Hallo, das ist unser BLOG !

Witam na naszym blogu ! Zachęcam do pracy i współpracy. Tutaj przeczytasz aktualności, zobaczysz kronikę wydarzeń językowych, poznasz ciekawostki krajoznawcze, rozwiążesz krzyżówki i inne łamigłówki językowe, udoskonalisz TIK

Jak nazywa się trzeci niemieckojęzyczny kraj ?

Regulamin wyjazdów Ewaluacja 1 rok projektu

 
1. Regulamin uczestnictwa w wyjazdach zagranicznych projektu 

"Autoritäten junger Europäer – gute Vorbilder, bessere Zukunft “


INFORMACJE OGÓLNE
1. W ramach realizacji projektu „Autoritäten junger Europäer – gute Vorbilder, bessere Zukunft “  przewiduje się wyjazdy do szkół partnerskich oraz wizytę partnerów zagranicznych w  Gimnazjum nr 3 w Czechowicach-Dziedzicach 
2. Ze względu na niewielką ilość uczniów, którzy mogą uczestniczyć w tych wyjazdach
traktowane są one jako wyraz uznania dla uczniów wyróżniających się zaangażowaniem
w realizację projektu.

3. Wyjazdy są opłacone z grantu otrzymanego przez szkołę (zakup biletów lotniczych,
bilety wstępu, wycieczki, wyżywienie, uczeń zobowiązany jest jednak posiadać kieszonkowe na drobne wydatki nie pokrywane z grantu, w kwocie określonej każdorazowo przez
koordynatora i podanej do wiadomości przed wyjazdem ( jeśli zamierza korzystać
z funduszy finansowych we własnym zakresie)

4. Kierownikiem wyjazdu jest koordynator projektu, a opiekę nad młodzieżą sprawuje zespół
    nauczycieli wskazany przez Dyrekcje szkoły, uczestniczący w realizacji projektu.

REKRUTACJA
1. Przy kwalifikacji na wyjazdy uwzględniane będą następujące kryteria:
a. Liczba i jakość wykonywanych w trakcie Projektu zadań
b. Frekwencja na zajęciach
c. Terminowość realizacji zadań
d. Nienaganne zachowanie
e. Stopień znajomości języka angielskiego
f. Deklaracja przyjęcia ucznia z zagranicy (w przypadku braku takiej możliwości
znalezienie zastępstwa)  w terminie 04 -10 maj 2014

  Uczeń chętny do pracy nad projektem Comenius będzie pracował zespołowo z innymi uczniami pod nadzorem nauczyciela.
  Uczeń w miarę potrzeb i możliwości będzie pracował samodzielnie nad zadaniami zleconymi przez nauczycieli.
  Uczeń będzie poświęcał swój czas wolny na realizowanie projektu.
  Uczeń chętnie i aktywnie będzie brał udział w zajęciach, konkursach, uroczystościach organizowanych w Zespole Szkół i związanych z programem Comenius.

2. W szkole powołany jest zespół rekrutacyjny, który dokona rekrutacji uczniów biorących
udział w wyjeździe. Zespół liczy co najmniej 3 osoby i składa się z przedstawiciela
Dyrekcji szkoły, koordynatora oraz co najmniej jednego nauczyciela uczestniczącego
w realizacji Projektu.3. W przypadku, gdy liczba chętnych przekroczy ilość uczniów, którzy mogą wziąć udział w wyjeździe, utworzona zostanie grupa rezerwowa.

3. W przypadku rezygnacji ucznia zakwalifikowanego do wyjazdu, do udziału w wyjeździe
zostanie zaproszony uczeń z listy rezerwowej.
4. Jeżeli uczeń zakwalifikowany na wyjazd do szkoły partnerskiej zrezygnuje z tego
wyjazdu, rodzic/opiekun prawny ucznia zobowiązuje się do poniesienia kosztów
wynikających z tej rezygnacji (zmiana nazwiska na bilecie lotniczym, odwołanie
rezerwacji itp.).
5. Przyjęcie ucznia ze szkoły partnerskiej nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem się do
wyjazdu.

ZASADY UCZESTNICTWA W WYJAZDACH
1. Uczeń może wziąć udział w wyjeździe wyłącznie za pisemną zgodą rodziców/opiekunów
prawnych. Dokument zawiera zgodę na publikowanie wizerunku oraz danych osobowych ucznia (imię i nazwisko, szkoła, klasa).

2. Uczeń w terminie określonym każdorazowo przez koordynatora zobowiązany jest
dostarczyć komplet dokumentów (zgoda rodziców, zgoda na udzielenie pomocy
medycznej, karta informacyjna itp.) oraz pisemnego potwierdzenia zapoznania się
z regulaminem wymiany.
3. Każdy uczestnik wyjazdu musi być do niego odpowiednio przygotowany
    (odpowiedni ubiór, obuwie, dokumenty itp.)
4. Każdy uczestnik zobowiązany jest bezwzględnie przestrzegać poleceń kierownika
wyjazdu i opiekunów.
5. Każdego uczestnika wyjazdu obowiązuje bezwzględny zakaz:
a. Samodzielnego – bez zgody kierownika wymiany - oddalania się od grupy.
b. Kąpieli i używania sprzętu pływającego oraz specjalistycznego sprzętu sportowego
    bez zgody kierownika wyjazdu.
c. Spożywania alkoholu i substancji psychoaktywnych w jakiejkolwiek postaci.
d. Palenia papierosów.
6. Uczestnicy wyjazdów mają bezwzględny nakaz przestrzegania ciszy nocnej
obowiązującej w danym obiekcie i przebywania w tym czasie w miejscu wyznaczonym na
nocleg.
7. Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje ustalony program i rozkład czasowy dnia.
8. Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje przestrzeganie przepisów BHP,
przeciwpożarowych, i kodeksu ruchu drogowego.
9. Każdy uczestnik wyjazdu zobowiązany jest zachowywać się kulturalnie, dbać o dobre
imię szkoły i kraju oraz nie naruszać godności partnerów reprezentujących inną kulturę,
religię czy przekonania.
10. Zabrania się nawiązywać kontaktów z osobami spoza grupy projektowej  nie
      uczestniczących w realizacji zadań projektu.
11. W przypadku nie podporządkowania się postanowieniom niniejszego regulaminu nastąpi
wykluczenia ucznia z dalszego udziału w Projekcie, obniżenie oceny z zachowania do
nagannej oraz zastosowanie kar przewidzianych w statucie szkoły.
12. W przypadku wyrządzenia szkody przez uczestnika wyjazdu odpowiedzialność finansową
ponoszą rodzice.
13. Regulamin obowiązuje od momentu zbiórki przed wyjazdem do momentu zakończenia
wyjazdu przez koordynatora.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Koordynator zastrzega sobie prawo zmiany postanowień niniejszego regulaminu
w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności niezależnych od niego.
2. W przypadkach spornych decyzję podejmie komisja złożona z przedstawiciela Dyrekcji
szkoły, koordynatora i co najmniej jednego nauczyciela realizującego projekt.
3. Aktualna treść regulaminu jest dostępna u koordynatora Projektu oraz na stronie
internetowej szkoły w zakładce „Comenius - Regulamin”

 

2.  Ewaluacja – 1 rok projektu   Wyniki ankiety dla nauczycieli 
    
1. Czy byłeś zaangażowany w działania projektowe?
o Tak    86 %    / Jakie działania ?   
warsztaty -4     wycieczki – 4 
działania artystyczne, koncert  3
obsługa     hospitacje     kronika    dekoracje     gazetki
gazetka szkolna    kiermasz           kawiarenka  quiz geograficzne
tablica Comenius-Garten                materiały pomocnicze

2. Jakie korzyści uzyskałeś  z  udziału w projekcie?
o Rozwój kreatywności      47%
o Poznanie nowych ludzi    66 %
o Integracja międzynarodowa    52 %
o Praca w grupie     33%
o Wyjazd zagraniczny    14%
o Większe zaangażowanie w działania  dla szkoły   43%
o Nowe wartościowe doświadczenie     57 %
o Przeprowadzenie warsztatów / lekcji  dla zagranicznych uczestników 
    projektu w języku obcym                     43%
o  Rozwinąłem współpracę z lokalnymi i regionalnymi mediami,
    instytucjami oświatowymi,  samorządowymi i wolontaryjnymi     29%
o  chętniej podejmuję nowe wyzwania   19%
inne

3. Jakie umiejętności  rozwinąłeś  uczestnicząc w projekcie?
organizacyjne     57  %     - 1
o  umiejętności językowe    47%  - 2
o  umiejętność korzystania z technologii informacyjnej
o  koordynowania działań          
o  podejmowania  inicjatywy     47 % - 2
o  angażowanie się w działania wolontaryjne
o  doświadczenia w mobilności     35  %   - 3
inne
4. Czy uważasz, że dzięki projektowi zdobyłeś wiedzę na temat państw partnerskich?
o Tak      76 %
o Nie
5. Które sposoby i produkty uważasz za najbardziej skuteczne
     w  upowszechnianiu informacji o projekcie w  szkole i środowisku
     lokalnym  
o gazetki      76 %  - 2 
o zdjęcia      90 %   - 1
o artykuły w prasie, na lokalnych portalach GP3, czecho.pl, Urząd Miejski
o  T-Shirt Comenius     66  %  - 3
prospekt o GP3 i współpracy międzynarodowej    66  %  - 3
o  kronika Comenius
o informacje dla rodziców, zaproszenia na imprezy związane z projektem
o  ogólnoszkolne spotkania informacyjne o projekcie Comenius dla uczniów
     i nauczycieli
6.  Które cele wizyty w Polsce zostały najlepiej osiągnięte ?
Nawiązanie i rozwinięcie komunikacji w językach obcych    71 %  - 1
o  Przedstawienie lokalnego i globalnego autorytetu
o  Prezentacja upadku i rozwoju autorytetów podczas II  wojny światowej
o  Przedstawienie oferty kulturowej -  wycieczki   
O  Prezentacja metod i form pracy na lekcjach
o  Rozwijanie postaw  prospołecznych,  wolontaryjnych    57 %
o  Przedstawienie osiągnięć  szkoły i uzdolnień uczniów
o  Promowanie międzynarodowej współpracy    66 %
O  Reklama szkoły    71 %  -1
o  Zaangażowanie  społeczności szkolnej  w projekt    71 %   - 1
o  Rozwinięcie współpracy z lokalnymi  instytucjami

7. Jak oceniasz przygotowanie do wizyty  ?
O  bardzo dobrze   100 %       o  dobrze       O  źle    
8. Uczestnicząc w wizycie roboczej w naszej szkole najbardziej podobały się:
o Wycieczki  47 %       o Koncert charytatywny  80 %  -1       o Warsztaty   - 38  %
o Założenie  szkolnego ogródka Comenius        o Uroczystość  przywitalna
o Hospitacje                                   o Zawody sportowe                              

9.  Co należy do mocnych stron wizyty roboczej w Polsce?
o  dobra  organizacja                  70  %
o  wysoki poziom  zaangażowania nauczycieli i uczniów   86 % - 1
o  przyjazna, gościnna atmosfera   71 %
o  przepływ informacji
o  atrakcyjny program wizyty    70  %
o  pokazanie potencjału szkoły
o  pozytywny wpływ na postawy uczniów
o  umożliwienie  dodatkowej  liczbie uczniów udziału w programie wizyty
/nagroda za bardzo dobre wyniki oraz udział uczniów z trudnościami w   
   nauce /
 10. Podczas wizyty roboczej w naszej szkole nie podobało się i dlaczego ? 
       Co można  było zrobić lepiej ?
- wszystko się podobało   
- uważam, że to co zostało zaplanowane zrealizowano w 100 %
- nie ma żadnych zastrzeżeń
- perfekcyjna organizacja
 11.  Inne  spostrzeżenia , uwagi
- Podziękowania za wkład pracy


                  

SCENARIUSZ  1
Święta z Comeniusem  19 grudnia 2014

Prezentacja -   obraz 1 

1.WSTĘP – KOORDYNATOR

Bardzo atrakcyjną forma zdobywania wiedzy, nowych umiejętności i podróżowania
sa projekty unijne i działania międzynarodowe. Od 3 lat w naszej szkole panuje międzynarodowa atmosfera. Na początku była wizyta Przygotowawcza do projektu

-  szkołę odwiedziła  p. Susanne Jacobs z Hamburga. W 2013 roku  po otrzymaniu unijnego grantu rozpoczęliśmy Partnerski Projekt Szkół  Comenius,  tytuł  „ Autorytety młodych Europejczyków – dobre wzory- lepsza przyszłość ”  Naszymi krajami partnerskimi są Słowacja, Turcja, Grecja, Niemcy i Litwa.  Co robią uczniowie podczas projektu ? –

Podróżują, poznają świat i nowych ludzi, uczą się j. obcych, zdobywają cenną wiedzę i obycie podczas międzynarodowych wizyt w każdym z krajów i oczywiście wykonują zadania projektowe:

poznają autorytety europejskie i wartościowe wzory warte naśladowania, kształtują  hierarchię wartości, uczą się jak prowadzić rozmowy kwalifikacyjne, zajmują się działalnością wolontaryjną, organizują Międzynarodowy Koncert na rzecz hospicjum, tworzą słownik projektu, Przewodnik młodego Europejczyka i wiele innych

W projekcie uczestniczy cała szkoła uczniowie i nauczyciele a przede wszystkim jest to Zespół Comenius, Klub Comeniusa i uczniowie z projektu edukacyjnego dla klas 2.    

Prezentacja -   obraz  2    Cel –  wybrać autorytet, który będzie moim wzorem w życiu
O projekcie wiemy już dużo – znamy jego cel, produkty, zasady realizacji, jakie kraje uczestniczą, jakie imprezy związane z Comeniusem odbyły się przez te półtora roku  w szkole i w środowisku lokalnym.

Obraz  3      Zdjęcia  Słowacja, Turcja, Polska, Grecja
Codzienna praca nad zadaniami projektowymi  połączona  jest z zagranicznymi wizytami. Podczas zagranicznych wyjazdów szkolimy języki obce, poznajemy  kraj i realizujemy cele projektu, wymieniamy doświadczenia i  tworzymy wspólne produkty projektu. 

Obraz 4      1 rok  i   3 miesiące
1 rok projektu za nami. Ubiegłoroczni absolwenci opuścili mury szkoły i nadszedł moment
na zmianę warty. Przedstawiam naszą tegoroczną drużynę Comeniusa, tworzy ją Klub Comeniusa  pracujący pod opieką Pani Lucyny Paluch oraz uczniowie klas 2  z projektu edukacyjnego „ Czy autorytety europejskie pomagają być autorytetem dla innych ? ” /na salę wchodzą uczniowie  -  Klub Comenius i projekt edukacyjny, niosą napis Comenius/

 2.  SKOJARZENIA -  LITERKI              

Aneta:  czym jest dla nas Comenius ?  poszczególne litery nazwy programu  tworzą ciekawe skojarzenia

C    ciekawość          Natalia

O    otwartość           Ola

M   młodość              Magda 

E    Europejczyk       Agnieszka

N    nauka                  Asia

I      informacje          Weronika

U     umiejętności      Karolina

S     spotkania           Martyna

Obraz  4       Comenius – objaśnienie liter 

Aneta:  Aby odpowiedzieć na pytanie jaki jest Comenius spróbujmy rozwinąć tę myśl

C    Ciekawość  świata

O    otwartość  na ludzi

M   młodość  duchem

E    Europejczyk przygotowany na wyzwania przyszłości

N    nauka przez całe życie

I      informacje o krajach partnerskich

U    umiejętności  społeczne, językowe, informatyczne     

S     spotkania w różnych krajach

Obraz  5  -  hasła      / wyrazy z rozwinięciem/  - ten slajd zostaje jako tło
Martyna :  Taki właśnie jest Comenius – ciekawy, zaskakujący, wymagający, poszerzający wiedzę.  Popatrzymy dzisiaj na nasz projekt z innej strony, trochę z przymrużeniem oka, na wesoło, niestandardowo.   
Ale  na początek sprawdzimy co uczniowie wiedzą o naszym projekcie ? 

QUIZ  Aneta:   Bardzo dobry pomysł, pytania nie będą trudne, odpowiedzi oczywiste a nagrody  gwarantowane – za prawidłowe nagrody będą  słodkie nagrody  / osoby prowadzące quiz zadają  publice  pytania /    

 Aneta  i  Martyna
1. Pierwsze pytanie  :   Ile mamy krajów partnerskich i jakie to kraje ?
2. Pytanie numer 2 :  Ile wizyt odbyło się do tej pory, kiedy i gdzie ?
3. Pytanie 3  nieskomplikowane:  Jak nazywa się miasto w Niemczech z którym prowadzimy                    współpracę ?
4. To może teraz coś trudniejszego :  Jak nazywa się  słynne starożytne miasto w Grecji,które Martyny z 3 c, Dominika i Karolina z 3d zwiedziły w październiku  ?
5. Piąte pytanie:   jakie muzyczne wydarzenie i w jakim celu  zorganizowała nasza szkoła
  podczas pobytu zagranicznych gości w maju w Polsce ?

6. Nie możemy zapomnieć o naszych autorytetach : 
    Kto jest naszym autorytetem globalnym ?  
    Kto jest naszym autorytetem lokalnym ?

 5. CIEKAWOSTKI                                            Karolina : 

Takie były początki, które poprzez wizytę na Słowacji , w Turcji i w Polsce
doprowadziły nas do 4. wizyty roboczej w Grecji.
Ola :  A możesz mi powiedzieć parę ciekawostek o projekcie np.  Ile  godzin  trwały dotychczasowe  podróże  ? 

K:  łącznie byliśmy drodze godzin

Weronika  :  Ile  zagranicznych wyjazdów sfinansowała do tej pory Unia Europejska ?
K:  8  Słowacja   8 Turcja   7 Grecja -  łącznie NIE LICZĄC Litwy i Niemiec  to 23   mobilności

Asia :Ile dni trwa  nasz  projekt ? 
K:  Teraz to już za dużo ode mnie wymagasz ! 
Agnieszka :  jaką trasę uczniowie pokonali  podczas podróży ? 
K:  Trochę się tego uzbierało    ……….  km
Justyna:  Jaka trasa była najdłuższa ?                        K :  oczywiście do Grecji

                  
               Prawa i obowiązki młodego Europejczyka - SCENARIUSZ


RIGHT AND DUTIES
Workshop was held on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.

Living in a society, we perform different functions and roles. From an early age we are prepared to perform them. In the family we are children, parents and finally grandparents. In the professional sphere   employees or employers, the country's citizens, the European Union - Europeans, and global citizens of the world, people - members of the great human family.
The responsible person knows and tries to get to know  rights and duties and apply them in accordance with his/her social role.
Rights and duties are governed by the relevant laws, legal system and constitution.
Compliance with the law and knowledge of the duties guarantee order and law,  prevent anarchy, lawlessness and acts of intolerance.
Workshops "Rights and duties" conducted and prepared by teachers Ewa Dobija, Lucyna Paluch and schoolgirls: Dominika Bartoszek, Karolina Kaniuch, Martyna Pochopień  and Martyna Przemyk were aimed to show young people the importance of being aware of  the rights and duties  in the various spheres of life.
Workshop was held on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.


RIGHTS
DUTIES
Family
right to care and protection,  right to education,
right to healthcare,
right to privacy,
right to freedom of thought, belief and religion, including its practice,
show respect to parents,
being obedient,
perform students duties,
perform some household chores,
maintain order in the room,
report any problems
School
fair objective and transparent assessment,
current information about  assessments of individual subjects,
right to psychological and educational counseling,
amiable treatment in the process of teaching and education,
discretion in private and  personal matters,,
protection from discrimination,
freedom of expression,
freedom of assembly and association.
personal hygiene,
dignified school representation,
respect and protection of school property ,
show respect to teachers,
regular preparation to school,
regular attendance at school.
Environmental protection
access to clean air and water,
access to  natural resources,
the possibility of having pets.
sorting rubbish,
compliance with stillness of the night,
using ozone -friendly and energy-saving products,
no animal abuse,
protection of endangered species,
no littering,
tree planting.


Family           
RIGHTS
1 right to care and protection, 
2 right to education,
3 right to healthcare,
4 right to privacy,
5 right to freedom of thought, belief and religion,
DUTIES
1 show respect to parents,
2 being obedient,
3 perform students duties,
4 perform  household chores,
5 maintain order in the room,

School 
1 fair objective and transparent assessment,
2 current information about  assessments of individual subjects,
3 right to psychological and educational counseling,
4 treatment in the process of teaching and education,
5 discretion in private and  personal matters,
6 protection from discrimination,
7 freedom of expression,
8 freedom of assembly and association.       


1 personal hygiene,
2 dignified school representation,
3 respect and protection of school property ,
4 show respect to teachers,
5 regular attendance at school.
6 active participation in school life
7 cultural behavior
8 regular preparation to school,

Environmental protection  

1 access to clean air and water,
2 access to  natural resources,
3 the possibility of having pets.        

1 saving water, electricity and gas
2 sorting rubbish,
3 compliance with stillness of the night,
4 using ozone -friendly and energy-saving products,
5 protection of endangered species,
6 no littering,
7 tree planting.

 Familie
RECHTE
1 Recht auf  Fürsorge und Schutz,
2 Recht auf die Bildung,
3 Recht auf  Gesundheitsfürsorge,
4 Recht auf privates Leben
5 Recht auf Freiheit von  Gedanken, Glauben und Religion,
PFLICHTEN
1 Respekt für Eltern,
2 ich bin gehorsam,
3 Kinder erfüllen ihre Aufgaben für die Schule
4 Hausarbeiten machen 
5 Ordnung im Zimmer halten,

Schule 
1 objektive und gerechte Noten,
2 aktuelle Informationen über die Bewertung in einzelnen Fächern,
3 psychologische und Erziehungsberatung,
4 menschenwürdige Behandlung in der Schule
5 Diskretion in privaten und persönlichen Angelegenheiten,
6 Schutz vor Diskriminierung,
7 Freiheit der Meinungsäußerung,
8 Versammlungsfreiheit 
9 regelmäßige Vorbereitung zur Schule,

1 persönliche Hygiene,
2 Schulwürdige Vertretung,
3 Achtung und Schutz von  Schuleigentum,
4 Respekt  den Lehrern zeigen,
5 regelmäßige Teilnahme in der Schule.
6 aktive Teilnahme am Schulleben
7 kulturelles Verhalten

Umweltschutz
1 Zugang zu sauberer Luft und Wasser,
2 Zugang zu natürlichen Ressourcen,
3 Ich kann Haustiere haben  

1 Ich spare Wasser, Strom und Gas  
2 Ich sortiere Müll,
3 Ich halte  Nachtruhe ein,
4 Ich verwende Ozon-freundliche und energiesparende Produkte,
5 Ich schütze bedrohte Tiere
6 Ich verschmutze nicht die Umwelt
7 Ich pflanze Bäume



RECHT  (auf )
  PFLICHT  (zu)
BERUF

1. das  Gehalt                
2  den  Urlaub               

3  die Sozialhilfe         
4  die menschenwürdige Arbeit
           

1 Pflicht  zur  Arbeitsleistung
   /ich bin arbeitsam, solide, pünktlich, kreativ/
2  Ich kenne die Vorschriften
3  Ich beachte  die Ordnung am Arbeitsplatz
4  Überstundenarbeit

GESELLSCHAFT
1  Integrität und persönliche Freiheit
2  Schutz des privaten Lebens
3 Freiheit des Gewissens und der Religion
4 Freiheit von Ansichten

1  Ich sorge um das Gemeingut der Nation 
2  Ich beachte das Recht
3  Ich habe Respekt für die Rechte der anderen
4  Ich habe Respekt  für öffentliches Eigentum
5  Ich zeige Toleranz
   
GESUNDHEIT
1 Gesundheitsversorgung
2 Zugang zur Information über die
   Gesundheit
3 Zugang zu Arzneimittel
4 Gefühl der Sicherheit
   
1 Ich schütze meine Gesundheit
2 Ich respektiere gesundheitliche 
    Bedürfnisse der anderen
3 Ich respektiere die Regeln in Gesundheitszentren   





3. PROFILE  uczniów do zagranicznych wyjazdów
                                                                    Dein Foto
  



DEUTSCH
Vorname/Nachname

Geburtsdatum

Wohnort

Schule
Öffentliches Gymnasium Nr. 3
E-Mail

Sprachen
Ich spreche Deutsch und Englisch


Hobbies
Ich spiele gern Volleyball, Handball,
Ich höre gern Musik und lese Bücher
Musik
Alternative, hip-hop, rock, indierock, pop
Lieblingsessen
Tacos, sushi 


Richtig toll finde ich…
Sport und Freunde treffen, mein Lieblingstier  ist
die Katze
Ich mag nicht…
Künstliches Benehmen,  Spinnen


 ENGLISCH
First name / Last name

Birthdate

Home address

School
Ignacy Łukaszewicz  State middle school no 3  in Czechowice- Dziedzice
E-Mail

Languages
English, German


Hobbies
Volleyball, handball, music, books
Music
Alternative, hip-hop, rock, indierock, pop
Favorite dish
Tacos, sushi 


I really like…
Sport, meeting friends, cats
I don’t like…
Artificiality, spiders

                                   
 4. Lista produktów w projekcie








·         Haupt-Ergebnisse/Produkte der Schülerinnen und Schüler für das Projekt
1.    Entwurf des Logo des Projekts + Wettbewerb zur Auswahl des Logos
2.
    Entwurf des T-Shirts des Projekts + Wettbewerb zur Auswahl des T-Shirts
3.
    Entwurf, Implementierung und Pflege der Projekt-Internetseite + Forum
4.
    Dichten/Komponieren der Projektlieder
5.
    Kalender mit jeweils 2 Vorbildern/Autoritäten pro Land
6.
    Dreh und Schnitt von Filmen über Vorbilder/Autoritäten der Länder Filmfestival
7.
    Wegweiser eines jungen Europäers
8.  Wörterbuch des Projekts

·         Ergebnisse/Produkte der Schülerinnen und Schüler bei den einzelnen Projektbesuchen
1.    Präsentationen über die Länder, Stadt und Schule zum Kennen lernen
2.
    Selbstgedrehte Interviews zum Thema „Meine Vorbilder/Autoritäten)
3.
    Landesquiz
4.
    Fragebögen „Werte von gestern und heute“
5.
    Sportwettkämpfe
6.
    Gestaltung eines karitativen Konzerts + Spendensammlung für ein Hospiz
7.
    Gestaltung eines Comeniusgartens
8.
    Listen von
   Werten
   Hobbies
   Die wichtigste Person in meinem Leben
   Lebensziele
  Träume
   Wunschberufe in meinem Land
   Rechte und Pflichten junger Europäer
   Kriterien zur Berufswahl
  Europäische Persönlichkeiten
9.    Selbsterstellte Waren/Kunsterzeugnisse für einen Basar  + Verkäufe als Spende für
     eine Einrichtung für gehörlose Kinder und Jugendliche
10.
  Ebru, Gestaltung von Tontöpfen
11.
  Vorstellungsgespräche
12.
  Gestaltung eines Filmfestivals
13.
  Gestaltung eines Poetry Slams „Ich als Vorbild“
14.
  Gestaltung von Leinwänden zur Gesamtevaluation des Projekts
 ·         Ergebnisse/Produkte, die zur Vorbereitung und während jedem Projektbesuch entstanden
1.    Videokonferenzen
2.
    Steckbriefe der Schülerinnen und Schüler
3.
    Programme für die Projektbesuche (= Liste der Aufgaben für Besuche)
4.
    Poster, Präsentation (in Power Point, Prezi) für die Workshops
5.
    Evaluationsblätter
6.
    Ausstellungen
7.
    Fotos
 ·         Ergebnisse/Produkte meines Landes (hier: Polen)
1.    Comenius-Chronik (handgeschrieben)
2.
    Konzertplakat
3.
    Einladungen für das Konzert
4.
    Artikel in der Presse
5.
    Filme als Werbung für das Land
6.
    Evaluationsbögen für Lehrer, Schüler, Eltern
7.
    Hospitationen –Konspekte
8.
    Comenius-Club
9.
    Wandzeitung, Collagen

                         
5.  SCENARIUSZE
A.  Warsztaty ewaluacyjne  eTwinning
     " EUROPE"   
Grudzień  2017    


Pomoce:  tablica multimedialna, laptop, Karty pracy, materiały plastyczne, 

                                      Formy pracy:praca indywidualna, praca zespołowa w 5

                                  grupach 

Program: 

1. eTwinning – reklama, cele, ludzie w projekcie,  ciekawe pojęcia   
    https://www.youtube.com/watch?v=kgE0IESD3jg&t=30s
     -  oglądamy film  „ eTwinning – Europejska współpraca szkół ”
     -  poznaliśmy przykłady współpracy między szkołami
     -  poznaliśmy  doświadczenia nauczycieli zaangażowanych w eTwinning
     -  nauczyliśmy się nowych słów po angielsku i tłumaczyliśmy je na niemiecki  np.             
        partner search                                  die Suche nach den Partnern
        we learn from each other                wir lernen voneinander
        development                                   die Entwicklung
        overcome communication block    sprachliche Hemmungen überwinden 

2.  Twin Space –zarządzanie stroną aktywnie i kreatywnie
     https://twinspace.etwinning.net/44366
 -  Oglądaliśmy wspólną stroną TwinSpace
      -  Czytaliśmy Dziennik projektu
      -  Wybieraliśmy działania i pomysły wpisów, które robią na nas największe wrażenie
          i które chcielibyśmy wykorzystać w naszej szkole
 3. Nasza szkolna strona TwinSpace  wersja angielska/niemiecka  
     https://twinspace.etwinning.net/44366/pages/page/264566
   
  - Czytaliśmy naszą stronę TwinSpace
     - Oglądaliśmy i ocenialiśmy efekty naszej pracy projektowej
4. Plakat z symbolem eTwinning –  Z czym łączysz i kojarzysz  twój udział w projekcie  ?
    Wykonaliśmy prace plastyczne  - mapy mentalne

5. Ewaluacja – uczniowie stawiali pytania i udzielali odpowiedzi zwrotnych np.
    Jaki wpływ miał na ciebie  udział w projekcie ?
    Czego się nauczyłeś ?  Dlaczego warto robić projekty eTwinning ? 
6. Krajowa Odznaka i Europejska Odznaka
    Poznaliśmy przykłady projektów odznaczonych Krajową i Europejską Odznaką,
    motywujący bodziec do kolejnych projektów.


 Organizator warsztatów
 Koordynator eT 





B.  Święta z Comeniusem  19 grudnia 2014 – szkolna impreza na sali





Prezentacja -   obraz 1    Comenius 2013-2015   z logo

1.WSTĘP – KOORDYNATOR
Bardzo atrakcyjną forma zdobywania wiedzy, nowych umiejętności i podróżowania
są projekty unijne i działania międzynarodowe. Od 3 lat w naszej szkole panuje międzynarodowa atmosfera. Na początku była wizyta Przygotowawcza do projektu
-  szkołę odwiedziła  p. Susanne Jacobs z Hamburga. W 2013 roku  po otrzymaniu unijnego grantu rozpoczęliśmy Partnerski Projekt Szkół  Comenius,  tytuł  „ Autorytety młodych Europejczyków – dobre wzory- lepsza przyszłość ”  Naszymi krajami partnerskimi są Słowacja, Turcja, Grecja, Niemcy i Litwa.
Co robią uczniowie podczas projektu ? –
Podróżują, poznają świat i nowych ludzi, uczą się j. obcych, zdobywają cenną wiedzę i obycie podczas międzynarodowych wizyt w każdym z krajów i oczywiście wykonują zadania projektowe:  poznają autorytety europejskie i wartościowe wzory warte naśladowania, kształtują  hierarchię wartości, uczą się jak prowadzić rozmowy kwalifikacyjne, zajmują się działalnością wolontaryjną, organizują Midzynarodowy Koncert na rzecz hospicjum, tworzą słownik projektu, Przewodnik młodego Europejczyka i wiele innych

W projekcie uczestniczy cała szkoła - uczniowie i nauczyciele a przede wszystkim jest
to Zespół Comenius, Klub Comeniusa i uczniowie z projektu edukacyjnego dla klas 2.
   
Prezentacja -   obraz  2    Cel –  wybrać autorytet, który będzie moim wzorem w życiu
O projekcie wiemy już dużo – znamy jego cel, produkty, zasady realizacji, jakie kraje uczestniczą, jakie imprezy związane z Comeniusem odbyły się przez te półtora roku  w szkole i w środowisku lokalnym.

Obraz  3      Zdjęcia  Słowacja, Turcja, Polska, Grecja
Codzienna praca nad zadaniami projektowymi  połączona  jest z zagranicznymi wizytami. Podczas zagranicznych wyjazdów szkolimy języki obce, poznajemy  kraj i realizujemy cele projektu, wymieniamy doświadczenia i  tworzymy wspólne
produkty projektu. 

Obraz 4          1 rok  i   3 miesiące
1 rok projektu za nami. Ubiegłoroczni absolwenci opuścili mury szkoły i nadszedł moment
na zmianę warty. Przedstawiam naszą tegoroczną drużynę Comeniusa, tworzy ją Klub Comeniusa  pracujący pod opieką Pani Lucyny Paluch oraz uczniowie klas 2  z projektu edukacyjnego „ Czy autorytety europejskie pomagają być autorytetem dla innych ? ”

/na salę wchodzą uczniowie  -  Klub Comenius i projekt edukacyjny, niosą napis Comenius/



2.  SKOJARZENIA -  LITERKI               
Czym jest dla nas Comenius ?  poszczególne litery nazwy programu  tworzą ciekawe skojarzenia
C    ciekawość          Natalia
O    otwartość          Ola
M   młodość              Magda 
E    Europejczyk        Agnieszka
N    nauka                  Asia
I      informacje         Weronika
U     umiejętności     Karolina
S     spotkania           Martyna

Obraz  4       Comenius – objaśnienie liter
 Aby odpowiedzieć na pytanie jaki jest Comenius spróbujmy rozwinąć tę myśl
C    Ciekawość  świata
O    otwartość  na ludzi
M   młodość  duchem
E    Europejczyk przygotowany na wyzwania przyszłości
N    nauka przez całe życie
I      informacje o krajach partnerskich
U    umiejętności  społeczne, językowe, informatyczne 
S     spotkania w różnych krajach

Obraz  5  -  hasła      / wyrazy z rozwinięciem/  - ten slajd zostaje jako tło
Martyna :  Taki właśnie jest Comenius – ciekawy, zaskakujący, wymagający, poszerzający wiedzę.  Popatrzymy dzisiaj na nasz projekt z innej strony, trochę z przymrużeniem oka, na wesoło, niestandardowo.   
Ale  na początek sprawdzimy co uczniowie wiedzą o naszym projekcie ? 

3.QUIZ  
Aneta:   Bardzo dobry pomysł, pytania nie będą trudne, odpowiedzi oczywiste a nagrody  gwarantowane – za prawidłowe nagrody będą  słodkie nagrody
 / osoby prowadzące quiz zadają  publice  pytania /    
 Aneta  i  Martyna
1. Pierwsze pytanie  :   Ile mamy krajów partnerskich i jakie to kraje ?
2. Pytanie numer 2 :  Ile wizyt odbyło się do tej pory, kiedy i gdzie ?
3. Pytanie 3  nieskomplikowane:  Jak nazywa się miasto w Niemczech z którym prowadzimy współpracę ?
4. To może teraz coś trudniejszego :  Jak nazywa się  słynne starożytne miasto w Grecji,
     które Martyny z 3 c, Dominika i Karolina z 3d zwiedziły w październiku  ?
5. Piąte pytanie:   jakie muzyczne wydarzenie i w jakim celu  zorganizowała nasza szkoła  
                             podczas pobytu zagranicznych gości w maju w Polsce ?
6. Nie możemy zapomnieć o naszych autorytetach : 
    Kto jest naszym autorytetem globalnym ?  
    Kto jest naszym autorytetem lokalnym ?
5. CIEKAWOSTKI
                                                      Karolina : 
Takie były początki, które poprzez wizytę na Słowacji , w Turcji i w Polsce
doprowadziły nas do 4. wizyty roboczej w Grecji.
Ola :  A możesz mi powiedzieć parę ciekawostek o projekcie np.
          Ile  godzin  trwały dotychczasowe  podróże  ? 
K:  łącznie byliśmy drodze …..  godzin
   
Weronika  :  Ile  zagranicznych wyjazdów sfinansowała do tej pory Unia Europejska ?
K:  8  Słowacja   8 Turcja   7 Grecja -  łącznie NIE LICZĄC Litwy i Niemiec  to 23   mobilności
Asia :Ile dni trwa  nasz  projekt ? 
K:  Teraz to już za dużo ode mnie wymagasz !
Agnieszka :  jaką trasę uczniowie pokonali  podczas podróży ?
K:  Trochę się tego uzbierało    ……….  km
Justyna:  Jaka trasa była najdłuższa ?                        K :  oczywiście do Grecji

6.  PROGRAM GRECJA   /
     Prezentacja   ZORBA  - MUZYKA W TLE
     Film  Grecja          8 min

8. ŻYCZENIA
Ola :  My tu o gorącej Grecji opowiadamy, a przecież idą święta. Stół pięknie przystrojony
          i życzenia  już gotowe do wysłania do naszych zagranicznych kolegów i koleżanek
Asia:  Jakie życzenia ?
Ola :  Filmowe świąteczne życzenia. Łukasz kręcił przecież w środę po południu.
Asia:  Jaki ŁUKASZ ?
Ola :  No Łukasz  z  3 c  nasz kamerzysta
B:  No to popatrzmy !!!

9. FILM O ŚWIĘTACH                     
       Asia :    Nie mów że to tak gładko poszło
       Ola:   No nie, były też powtórzenia , pani Hania kręciła podobno z ukrytej kamery !
10.  KULISY  kręcenia  - FILM
 
W imieniu całego zespołu Comeniusa składamy serdeczne świąteczne życzenia i wszystkiego dobrego w Nowym Roku
Dziękujemy za uwagę !



                       

   Pomoce:  tablica multimedialna, laptop, Karty pracy, materiały plastyczne,
                          Formy pracy:  praca indywidualna,  praca zespołowa  w  5 grupach 

Program:
1. eTwinning – reklama, cele, ludzie w projekcie,  ciekawe pojęcia   
    https://www.youtube.com/watch?v=kgE0IESD3jg&t=30s
     -  oglądamy film  „ eTwinning – Europejska współpraca szkół ”
     -  poznaliśmy przykłady współpracy między szkołami
     -  poznaliśmy  doświadczenia nauczycieli zaangażowanych w eTwinning
     -  nauczyliśmy się nowych słów po angielsku i tłumaczyliśmy je na niemiecki  np.             
        partner search                                  die Suche nach den Partnern
        we learn from each other                wir lernen voneinander
        development                                   die Entwicklung
        overcome communication block    sprachliche Hemmungen überwinden 

2.  Twin Space –zarządzanie stroną aktywnie i kreatywnie
     https://twinspace.etwinning.net/44366
 -  Oglądaliśmy wspólną stroną TwinSpace
      -  Czytaliśmy Dziennik projektu
      -  Wybieraliśmy działania i pomysły wpisów, które robią na nas największe wrażenie
          i które chcielibyśmy wykorzystać w naszej szkole
 3. Nasza szkolna strona TwinSpace  wersja angielska/niemiecka  
     https://twinspace.etwinning.net/44366/pages/page/264566
   
  - Czytaliśmy naszą stronę TwinSpace
     - Oglądaliśmy i ocenialiśmy efekty naszej pracy projektowej
4. Plakat z symbolem eTwinning –  Z czym łączysz i kojarzysz  twój udział w projekcie  ?
    Wykonaliśmy prace plastyczne  - mapy mentalne

5. Ewaluacja – uczniowie stawiali pytania i udzielali odpowiedzi zwrotnych np.
    Jaki wpływ miał na ciebie  udział w projekcie ?
    Czego się nauczyłeś ?  Dlaczego warto robić projekty eTwinning ? 
6. Krajowa Odznaka i Europejska Odznaka
    Poznaliśmy przykłady projektów odznaczonych Krajową i Europejską Odznaką,
    motywujący bodziec do kolejnych projektów.


     Organizator warsztatów
     Koordynator Ewa Dobija 



C.     4 REGIONALNE  




 D.  Prawa i obowiązki młodego Europejczyka - SCENARIUSZ  WARSZTATÓW

RIGHT AND DUTIES
Workshop was held on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.

Living in a society, we perform different functions and roles. From an early age we are prepared to perform them. In the family we are children, parents and finally grandparents. In the professional sphere   employees or employers, the country's citizens, the European Union - Europeans, and global citizens of the world, people - members of the great human family.
The responsible person knows and tries to get to know  rights and duties and apply them in accordance with his/her social role.
Rights and duties are governed by the relevant laws, legal system and constitution.
Compliance with the law and knowledge of the duties guarantee order and law,  prevent anarchy, lawlessness and acts of intolerance.
Workshops "Rights and duties" conducted and prepared by teachers Ewa Dobija, Lucyna Paluch and schoolgirls: Dominika Bartoszek, Karolina Kaniuch, Martyna Pochopień  and Martyna Przemyk were aimed to show young people the importance of being aware of  the rights and duties  in the various spheres of life.
Workshop was held on Thursday, October 9, 2014 at the University of Patras.


RIGHTS
DUTIES
Family
right to care and protection,  right to education,
right to healthcare,
right to privacy,
right to freedom of thought, belief and religion, including its practice,
show respect to parents,
being obedient,
perform students duties,
perform some household chores,
maintain order in the room,
report any problems
School
fair objective and transparent assessment,
current information about  assessments of individual subjects,
right to psychological and educational counseling,
amiable treatment in the process of teaching and education,
discretion in private and  personal matters,,
protection from discrimination,
freedom of expression,
freedom of assembly and association.
personal hygiene,
dignified school representation,
respect and protection of school property ,
show respect to teachers,
regular preparation to school,
regular attendance at school.
Environmental protection
access to clean air and water,
access to  natural resources,
the possibility of having pets.
sorting rubbish,
compliance with stillness of the night,
using ozone -friendly and energy-saving products,
no animal abuse,
protection of endangered species,
no littering,
tree planting.


Family           
RIGHTS
1 right to care and protection, 
2 right to education,
3 right to healthcare,
4 right to privacy,
5 right to freedom of thought, belief and religion,
DUTIES
1 show respect to parents,
2 being obedient,
3 perform students duties,
4 perform  household chores,
5 maintain order in the room,

School 
1 fair objective and transparent assessment,
2 current information about  assessments of individual subjects,
3 right to psychological and educational counseling,
4 treatment in the process of teaching and education,
5 discretion in private and  personal matters,
6 protection from discrimination,
7 freedom of expression,
8 freedom of assembly and association.       


1 personal hygiene,
2 dignified school representation,
3 respect and protection of school property ,
4 show respect to teachers,
5 regular attendance at school.
6 active participation in school life
7 cultural behavior
regular preparation to school,

Environmental protection  

1 access to clean air and water,
2 access to  natural resources,
3 the possibility of having pets.        

1 saving water, electricity and gas
2 sorting rubbish,
3 compliance with stillness of the night,
4 using ozone -friendly and energy-saving products,
5 protection of endangered species,
6 no littering,
7 tree planting.

 Familie
RECHTE
1 Recht auf  Fürsorge und Schutz,
2 Recht auf die Bildung,
3 Recht auf  Gesundheitsfürsorge,
4 Recht auf privates Leben
5 Recht auf Freiheit von  Gedanken, Glauben und Religion,
PFLICHTEN
1 Respekt für Eltern,
2 ich bin gehorsam,
3 Kinder erfüllen ihre Aufgaben für die Schule
4 Hausarbeiten machen 
5 Ordnung im Zimmer halten,

Schule 
1 objektive und gerechte Noten,
2 aktuelle Informationen über die Bewertung in einzelnen Fächern,
3 psychologische und Erziehungsberatung,
4 menschenwürdige Behandlung in der Schule
5 Diskretion in privaten und persönlichen Angelegenheiten,
6 Schutz vor Diskriminierung,
7 Freiheit der Meinungsäußerung,
8 Versammlungsfreiheit 
9 regelmäßige Vorbereitung zur Schule,

1 persönliche Hygiene,
2 Schulwürdige Vertretung,
3 Achtung und Schutz von  Schuleigentum,
4 Respekt  den Lehrern zeigen,
5 regelmäßige Teilnahme in der Schule.
6 aktive Teilnahme am Schulleben
7 kulturelles Verhalten

Umweltschutz
1 Zugang zu sauberer Luft und Wasser,
2 Zugang zu natürlichen Ressourcen,
3 Ich kann Haustiere haben  

1 Ich spare Wasser, Strom und Gas  
2 Ich sortiere Müll,
3 Ich halte  Nachtruhe ein,
4 Ich verwende Ozon-freundliche und energiesparende Produkte,
5 Ich schütze bedrohte Tiere
6 Ich verschmutze nicht die Umwelt
7 Ich pflanze Bäume



RECHT  (auf )
  PFLICHT  (zu)
BERUF

1. das  Gehalt                
2  den  Urlaub               

3  die Sozialhilfe         
4  die menschenwürdige Arbeit
           

1 Pflicht  zur  Arbeitsleistung
   /ich bin arbeitsam, solide, pünktlich, kreativ/
2  Ich kenne die Vorschriften
3  Ich beachte  die Ordnung am Arbeitsplatz
4  Überstundenarbeit

GESELLSCHAFT
1  Integrität und persönliche Freiheit
2  Schutz des privaten Lebens
3 Freiheit des Gewissens und der Religion
4 Freiheit von Ansichten

1  Ich sorge um das Gemeingut der Nation 
2  Ich beachte das Recht
3  Ich habe Respekt für die Rechte der anderen
4  Ich habe Respekt  für öffentliches Eigentum
5  Ich zeige Toleranz
   
GESUNDHEIT
1 Gesundheitsversorgung
2 Zugang zur Information über die
   Gesundheit
3 Zugang zu Arzneimittel
4 Gefühl der Sicherheit
   
1 Ich schütze meine Gesundheit
2 Ich respektiere gesundheitliche 
    Bedürfnisse der anderen
3 Ich respektiere die Regeln in Gesundheitszentren   




DYSKUSJE i ANKIETY

1.  Wartości Wczoraj i Dziś
The values of young people in Europe yesterday and today
We have prepared a presentation about VALUES
Before the visit
Students will ask the questions below to their role models (possibly teachers or parents or  etc.) They will take notes.(During this activity students will realise the values and experiences of the adults around them. The answers will not directly but indirectly help students identify personal and social values. Students will compare their ideas to the adults and start thinking what  they can do to shape their lives.)
Questions
1. What is the most memorable day of your life? What happened? How did you feel?
2. What were your dreams when you were a teenager?
3. What seemed impossible at first but turned out to be possible later?
4. What was the most appreciated behavior in your teen-age years?
5. When did you feel proud of yourself?
6. Have you changed your mind about ‘what to take care and try hard for’ by time?
7. Have you done any community work or worked for a charity or participated in a social project as a volunteer?
8. Which idols or celebrities would you call ‘understanding , tolerant, helpful or brave?
9. What have you been doing to keep and stay healthy?
10.What is your favourite  quote/poem or song? Why?
11. What can make the world a better place for humans and animals? What should we do?

 During the visit –Activity about values
Students will make groups of  4 or 5. Each group  will be formed by the students from different countries. They will ask the questions below to each other. (This activity will help them improve the idea ‘’you have your own values,I have mine’’.That will help them learn to be more understanding and tolerant to other people and cultures. They will also recognize that some values are universal and those are the ones that make us feel better,more self-confident, tolerant, responsible..etc.


Questions
1. When you close your eyes where is your happy place?
2. What is the happiest day in your life? What happened? Who were you with?
3. When were you proud of  yourself  ? When did you feel ‘’I did my best’? What happened?
4. What do you think is worth taking care? What is worth trying hard?
6. Do you know anyone or idols working for a charity?
7. Are you or would you like to be a volunteer in a social project? What would you like to do for your society?
8. What is your favourite quote/poem/song? Why?
9. What can make the world a better place ?
What can a smile J  make ?
When students finish discussing these questions they draw a teenage character on a paper. They describe his/her personality through the answers of the questions above.A volunteer student from each group present the character to other groups.

 1. What is the most memorable day of your life? What happened? How did you feel?
2. What were your dreams when you were a teenager?
3. What seemed impossible at first but turned out to be possible later?
4. What was the most appreciated behavior in your teen-age years?
5. When did you feel proud of yourself?
6. Have you changed your mind about ‘what to take care and try hard for’ by time?
7. Have you done any community work or worked for a charity or participated in a social project as a volunteer?
8. Which idols or celebrities would you call ‘understanding , tolerant, helpful or brave?
9. What have you been doing to keep and stay healthy?
10.What is your favourite  quote/poem or song? Why?
11. What can make the world a better place for humans and animals? What should we do?


                2. „ Wartości   młodych ludzi   wczoraj  i  dziś”  
                
Ankieta  przygotowana  przez  młodzież  z  Turcji
                     w ramach projektu Comenius  2013-2015
            Ankietę przeprowadza  50  uczniów  wśród  nauczycieli  i  rodziców
Studenci  zadają pytania dotyczące wzorców  nauczycielom i rodzicom. Będą nagrywać
( 5 wywiadów ) lub zapisywać  swoje odpowiedzi . W czasie tego działania uczniowie będą odkrywać wartości i doświadczenia dorosłych .  Odpowiedzi pomogą im  w pośredni sposób do określić  swoje osobiste wartości i społeczne  wartości  i skłonią ich do refleksji na ten temat. Uczniowie porównują swoje wartości z  wartościami dorosłych, wyciągają wnioski  co się zmieniło   na lepsze  / na gorsze
PYTANIA 

1.Jaki jest Pani / Pana  najpiękniejszy / najbardziej niezapomniany dzień w
    życiu ? Co się  wydarzyło ?  
Jak sie Pani  czuła / jak się Pan czuł ?
     Welcher ist dein schönster/unvergesslichster Tag in deinem Leben?
Was ist   
     passiert?   Wie   hast du dich gefühlt?
   
What is the most memorable day of your life? What happened? How did you feel?


2 . Jakie były Pani/ Pana  marzenie jako nastolatki/ nastolatka  ?
      Was waren deine Träume als Teenager?
      What were your dreams when you were a teenager?

3. Co wydawało się niemożliwe / nieosiągalny na początku, ale później
     okazało się, że  cel  jest możliwy do osiągnięcia ? 
      Was erschien unmöglich/unerreichbar am Anfang, aber stellte sich später als 
      möglich  heraus?

    
What seemed impossible at first but turned out to be possible later?


4.  Jakie zachowanie   było  najbardziej cenione  w czasach gdy była
     Pani/Pan  nastolatkiem ?

      Welches war die meist geschätzte Verhaltensweise in deinen Teenager-Jahren?
     
What was the most appreciated behavior in your teen-age years?


5.   Kiedy była Pani / Pan  z siebie dumna /dumny ?
     Wann warst du stolz auf dich selber?    When did you feel proud of yourself?

6 Czy zmieniła  Pani / zmienił Pan zdanie   kiedykolwiek zmienił zdanie "na
    co musimy uważać, / za to, co warto i trzeba pracować ciężej
" ?
    
Hast du jemals deine Meinung geändert „auf was man acht/wert geben muss und für
 was man sich härter anstrengen muss“?
6. Have you changed your mind about ‘what to take care and try hard for’ by time?

7 Czy kiedykolwiek pracował (a) Pan (i)  dla społeczności lub organizacji charytatywnej lub w projekcie społecznym jako wolontariusz ?
Hast du jemals für die Gemeinschaft oder bei einer Wohltätigkeitsorganisation oder in einem sozialen Projekt als Volontär gearbeitet?
7. Have you done any community work or worked for a charity or participated in a social project as a volunteer?
  
8 Które idoli lub gwiazdy (VIP ) uważasz za " ze zrozumieniem , tolerancyjny i pomocny " oznacza?

9 Co zrobić , aby utrzymać kondycję i być zdrowym ?

10 Jaki jest Twój ulubiony cytat , wiersz lub piosenka ? Dlaczego ?

11 Co może uczynić świat lepszym miejscem dla ludzi i zwierząt ? Co powinniśmy zrobić ?



Die Werte junger Leute in Europa von gestern und heute
Wir haben eine Präsentation über die Werte vorbereitet.
Vor dem Besuch
Schüler werden die folgenden Fragen ihren Vorbildern (möglicherweise Lehrer oder Eltern etc.) stellen. Sie werden ihre Antworten notieren. (Während dieser Aktivität werden die Schüler die Werte und Erfahrungen der Erwachsenen wahrnehmen. Die Antworten werden ihnen auf indirektem Wege helfen persönliche und soziale Werte zu identifizieren. Schüler werden ihre Gedanken/Ideen mit deren von Erwachsenen vergleichen und anfangen nachzudenken was sie für ihr Leben tun können um es zu formen/gestalten.)
Fragen
1.     Was waren deine Träume als Teenager?
2.     Welches war die meist geschätzte Verhaltensweise in deinen Teenager-Jahren?
3.     Wann warst du stolz auf dich selber?
4.     Hast du jemals deine Meinung geändert „auf was man acht/wert geben muss und für was man sich härter anstrengen muss“?
5.     Hast du jemals für die Gemeinschaft oder bei einer Wohltätigkeitsorganisation oder in einem sozialen Projekt als Volontär gearbeitet?
6.     Welche Idole oder Berühmtheiten (Prominenten) würdest du als „mit Verständnis, tolerant und hilfsbereit“ bezeichnen?
7.     Was machst du um fit und gesund zu sein?
8.     Was ist dein LieblingsZitat, –Gedicht oder –Lied? Warum?
9.     Was kann die Welt zu einem besseren Platz für Menschen und Tiere machen? Was sollten wir unternehmen?


Während des Besuches – Aktivitäten über Werte
Schüler bilden 4er oder 5er Gruppen. Jede Gruppe besteht von Schülern aus verschiedenen Ländern. Sie werden die folgenden Fragen untereinander stellen. (Diese Aktivität wird ihnen helfen ihre Vorstellung von „du hast deine Werte, ich habe meine“ zu verbessern. Es wird ihnen helfen mehr Verständnis und Toleranz gegenüber anderen Leuten und Kulturen entgegenzubringen. Sie werden auch einige Werte als universell anerkennen, diejenigen die uns ein besseres Gefühl vermitteln, mehr selbstsicher, tolerant, verantwortlich, etc. zu sein.)

Fragen
1.     Wo ist dein schönster Ort, wenn du deine Augen schließt?
2.     Welcher war dein fröhlichster Tag in deinem Leben? Was ist passiert? Mit wem warst du zusammen?
3.     Wann warst du auf dich stolz? Wann hast du dich „Ich habe mein Bestes getan“ gefühlt? Was ist passiert?
4.     Auf was glaubst du lohnt es sich um sich zu kümmern? Was ist es wert sich sehr anzustrengen/zu bemühen?
5.     Kennst du jemand oder Idole, die für eine Wohltätigkeitsorganisation arbeiten?#
6.     Bist du oder würdest du gerne als Volontär in einem Gemeinschaftsprojekt/soziales Projekt arbeiten? Was würdest du für deine Gesellschaft tun?
7.     Was ist dein Lieblingszitat/-Gedicht/-Lied? Warum?
8.     Was kann die Welt zu einem besseren Platz machen?
9.     Was kann ein Lächeln J vollbringen?
Wenn die Schüler fertig mit der Diskussion dieser Fragen sind, werden sie einen Teenager Charakter auf ein Papier zeichnen. Sie werden seine Persönlichkeit durch die Antworten der Fragen beschreiben. Ein Freiwilliger von jeder Gruppe wird die abgestimmten Charakterzüge deren Zeichnung allen anderen Gruppen beschreiben.