Hallo, das ist unser BLOG !

Witam na naszym blogu ! Zachęcam do pracy i współpracy. Tutaj przeczytasz aktualności, zobaczysz kronikę wydarzeń językowych, poznasz ciekawostki krajoznawcze, rozwiążesz krzyżówki i inne łamigłówki językowe, udoskonalisz TIK

Jak nazywa się trzeci niemieckojęzyczny kraj ?

Debata klimatyczna


3 marca 2020 Wtorek
Moderatorzy: 8c  Lazar Malwina, Szpara Martyna, Szpara Filip 
Opiekun konkursu  ”Cześć, Europo!” :  p. Ewa Dobija
Opiekun debaty : p. Małysiak WOS    
Opiekun prezentacji  kl. 3: p.Joanna Karwacka



Publikacja o debacie klimatycznej na lokalnym portalu czecho.pl



TEZA Debaty  “Kryzys klimatyczny i jego zagrożenia to wymysł mediów”
 Pytania do debaty :
   1. Czy media nie robią sztucznej paniki wokół tematów ekologicznych , bo to modne ?
   2. Jakie zagrożenia wynikają z kryzysu klimatycznego w Polsce i Europie ?
        ( widoczne zjawiska )  A może nie ma żadnych zagrożeń ?
   3. Które kraje emitują najwięcej gazów cieplarnianych powodując zmiany klimatu i
        jaki ma to wpływ na klimat ?
   4. Czy potrzebujemy zróżnicowania źródeł energii?
       Jakie mamy źródła energii „dobre” i „złe”?     Gdzie występują ?
    5. Czy ty wpływasz na klimat ? W jakim stopniu i w jaki sposób ? Jak możemy ten wpływ
        kształtować?

Uczestnicy – można mieć krótkie notatki na kartce, ale nie czytamy z kartki, można notować wypowiedzi 
                   grupy przeciwnej, żeby podać przeciwne argumenty  w II. rundzie  debaty

Grupa   zielona :    Argumenty  ZA           Ubiór kolor zielony            (12 uczniów kl. 7 i 8 )
Grupa czarna :       Argumenty PRZECIW   ubiór kolor czarny, szary   (12 uczniów kl. 7 i 8 )

Publiczność :    Słucha wypowiedzi, NA KONIEC ZADAJE PYTANIA grupie zielonej i czarnej i każdy decyduje, która grupa była bardziej przekonująca   ( 60 osób)


Jak się do tego wszystkiego zabrać? 
Podstawą jest TEMAT – zagadnienie, które was pasjonuje, które uważacie za ważne i które chcecie poruszyć w rozmowie z innymi. Na etapie przygotowań do debaty poznajecie je lepiej, stawiacie nowe pytania, wybieracie ujęcie tematu i informacje, które chcecie zaakcentować.

Następnie określacie SPOSÓB –
metodę, według której przeprowadzicie debatę, pozwalającą wam osiągnąć zamierzony efekt i zachęcić uczestników do naprawdę aktywnego udziału.

PRZYGOTOWANIE –  
jest to równie ważne jak część merytoryczna. Sprawna organizacja doda wam pewności siebie i stworzy komfort dla dyskutantów.

POSZUKAJCIE faktów, wydarzeń, przykładów osób z życia publicznego, które wiążą się
z tematem debaty

I w końcu DZIAŁANIE –  RUNDA  I    rozmowa,
                                   
RUNDA II   argumentowanie,wnioskowanie
                                   MOW
Y KOŃCOWE  GRUP
                                   podsumowanie… i pamiętajcie: na debacie świat się nie kończy!
Wnioski z niej mogą zainspirować was do podjęcia dalszych działań, których efektem staną się rzeczywiste zmiany – w waszym życiu codziennym, w waszej społeczności i – po trochu – całym świecie!

                                                 Dobrodziejstwa debaty

1. Zwiększy się wasza wiedza na temat zjawisk związanych ze zmianami klimatu.

2. Zrozumiecie przyczyny zachodzących wokół was zmian.

3. Dostrzeżecie związek między codziennymi nawykami używania energii       
    a zmianami klimatu.

4. Będziecie dyskutować o największych wyzwaniach współczesnego świata
    i poczujecie się za nie współodpowiedzialni.

5. Poszukacie własnych, alternatywnych sposobów zmiany sytuacji.

6. Poznacie zdanie i opinie innych.

7. Być może przekonacie ludzi mających inne poglądy