3 marca 2020 Wtorek
Moderatorzy: 8c Lazar Malwina, Szpara Martyna, Szpara Filip
Opiekun konkursu ”Cześć, Europo!” : p. Ewa Dobija
Opiekun konkursu ”Cześć, Europo!” : p. Ewa Dobija
Opiekun debaty : p. Małysiak WOS
Opiekun prezentacji kl. 3: p.Joanna Karwacka
Opiekun prezentacji kl. 3: p.Joanna Karwacka
Publikacja o debacie klimatycznej na lokalnym portalu czecho.pl
TEZA Debaty “Kryzys klimatyczny i jego zagrożenia to wymysł mediów”
Pytania do debaty :
1. Czy media nie robią sztucznej paniki
wokół tematów ekologicznych , bo to modne ?
2. Jakie zagrożenia wynikają z kryzysu
klimatycznego w Polsce i Europie ?
( widoczne zjawiska ) A może nie ma żadnych zagrożeń ?
( widoczne zjawiska ) A może nie ma żadnych zagrożeń ?
3. Które kraje emitują najwięcej gazów
cieplarnianych powodując zmiany klimatu i
jaki ma to wpływ na klimat ?
jaki ma to wpływ na klimat ?
4. Czy
potrzebujemy zróżnicowania źródeł energii?
Jakie mamy źródła energii „dobre” i „złe”? Gdzie występują ?
Jakie mamy źródła energii „dobre” i „złe”? Gdzie występują ?
5.
Czy ty wpływasz na klimat ? W jakim stopniu i w jaki sposób ?
Jak możemy ten wpływ
kształtować?
kształtować?
Uczestnicy – można mieć krótkie notatki na kartce, ale nie czytamy
z kartki, można
notować wypowiedzi
grupy przeciwnej, żeby podać przeciwne argumenty w II. rundzie debaty
grupy przeciwnej, żeby podać przeciwne argumenty w II. rundzie debaty
Grupa
zielona : Argumenty
ZA Ubiór kolor zielony (12 uczniów kl. 7 i 8 )
Grupa czarna : Argumenty PRZECIW ubiór kolor czarny, szary (12 uczniów kl. 7 i 8 )
Publiczność : Słucha wypowiedzi, NA KONIEC ZADAJE PYTANIA
grupie zielonej i czarnej i każdy decyduje, która grupa była bardziej
przekonująca ( 60 osób)
Jak się do tego wszystkiego zabrać?
Jak się do tego wszystkiego zabrać?
Podstawą
jest TEMAT – zagadnienie, które was
pasjonuje, które uważacie za ważne i które chcecie poruszyć
w rozmowie z innymi. Na etapie przygotowań do debaty poznajecie je
lepiej, stawiacie nowe pytania, wybieracie ujęcie tematu i informacje,
które chcecie zaakcentować.
Następnie określacie SPOSÓB –
metodę, według której przeprowadzicie debatę,
pozwalającą wam osiągnąć zamierzony efekt i zachęcić uczestników do
naprawdę aktywnego udziału.
PRZYGOTOWANIE
–
jest to równie ważne jak część merytoryczna.
Sprawna organizacja doda wam pewności siebie i stworzy komfort dla
dyskutantów.
POSZUKAJCIE faktów, wydarzeń, przykładów osób z życia publicznego, które wiążą się
z tematem debaty
I w końcu DZIAŁANIE – RUNDA
I rozmowa,
RUNDA II argumentowanie,wnioskowanie
MOWY KOŃCOWE GRUP
RUNDA II argumentowanie,wnioskowanie
MOWY KOŃCOWE GRUP
podsumowanie… i pamiętajcie: na
debacie świat się nie kończy!
Wnioski z niej mogą zainspirować was do
podjęcia dalszych działań, których efektem staną się rzeczywiste zmiany –
w waszym życiu codziennym, w waszej społeczności i – po trochu –
całym świecie!
Dobrodziejstwa debaty
1. Zwiększy się wasza wiedza na temat zjawisk
związanych ze zmianami klimatu.
2. Zrozumiecie przyczyny zachodzących wokół was
zmian.
3. Dostrzeżecie związek między codziennymi nawykami
używania energii
a zmianami klimatu.
a zmianami klimatu.
4. Będziecie dyskutować o największych
wyzwaniach współczesnego świata
i poczujecie się za nie współodpowiedzialni.
i poczujecie się za nie współodpowiedzialni.
5. Poszukacie własnych, alternatywnych sposobów
zmiany sytuacji.
6. Poznacie zdanie i opinie innych.
7. Być może przekonacie ludzi mających inne poglądy