Ich pflanze Bäume
|
RECHT (auf )
|
PFLICHT
(zu)
|
BERUF
|
1. das Gehalt
2 den Urlaub
3 die Sozialhilfe
4 die menschenwürdige
Arbeit
|
1 Pflicht zur Arbeitsleistung
/ich bin arbeitsam, solide, pünktlich,
kreativ/
2 Ich kenne die Vorschriften
3 Ich beachte die Ordnung am Arbeitsplatz
4 Überstundenarbeit
|
GESELLSCHAFT
|
1 Integrität und persönliche Freiheit
2 Schutz des privaten Lebens
3 Freiheit des Gewissens
und der Religion
4 Freiheit von Ansichten
|
1 Ich sorge
um das Gemeingut der Nation
2 Ich
beachte das Recht
3 Ich
habe Respekt für die Rechte der anderen
4 Ich habe Respekt für öffentliches Eigentum
5 Ich zeige Toleranz
|
GESUNDHEIT
|
1 Gesundheitsversorgung
2 Zugang zur Information
über die
Gesundheit
3 Zugang zu
Arzneimittel
4 Gefühl der Sicherheit
|
1 Ich schütze meine Gesundheit
2 Ich respektiere gesundheitliche
Bedürfnisse der anderen
3 Ich
respektiere die Regeln in Gesundheitszentren
|
3. PROFILE uczniów do zagranicznych wyjazdów
Dein Foto
DEUTSCH
Vorname/Nachname
|
|
Geburtsdatum
|
|
Wohnort
|
|
Schule
|
Öffentliches
Gymnasium Nr. 3
|
E-Mail
|
|
Sprachen
|
Ich spreche
Deutsch und Englisch
|
|
|
Hobbies
|
Ich spiele gern
Volleyball, Handball,
Ich höre gern Musik und lese Bücher
|
Musik
|
Alternative,
hip-hop, rock, indierock, pop
|
Lieblingsessen
|
Tacos,
sushi
|
|
|
Richtig toll finde ich…
|
Sport und
Freunde treffen, mein Lieblingstier
ist
die Katze
|
Ich mag nicht…
|
Künstliches
Benehmen, Spinnen
|
ENGLISCH
First name / Last name
|
|
Birthdate
|
|
Home address
|
|
School
|
Ignacy Łukaszewicz State middle school no 3 in Czechowice- Dziedzice
|
E-Mail
|
|
Languages
|
English,
German
|
|
|
Hobbies
|
Volleyball,
handball, music, books
|
Music
|
Alternative,
hip-hop, rock, indierock, pop
|
Favorite dish
|
Tacos,
sushi
|
|
|
I really like…
|
Sport,
meeting friends, cats
|
I don’t like…
|
Artificiality,
spiders
|
4. Lista produktów w projekcie
· Haupt-Ergebnisse/Produkte
der Schülerinnen und Schüler für das Projekt
1. Entwurf des Logo
des Projekts + Wettbewerb zur Auswahl des Logos
2. Entwurf des T-Shirts des Projekts + Wettbewerb zur Auswahl des T-Shirts
3. Entwurf, Implementierung und Pflege der Projekt-Internetseite + Forum
4. Dichten/Komponieren der Projektlieder
5. Kalender mit jeweils 2 Vorbildern/Autoritäten pro Land
6. Dreh und Schnitt von Filmen über Vorbilder/Autoritäten der Länder
Filmfestival
7. Wegweiser eines jungen Europäers
8.
Wörterbuch des Projekts
· Ergebnisse/Produkte
der Schülerinnen und Schüler bei den einzelnen Projektbesuchen
1. Präsentationen
über die Länder, Stadt und Schule zum
Kennen lernen
2. Selbstgedrehte Interviews zum Thema „Meine Vorbilder/Autoritäten)
3. Landesquiz
4. Fragebögen „Werte von gestern und heute“
5. Sportwettkämpfe
6. Gestaltung eines karitativen Konzerts + Spendensammlung für ein Hospiz
7. Gestaltung eines Comeniusgartens
8. Listen von
Werten
Hobbies
Die wichtigste Person in meinem Leben
Lebensziele
Träume
Wunschberufe in meinem Land
Rechte und Pflichten junger Europäer
Kriterien zur Berufswahl
Europäische
Persönlichkeiten
9. Selbsterstellte
Waren/Kunsterzeugnisse für einen Basar + Verkäufe als Spende für
eine Einrichtung für gehörlose Kinder und
Jugendliche
10. Ebru,
Gestaltung von Tontöpfen
11. Vorstellungsgespräche
12. Gestaltung
eines Filmfestivals
13. Gestaltung
eines Poetry Slams „Ich als Vorbild“
14. Gestaltung
von Leinwänden zur Gesamtevaluation des Projekts
· Ergebnisse/Produkte,
die zur Vorbereitung und während jedem Projektbesuch entstanden
1. Videokonferenzen
2. Steckbriefe der Schülerinnen und Schüler
3. Programme für die Projektbesuche (= Liste der Aufgaben für Besuche)
4. Poster, Präsentation (in Power Point, Prezi) für die Workshops
5. Evaluationsblätter
6. Ausstellungen
7. Fotos
· Ergebnisse/Produkte
meines Landes (hier: Polen)
1. Comenius-Chronik (handgeschrieben)
2. Konzertplakat
3. Einladungen für das Konzert
4. Artikel in der Presse
5. Filme als Werbung für das Land
6. Evaluationsbögen für Lehrer, Schüler, Eltern
7. Hospitationen –Konspekte
8. Comenius-Club
9. Wandzeitung, Collagen
5. SCENARIUSZE
A. Warsztaty ewaluacyjne eTwinning
" EUROPE" Grudzień 2017
Pomoce:
tablica multimedialna, laptop, Karty pracy, materiały plastyczne,
Formy
pracy:praca indywidualna, praca zespołowa w 5
grupach
Program:
1. eTwinning – reklama, cele, ludzie w projekcie, ciekawe pojęcia
https://www.youtube.com/watch?v=kgE0IESD3jg&t=30s
- oglądamy film
„ eTwinning – Europejska współpraca szkół ”
-
poznaliśmy przykłady współpracy między szkołami
-
poznaliśmy doświadczenia
nauczycieli zaangażowanych w eTwinning
-
nauczyliśmy się nowych słów po angielsku i tłumaczyliśmy je na
niemiecki np.
partner search die Suche
nach den Partnern
we learn from each other wir lernen voneinander
development die
Entwicklung
overcome communication block sprachliche Hemmungen überwinden
2. Twin Space –zarządzanie stroną aktywnie i
kreatywnie
https://twinspace.etwinning.net/44366
-
Oglądaliśmy wspólną stroną TwinSpace
-
Czytaliśmy Dziennik projektu
-
Wybieraliśmy działania i pomysły wpisów, które robią na nas największe
wrażenie
i które chcielibyśmy
wykorzystać w naszej szkole
3. Nasza szkolna strona TwinSpace wersja angielska/niemiecka
https://twinspace.etwinning.net/44366/pages/page/264566
- Czytaliśmy naszą stronę TwinSpace
- Oglądaliśmy i ocenialiśmy efekty
naszej pracy projektowej
4. Plakat z symbolem eTwinning – Z czym
łączysz i kojarzysz twój udział w
projekcie ?
Wykonaliśmy prace plastyczne - mapy mentalne
5. Ewaluacja – uczniowie stawiali pytania i udzielali odpowiedzi zwrotnych np.
Jaki wpływ miał na ciebie udział w projekcie ?
Czego się nauczyłeś ? Dlaczego warto robić projekty eTwinning
?
6. Krajowa Odznaka i Europejska Odznaka
Poznaliśmy przykłady projektów
odznaczonych Krajową i Europejską Odznaką,
motywujący bodziec do kolejnych
projektów.
Organizator warsztatów
Koordynator eT
B. Święta z Comeniusem 19 grudnia 2014 – szkolna impreza na sali
Prezentacja - obraz 1
Comenius
2013-2015 z logo
1.WSTĘP – KOORDYNATOR
Bardzo
atrakcyjną forma zdobywania wiedzy, nowych umiejętności i podróżowania
są projekty unijne i działania międzynarodowe. Od 3 lat w naszej szkole panuje
międzynarodowa atmosfera. Na początku była wizyta Przygotowawcza do projektu
- szkołę odwiedziła p. Susanne Jacobs z Hamburga. W 2013
roku po otrzymaniu unijnego grantu
rozpoczęliśmy Partnerski Projekt Szkół Comenius,
tytuł „ Autorytety młodych Europejczyków – dobre
wzory- lepsza przyszłość ” Naszymi krajami partnerskimi są Słowacja,
Turcja, Grecja, Niemcy i Litwa.
Co robią uczniowie podczas projektu ? –
Podróżują,
poznają świat i nowych ludzi, uczą się j. obcych, zdobywają cenną wiedzę i
obycie podczas międzynarodowych wizyt w każdym z krajów i oczywiście wykonują zadania projektowe: poznają autorytety europejskie i
wartościowe wzory warte naśladowania, kształtują hierarchię wartości, uczą się jak prowadzić
rozmowy kwalifikacyjne, zajmują się działalnością wolontaryjną, organizują
Midzynarodowy Koncert na rzecz hospicjum, tworzą słownik projektu, Przewodnik
młodego Europejczyka i wiele innych
W
projekcie uczestniczy cała szkoła - uczniowie i nauczyciele a przede wszystkim
jest
to Zespół
Comenius, Klub Comeniusa i uczniowie z projektu edukacyjnego dla klas 2.
Prezentacja - obraz
2 Cel – wybrać autorytet, który będzie moim wzorem w
życiu
O projekcie wiemy już dużo – znamy jego cel, produkty,
zasady realizacji, jakie kraje uczestniczą, jakie imprezy związane z Comeniusem
odbyły się przez te półtora roku w
szkole i w środowisku lokalnym.
Obraz 3 Zdjęcia Słowacja, Turcja, Polska, Grecja
Codzienna praca nad zadaniami
projektowymi połączona jest z zagranicznymi wizytami. Podczas zagranicznych
wyjazdów szkolimy języki obce, poznajemy
kraj i realizujemy cele projektu, wymieniamy doświadczenia i tworzymy wspólne
produkty
projektu.
Obraz 4 1 rok
i 3 miesiące
1 rok
projektu za nami. Ubiegłoroczni absolwenci opuścili mury szkoły i nadszedł
moment
na zmianę
warty. Przedstawiam naszą tegoroczną drużynę Comeniusa, tworzy ją Klub
Comeniusa pracujący pod opieką Pani
Lucyny Paluch oraz uczniowie klas 2 z
projektu edukacyjnego „ Czy autorytety europejskie pomagają być autorytetem dla
innych ? ”
/na salę
wchodzą uczniowie - Klub Comenius i projekt edukacyjny, niosą
napis Comenius/
2.
SKOJARZENIA - LITERKI
Czym jest
dla nas Comenius ? poszczególne litery
nazwy programu tworzą ciekawe
skojarzenia
C ciekawość Natalia
O otwartość Ola
M młodość Magda
E Europejczyk Agnieszka
N nauka Asia
I informacje Weronika
U umiejętności Karolina
S spotkania Martyna
Obraz 4
Comenius – objaśnienie liter
Aby odpowiedzieć na pytanie jaki jest Comenius
spróbujmy rozwinąć tę myśl
C Ciekawość
świata
O otwartość
na ludzi
M młodość
duchem
E Europejczyk przygotowany na wyzwania
przyszłości
N nauka przez całe życie
I informacje o krajach partnerskich
U umiejętności społeczne, językowe, informatyczne
S spotkania w różnych krajach
Obraz 5
- hasła / wyrazy z rozwinięciem/ - ten slajd zostaje jako tło
Martyna : Taki właśnie jest Comenius – ciekawy, zaskakujący,
wymagający, poszerzający wiedzę.
Popatrzymy dzisiaj na nasz projekt z innej strony, trochę z
przymrużeniem oka, na wesoło, niestandardowo.
Ale na początek sprawdzimy co uczniowie wiedzą o
naszym projekcie ?
3.QUIZ
Aneta: Bardzo dobry pomysł, pytania nie będą
trudne, odpowiedzi oczywiste a nagrody
gwarantowane – za prawidłowe nagrody będą słodkie nagrody
/ osoby prowadzące quiz zadają publice
pytania /
Aneta
i Martyna
1.
Pierwsze pytanie : Ile mamy krajów partnerskich i jakie to
kraje ?
2.
Pytanie numer 2 : Ile wizyt odbyło się
do tej pory, kiedy i gdzie ?
3.
Pytanie 3 nieskomplikowane: Jak nazywa się miasto w Niemczech z którym
prowadzimy współpracę ?
4. To może
teraz coś trudniejszego : Jak nazywa
się słynne starożytne miasto w Grecji,
które Martyny z 3 c, Dominika i Karolina z
3d zwiedziły w październiku ?
5. Piąte
pytanie: jakie muzyczne wydarzenie i w
jakim celu zorganizowała nasza
szkoła
podczas pobytu
zagranicznych gości w maju w Polsce ?
6. Nie
możemy zapomnieć o naszych autorytetach :
Kto jest naszym autorytetem globalnym
?
Kto jest naszym autorytetem lokalnym
?
5. CIEKAWOSTKI
Karolina :
Takie
były początki, które poprzez wizytę na Słowacji , w Turcji i w Polsce
doprowadziły nas do 4. wizyty roboczej w Grecji.
Ola
: A możesz mi powiedzieć parę
ciekawostek o projekcie np.
Ile godzin trwały dotychczasowe podróże
?
K: łącznie byliśmy drodze ….. godzin
Weronika :
Ile zagranicznych wyjazdów
sfinansowała do tej pory Unia Europejska ?
K: 8
Słowacja 8 Turcja 7 Grecja -
łącznie NIE LICZĄC Litwy i Niemiec
to 23 mobilności
Asia :Ile
dni trwa nasz projekt ?
K: Teraz to już za dużo ode mnie
wymagasz !
Agnieszka
: jaką trasę uczniowie pokonali podczas podróży ?
K: Trochę się tego uzbierało ……….
km
Justyna: Jaka trasa była najdłuższa ? K :
oczywiście do Grecji
6. PROGRAM
GRECJA /
Prezentacja ZORBA
- MUZYKA W TLE
Film Grecja 8
min
8. ŻYCZENIA
Ola : My tu o gorącej Grecji opowiadamy, a przecież
idą święta. Stół pięknie przystrojony
i życzenia już gotowe do wysłania do naszych
zagranicznych kolegów i koleżanek
Asia: Jakie życzenia ?
Ola : Filmowe świąteczne życzenia. Łukasz kręcił
przecież w środę po południu.
Asia: Jaki ŁUKASZ ?
Ola : No Łukasz
z 3 c nasz kamerzysta
B: No to popatrzmy !!!
9. FILM O ŚWIĘTACH
Asia :
Nie mów że to tak gładko poszło
Ola:
No nie, były też powtórzenia , pani Hania kręciła podobno z ukrytej
kamery !
10.
KULISY kręcenia - FILM
W
imieniu całego zespołu Comeniusa składamy serdeczne świąteczne życzenia i
wszystkiego dobrego w Nowym Roku
Dziękujemy
za uwagę !
Pomoce:
tablica multimedialna, laptop, Karty pracy, materiały plastyczne,
Formy
pracy: praca indywidualna, praca zespołowa w 5
grupach
Program:
1. eTwinning – reklama, cele, ludzie w projekcie, ciekawe pojęcia
https://www.youtube.com/watch?v=kgE0IESD3jg&t=30s
- oglądamy film
„ eTwinning – Europejska współpraca szkół ”
-
poznaliśmy przykłady współpracy między szkołami
-
poznaliśmy doświadczenia
nauczycieli zaangażowanych w eTwinning
-
nauczyliśmy się nowych słów po angielsku i tłumaczyliśmy je na
niemiecki np.
partner search die Suche
nach den Partnern
we learn from each other wir lernen voneinander
development die
Entwicklung
overcome communication block sprachliche Hemmungen überwinden
2. Twin Space –zarządzanie stroną aktywnie i
kreatywnie
https://twinspace.etwinning.net/44366
-
Oglądaliśmy wspólną stroną TwinSpace
-
Czytaliśmy Dziennik projektu
-
Wybieraliśmy działania i pomysły wpisów, które robią na nas największe
wrażenie
i które chcielibyśmy
wykorzystać w naszej szkole
3. Nasza szkolna strona TwinSpace wersja angielska/niemiecka
https://twinspace.etwinning.net/44366/pages/page/264566
- Czytaliśmy naszą stronę TwinSpace
- Oglądaliśmy i ocenialiśmy efekty
naszej pracy projektowej
4. Plakat z symbolem eTwinning – Z czym
łączysz i kojarzysz twój udział w
projekcie ?
Wykonaliśmy prace plastyczne - mapy mentalne
5. Ewaluacja – uczniowie stawiali pytania i udzielali odpowiedzi zwrotnych np.
Jaki wpływ miał na ciebie udział w projekcie ?
Czego się nauczyłeś ? Dlaczego warto robić projekty eTwinning
?
6. Krajowa Odznaka i Europejska Odznaka
Poznaliśmy przykłady projektów
odznaczonych Krajową i Europejską Odznaką,
motywujący bodziec do kolejnych
projektów.
Organizator warsztatów
Koordynator Ewa Dobija
C. 4 REGIONALNE
D. Prawa i obowiązki młodego Europejczyka - SCENARIUSZ WARSZTATÓW
RIGHT AND DUTIES
Workshop was held on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.
Living in a society, we perform different functions and roles. From an early age we are prepared to perform them. In the family we are children, parents and finally grandparents. In the professional sphere employees or employers, the country's citizens, the European Union - Europeans, and global citizens of the world, people - members of the great human family.
The responsible person knows and tries to get to know rights and duties and apply them in accordance with his/her social role.
Rights and duties are governed by the relevant laws, legal system and constitution.
Compliance with the law and knowledge of the duties guarantee order and law, prevent anarchy, lawlessness and acts of intolerance.
Workshops "Rights and duties" conducted and prepared by teachers Ewa Dobija, Lucyna Paluch and schoolgirls: Dominika Bartoszek, Karolina Kaniuch, Martyna Pochopień and Martyna Przemyk were aimed to show young people the importance of being aware of the rights and duties in the various spheres of life.
Workshop was held on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.
|
RIGHTS
|
DUTIES
|
Family
|
right to care and protection, right to education,
right to healthcare,
right to privacy,
right to freedom of thought, belief and religion, including its practice,
|
show respect to parents,
being obedient,
perform students duties,
perform some household chores,
maintain order in the room,
report any problems
|
School
|
fair objective and transparent assessment,
current information about assessments of individual subjects,
right to psychological and educational counseling,
amiable treatment in the process of teaching and education,
discretion in private and personal matters,,
protection from discrimination,
freedom of expression,
freedom of assembly and association.
|
personal hygiene,
dignified school representation,
respect and protection of school property ,
show respect to teachers,
regular preparation to school,
regular attendance at school.
|
Environmental protection
|
access to clean air and water,
access to natural resources,
the possibility of having pets.
|
sorting rubbish,
compliance with stillness of the night,
using ozone -friendly and energy-saving products,
no animal abuse,
protection of endangered species,
no littering,
tree planting.
|
Family
RIGHTS
1 right to care and protection,
2 right to education,
3 right to healthcare,
4 right to privacy,
5 right to freedom of thought, belief and religion,
DUTIES
1 show respect to parents,
2 being obedient,
3 perform students duties,
4 perform household chores,
5 maintain order in the room,
School
1 fair objective and transparent assessment,
2 current information about assessments of individual subjects,
3 right to psychological and educational counseling,
4 treatment in the process of teaching and education,
5 discretion in private and personal matters,
6 protection from discrimination,
7 freedom of expression,
8 freedom of assembly and association.
1 personal hygiene,
2 dignified school representation,
3 respect and protection of school property ,
4 show respect to teachers,
5 regular attendance at school.
6 active participation in school life
7 cultural behavior
8 regular preparation to school,
Environmental protection
1 access to clean air and water,
2 access to natural resources,
3 the possibility of having pets.
1 saving water, electricity and gas
2 sorting rubbish,
3 compliance with stillness of the night,
4 using ozone -friendly and energy-saving products,
5 protection of endangered species,
6 no littering,
7 tree planting.
Familie
RECHTE
1 Recht auf Fürsorge und Schutz,
2 Recht auf die Bildung,
3 Recht auf Gesundheitsfürsorge,
4 Recht auf privates Leben
5 Recht auf Freiheit von Gedanken, Glauben und Religion,
PFLICHTEN
1 Respekt für Eltern,
2 ich bin gehorsam,
3 Kinder erfüllen ihre Aufgaben für die Schule
4 Hausarbeiten machen
5 Ordnung im Zimmer halten,
Schule
1 objektive und gerechte Noten,
2 aktuelle Informationen über die Bewertung in einzelnen Fächern,
3 psychologische und Erziehungsberatung,
4 menschenwürdige Behandlung in der Schule
5 Diskretion in privaten und persönlichen Angelegenheiten,
6 Schutz vor Diskriminierung,
7 Freiheit der Meinungsäußerung,
8 Versammlungsfreiheit
9 regelmäßige Vorbereitung zur Schule,
1 persönliche Hygiene,
2 Schulwürdige Vertretung,
3 Achtung und Schutz von Schuleigentum,
4 Respekt den Lehrern zeigen,
5 regelmäßige Teilnahme in der Schule.
6 aktive Teilnahme am Schulleben
7 kulturelles Verhalten
Umweltschutz
1 Zugang zu sauberer Luft und Wasser,
2 Zugang zu natürlichen Ressourcen,
3 Ich kann Haustiere haben
1 Ich spare Wasser, Strom und Gas
2 Ich sortiere Müll,
3 Ich halte Nachtruhe ein,
4 Ich verwende Ozon-freundliche und energiesparende Produkte,
5 Ich schütze bedrohte Tiere
6 Ich verschmutze nicht die Umwelt
7 Ich pflanze Bäume
|
RECHT (auf )
|
PFLICHT (zu)
|
BERUF
|
1. das Gehalt
2 den Urlaub
3 die Sozialhilfe
4 die menschenwürdige Arbeit
|
1 Pflicht zur Arbeitsleistung
/ich bin arbeitsam, solide, pünktlich, kreativ/
2 Ich kenne die Vorschriften
3 Ich beachte die Ordnung am Arbeitsplatz
4 Überstundenarbeit
|
GESELLSCHAFT
|
1 Integrität und persönliche Freiheit
2 Schutz des privaten Lebens
3 Freiheit des Gewissens und der Religion
4 Freiheit von Ansichten
|
1 Ich sorge um das Gemeingut der Nation
2 Ich beachte das Recht
3 Ich habe Respekt für die Rechte der anderen
4 Ich habe Respekt für öffentliches Eigentum
5 Ich zeige Toleranz
|
GESUNDHEIT
|
1 Gesundheitsversorgung
2 Zugang zur Information über die
Gesundheit
3 Zugang zu Arzneimittel
4 Gefühl der Sicherheit
|
1 Ich schütze meine Gesundheit
2 Ich respektiere gesundheitliche
Bedürfnisse der anderen
3 Ich respektiere die Regeln in Gesundheitszentren
|
DYSKUSJE i ANKIETY
1. Wartości Wczoraj i Dziś
The values of
young people in Europe yesterday and today
We have
prepared a presentation about VALUES
Before the visit
Students will ask
the questions below to their role models (possibly teachers or parents or etc.) They will take notes.(During this
activity students will realise the values and experiences of the adults around
them. The answers will not directly but indirectly help students identify
personal and social values. Students will compare their ideas to the adults and
start thinking what they can do to shape
their lives.)
Questions
1. What is the
most memorable day of your life? What happened? How did you feel?
2. What were your
dreams when you were a teenager?
3. What seemed
impossible at first but turned out to be possible later?
4. What was the
most appreciated behavior in your teen-age years?
5. When did you
feel proud of yourself?
6. Have you
changed your mind about ‘what to take care and try hard for’ by time?
7. Have you done
any community work or worked for a charity or participated in a social project
as a volunteer?
8. Which idols or
celebrities would you call ‘understanding , tolerant, helpful or brave?
9. What have you
been doing to keep and stay healthy?
10.What is your
favourite quote/poem or song? Why?
11. What can make
the world a better place for humans and animals? What should we do?
During the visit –Activity about values
Students will make
groups of 4 or 5. Each group will be formed by the students from different
countries. They will ask the questions below to each other. (This activity will
help them improve the idea ‘’you have your own values,I have mine’’.That will
help them learn to be more understanding and tolerant to other people and
cultures. They will also recognize that some values are universal and those are
the ones that make us feel better,more self-confident, tolerant,
responsible..etc.
Questions
1. When you close
your eyes where is your happy place?
2. What is the
happiest day in your life? What happened? Who were you with?
3. When were you
proud of yourself ? When did you feel ‘’I did my best’? What
happened?
4. What do you
think is worth taking care? What is worth trying hard?
6. Do you know
anyone or idols working for a charity?
7. Are you or
would you like to be a volunteer in a social project? What would you like to do
for your society?
8. What is your
favourite quote/poem/song? Why?
9. What can make
the world a better place ?
What can a smile J make ?
When students
finish discussing these questions they draw a teenage character on a paper.
They describe his/her personality through the answers of the questions above.A
volunteer student from each group present the character to other groups.
1. What is the most memorable day of
your life? What happened? How did you feel?
2. What were your
dreams when you were a teenager?
3. What seemed
impossible at first but turned out to be possible later?
4. What was the
most appreciated behavior in your teen-age years?
5. When did you
feel proud of yourself?
6. Have you
changed your mind about ‘what to take care and try hard for’ by time?
7. Have you done
any community work or worked for a charity or participated in a social project
as a volunteer?
8. Which idols or
celebrities would you call ‘understanding , tolerant, helpful or brave?
9. What have you
been doing to keep and stay healthy?
10.What is your
favourite quote/poem or song? Why?
11. What can make
the world a better place for humans and animals? What should we do?
2. „
Wartości młodych ludzi wczoraj
i dziś”
Ankieta przygotowana
przez młodzież z
Turcji
w ramach projektu
Comenius 2013-2015
Ankietę przeprowadza 50 uczniów wśród
nauczycieli i rodziców
Studenci zadają pytania dotyczące
wzorców nauczycielom i rodzicom. Będą
nagrywać
( 5 wywiadów ) lub zapisywać swoje
odpowiedzi . W czasie tego działania uczniowie będą odkrywać wartości i
doświadczenia dorosłych . Odpowiedzi
pomogą im w pośredni sposób do
określić swoje osobiste wartości i
społeczne wartości i skłonią ich do refleksji na ten temat.
Uczniowie porównują swoje wartości z
wartościami dorosłych, wyciągają wnioski
co się zmieniło na lepsze / na gorsze
PYTANIA
1.Jaki jest Pani / Pana
najpiękniejszy / najbardziej niezapomniany dzień w
życiu ? Co się wydarzyło ?
Jak sie Pani czuła / jak się Pan czuł ?
Welcher ist dein schönster/unvergesslichster
Tag in deinem Leben? Was
ist
passiert? Wie
hast du dich gefühlt?
What is the most memorable day of your
life? What happened? How did you feel?
2 . Jakie były Pani/ Pana marzenie jako nastolatki/ nastolatka ?
Was waren deine Träume als Teenager?
What were your dreams when you were a teenager?
3. Co wydawało się niemożliwe /
nieosiągalny na początku, ale później
okazało się, że cel
jest możliwy do osiągnięcia ?
Was erschien unmöglich/unerreichbar am Anfang,
aber stellte sich später als
möglich heraus?
What seemed impossible at first but
turned out to be possible later?
4. Jakie
zachowanie było najbardziej cenione w czasach gdy była
Pani/Pan nastolatkiem ?
Welches war die meist geschätzte
Verhaltensweise in deinen Teenager-Jahren?
What was the most appreciated behavior
in your teen-age years?
5.
Kiedy była Pani / Pan z siebie dumna /dumny ?
Wann warst du stolz auf dich selber? When did you
feel proud of yourself?
6 Czy zmieniła Pani / zmienił Pan zdanie kiedykolwiek zmienił zdanie "na
co musimy uważać, / za to, co warto i
trzeba pracować ciężej " ?
Hast du jemals deine Meinung
geändert „auf was man acht/wert geben muss und für
was man sich härter anstrengen muss“?
6. Have you changed your mind
about ‘what to take care and try hard for’ by time?
7 Czy kiedykolwiek pracował (a) Pan (i) dla społeczności lub organizacji charytatywnej
lub w projekcie społecznym jako wolontariusz ?
Hast du jemals für die Gemeinschaft oder bei einer
Wohltätigkeitsorganisation oder in einem sozialen Projekt als Volontär
gearbeitet?
7. Have you done any community
work or worked for a charity or participated in a social project as a
volunteer?
8 Które idoli lub gwiazdy (VIP ) uważasz
za " ze zrozumieniem , tolerancyjny i pomocny " oznacza?
9 Co zrobić , aby utrzymać kondycję i być
zdrowym ?
10 Jaki jest Twój ulubiony cytat
, wiersz lub piosenka ? Dlaczego ?
11 Co może uczynić świat lepszym
miejscem dla ludzi i zwierząt ? Co powinniśmy zrobić ?
Die Werte junger
Leute in Europa von gestern und heute
Wir haben eine Präsentation über die Werte vorbereitet.
Vor dem Besuch
Schüler werden die folgenden Fragen ihren Vorbildern (möglicherweise Lehrer
oder Eltern etc.) stellen. Sie werden ihre Antworten notieren. (Während dieser
Aktivität werden die Schüler die Werte und Erfahrungen der Erwachsenen
wahrnehmen. Die Antworten werden ihnen auf indirektem Wege helfen persönliche
und soziale Werte zu identifizieren. Schüler werden ihre Gedanken/Ideen mit
deren von Erwachsenen vergleichen und anfangen nachzudenken was sie für ihr
Leben tun können um es zu formen/gestalten.)
Fragen
1.
Was
waren deine Träume als Teenager?
2.
Welches
war die meist geschätzte Verhaltensweise in deinen Teenager-Jahren?
3.
Wann
warst du stolz auf dich selber?
4.
Hast
du jemals deine Meinung geändert „auf was man acht/wert geben muss und für was
man sich härter anstrengen muss“?
5.
Hast
du jemals für die Gemeinschaft oder bei einer Wohltätigkeitsorganisation oder
in einem sozialen Projekt als Volontär gearbeitet?
6.
Welche
Idole oder Berühmtheiten (Prominenten) würdest du als „mit Verständnis,
tolerant und hilfsbereit“ bezeichnen?
7.
Was machst
du um fit und gesund zu sein?
8.
Was
ist dein LieblingsZitat, –Gedicht oder –Lied? Warum?
9.
Was
kann die Welt zu einem besseren Platz für Menschen und Tiere machen? Was
sollten wir unternehmen?
Während des Besuches –
Aktivitäten über Werte
Schüler bilden 4er oder 5er Gruppen. Jede Gruppe besteht von Schülern aus
verschiedenen Ländern. Sie werden die folgenden Fragen untereinander stellen.
(Diese Aktivität wird ihnen helfen ihre Vorstellung von „du hast deine Werte,
ich habe meine“ zu verbessern. Es wird ihnen helfen mehr Verständnis und
Toleranz gegenüber anderen Leuten und Kulturen entgegenzubringen. Sie werden
auch einige Werte als universell anerkennen, diejenigen die uns ein besseres Gefühl
vermitteln, mehr selbstsicher, tolerant, verantwortlich, etc. zu sein.)
Fragen
1. Wo ist dein schönster Ort, wenn du deine Augen schließt?
2.
Welcher
war dein fröhlichster Tag in deinem Leben? Was ist passiert? Mit wem warst du
zusammen?
3.
Wann
warst du auf dich stolz? Wann hast du dich „Ich
habe mein Bestes getan“ gefühlt? Was ist passiert?
4.
Auf
was glaubst du lohnt es sich um sich zu kümmern? Was ist es wert sich sehr
anzustrengen/zu bemühen?
5.
Kennst
du jemand oder Idole, die für eine Wohltätigkeitsorganisation arbeiten?#
6.
Bist
du oder würdest du gerne als Volontär in einem Gemeinschaftsprojekt/soziales
Projekt arbeiten? Was würdest du für deine Gesellschaft tun?
7.
Was
ist dein Lieblingszitat/-Gedicht/-Lied? Warum?
8.
Was
kann die Welt zu einem besseren Platz machen?
9. Was kann ein Lächeln J vollbringen?
Wenn die Schüler fertig mit der Diskussion dieser Fragen sind, werden sie
einen Teenager Charakter auf ein Papier zeichnen. Sie werden seine
Persönlichkeit durch die Antworten der Fragen beschreiben. Ein Freiwilliger von
jeder Gruppe wird die abgestimmten Charakterzüge deren Zeichnung allen anderen
Gruppen beschreiben.